یک روز دلپذیر در مشهورترین پارک‌های ملی ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
یک روز دلپذیر در مشهورترین پارک‌های ملی ارمنستان

تمام تجربه حضور در ارمنستان معطوف به کافه‌ها و نقاط تاریخی، خیابان‌ها و در نهایت تماشای کلیساها نمی‌شود. ارمنستان کشوری کوچک و کوهستانی‌ست که بخش‌های اعظم آن را پوشش گیاهی پوشانده است. جنگل‌های انبوه کوهپایه‌ای بخشی از این طبیعت زیبای دیدنی هستند. شما می‌توانید در سفر با تور ارمنستان مثل سفرهای یک روزه کوله بارتان را جمع کنید و برای بازدید از مشهورترین پارک‌های ملی کشور بروید.

 

 

ذخایر جنگلی خسرو

ذخایر جنگلی خسرو (Khosrov) محلی عالی برای افرادیست که علاقه به اکوسیستم و گردش‌های علمی دارند. طبق چیزی که تاریخ می‌گوید در قرن ۴ام پادشاه گرجستان خروی دوم در دامنه Geghama جایی که گونه‌های مختلفی از حیوانات زندگی می‌کردند و او همیشه برای شکار می‌رفت، جنگلی کاشت. برای قرن‌ا این جنگل محل مورد علاقه پادشاهان ارمنی برای شکار و تفریح بود اما حالا این جنگل با وجود وسعت کوچک ۳۰ هزار هکتاری‌اش یکی از بهترین ذخایر طبیعی کشور است که در گونه‌های مختلفی گیاهی و جانوری از سراسر دنیا در آن زندگی می‌کنند. ۱۸۵۰ گونه گیاهی از جمله بخصوص درختان بلوط، صنوبر و چمنزار است.

 

معرفی مکان‌هایی که از آنجا می‌توانید زیباترین مناظر ارمنستان را ببینید

 

 

ذخایر جنگلی خسرو

 

 

این ذخیره جنگلی غنی که میزبان انواع گیاهان است برخی از گونه‌های نادر و قابل توجه ارمنی را هم در خودش جا داده است. بازدید از جنگل خسرو نه تنها از جنبه زیبایی بسیار قابل توجه است بلکه در آن نقاط تاریخی معدودی هم برای کشف وجود دارد. به عنوان مثال، در نزدیکی صومعه‌های باشکوه، کلیسای سنت اسفانوس وجود دارد که جایی برای زیارت است. به شما توصیه می‌کنیم حتما از آبشار خسرو و "سمنفونی سنگ‌ها" واقع در دره رود آزات دیدن کنید. در آخر نمی‌توان یکی از جذاب‌ترین ودنج‌ترین گوشه‌های این ذخیره طبیعی موسوم به "درخت تنها" را از قلم انداخت.

 

 

پارک ملی دلیجان

منطقه تاووش ارمنستان میزبان ذخیره طبیعی زیبای پارک ملی دلیجان به وسعت ۲۴ هزار هکتار است. با توجه به گونه‌های جانوری موجود در آن و نقاط تاریخی پارک، این منطقه یک ذخیره طبیعی با ارزش و قابل توجه است. نیمی از قرن گذشته صرف محافظت از این ذخیره جنگلی، پوشش گیاهی و جانوری، محافظت از گونه‌های مختلف درختان، و بناهای تاریخی این منطقه شد. این پارک به دلیل تعداد زیاد درختان ماهونی گاهی اوقات به ماهونی هزاره دوم نیز شناخته می‌شود. دوست داران پیاده‌روی تمام تلاش خود را می‌کنند تا حتما در طول سفرشان وقتی برای رفتن به این جنگل باز کنند. زیرا این منطقه پوشیده از  انواع درختان، دارای مسیرهای جالب دیدنی است که در طول آن‌ها می‌توانید از بناهای تاریخی و با ارزش زیادی دیدن کنید.

 

 

پارک ملی دلیجان

 

 

یکی از معروف‌ترین مسیرهای پارک از دریاچه زیبای مروارید اینن پارک آغاز می‌شود. از دریاچه دور می‌شود و در مسیری با مناظر دیدنی و خیره‌کننده به سمت روستای قوش می‌برد. در این روستا فرصت را از دست ندهید و بلافاصله به دیدن صومعه تاریخی گشاوانک که در قرون ۱۲ تا ۱۳ میلادی ساخته شد بروید. خوشبختانه این پارک انقدر محبوب و گردشی است که تورهای هدایت شده خصوصی به صورت گردش‌های روزانه اقدام به بردن گردشگران و بازدید از مناطق دیدنی می‌کنند. بنابراین اگر تمایل دارید در این جنگل کاوش کنید و با افرادی راه بلد همراه شوید به راحتی می‌توانید دز این تورها ثبت نام کنید.

 

 

پارک ملی استپاناوان آربورتوم

در حدود دو ساعت رانندگی با ماشین از ایروان پارک گیاه‌شناسی استپاناوان به عنوان اولین پارک گیاه‌شناسی کشور وجود دارد. در دهه ۱۹۳۰ مهندس جنگل‌بان لهستانی به نام ادموند لنوویچ از ارمنستان بازدید کرد و عاشق طبیعت زیبای آن شد. او تصمیم گرفت در ارمنستان بماند و یک پارک جنگلی شخصی ایجاد کند و برای خودش خانه‌ای بسازد. سپس در سال ۱۹۳۳ استپاناوان آربورتوم پیدایش شد. این زمانی بود که درختان کاج زیادی اندوخته شده بود. اکنون حدود ۱۵ هکتار درختان و گیاهان عجیب و غریب نادر کاشته شده و ۲۰ هکتار دیگر با جنگل‌های طبیعی وحشی پوشیده شده است.

 

طبیعت‌گردی در دل صومعه‌های ارمنستان

 

 

پارک ملی استپاناوان آربورتوم

 

 

هیچ جای تعجب نیست با سال‌ها ممارست و پافشاری چنین منطقه زیبایی به وجود آمده که بی‌شک در رده یکی از زیباترین نقاط ارمنستان جای دارد. درختان این منطقه از گونه‌های نادری تشکل شده‌اند که به سختی می‌تواند آن‌ها را هر جایی پیدا کرد. به علاوه بخشی برای فروش نهال به علاقه‌مندان نیز وجود دارد. البته تقاضاها در این فروشگاه بسیار بالاست. به دلیل وجود درختان زیاد و گردهای آن‌ها هوا ممکن است برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند کمی آزاردهنده باشد. امروزه این پارک مرکز تحقیقات فراوانی قرار می‌گیرد و تورهای گیاه‌شناسی و زیست‌شناسی فراوانی در آن برگزار می‌شود.

 

 

پارک ملی سوان

دریاچه شگفت انگیز در منطقه Gegharkunik به عنوان مروارید ارمنستان شناخته می‌شود. این دریاچه همانند کاسه‌ای بزرگ از آب‌های لاجرودی پر شده و به عنوان بزرگ‌ترین ذخیره آب شیرین دنیا دارای شهرت بسیار بالای است. حدود ۴۰ سال پیش این پارک برای محافظت از دریاچه، جنگل‌های اطراف و گونه‌های جانوری‌اش تاسیس شد. به علاوه داخل خود پارک هم مناطق محافظت شده وجود دارد که زیر نظر قوانین سختگیرانه قرار دارند.

 

 

پارک ملی سوان

 

 

اگر قصد بازدید از این منطقه را دارید، ما علاوه بر دریاچه توصیه می‌کنیم تا جاذبه‌های منحصر به فرد این منطقه مانند خرابه‌های قلعه اوراراتو، کلیساها، سنت کاراپت و سنت آستواتساتین، صومعه ساواناوانک، ماکنیس و وانوان را کشف کنید.

 

 

۰۷ آبان ۱۳۹۷

نظرات کاربران