نزدیک‌ترین شهرهای توریستی به آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
نزدیک‌ترین شهرهای توریستی به آنتالیا

آنتالیا یکی از معروف‌ترین شهرهای ترکیه از لحاظ گردشگری بوده و با تفریحات ساحلی و همچنین جاذبه‌های گردشگری متنوع خود گزینه‌های سرگرم‌کننده بسیاری را برای توریست‌ها عرضه می‌کند. در میان تمامی مزایا و امتیازهایی که شهر زیبای آنتالیا دارد، فاصله نزدیک آن از دیگر شهرهای توریستی ترکیه نیز سبب شده تا گردشگران دسترسی آسانی به آن داشته و در صورت تمایل سفری کوتاه به مناطق اطراف نیز داشته باشند. چنانچه شما نیز قصد سفر با تور آنتالیا داشته و احساس می‌کنید که زمان کافی برای گشت و گذار در مناطق اطراف آن را نیز خواهید داشت، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. چرا که در این مقاله سعی کرده‌ایم نزدیک‌ترین شهرهای توریستی به آنتالیا را گردآوری و معرفی کنیم.

 

پاموکاله در فاصله ۱۶۳ کیلومتری آنتالیا

پاموکاله (Pamukkale) که در زبان ترکی به معنای قلعه پنبه‌ای است، مکانی فوق‌العاده زیبا و مسحور کننده در ترکیه است. این مکان یک جاذبه طبیعی در استان دنیزلی واقع در جنوب غربی ترکیه به حساب آمده و سالانه گردشگران بسیاری صرفا برای بازدید از آن راهی ترکیه می‌شوند. پاموکاله در فاصله کمتر از دو ساعته از آنتالیا قرار گرفته و گردشگران با سفری یک روزه فرصت بازدید از آن را خواهند داشت. این منطقه که بیشتر به دلیل چشمه‌های آب گرم و بافت سفید رنگ پلکانی معروف است هر بیننده‌ای را عاشق خود می‌کند.

پاموکاله در اکثر فصول سال دارای آب و هوای معتدل بوده که بهترین زمان برای آبتنی و لذت بردن از تمامی بخش‌های آن، تابستان است. به گفته زمین شناسان شکل گیری پاموکاله در طول هزاران سال توسط چشمه‌های غنی از کلسیت انجام شده است. به این صورت که آب‌های غنی از مواد معدنی به آرامی از دامنه کوه چکیده، در تراس‌های معدنی جمع شده و در نهایت به سمت استخرهای پایینی که حالتی پلکانی پیدا کرده‌اند جاری می‌شوند.

 

فتحیه در فاصله ۱۹۳ کیلومتری آنتالیا

فتحیه (Fethiye) شهری واقع در استان موغلا در منطقه مدیترانه ترکیه بوده و این روزها به یک مقصد گردشگری عالی از نظر توریست‌ها تبدیل شده است. به خصوص در فصل تابستان از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و با طبیعت زیبا و آثار تاریخی خود هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. از جمله جاذبه‌های گردشگری فتحیه که توریست‌ها فرصت بازدید از آن‌ها را خواهند داشت، عبارتند از:

  • موزه فتحیه (Fethiye Museum)
  • شهر باستانی کادیاندا (Kadyanda Old City)
  • روستای متروک یونانی کاراکوی (Kayaköy Village)
  • مقبره آمینتاس (Amyntas Rock Tombs)
  • جزیره کیزیل آدا (Kızılada Island) در خلیج فتحیه
  • سایت غواصی افلوک (Afkule)

همچنین گردشگرانی که فتحیه را برای بازدید انتخاب کرده‌اند می‌توانند از مناطق زیبای توریستی نظیر اولودنیز (Ölüdeniz)، منطقه ساحلی چالیش (Çalış Beach)، هیسارونو (Hisarönü) و روستای اواجیک (Ovacık Village) نیز دیدن کنند که همگی در فاصله بسیار کوتاهی از آن واقع شده‌اند.

 

بایدها و نبایدهای سفر به آنتالیا

 

کاش در فاصله ۱۹۰ کیلومتری آنتالیا

از دیگر شهرهای توریستی که در فاصله نه چندان دوری از آنتالیا قرار گرفته، کاش (Kaş) نام دارد. کاش یک شهر کوچک ساحلی بوده که به عنوان یک اقامتگاه توریستی نسبتاً دست نخورده در حوالی آنتالیا شناخته می‌شود. از جمله محبوب‌ترین تفریحات کاش می‌توان به ماهیگیری، غواصی، قایق سواری و موارد دیگری از این دسته اشاره کرد. امکان ندارد گردشگری از شهر زیبای کاش دیدن کرده و شیفته آرامش دلپذیر و دریای آبی فیروزه‌ای آن نشود. خیابان‌های باریک این شهر که در فصل تابستان با عطر گل‌های یاس پر می‌شود، آن را به مکانی فوق‌العاده برای سفر تبدیل کرده است.

کاش یک جشنواره هنری سالانه دارد که در آن کنسرت‌های جاز در تئاتر هلنیستی و گروه هنری Kiln Under the Sea  گرد هم آمده و نمایشگاه‌های جالبی را برگزار می‌کنند. همچنین کاش یکی از نقاط پیشرو برای غواصی در ترکیه محسوب شده و بیش از ۱۵ سایت غواصی را هم برای مبتدیان و هم برای غواصان حرفه‌ای در خود جای داده است. ناگفته نماند که آب‌های این منطقه علاوه بر تنوع زیستی، تنوع گسترده‌ای از میراث فرهنگی زیر آب را نیز برای علاقه‌مندان ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به لاشه هواپیمای جنگ جهانی دوم و یک کشتی باری متعلق به دهه ۱۹۵۰ اشاره کرد.

 

آلانیا در فاصله ۱۳۵ کیلومتری آنتالیا

آلانیا (Alanya) یک شهر تفریحی ساحلی در ترکیه است که در ناحیه‌ای از استان آنتالیا و در سواحل جنوبی این کشور قرار دارد. به طوری که دسترسی به آن برای مسافران تور آنتالیا بسیار آسان بوده و در سفری یک روزه می‌توانند به بازدید از آن بروند. شهر زیبای آلانیا به دلیل موقعیت استراتژیک طبیعی خود در شبه جزیره کوچکی در دریای مدیترانه در زیر کوه‌های توروس، یک دژ محلی برای بسیاری از امپراتوری‌های مستقر در مدیترانه از بطلمیوسی، سلوکی، روم، بیزانس و عثمانی بوده است. همین موضوع سبب شده تا جاذبه‌های گردشگری آلانیا تنها محدود به سواحل و طبیعت آن نشده و توریست‌های علاقه‌مند به تاریخ فرصت بازدید از بناهای باستانی و ارزشمند قدیمی را نیز داشته باشند. از جمله مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • قلعه سرخ آلانیا (Alanya Kızıl Kule)
  • کشتی سازی ترسان (Tersane Shipyard)
  • قلعه آلانیا (Alanya Kulesi)

آلانیا دارای آب و هوای مدیترانه‌ای بوده و امروزه هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی در آن تاسیس شده‌اند. بنابراین اگر زمان کافی داشته باشید می‌توانید اقامتی به یادماندنی و راحتی را در آن تجربه کنید. در کنار گشت و گذار شهری و همچنین بازدید از آثار تاریخی و طبیعی آلانیا گردشگران می‌توانند از فعالیت‌های توریستی نظیر موج سواری، پاراسلینگ، قایق سواری و همچنین رفتن به پارک‌های آبی آلانیا لذت ببرند. ناگفته نماند که آلانیا تقریبا تمامی تفریحاتی که در تور آنتالیا انتظار آن را دارید را برای شما فراهم خواهد کرد. بزرگترین مزیت آلانیا به نسبت آنتالیا هزینه‌های پایین سفر به آن است.  

 

اینستاگرامی‌ترین نقاط آنتالیا

 

کالکان در فاصله ۱۳۲ کیلومتری آنتالیا

کالکان (Kalkan) شهری دیگر در نزدیکی‌های آنتالیا است که در سواحل مدیترانه ترکیه واقع شده و مقصد گردشگری دوست داشتنی به حساب می‌آید. این منطقه شامل مکان‌های تاریخی مانند تلس (Tlos) و ککووا (Kekova) و سواحل زیبا از جمله ساحل پاتارا (Patara Beach) و ساحل کاپوتاش (Kaputaş Beach) است که توریست‌ها فرصت بازدید و خوشگذرانی در آن‌ها را خواهند داشت. کالکان یک شهر ماهیگیری قدیمی بوده و تنها بندر امن بین کاش و فتحیه محسوب می‌شود. این شهر زیبا و دوست داشتنی با خانه‌های سفید قرار گرفته در حوالی دریا و بوگنویل‌های (bougainvilleas) رنگارنگش معروف است. ناگفته نماند که کالکان از نظر اداری بخشی از استان آنتالیا بوده، اما از نظر اقتصادی و حمل و نقل بیشتر به فتحیه متصل است. نکته قابل توجه دیگر اینکه ایندیپندنت در سال ۲۰۰۷ کالکان را در میان بهترین مقاصد گردشگری دنیا قرار داده بود. همین یک مورد می‌توان برای ترغیب مسافران تور آنتالیا به بازدید از کالکان کافی باشد.

 

سیده در فاصله ۶۳ کیلومتری آنتالیا

سیده (Side) شهری در سواحل مدیترانه جنوبی ترکیه بوده که برای لذت بردن از تفریحات مدرن و همچنین بازدید از جاذبه‌های گردشگری باستانی بسیار مناسب است. این منطقه که بیشتر با ویرانه‌های شهر باستانی سیده، یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های کلاسیک در ترکیه، شهرت دارد مکانی است که مسافران تور آنتالیا باید در لیست الویت‌های خود برای بازدید قرار دهند.

 

۴ روش مختلف برای رفتن از استانبول به آنتالیا

 

دمره در فاصله ۱۰۶ کیلومتری آنتالیا

دمره (Demre) یک شهر دیدنی دیگر واقع در استان آنتالیا بوده که نام آن از رودخانه دمره گرفته شده است. این منطقه تا سال ۲۰۰۵ با نام کاله شناخته می‌شد. تا دهه ۱۹۲۰ اکثریت مردمی که در دمره زندگی می‌کردند یونانیان مسیحی بودند. این اکثریت به عنوان بخشی از تبادل جمعیت در سال ۱۹۲۳ بین یونان و ترکیه به یونان مهاجرت کردند. به طوری که امروزه از بازدید روستاهای متروک یونانی در این منطقه می‌توان متوجه این مهاجرت شد. به طوری که هنوز خانه‌های متروک یونانی در دمره و مناطق کالکان، کاش و کایاکوی قرار داشته و با نام شهر ارواح یونانی نامیده می‌شوند. یکی از جاذبه‌های گردشگری که در دمره فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، مقبره سنت نیکلاس است.

 

اولودنیز در فاصله ۱۴۳ کیلومتری آنتالیا

اولودنیز (Ölüdeniz) که در ترجمه به معنای دریای مرده است به دلیل آب‌های آرام حتی در هنگام طوفان با این نام در ترکیه شناخته می‌شود. اولودنیز یک محله کوچک و استراحتگاه ساحلی در منطقه فتحیه در استان موغلا، در ساحل فیروزه‌ای جنوب غربی ترکیه است که در نقطه اتصال دریای اژه و مدیترانه قرار دارد. بنابراین گردشگرانی که علاقه به بازدید از این منطقه را دارند نه تنها از آنتالیا بلکه از فتحیه نیز امکان دسترسی آسانی به آن خواهند داشت. از جمله جذابیت‌های این منطقه برای گردشگران می‌توان به خلیج ماسه‌ای آن واقع در دهانه اولودنیز اشاره کرد. این ساحل بافت سنگریزه‌ای داشته و یک ذخیره‌گاه طبیعی ملی به شمار می‌آید.

 

کایاکوی در فاصله ۱۹۳ کیلومتری آنتالیا

کوی در زبان ترکی به معنای روستا بوده و منظور از کایاکوی (Kayaköy) روستایی به نام کایا است. این یک روستای متروکه در جنوب غربی ترکیه است که در ۸ کیلومتری جنوب فتحیه قرار دارد. کایاکوی جز مناطق قدیمی کشور محسوب شده و در طول سال‌‌ها شاهد تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب بوده است. هر چند که امروزه این روستا به مکانی متروکه تبدیل شده اما همچنان از زیبایی طبیعی خاصی برخوردار بوده و علاوه بر آن فرصت بازدید از جاذبه‌های تاریخی جذابی را به گردشگران می‌دهد. روستای کایاکوی به جز گروه‌های مسافرتی و دستفروشان کنار جاده‌ای خالی از سکنه بوده و شما در آن فرصت بازدید از مجموعه‌ای از خانه‌ها‌ی قدیمی بازسازی شده را خواهید داشت. علاوه بر آنتالیا مسافران از مناطقی مثل پاموکاله یا شهرهای نزدیک فتحیه نیز امکان دسترسی آسانی به این مکان را خواهند داشت.

 

راهنمای سفر زمینی به آنتالیا

 

منبع

 

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران