بازدید از پارک ملی برکه‌ی آرپی در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بازدید از پارک ملی برکه‌ی آرپی در ارمنستان

همیشه گفته‌ایم که سفر با تور ارمنستان، تنها نباید به بودن در ایروان ختم شود. این کشور زیبایی‌های بسیار زیادی در طبیعت خود دارد که با توجه به کوچکی مساحت کلی آن، به راحتی قابل دسترس هستند. البته امروز ما به سراغ یک پارک ملی خاص و برکه‌ای زیبا رفته‌ایم که شاید دسترسی به آن خیلی ساده نباشد، اما طبیعت آن بکر و دست نخورده است و برای یک گردش یک روزه، جایی عالی به نظر می‌آید. با هم نگاهی بندازیم به شرایط رفتن و همچنین چیزهایی که در پارک ملی دریاچه آرپی انتظار شما را می‌کشند.

 

کوتاه در مورد پارک ملی دریاچه آرپی

برکه آرپی در گوشه‌ی شمال غربی ارمنستان واقع شده است. جایی در مرز با گرجستان و ترکیه که اکوسیستمی شبیه به آن چه در منطقه محافظت شده‌ی جاواختی می‌بینید دارد. این پارک ملی به واسطه‌ی مکانی که در آن واقع شده، هیچ ساخت و سازی را به خود ندیده است و کاملا بکر و زیبا باقی مانده. منطقه‌ای با چندین برکه‌ی کوچک و بزرگ، رودخانه‌های متعدد و مناطق سرسبز که میزبان پرندگان محلی و پرندگان مهاجر هستند. این مکان تنها جایی در گرجستان است که شما می‌توانید پلیکان‌های معروف دالماتی را مشاهده کنید.

 

 نوروز 99 و بازدید از بهترین جاذبه‌های ارمنستان

پارک ملی دریاچه آرپی

 

البته در فصول مختلف، زیبایی‌های این پارک ملی متفاوت می‌شود. در بهار شما بیش از ۹۰ نوع پروانه‌ی مختلف را می‌بینید که در زمین‌های سبز و گل‌های رنگارنگ به این سو و آن سو می‌روند. زمستان‌ها اما این منطقه سرد خواهد بود و رفتن به آن سخت است، اما اگر بروید با نمای زیبای زمستانی آن مواجه خواهید شد. در مجموع پارک ملی برکه‌ی آرپی را باید جایی استثنایی در ارمنستان به حساب آورد، جایی دست نخورده، زیبا و فوق‌العاده که البته با توجه به مسیری که دارد، رسیدن به آن تنها با تورها گردشی ممکن است.

 

چطور به پارک ملی دریاچه آرپی برویم؟

از ایروان تا برکه آرپی با ماشین حدود ۳ ساعت راه است. با این حال این مسیر وقتی به بخش‌های کوهستانی برسید که حدودا نیم ساعتی از راه را به خود اخصاص می‌دهد، اوضاع جاده بد شده و به همین دلیل تورهای گردشی به این محل تنها با ماشین‌های چهار محوره انجام می‌شود. از خود ایروان تورهای گردشی زیادی در فصل‌های بهار و تابستان به این محل انجام می‌شود که صبح زود حرکت کرده و شب شما را به هتلتان باز می‌گردانند.

 

  راهنمای سفر به ایروان برای افرادی که تنها سفر می‌کنند 

 پارک ملی دریاچه آرپی

 

بخش‌های مختلف پارک ملی آرپی و زیبایی‌های آن‌ها

پارک ملی آرپی را باید به سه بخش تقسیم کرد. بخش اول منطقه‌ای است که به خود برکه آرپی تعلق داشته و اصلی‌ترین جاذبه‌ی این مکان به حساب می‌آید. شما در کنار این برکه می‌توانید به تماشای پلیکان‌ها و دیگر پرندگان منطقه بروید، تابش آفتاب به داخل آب را تماشا کنید و همچنین لحظات لذت‌بخشی را در کنار این برکه‌ی زیبا سر کنید.

 

پارک ملی دریاچه آرپی

 

در بخش شرقی شما امکان این را دارید تا با کمی پیاده‌روی در ارتفاعات، به نقاط خاص و جالبی برسید که نمایی زیبا از ارمنستان را به شما عرضه می‌کنند. جاده‌های بسیار زیبا، برخی مزارع و مناطق کوهستانی در فصل بهار واقعا زیبا هستند و حتما باید از آن‌ها دیدن کنید. در بخش غربی نیز شما رودخانه‌ها، برکه‌های کوچک‌ و دیگر زیبایی‌های این منطقه را می‌بینید و می‌توانید در طبیعت گشت زده و حتی بخش‌های تاریخی همچون کلیسا و خرابه‌های باستانی را تماشا کنید.

 

بال‌های تاتو، طولانی‌ترین تله‌ کابین جهان در ارمنستان

 

در نظر داشته باشید که هیچ تاسیساتی در این منطقه وجود ندارد. فروشگاه، اقامتگاه یا جایی که شما بتوانید از تجهیزات آن استفاده کنید. پس حتما هر چه می‌خواهید را همراه بیاورید. البته همین باعث می‌شود که زیبایی‌های پارک ملی آرپی به این شکل باقی بماند و شما بتوانید از محیط بکر بهره ببرید.همچنین با پیاده روی در بخش‌های مختلف می‌توانید به چند دهکده نیز برسید که دیدن از آن‌ها نیز برایتان لذت بخش خواهد بود.

 

پارک ملی دریاچه آرپی

 

نکته آخر این که با توجه به شرایط آب و هوایی، در فصل‌های بهار و تابستان، هوای پارک ملی آرپی بسیار لذت بخش و پاک است. این جا خبری از دود ماشین‌ها نیست و تنها ماشین‌هایی که مشاهده خواهید کرد، جیپ‌هایی است که گردشگران را به نزدیکی برکه می‌رسانند.

۲۷ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران