مهمترین صحنه‌های هنری در استانبول: بخش اول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مهمترین صحنه‌های هنری در استانبول: بخش اول

استانبول با قرن‌ها بقایای تاریخی که در میان خیابان‌های مدرن آن پراکنده شده‌اند و بسیاری از آنها هنوز در حال کشف هستند، خود یک موزه به شمار می‌آید. اما در سفر با تور استانبول در می‌یابید که این شهر همچنین دارای مجموعه‌ موزه‌های شگفت‌انگیز از آثار باستانی و هنر مدرن، صنایع دستی قدیمی و جدید و انواع گالری‌های هنری حرفه‌ای بومی و بین المللی است. شاید مطالعه مقاله موزه‌ها و مکان‌های تاریخی مختلف در استانبول را بشناسید، در این رابطه خالی از لطف نباشد و ما نیز در ادامه قصد داریم به صحنه‌های هنری در استانبول بپردازیم و این شهر زیبا و به یادماندنی را از جنبه‌های هنری مورد بررسی قرار دهیم.

 

Sabancı Museum

این موزه در سال ۱۹۲۵، در ساختمانی به سبک یالی توسط معماری ایتالیایی در کنار تنگه بسفر ساخته شد. بناهایی به این سبک، گران‌ترین املاک در استانبول به شمار می‌آیند و این سبک، معمولا به ساختمان‌های چوبی در کنار دریا اطلاق می‌شوند. از معماری که بگذریم، باید بگوییم این ملک متعلق به یکی از معروف‌ترین خانواده‌های کارآفرین ترکیه یعنی خانواده سابانجی است و مجموعه‌ای مشتمل بر کتاب و خوشنویسی، مجموعه نقاشی، مجموعه مبلمان و اشیاء تزئینی، نقاشی‌های هنرمند مشهور عابدین دینو و بسیاری دیگر را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: Emirgan, Sakıp Sabancı Cd. No:42, 34467 Sarıyer/İstanbul, Turkey

 

Istanbul Modern

در این مکان زیبا و خلاقانه، می‌توانید شاهد هنر مدرن ترکیه باشید. این موزه ۲ طبقه در بدو امر، در یک انبار دریایی قدیمی در سواحل بسفر و در محله Tophane شکل گرفت و اکنون دارای فضاهای نمایشگاهی بزرگی می‌باشد. طبقه بالا، میزبان مجموعه‌ای دائمی از آثار بوده و اتاق‌هایی برای برنامه‌های آموزشی، یک فروشگاه و یک رستوران را نیز در خود جای داده است. در حالی که طبقه پایین برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت، سینمای مدرن استانبول و کتابخانه استفاده می‌شود.

 

۴۸ ساعت شگفت انگیز در استانبول

آدرس: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Cd. No:99, 34430 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

Pera

موزه پرا، یک موزه هنری در محله Tepebaşı در منطقه بی‌اوغلوی استانبول است و  تمرکز ویژه‌ای بر شرق شناسی در هنر قرن نوزدهمی دارد. این مکان، در سال ۲۰۰۵ در ساختمان تاریخی هتل بریستول سابق تاسیس شد و فضای داخلی به شکل یک موزه مدرن و کاملا مجهز بازسازی گشت.

مجموعه اصلی ارائه شده در این موزه متشکل از نقاشی‌های شرقی، آثار قدیمی و کاشی‌های عثمانی است. اما طرفداران هنر مدرن می‌تونند در این فضا آثاری از پیکاسو، بوترو و شاگال را نیز شاهد باشند. این موزه چند طبقه، همچنین به طور دائمی فیلم‌های کلاسیک خارجی مشهور را به نمایش می‌گذارد و به همان اندازه زیبا، عاشقانه و کلاسیک است. گفتنی است این موزه در چند قدمی هتل معروف Pera Palace واقع شده است.

آدرس: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Cd. No:65, 34430 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

Museum of Turkish and Islamic Arts

این موزه، در ساختمانی در میدان سلطان احمد و در منطقه فاتیح استانبول، در مقابل مسجد آبی واقع شده است. گفتنی است ساختمان موزه، در سال ۱۵۲۴ بعنوان کاخ ابراهیم پاشا ساخته شد.

این مکان بیش از ۴۰۰۰۰ اثر هنری را در خود جای داده که شامل نمونه‌های قابل ‌توجهی از آثار خوشنویسی، کاشی‌ها، آثار چوبی، مجموعه هنری سنگی، قالی‌های اسلامی و همچنین نمایش‌های قوم‌نگاری در فرهنگ‌های مختلف ترکیه، به ویژه گروه‌های عشایری است. در واقع این موزه، اولین موزه ای است که تمام هنرهای اسلامی ترکیه را گرد هم آورد. این موزه به ویژه از زمان تاسیس خود، نمایشگاه‌های موقت ملی و بین المللی برگزار می‌نماید.

قدم زدن در موزه که بیش از ۴۰۰ فرش را در خود جای داده شما را به تاریخ مواد مختلف ابریشم، پشم و پنبه و تکنیک‌های مختلف استفاده از آنها برای خلق آثاری باشکوه می‌برد و مهارت‌ها و سبک‌های پیچیده بافت آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: Binbirdirek, Atmeydanı Cd. No:12, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

Dirimart

Dirimart در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و دیری نگذشت که به یکی از پیشروترین گالری‌های هنر مدرن و معاصر در ترکیه بدل گشت. این گالری که بیشتر با هنرمندان سرشناس ترکیه کار می‌کند، در نمایش آثار هنرمندان خارجی معتبر بین المللی مانند توماس بایرله، هرمان نیچ، سارا موریس و بسیاری دیگر در ترکیه پیشگام بوده و به طور منظم در نمایشگاه‌های هنری بین‌المللی شرکت می‌کند.

اولین فضای گالری دیریمارت، در خیابان عبدی ایپکچی در نیشان تاشی واقع شده که مرکز مد و سرگرمی در استانبول است. دیریمارت دولاپدره، دومین فضای گالری دیریمارت است که در ۲۶ می ۲۰۱۶ با ارائه نمایشگاه گروهی از آثار بسیاری از هنرمندان مهم بین المللی در منطقه بی اغلو افتتاح شد.

 

گشت و گذاری غیرمعمول در استانبول

آدرس: Hacı Ahmet Mahallesi Irmak Caddesi DLP 1-9, 34440 Beyoğlu, Turkey

 

Istanbul Archaeological Museums

این مکان خیره کننده در واقع ۳ موزه را در خود جای داده است. موزه باستان شناسی، موزه آثار شرقی، و موزه غرفه کاشی کاری و قدمت آثار به قرن نوزدهم برمی‌گردد. طبقه پایین ساختمان اصلی، موزه باستان‌شناسی را در خود جای داده که دارای مجسمه‌ها، نقش برجسته‌ها، مقبره‌ها و آثار باستانی است. و در طبقه بالا آثار سرامیکی، مدال و سکه‌های باستانی وجود را خواهید یافت. موزه آثار شرقی نیز شامل آثار باستانی و اسرارآمیز آناتولی، بین النهرین، مصر قدیم و عربستان به همراه ویرانه‌های مهم تاریخی است. گفتنی است ساخت بنای اصلی، توسط عثمان حمدی بیگ در سال ۱۸۸۱ آغاز شد و در ساله ۱۹۰۸ شکل فعلی درآمد که از سبک نئوکلاسیک پیروی می‌کند.  

آدرس: Cankurtaran, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

Topkapi Palace

اگر از علاقمندان بازدید از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی در سفر با تور استانبول هستید، این مکان نیز یکی از بهترین گزینه‌ها در این شهر به شمار می‌آید. موزه کاخ توپکاپی، مجموعه‌های امپراتوری عثمانی را به نمایش می‌گذارد و طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی را در کتابخانه‌اش نگهداری می‌کند. این موزه سابقا در حدود سال‌های ۱۴۷۸ تا ۱۸۵۶، بعنوان مرکز اداری و اقامتگاه دربار امپراتوری عثمانی فعال بود و بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سکنه را در خود جای داده بود و در سال ۱۹۲۴، یک سال پس از تاسیس جمهوری ترکیه، بعنوان موزه افتتاح شد.

طرح این ساختمان، شامل چهار حیاط متوالی است که با دیوارهای بلند احاطه شده‌اند و در گذشته برای اهدافی خاص مورد استفاده قرار می‌گرفتند. سایر بخش‌های این کاخ، عموما ساختارهایی کم ارتفاع و یک تا دو طبقه‌ای هستند که در طول قرن‌ها به طور مرتب تغییر کاربری داده‌اند.

آدرس: Cankurtaran, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

Hagia Sophia

ایاصوفیه، کلیسا و موزه سابق، اکنون مسجدی است که به لحاظ معماری جهانی به عنوان هشتمین عجایب دنیا شهرت دارد. این بنا در طی قرون، تاریخ امپراتوری روم، بیزانس و عثمانی را تجربه کرده است. جالب است بدانید این مسجد در ابتدا در سال ۵۳۷ به عنوان کلیسای جامع ایلخانی، پایتخت امپراتوری قسطنطنیه ساخته شد که بزرگ‌ترین کلیسای مسیحی امپراتوری روم شرقی و کلیسای ارتدکس شرقی به شمار می‌آمد. و در سال ۱۴۵۳ پس از سقوط قسطنطنیه به دست امپراتوری عثمانی، به مسجد بدل گشت. در سال ۱۹۳۵، تحت مدیریت مصطفی کمال آتاتورک بعنوان موزه کاربری یافت و در سال ۲۰۲۰ به مدیریت رجب طیب اردوغان، مجددا بعنوان مسجد افتتاح شد.

و بطور خلاصه در طی زمان ناقوس‌ها، محراب، نمادهای مسیحیت برداشته شدند و آثار موزاییکی از تصاویر عیسی و مریم مقدس و فرشتگان تخریب شد و به شکل گچ بری درآمد و ویژگی‌های معماری اسلامی مانند منبر چهار مناره و یک محراب به آن افزوده گشت. علاقمندان می‌توانند همه روزه به صورت رایگان، از این مکان باشکوه و تاریخی دیدن کنند.

 

نگین‌های پنهان استانبول برای گردشگران  

آدرس: Sultan Ahmet, Ayasofya Meydanı No:1, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

Salt Galata

SALT Galata در ابتدا بعنوان دفتر مرکزی بانک امپراتوری عثمانی (۱۸۹۲-۱۹۹۹)، توسط معمار فرانسوی و به سبک تلفیقی نئوکلاسیک و شرقی طراحی شد و در حال حاضر کاربری موزه را یافته است. این مکان، آمفی تاتری به ظرفیت ۲۱۸ نفر، یک کافه و رستوران در طبقه همکف، فروشگاه، یک کتابخانه تخصصی بسیار بزرگ به وسعت ۶۵۰ متر مربع و همچنین مجموعه‌ای از رسانه‌های دیجیتالی را در خود جای داده است. این موزه، همچنین هر از گاهی اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای ویژه می‌نماید.

آدرس: Bankalar Cad. No:11 Karaköy, Istanbul, Turkey

 

Chora Museum

این کلیسای ارتدکس یونانی قرون وسطایی که امروزه بعنوان مسجد در محله ادیرنکاپی استفاده می‌شود، در بخش غربی شهرداری منطقه فاتیح واقع شده است. کلیسای چورا در استانبول که در اوایل قرن چهارم بعنوان کلیسای کوچکی در خارج از دیوارهای شهر قسطنطنیه توسط کنستانتین کبیر ساخته شد، یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی دوران بیزانس و مسیحیت ارتدکس شرقی به شمار می ‌ید. این کلیسا بر اثر زلزله تخریب گشت، اما امپراتور ژوستینیان اول که ایاصوفیه را نیز در طول ۵۳۲-۵۳۷ ساخته بود، کلیسا را بازسازی کرد و البته از آن زمان تاکنون بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. گفتنی است بنای امروزی، حداقل ۱۰۰۰ سال قدمت دارد.

آدرس: Kariye Camii Sok. No:18 Edirnekapı, Fatih, Fatih, Istanbul, Turkey

 

Arter Museum

آرتر، یک موزه هنر معاصر است که در ابتدا در سال ۲۰۱۰ در خیابان استقلال افتتاح شد، اما در سپتامبر ۲۰۱۹ به مکان جدیدش در منطقه دولاپدره استانبول نقل مکان کرد. این موزه، با هدف ارائه زیرساخت‌های پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر فعالیتش را آغاز کرد و تاکنون بیش از ۳۵ نمایشگاه را همراه با انتشارات، برگزاری جلسات گفتگو، کنسرت‌ها و هنرهای نمایشی از جمله رقص و کارگاه‌های آموزشی ارائه کرده است.

بخش‌های اصلی آرتر توسط یک آتریوم مرکزی به هم متصل می‌شوند که بعنوان قلب ساختمان عمل می‌کند و دارای مساحت داخلی بالغ بر ۱۸۰۰۰ متر مربع است. شش گالری و یک تراس به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع نیز، فضاهای اختصاصی نمایشگاه را تشکیل می‌دهند که در شش طبقه این ساختمان پخش شده‌اند.

آدرس: Yenişehir, Irmak Cd. No:13, 34435 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

Akbank Sanat

اینجا یک مرکز هنری ۶ طبقه است که توسط بانک ترکیه‌ای Akbank، در سال ۱۹۹۳ در بی‌اوغلو تاسیس شد. طبقه اول، تا به امروز میزبان ۱۵۰ نمایشگاه هنرهای معاصر بوده است. طبقه دوم، دارای سالن کنفرانس با ظرفیت ۱۲۵ نفر می‌باشد. کارگاه‌های آموزشی، مسابقه فیلم کوتاه آکبانک، رسیتال‌های موسیقی کلاسیک، کنسرت‌های جاز، اجرای تئاتر و رقص مدرن و سخنرانی‌ها به طور منظم در این سالن برگزار می‌شوند.

در طبقه سوم، کارگاه هنری برای هنرمندان پلاستیک وجود دارد. یک کتابخانه و یک کافه تریا در طبقه چهارم قرار دارد و طبقه پنجم برای آموزش رقص استفاده می‌شود. جالب است بدانید این مرکز بیش از ۷۰۰ رویداد را در طول سال سازماندهی می‌کند.

 

برترین هتل‌های استانبول در سال ۲۰۲۱

آدرس: İstiklal Cad. No:8, Beyoğlu, Istanbul, Turkey

 

IMOGA Hakkında

اینجا اولین موزه چاپ ترکیه بوده و در Ünalan در سمت آسیایی استانبول، در ساختمانی به وسعت ۲۰۰۰ متر و ۶ طبقه واقع شده است و فعالیت ها و اهداف مختلف را پوشش می‌دهد. دو طبقه همکف و اول، دارای ۱۱۰۰ متر مربع مساحت بالقوه برای برگزاری نمایشگاه هستند و در آنها، مجموعه دائمی موزه به صورت همیشگی به نمایش گذاشته می‌شود. استودیوی مجسمه سازی علی تئومان ژرمنر نیز در طبقه دوم واقع شده است. طبقه سوم، یک منطقه چند منظوره است که برای رویدادها و فعالیت‌های هنری در نظر گرفته شده است. دفاتر اداری، اتاق کنفرانس و دفتر طراحی گرافیک و استودیوی عکاسی در طبقات بالاتر واقع شده‌اند.

گفتنی است IMOGA فرصتی را برای تولید هنرهای تجسمی و سایر شاخه‌های هنر ارائه می‌دهد. این موزه، دارای یک سیستم آرشیو در سطح جهانی است. کل موجودی این آرشیو، در قالب دیجیتال مستند شده و اساس وب سایت موزه را تشکیل می‌دهد.  

آدرس: Ünalan Mahallesi (Keban Caddesi), Istanbul, Turkey

 

Oyun Atölyesi

اگر می‌خواهید هنرهای نمایشی استانبول را کشف کنید، حتما سری به این تماشاخانه بزنید. در این فضای کوچک، تولیدات حرفه‌ای و سطح بالایی را در عرصه تاتر، موسیقی سنتی و جاز خواهید یافت. بعلاوه یک کافه باغ  سرپوشیده جذاب در اینجا وجود دارد که غذاها، دسرها و چای‌های ارل گری ترک را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهد. البته قیمت‌ها بطور کلی در اینجا بالا هستند، اما ارزشش را دارد در سفر با تور استانبول حتما یکبار هم که شده سری به این مکان هنری و جالب توجه بزنید.

آدرس: Dr. Esat Işık Cad. No:3 Moda, Kadıköy, Istanbul, Turkey

 

One Handmade Ceramics

این آتلیه و فروشگاه کوچک، در محله اتیلر در منطقه ساریر استانبول واقع شده است. برای کسانی که به دنبال تولید کننده محصولات سرامیکی در استانبول هستند، این مکان بسیار ایده آل است. بعلاوه کلاس‌ها و کارگاه‌های خصوصی سرامیک نیز در این آتلیه برگزار می‌شوند و می‌توانید از لمس خاک و خلق کردن با خاک لذت برده و تمام انرژی منفی بدن خود را از بین ببرید. گفتنی است این مکان، توسط Selim Kır’ın در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد که فارغ التحصیل رشته گرافیک و هنرهای گرافیکی است.

آدرس: Fatih Sultan Mehmet Mahallesi Bilgi Sokak No23/B Armutlu (Tepecik Yolu), Istanbul, Turkey

 

Panorama 1453 History Museum

این موزه تاریخی، در توپکاپی و در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۹ افتتاح شد. این مکان، فتح شهر قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس را توسط سربازان سلطان محمد فاتح عثمانی در ۲۹ مه ۱۴۵۳ را به صورت سه بعدی به تصویر می‌کشد. نمایشگاه اصلی، شامل یک نقاشی پانورامای ۳۶۰ درجه از میدان جنگ در زمان شکسته شدن دیوارهاست و به بازدیدکننده این تصور را القا می‌کند که در وسط میدان نبرد ایستاده است. جلوه‌های صوتی نظیر صدای شلیک اسلحه، فریاد سربازان و گروه نظامی در حال نواختن نیز به این توهم می‌افزایند. گفتنی است موزه پانوراما، هر روز از ساعت ۸ صبح باز است.

 

گردش در محله تاریخی سلطان احمد استانبول

آدرس: Merkez Efendi Mahallesi, Topkapı Kültür Park İçi Yolu, 34015 Zeytinburnu/İstanbul, Turkey

۰۹ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران