بازدید از پارک‌های ملی ارمنستان‌

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بازدید از پارک‌های ملی ارمنستان‌

ارمنستان کشوری زیبا با طبیعتی فوق‌العاده دیدنی است که بخش زیادی از آن‌، محیط‌های محافظت شده هستند. همچنین چهار پارک ملی بسیار عالی نیز در این کشور در نظر گرفته شده که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و بازدید از آن‌ها را صد در صد به شما در سفر با تور ارمنستان پیشنهاد می‌کنیم. ما هم امروز راهنمایی برای بازدید از هر چهار تای این پارک‌های ملی برای شما در نظر گرفته‌ایم که شامل اطلاعات کلی درباره‌شان، بهترین زمان رفتن و همچنین مسیری که باید طی کنید تا به هر کدامشان برسید، می‌شود.

 

پارک ملی آرویک (Arevik)

پارک ملی آرویک، در جنوب غربی ارمنستان واقع شده و اگر چه از نظر معروفیت و محبوبیت، اولین در این کشور نیست، اما مهم‌ترین پارک ملی و منطقه محافظت شده در ارمنستان به حساب می‌آید. پارکلی به بزرگی ۳۴۴ کیلومتر مربع که جمعیت بسیار جذاب و متنوعی از حیوانات و حشرات مختلف را در خود نگهداری می‌کند. اولین نکته جالب در مورد پارک ملی آوریک این است که در آن‌جا بیش از ۱۵۰ گونه پروانه‌ی مختلف زندگی می‌کنندکه در نوع خود کم‌نظیر است. از مسیر رسیدن به آوریک تا محیط سرسبز آن‌جا، همه چیز عالی‌ست و به واقع ارزش رفتن دارد.

 

کلیسای سنت آستواتساتین ایروان

این مکان از سال ۲۰۰۹ به عنوان پارک ملی شناخته شده و ده‌ها هزار یورو برای امن نگه داشتن آن و همچنین محافظت از آن‌جا صرف شده است. یکی از دلایل مهمش نیز حضور بیش از ۱۸۰ نوع پرنده‌ی مختلف در این پارک ملی است که شامل کرکس مصری، کرکس ریش دار، شاهین پرگرین، عقاب طلایی، گنجشک شرقی، دارکوب و ... می‌شود. این محل در واقع بهشتی برای علاقه‌مندان به پرندگان بوده و در آن‌جا می‌توانند چندین گونه‌ی جذاب و زیبا از جمله پرندگان شکاری بزرگ را ببینند. از نظر تنوع گیاهی نیز اوضاع پارک ملی آوریک واقعا خوب است اما گونه‌های نادر و خاص کمی را در آن‌جا خواهید دید.

جاذبه‌های پارک ملی آرویک به همین جا ختم نمی‌شود. این محل امکانات رفاهی خوبی داشته و مسیرهای جنگلی و سرسبز زیادی برای گشت و گذار دارد. همچنین ویرانه‌ای یک مسجد تاریخی برای بازدید در آن محل وجود دارد که از آن‌جا نیز می‌توانید بازدید کنید. چندین آبشار مختلف نیز در پارک پیدا می‌شود که برای باربیکیو و وقت گذرانی می‌توانید به آن‌جاها مراجعه کنید. البته کسی اجازه کمپ زدن در این محل را ندارد، حتما باید مراقب مارها باشید، در جاهایی که پروانه‌های زندگی می‌کنند، سر و صدا نکنید و نکات اینچینی را در بازدید رعایت نمایید.

یکی از نکات منفی برای گردشگرانی که در تور ارمنستان می‌خواهند از این محل بازدید کنند، فاصله‌ی زیادی پارک ملی آرویک تا پایتخت است. این محل ۳۷۵ کیلومتر از ایروان فاصله داشته و برای رفتن به آن‌جا باید از ترمینال اتوبوس‌رانی، سوار اتوبوس‌هایی به آن منطقه شده و باقی راه را با ماشین‌های مخصوص بروید که مجموعا حدود 6 ساعت به طول خواهد انجامید. مسیر کوهستانی رسیدن به پارک ملی را تنها با ماشین‌های چهار محوره می‌توان رفت. البته تورهایی از ایروان به این مقصد برگزار می‌شود اما به اندازه دیگر پارک‌هایی که به شما معرفی می‌کنیم، محبوب نیستند.

پارک ملی دریاچه‌ی سوان (Sevan)

دو تا از پارک‌های ملی ارمنستان حول محور دریاچه‌های این کشور شکل گرفته‌اند که یکی از محبوب‌ترین و زیباترین آن‌ها، پارک ملی دریاچه‌ی سوان است. این مکان از سال ۱۹۷۸ به عنوان یک منطقه محافظت شده در نظر گرفته شد و این به خاطر محیط زیست دریاچه، ماهی‌هایی که در آن‌جا زندگی می‌کنند و منطقه سبزی بود که دریاچه را در بر گرفته و حیوانات زیادی در آن‌جا به زندگی مشغولند. این پارک ملی مساحتی به بزرگی ۳۴۲ کیلومتر مربع داشته و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و تابستان‌ها مملو از گردشگرانی می‌شود که می‌خواهند از آن‌جا بازدید کرده و در این دریاچه به تفریح بپردازند.

 

راهنمای گردش ۴۸ ساعته در ایروان

قبل از این که به جاذبه‌های گردشگری پارک ملی دریاچه‌ی سوان بپردازیم، کمی درباره تنوع جانوری این محل بگوییم. در زمین‌های اطراف دریاچه پستاندارانی مثل گرگ، روباه، شغال، گربه، خرگوش، سمور و جوندگان کوچک زندگی می‌کنند. همچنین شما می‌توانید انواع پرندگان مختلف را در آن‌جا مشاهده کنید که بعضی از آن‌ها بومی بوده و خیلی‌های دیگر در زمان مهاجرت در دریاچه‌ی سوان دیده می‌شوند که در آن ایام تنوعشان به 267 گونه‌ی مختلف می‌رسد.

با توجه به پهنه‌ی آبی دریاچه، خزندگان بسیار و ماهی‌های متنوعی نیز در آن‌جا به زندگی مشغولند که از جمله ماهی‌های پرتعداد دریاچه می‌توان به قزل آلای خاص سوان، کاپوتا و گوگچا باربل اشاره کرد. همچنین بعضی از ماهی‌های رودخانه‌ای نیز یک سال اول خود را در دریاچه هستند و سپس به رودخنه‌ها وارد می‌شوند. به همین دلیل است که برای ماهیگیری در دریاچه‌ی سوان، حتما باید مجوز رسمی گرفته شده و تنها در نقاطی خاص اجازه‌ی ماهیگیری خواهید داشت.

فعالیت‌های زیادی هستند که در دریاچه‌ی سوان می‌توانید به انجام برسانید. پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهید تفریحات آبی را امتحان کنید، در تابستان به این محل بروید در غیر این صورت اواسط بهار یا اوایل پاییز، بهترین زمان برای رفتن به این جا بوده چون از نظر آب و هوایی این منطقه بهترین حالت خود را دارد و به راحتی می‌توانید از همه‌ جای پارک ملی دیدن کنید. بدون شک تماشای پرندگان جزو اولیویت‌های شما باید باشد و حتما باید از صومعه سواناوانک (Sevanavank) نیز دیدن نمایید که ساخت آن به سال ۸۷۴ میلادی بر می‌گردد. همچنین در هر فصلی از سال که در سوان باشید، می‌توانید گردش‌های آبی در دریاچه را نیز تجربه نمایید.

این پارک ملی به ایروان نزدیک‌تر است است و برای رسیدن به آن‌جا حدودا یک ساعت زمان نیاز دارید. شما می‌توانید این مسیر را هم با مینی بوس بروید، هم با قطار و هم با تاکسی که به ترتیب ارزان‌ترین تا گران‌ترین خواهد بود. مینی بوس‌ها هر روز ساعت ۹ الی ۱۹ یک ساعت یک بار و با قیمت حدودا 1 دلار از ایروان حرکت می‌کنند و شما را به شهر می‌رسانند. از آن‌جا باید با تاکسی به محل پارک ملی بروید که حدود ۲ دلار دیگر برایتان هزینه خواهد داشت. با قطار شما حدودا دو دلار باید بدهید تا به شهر برسید. این مسیر البته بیشتر طول می‌کشد و تنها ساعت حرکت ۸:۳۰ صبح بوده و زمان برگشت قطار نیز ساعت ۱۷ است. تاکسی‌ها هم شما را به محل پارک ملی می‌برند که هزینه‌ی آن‌ها از ایروان حدود ۱۸ دلار خواهد بود.

 

سفری زمستانی و جادویی به ایروان

پارک ملی دریاچه آرپی (Arpi)

یکی دیگر از پارک‌های ملی ارمنستان که این بار طبیعت اطراف دریاچه‌ی آرپی را شامل می‌شود و مساحتی به اندازه ۲۵۰ کلیومتر مربع دارد. پارک ملی آرپی در استان شیراک و در شمال غربی کشور واقع شده و از سال ۲۰۰۹ به عنوان یک منطقه محافظت شده در نظر گرفته شده است. جایی ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا که از غرب کوهستان یِقانکاق (Yeghnakhagh) را در کنار خود می‌بیند و در شرق به کوهستان جاواختی (Javakheti) می‌رسد.

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی آرپی تابستان است که همه چیز در بهترین شرایط ممکن قرار دارد. طبیعت سبز و دوست داشتنی بوده و گل‌ها دشت‌های این منطقه را پر کرده‌اند. بیش از ۱۰۰ گونه پرنده‌ی مختلف در این اطراف زندگی می‌کنند که البته بعضی از آن‌ها را تنها در زمان مهاجرات می‌توانید تماشا کنید. این تنوع جانوری در خود دریاچه نیز دیده می‌شود و ۱۳ نوع ماهی مختلف در داخل آن‌جا زندگی کرده و چندین گونه دو زیست را می‌توانید در اطراف آب مشاهده کنید. البته یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این پارک ملی، تنوع گونه‌های گیاهی آن است.

جالب است بدانید که ۶۷۰ گونه گیاه مختلف در دشت‌های نزدیک به دریاچه وجود دارد که ۱۹ گونه‌ی بسیار نادر و در خطر انقراض در میانشان دیده می‌شود. همین امر نیز باعث شده تا حشرات متنوعی در میان این گل‌ها و گیاهان مختلف به زندگی مشغول باشند. پس اگر اهل طبیعت گردی هستید، دشت‌های پر گل را دوست دارید و می‌خواهید در کنار یک برکه‌ی زیبا با منظره‌ی کوهستان باشید، تمام گزینه‌ها را یک جا در پارک ملی آرپی خواهید داشت.

ورودی این پارک حدود یک دلار است و شما می‌توانید در جاهایی که مشخص شده، بساط پیک نیک پهن کنید. از جمله فعالیت‌هایی که در این محل می‌توانید انجام دهید، گشت‌های طبیعت گردی، بازدید از دشت‌های پر گل، گشت و گذار کنار دریاچه و کارهایی از این دست است. برای رفتن به این پارک ملی نیز بهترین راه تاکسی است.  اگر بخواهید با اتوبوس هم بخشی از مسیر را گیومری بروید، باز هم باید تاکسی بگیرید تا به آن‌جا برسید. هزینه‌ی تاکسی از خود ایروان بین ۸ تا ۱۲ دلار خواهد بود و مسیر راه نیز ۱۶۵ کیلومتر است.

 

جشن‌های زمستانه ارمنستان

پارک ملی دلیجان (Dilijan)

در میان پارک‌های ملی ارمنستان، دلیجان محبوب‌ترین است و خیلی از توریست‌ها از این مکان بازدید می‌کنند. یکی از دلایلش زیبایی خیره کننده این منطقه بوده و دیگری راحتی رسیدن به این محل است. پارک ملی دلیجات ۲۴۰ کیلومتر مربع مساحت داشته و از سال ۱۹۵۸ به عنوان یک منطقه محافظت شده در نظر گرفته شده بود اما بسیاری از امکاناتی که امروزه در این محل می‌بینید، مربوط به سال ۲۰۰۲ و اختصاص بودجه‌ای مناسب و افزایش مساحت پارک ملی است.

تنوع گیاهی این پارک ملی خیره کننده است. گونه‌های بسیار زیادی از انواع گل‌ها و گیاهان و درختان را در آن‌جا مشاهده می‌کنید که لیست کردن آن‌ها خود به یک مقاله‌ی مجزا احتیاج دارد. از طرف دیگر این حجم از گل‌ها و گیاهان مختلف، باعث شده تا بیش از ۸۰۰ گونه حشرات مختلف در آن‌جا زندگی کرده و در کنارشان ۱۵۰ گونه پرنده، انواع پستنداران همچون روباه، خرس قهوه‌ای، گرگ، گراز و ... نیز در این محل حضور داشته باشند. پارک ملی دلیجان یکی از زیباترین و از نظر زیستی، متنوع‌ترین مکان در ارمنستان است.

در کنار این زیبایی‌های طبیعی، شما می‌توانید از یک صومعه بسیار زیبای سنگی متعلق به قرن ۱۰ میلادی دیدن کنید و به سراغ چندین آبشار، دشت‌های پر گل و بسیاری جاذبه‌های گردشگری دیگر در پارک ملی دلیجان بروید.

فاصله‌ی این پارک ملی تا ایروان حدود ۱۰۰ کیلومتر است. بهترین راه برای رفتن به این مکان استفاده از تاکسی بوده که حدودا بین ۱۲ تا ۱۸ دلار برایتان هزینه در پی خواهد داشت. اگر هم بخواهید می‌توانید با اتوبوس مسیر را طی کنید که هزینه‌ی آن نصف می‌شود اما دوباره از جایی که پیاده می‌شوید، باید تاکسی گرفته و یکی دو دلاری تا رسیدن به خود پارک ملی پرداخت نمایید.

 

راهنمای اجاره‌ی ماشین در ارمنستان

۰۳ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران