آشنایی با دروازه هادریان در آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
آشنایی با دروازه هادریان در آنتالیا

آنتالیا به عنوان یکی از شهرهای ساحلی و خوش آب و هوای ترکیه، توانسته به مقصدی توریستی در این کشور تبدیل شود. البته که بر خلاف تصور عموم مردم این شهر زیبای جنوبی ترکیه علاوه بر سواحل زیبا و تفریحات آبی متنوع خود جاذبه‌های مختلف دیگری نیز برای ارائه به توریست‌ها دارد. از جمله این موارد می‌توان به جاذبه‌های گردشگری تاریخی آنتالیا اشاره کرد. به عنوان مثال دروازه هادریان به عنوان یک بنای تاریخی به جا مانده از دوران امپراطور روم هادریان توانسته محبوبیت بالایی بین گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید پیدا کند. چنانچه شما نیز قصد سفر با تور آنتالیا را در سر داشته و به دنبال مکانی متفاوت برای بازدید هستید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با دروازه هادریان، که یکی از دیدنی‌های تاریخی این شهر است آشنا کنیم.

 

دروازه هادریان در آنتالیا (Hadrian's Gate, Antalya)

بدون شک زیباترین بنای تاریخی آنتالیا، دروازه تاریخی آن به نام دروازه هادریان است که با نام تاریخی (Hadriyanüs Kapisi) شناخته می‌شود. این سازه دیدنی در منطقه‌ای قدیمی به نام کاله ایچی (Kaleiçi) آنتالیا قرار دارد. البته این دروازه تاریخی علاوه بر نام هادریان با نام دروازه سه گانه (Üçkapılar) نیز در آنتالیا شناخته می‌شود. نام اول یادبودی از تاریخ باستانی آنتالیا است و به زمانی برمی‌گردد که در قرن دوم پس از میلاد، امپراتور روم هادریان از آن بازدید کرد. در حالی که نام دوم به ظاهر بنای تاریخی اشاره دارد که دارای سه طاق نما است.

 

تاریخچه دروازه هادریان در آنتالیا

دروازه هادریان در سال ۱۳۰ پس از میلاد برای بزرگداشت دیدار امپراتور هادریان در آنتالیا ساخته شد. ناگفته نماند که در آن سال‌ها آنتالیا در اوج شکوه و عظمت خود به سر می‌برد. این سازه که در دیوارهای اطراف شهر گنجانده شده بود بعد از ساخت کامل به دروازه اصلی شهر تبدیل شد. این دروازه به دلیل موقعیت خاص همواره در طول تاریخ شهر از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. به عنوان مثال در طول تاریخ همواره شخصیت‌های مهم و پادشاهان بزرگ برای وارد شدن به شهر آنتالیا بایستی از این دروازه عبور می‌کردند.

 

بهترین بازارها و مراکز خرید آنتالیا

جالب است بدانید که دو برجی که در دو طرف دروازه قرار گرفته‌اند به دوره‌های مختلف تاریخ تعلق دارند. به این صورت که برج جنوبی، برج سمت چپ که از بلوار آتاتورک آنتالیا دیده می‌شود، مربوط به دوران رومی است که احتمال می‌رود به صورت مستقل از دروازه ساخته شده است. ساختار و سبک معماری متفاوت آن گواهی بر این موضوع است. این سازه برج جولیا سانکتا نامیده شده و دارای یک کتیبه سنگی بر فراز خود است که تاریخچه آن را بیان می‌کند. این در حالی است که برج شمالی، سازه سمت راست، در زمان سلطنت سلطان سلجوقی علاءالدین کیکوبات اول، یعنی در نیمه اول قرن سیزدهم میلادی ساخته شد. امروزه فقط پایین‌ترین قسمت آن که به دوران روم تعلق دارد، حفظ شده است. کتیبه‌ای نیز بر روی این برج وجود دارد که به زبان ترکی قدیم اما به خط عربی نوشته شده است.

دروازه هادریان برای جهان غرب توسط فرانسیس بوفور کشف شد که در سال ۱۸۱۷ شرح آن را در دفتر خاطرات خود از سفر در امتداد سواحل جنوبی آسیای صغیر منتشر کرد. این متن حاوی اطلاعاتی در مورد سطح بالاتر دروازه است که بعداً در قرن ۱۹ تخریب شده است و امروزه آثاری از این بخش دیده نمی‌شود. در حال حاضر دروازه هادریان یکی از نقاط برجسته بازدید از آنتالیا بوده و مکانی است که تقریباً هر گردشگری تمایل دارد که به بازدید از آن رفته و در مقابل آن عکس یادگاری بگیرد.

 

سبک معماری دروازه هادریان در آنتالیا

هر چند که تاریخچه قدیمی دروازه هادریان در آنتالیا سبب شده تا این سازه اهمیت بالایی در بین توریست‌ها پیدا کند اما سبک معماری و طراحی آن نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است. دروازه هادریان شبیه یک طاق معمولی رومی است. از لحاظ شکل ظاهری سه راه طاق آن به یک اندازه هستند و حدود ۴.۱۵ متر عرض داشته و ارتفاعی در حدود ۶.۱۸ متر تا بالای قوس دارند. از دیگر ویژگی قابل توجه آن می‌توان به سنگفرش باستانی کل سازه از پایین تا بالای گلدسته که بیش از ۸ متر ارتفاع دارد، اشاره کرد. همچنین هر دو سمت جلو و پشت دروازه با نماهایی که هر کدام از چهار ستون تشکیل شده، تزئین شده است. بنای یادبود به استثنای میل ستون‌های گرانیتی از سنگ مرمر سفید ساخته شده‌اند. سرستون‌های آن نیز به شکل متفاوتی تزیین شده و جلوه‌ای متفاوت به آن بخشیده‌اند.

گلدسته بالای ستون‌ها که در دو طرف دروازه امتداد یافته‌اند، ۱.۲۸ متر ارتفاع دارند و از یک آرشترو، یک خط ‌فرش کم‌رنگ تزئین شده با نقوش گل و قرنیز تشکیل شده‌اند. تزئینات غنی قرنیز، در میان دیگران، نشان دهنده سر شیرها است. طاق‌های بشکه‌ای بر روی طاق‌ها با کیسون‌ها تزئین شده‌اند که هر کدام دارای تزئینات مشخصی از نقوش انواع گل‌ها به خصوص گل رز هستند.

 

بهترین آپارتمان‌ها و سوئیت‌های اجاره‌ای در آنتالیا

 

ویژگی‌های دروازه هادریان در آنتالیا

قبل بازدید از این دروازه تاریخی و ارزشمند در سفر با تور آنتالیا بهتر است تا نیم نگاهی به برخی از ویژگی‌ها و مشخصه‌های آن داشته باشیم. دروازه هادریان تنها دروازه ورودی باقی مانده بر روی دیوارهای اطراف شهر و بندر آنتالیا است. همان طور که گفته شد این دروازه شامل سه طاق ورودی و برج‌هایی است که در دو طرف آن قرار دارند. هر سه طاق به یک اندازه طراحی و ساخته شده و ارتفاعی در حدود ۸ متر را دارا هستند. سقف‌های این گذرگاه سه‌طاقی با نقش برجسته‌هایی از گل‌ها و میوه‌هایی که در آنتالیا رشد می‌کنند تزئین شده است. دروازه دارای سر ستون های مرکب است که با برگ‌های آکانتوس تزئین شده‌اند. به جز ستون ها، کل این سازه از سنگ مرمر سفید ساخته شده و همین موضوع جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

بسیاری از گردشگران دروازه هاردیان آنتالیا را از نظر سبک، با سر ستون‌های کتابخانه سلسوس در افسوس که در همان دوره ساخته شده‌اند، مشابه می‌دانند. این دروازه زمانی یک طبقه دوم بالای طاق داشته و همچنین در بالای دروازه مجسمه امپراتورهادریان قرار داشت که اروزه اثری از آن‌ها به جا نمانده است. دروازه هادریان بهترین نمونه از تبدیل شدن دروازه‌های شهر به عناصر دفاعی است.

ناگفته نماند که دروازه هادریان در منطقه تاریخی کاله ایچی و یا همان شهر قدیمی آنتالیا قرار داشته و توریست‌ها در همین اطراف فرصت بازدید از جاذبه‌های تاریخی دیگری را نیز خواهند داشت. از جمله این موارد می‌توان برج هیدیرلیک (Hıdırlık Kulesi)، مناره ییولی (Yivli Minare)، موزه آکمد کالچی (AKMED Kaleiçi) و بسیاری موارد دیگر را نام برد. علاوه بر تمامی این موارد گردشگران می‌توانند در همین محدوده به پیاده‌روی مشغول شده و از گشت و گذار در میان بناهای تاریخی و بافت قدیمی منطقه لذت ببرند. به خصوص اینکه مارینا آنتالیا در همین حوالی قرار داشته و گردشگران دسترسی بسیار آسانی به آن خواهند داشت. البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و شما می‌توانید بعد از بازدید از دروازه هادریان به تماشای خانه‌های تاریخی کاله ایچی رفته و در مغازه‌های کوچک پرسه بزنید و سوغاتی‌های ویژه آنتالیا را برای دوستان خود خریداری کنید. در نهایت نیز می‌توانید به روز خود با رفتن به یکی از کافه‌ها و رستوران‌های اطراف که اغلب مشرف به بندر هستند بروید و یک وعده غذای خوشمزه‌ای را نوش جان کنید.

 

۵ پارک ملی جذاب در استان آنتالیا

 

زمان بازدید از دروازه هادریان آنتالیا

بازدید از دروازه هادریان آنتالیا در تمامی روزهای هفته به صورت ۲۴ ساعته ممکن است. بنابراین علاقه‌مندان به بازدید با هیچ گونه محدودیت زمانی روبرو نخواهند بود. با این حال توصیه می‌شود داشتن یک خاطره به یاد ماندنی در این مکان بین ساعات ۵ بعد از ظهر تا ۹ شب را ترجیح دهید. چرا که در این ساعات به خصوص در فصل‌های گرم سال شرایط آب و هوایی مناسب بوده و شما از آفتاب سوزناک روز اذیت نخواهید شد. علاوه بر آن می‌توانید در ساعات شب و بعد از تاریک شدن هوا به گشت و گذار در مناطق اطراف رفته و نهایت لذت را از محوطه اطراف اعم از رستوران‌ها و کافه‌ها نیز ببرید.

 

نحوه دسترسی به دروازه هادریان آنتالیا

دروازه هادریان در کنار بلوار آتاتورک، در مرکز آنتالیا قرار دارد. علاقه‌مندان به بازدید از این سازه تاریخی می‌توانند با پای پیاده به سمت آن رفته و در مقابل این بنای نمادین آنتالیا عکس یادگاری بگیرند. همچنین گردشگران علاقه‌مند می‌توانند از خط تراموا آنتالیا که Nostalji tramvay نامیده می‌شود نیز برای دسترسی به آن استفاده کنند. ایستگاه نهایی که برای این منظور باید در آن پیاده شوید، متناسب با همین مکان ایستگاه هادریان نام دارد.

  • آدرس: بارباروس، موراتپاشا / آنتالیا، ترکیه

 

هزینه بازدید از دروازه هادریان آنتالیا

خوشبختانه بازدید از دروازه هادریان یکی از فعالیت جذاب و رایگان در آنتالیا است و گردشگران نیازی به پرداخت هزینه برای این منظور نخواهند داشت. تمامی علاقه‌مندان به بناهای تاریخی می‌توانند در تور آنتالیا به سمت شهر قدیمی رفته و در آنجا بدون تهیه بلیط از نزدیک این بنای قدیمی را بازدید کنند. البته به احتمال زیاد در این بازدید وسوسه خواهید شد تا از دستفروش‌ها و غرفه‌های فروش سوغاتی خرید کنید و یا سری به کافه‌ها یا رستوران‌های اطراف بزنید. بنابراین برای این بازدید بهتر است بودجه‌ای از سفر اختصاص دهید. توصیه می‌کنیم در این بازدید حتما دوربین عکاسی خود را به همراه داشته و جهت گشت و گذار در محوطه اطراف و بازدید از دیگر سازه‌های تاریخی اطراف کفش راحتی بپوشید.

 

روش‌های حمل و نقل عمومی در آنتالیا

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۵ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران