معرفی ۴ پارک ملی شگفت‌انگیز در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
معرفی ۴ پارک ملی شگفت‌انگیز در ارمنستان

با اینکه ارمنستان در مجموع کشوری کوچک محسوب می‌شود، اما حیات وحش این کشور زیبا به واسطه تنوع زیست محیطی فوق‌العاده‌ای که دارد، متنوع است. این تنوع تا جایی پیش می‌رود که بر اساس آمار بیش از ۳۵۰ نوع پرنده مختلف در طبیعت این کشور زندگی می‌کنند. با توجه به اینکه یک چهارم این جانوران بومی و خاص بوده و بخش زیادی از آن‌ها در معرض انقراض هستند، ۴ پارک ملی بزرگ در ارمنستان دایر شد تا در کنار محافظت از گونه‌های مختلف، محلی باشند برای بازدید گردشگران و درآمدزایی برای ساخت آینده‌ای بهتر برای این محیط زیست زیبا. در مقاله‌ی امروزی که برای مقتدرسیر در نظر گرفته‌ایم، قصد داریم این چهار پارک ملی را به شما معرفی کنیم.

 


۱- پارک ملی آرویک


مهم‌ترین پارک ملی ارمنستان در جنوبی‌ترین بخش استان سیونیک قرار گرفته است. مکانی زیبا و سرسبز که مساحتی ۳۴۴ کیلومتر مربعی داشته و خانه‌ی زنبق‌های خاصی است که در این منطقه رشد کرده و یکی از جذابیت‌های مهم آن به حساب می‌آید به طوری که در فصل رویششان، گردشگران زیادی برای دیدن این گل‌های متفاوت به این بخش از ارمنستان می‌آیند.

 

۲ پارک عالی ایروان برای پیکنیک خانوادگی لذت‌بخش

 

پارک ملی آرویک

 


جالب اینکه بیش از ۱۵۰ نوع پروانه‌ی مختلف در این منطقه زندگی می‌کنند که بخشی از آن‌ها از گونه‌های بسیار کم‌یاب در دنیا محسوب می‌شوند. پارک ملی آوریک همچنین مامنی برای بیش از ۱۸۰ گونه پرنده‌ی مختلف از جمله گونه‌هایی هست که همین حالا نیز در معرض انقراض قرار دارند. عقاب طلایی، شاهین مسافر و کرکس مصری از جمله این گونه‌ها به شمار می‌آیند. این پارک ملی از ایروان حدود ۵ ساعت فاصله دارد.

 


۲- پارک ملی سوان


پارک ملی سوان ارمنستان از این جهت میان گردشگران محبوب‌تر است که تنها یک ساعت و بیست دقیقه از ایروان فاصله داشته و به راحتی با یک گردش روزانه از پایتخت در دسترس قرار دارد. اما با این حال سوان که از سال ۱۹۷۸ فعالیت می‌کند، به هیچ وجه جایی معمولی نیست و با داشتن برکه‌ای به همین نام، محلی بسیار زیبا برای دیدن طبیعت بکر ارمنستان به حساب می‌آید.

 

 

پارک ملی سوان

 


این پارک که مساحتی ۳۴۲ کیلومتر مربعی دارد، چندین گونه پستاندار مختلف از جمله گرگ، شغال، سمور و خرگوش را در خود جای داده است. همچنین شما می‌توانید ۲۶۷ گونه پرنده‌ی مختلف را در این نقطه ببینید که این‌ها به غیر از پرندگان بسیاری است که در ماه‌های خاصی از سال به این برکه کوچ می‌کنند. در کنار این تنوع جانوری و همچنین وجود انواع سوسمارها و خزندگان دیگر، سوان با داشتن تنوع گیاهی خود نیز شما را حیرت زده می‌کند.

 


۳- پارک ملی دریاچه‌ی آرپی


پارک ملی دریاچه‌ی آرپی در شمال غربی استان شیراک قرار گرفته است و اگر با تور ارمنستان به سفر ایروان رفته باشید، باید حدود ۳ ساعت از شهر دور شوید تا به این پارک ملی برسید. مساحت این مکان ۲۵۰ کیلومتر مربع بوده و ارتفاعش نیز حدود ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریاست. پارکی که در سال ۲۰۰۹ بنا شده و جزو جدیدترین پارک‌های ملی منطقه محسوب می‌شود.

 

طبیعت‌گردی در دل صومعه‌های ارمنستان

 

پارک ملی دریاچه‌ی آرپی

 


در حال حاضر ۶۲ گونه‌ی مختلف حیوانی در این منطقه ثبت شده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بزرگ‌ترین کولونی مرغ‌های ماهی‌خوار ارمنستان اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید پرندگان زیبایی‌ همچون پلیکان را نیز در این منطقه ببینید که از جمله مهم‌ترین جذابیت‌های آن به حساب می‌آید. این منطقه نیز از نظر پوشش طبیعی شگفت انگیز است و دارای ۱۸ گونه گیاه کاملا محلی بوده که تنها در این‌جا می‌رویند. از نظر زیبایی، دریایچه‌ی آرپی از جمله بهترین نقاط طبیعی ارمنستان است که کاملا ارزش سفر سه ساعته از ایروان را خواهد داشت.

 


۴- پارک ملی دیلیجان


پارک ملی دیلیجان نیز تنها یک ساعت و نیم با ایروان فاصله دارد و با داشتن مساحت ۲۴۰ کیلومتری، اگر چه از نظر تنوع گیاهی و جانوری از دیگر رقبایش در ارمنستان عقب است، اما کماکان جایی بسیار عالی برای بازدید از طبیعت و همچنین حیات وحش این کشور است.

 

چهار مکان گردشگری اعجاب‌انگیز در ارمنستان

 

پارک ملی دلیجان

 


دیلیجان برای گردش‌های یک روزه عالی است و در بخشی از آن امکانات مناسبی برای کمپینگ در نظر گرفته شده. همچنین بیش از ۱۵۰ گونه پرنده و انواع خزندگان در ان زندگی می‌کنند که به جذابیت‌های این پارک ملی می‌افزایند.

۰۶ مرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران