مهمترین فعالیت‌ها در سفر به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مهمترین فعالیت‌ها در سفر به استانبول

شهری که در هر گوشه‌اش نشانی از امپراطوری‌های بزرگ دیده می‌شود و هم متعلق به آسیا برشمرده شده و هم اروپایی نامیده می‌شود. استانبول بدون شک یکی از زیباترین و مهم‌ترین کلان‌شهرهای دنیاست که با گردشگران پرشماری که سالانه از آن‌جا بازدید می‌کنند، جزو ۱۰ شهر پربازدید جهان نیز شناخته می‌شود. فعالیت‌های زیادی هستند که شما در تور استانبول می‌توانید تجربه کنید و لیست امروز ما نیز به مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین‌ها اختصاص دارد. پس همراه ما باشید تا چند مورد از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در سفر به استانبول باید انجام دهید را با هم مرور کنیم.

 

بازدید از مسجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد

مسجد ایاصوفیه به دستور یکی از امپراطوران بیزانتین و در قرن ششم میلادی ساخته شده بود اما وقتی ارتش عثمانی استانبول را تسخیر کرد، این محل به مسجد بدل شد. جدا از جلال و شکوه بنا، وقتی وارد این مسجد می‌شوید، زیبایی خیره کننده‌ی نقش و نگارهای گنبد آن‌جا، شما را به تسخیر خود در خواهد آورد.

در فاصله‌ای بسیار کم از مسجد ایاصوفیه، دیگر مسجد مهم شهر یعنی مسجد سلطان احمد یا همان "مسجد آبی" واقع شده است. بازدید از هر دوی این بناهای ارزشمند رایگان بوده و شما به راحتی می‌توانید از آن‌جاها بازدید به عمل آورید.

رفتن به کاخ توپکاپی

کاخ موزه توپکاپی یگی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شود. جایی که می‌توانید در آن، اقامتگاه‌های سلاطین عثمانی را از نزدیک دیده و با طرز زندگی‌شان آشنا شوید. دهه‌های زیادی کاخ توپکاپی محل زندگی این فرمانروایان بود تا این که در سال ۱۸۵۳ به کاخ دلما باغچه نقل مکان کردند. در این حد فاصل بیش از ۲۲ سلطان در آن‌جا زندگی می‌کردند. این بنا از معماری چشم گیر و بسیار زیبایی برخوردار بوده و آثار هنری ارزشمندی در آن دیده می‌شود. اما برای بازدید از این محل به ازای هر نفر باید مبلغ ۱۵۰ لیر پرداخت نمایید و اگر خواستید از حرم نیز بازدید، ۱۰۰ لیر باید به این مبلغ اضافه نمایید!

سفر به دوران بیزانتین در بازدید از آب‌ انبار باسیلیکا

یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب و متفاوت استانبول، آب انبار باسیلیکا است که ساخت آن به دوران بیزانتین برگشته و ترک‌ها آن را با نام "یرباتان سارنیچی" صدا می‌زنند. این مکان به دستور امپراطور استینیان و در قرن ششم میلادی ساخته شده و توانایی ذخیره آب تا ۸۰ هزار متر مکعب را داشته است. زیبایی این بنا هم به ستون‌های سنگی نمادینش است و هم به مجسمه‌ی سنگی سر مدیوسا که گفته می‌شود اگر به چشمانش نگاه کنید به سنگ بدل خواهید شد، به همین دلیل مجسمه‌ی مدیوسا بعدها در این محل به صورت برعکس گذاشته شد.

 

گشت و گذار در محله سیرکجی استانبول

تماشای گل‌های لاله در پارک گلخانه

پارک گلخانه در نزدیکی کاخ توپکاپی و در منطقه‌ی تاریخی شهر واقع شده و خیلی از محلی‌ها آخر هفته‌ها برای کسب آرامش و گردش، به این مکان می‌آیند. یک پارک بزرگ و سرسبز که در ایام بهار مملو از گل‌های لاله‌ی رنگارنگ شده و تصویری رویایی را پیش چشمانتان می‌سازد. در این ایام حتی یک فستیوال نیز برای گل‌های لاله در استانبول و این محل برگزار می‌شود.

چانه زدن در بازار بزرگ استانبول

خیلی از آن‌هایی که بارها به استانبول سفر کرده‌اند به شما خواهند گفت که بازار بزرگ استانبول به درد خرید کردن نمی‌خورد و خیل از قیمت‌های آن‌ها بسیار گران‌تر از جاهای دیگر است. در بسیاری از موارد این حرف درست است اما آیا نباید از آ‌ن‌جا بازدید کرد؟ کاملا برعکس، بازدید از بازار بزرگ استانبول بازدید از محلی تاریخی و جذاب بوده که حتما از بودن در آن‌جا لذت خواهید برد.

حال و هوای خاص این بازار، مغازه‌های متنوع و دالان‌های تو در توی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان، چیزی نیست که به همین راحتی بتوان از کنارش عبور کرد. نکته مهم اما در خرید از این بازار، چانه زنی‌ست! تمامی کسبه بازار بزرگ، مبلغی را برای کم کردن در قیمت نهایی محصولات خود قرار داده‌اند، پس اگر قصد خرید دارید، حتما سر قیمت با فروشنده چانه بزنید!

موزه باستان شناسی استانبول

اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی سنگین بازدید از کاخ‌های استانبول را روی دست خود بگذارید، حداقل باید به سراغ موزه باستان شناسی استانبول بروید که آثار بسیار ارزشمندی از ترکیه و بخشی از خاور میانه در آن به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه شامل سه بخش می‌شود که در "شرق باستان" شما آثار کشف شده از زمان پیش از اسلام در خاور میانه را مشاهده خواهید کرد.‌

بخش اصلی موزه باستان شناسی آثار مهمی همچون پیکرتراشی‌ها، مقبره‌ها و مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مهم تاریخ را در خود جای داده و همچنین اسناد جالبی از هنرمندان معمار در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است. بخش سوم موزه نیز به آثار سرامیک در دوره‌های مختلف اختصاص دارد و کارهای بسیار زیبا و خاصی را می‌توانید در آن‌جا مشاهده نمایید.

 

گردشی نیم روزه از استانبول به یالوا

گشت‌های دریایی در تنگه بسفور و بازدید از جزایر پرنس

یکی از دلایل این که استانبول از جمله شهرهای بسیار زیبای جهان به حساب می‌آید، تنگه بسفور است که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل کرده. این پهنه‌ی آبی ارزشمند این امکان را برای گردشگران به وجود آورده تا بتوانند به گشت‌های دریایی بروند، جاذبه‌های استانبول را از نمای دیگری ببینند و در نهایت به جزایر زیبای پرنس بروند.

این چند جزیره‌ی کوچک و بسیار زیبا، در فاصله‌ی کمی از خود استانبول واقع شده‌اند و کشتی‌های مسافری عمومی با مبلغ ۲۰ لیر شما را به آن‌جاها خواهند برد. شما می‌توانید در پارک‌های ساحلی این جزایر بگردید، به تماشای عروس‌های دریایی و مرغ‌های ماهیخوار بپردازید، غذاهای دریایی فوق‌العاده خوشمزه بخورید، دوچرخه کرایه کنید و اگر در فصل گرما به این محل سفر کرده باشید، در آب شنا کنید. جالب این که هیچ وسیله‌ی موتوری حق رفت و آمد در جزایر پرنس را ندارد که همین مسئله، حال و هوایی متفاوت به این مناطق داده است.

بازدید از برج گالاتا

برج گالاتا در انتهای خیابان استقلال واقع شده و خیلی راحت می‌توانید به دیدنش بروید. برجی نه چندان بزرگ اما نمادین که رو به شاخ طلایی واقع شده و ساخت آن به قرن ۱۴ میلادی بر می‌گردد. این برج ۵۲ متری این روزها نمایش‌های تصویری جالبی را هر شب به خود می‌بینید و در بالای خود نیز یک رستوران جذاب دارد که برای خوردن شام در آن‌جا، بهتر است از قبل برای خود جایی رزرو کنید.

مراکز خرید بزرگ و مدرن استانبول

بدون شک خیلی از گردشگرانی که به استانبول سفر می‌کنند، دوست دارند از برندهای مطرح بین‌امللی نیز اجناسی برای خود خریده و به خانه ببرند. خوشبختانه استانبول از آن شهرهایی است که چندین و چند مرکز خرید بسیار عالی در خود داشته و چندین مجموعه جدید نیز به زودی در آن‌جا افتتاح می‌شوند.

از جمله مراکز لوکس و جذاب که حتما در آن‌ها برندهای خاص جهانی را مشاهده خواهید کرد، می‌توان به فاروم استانبول، مرکز خرید استانبول، مرکز خرید جواهیر، پالادیوم و عمار اشاره کرد و اگر به دنبال خرید مقرون به صرف اما خوب هستید، بد نیست سری به Viaport Asia Outlet بزنید. مرکز خریدی فوق‌العاده زیبا که در کنار برندهای گران‌قیمت، فروشگاه‌هایی با اجناس مقرون به صرفه را نیز در خود میزبانی می‌کند.

 

کاخ بیلربیی در استانبول برای گردشگران

تماشای آثار هنری در موزه‌ها و گالری‌های ارزشمند شهر

موزه‌های و گالری‌های مختلفی در سطح شهر هستند که هر کدام آثار هنری منحصر به فردی را برای نمایش ارائه می‌کنند. یکی از موزه‌های بسیار معروف هنری، "موزه آثار هنری ترکی و اسلامی" است که مجموعه‌ای جذاب از آثار متنوع را به نمایش می‌گذارد. جدا از بخش‌هایی نظیر نقاشی، سرامیک و کاشی کاری، حتما باید از مجموعه فرش‌های فوق‌العاده‌ی این موزه دیدن کنید.

در طرف مقابل "استانبول مدرن" یک گالری هنری برای آثار قرن حاضر است که به صورت دوره‌ای نمایشگاه‌های آن تغییر می‌کند و هر بار که به آن‌جا بروید، آثار متفاوتی را تماشا خواهید کرد. آثاری در زمینه نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی و ... که هم کارهای هنرمندان بین‌امللی و هم کارهای هنرمندان ترک را در بر می‌گیرد. اگر هم به دنبال آثار هنری دوره‌‌ی عثمانی هستید، موزه پرا در استانبول جایی ایده‌آل برای شما خواهد بود تا بتوانید این گونه کارها را نیز از نزدیک ببینید.

قدم زدن در خیابان تکسیم

خیابان تکسیم بدون شک معروف‌ترین خیابان در تمام ترکیه است. عکس‌های این بخش از استانبول را هر زمان که ببینید، مملو از جمعیت است، می‌خواهد ۱۲ ظهر باشد یا ۲ شب، همیشه عده زیادی را در آن‌جا خواهید دید که در میان فروشگاه‌های متعدد در حرکت هستند و با اشتیاق روی سنگ‌فرش‌هایش قدم می‌زنند.

اول تا آخر این خیابان مملو از فروشگاه‌های مختلف بوده و شما هر برندی که در ذهن داشته باشید را آن‌جا می‌بینید. همچنین انواع رستوران‌ها و کافه‌ها نیز در این محل هستند که حتما باید با دقت انتخاب نمایید تا یک جای خیلی گران را انتخاب نکنید. پیشنهاد می‌کنیم، حتما قبل از سفارش، قیمت‌ها را چک کنید. برای خرید نیز برندهای اسم و رسم دار را انتخاب کنید چون قیمت‌های درج شده بر روی اجناس آن‌ها به صورت یکپارچه انتخاب می‌شود و در هیچ جا متفاوت نیست.

تا جای ممکن شب به خیابان تکسیم بروید تا صدای موسیقی خیابانی را شنیده و مردمی که با آن صدا همراه می‌شوند را از نزدیک ببینید. همچنین شب‌ها با روشن شدن چراغانی خیابان، تکسیم حال و هوای متفاوتی به خود می‌بیند.

خوراکی‌های خوشمزه‌ای که در استانبول می‌توانید بچشید

در مورد خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلفی که می‌توانید در استانبول بچشید، حرف زیاد است. اولین چیز مسلما چشیدن غذاهای خیابانی، بستنی‌های خوشمزه و نان‌های محلی است که تقریبا در هر جایی از شهر می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. از طرفی خوردن غذاهای محلی ترک مثل دونر کباب، دلمه، کوفته، ساندویچ ماهی، پیده یا امثلهم نیز حتما باید در اولیوت شما باشد چون سفر کردن به کشوری جدید بدون امتحان کردن غذاهای محلی، چیزی کم دارد.

اما شما می‌توانید غذاهای کشورهای دیگر را نیز در استانبول بچشید. رستوران‌های لوکس و جذاب زیادی هستند که انواع غذاهای اروپایی یا شرق دور یا حتی آمریکای لاتین را پخت می‌کنند. حتی رستوران‌های خاصی همچون ۱۹۲۴ را پیدا می‌کنید که با حال و هوای روسیه کلاسیک، غذاهای آن دوره را به همان شکل و شمایل برایتان روی میز می‌برند.

استانبول ویژگی‌های زیادی داشته و جاهای دیدنی پرتعدادی دارد. در این نوشته ما سعی کردیم از مهم‌ترین‌ها برایتان بگوییم و مسلما چیزهای زیادی از قلم افتاده است. اگر در گذشته به تور استانبول رفته‌اید و جاهایی را پسندیده‌اید که در لیست ما نیست، حتما آن‌ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

اقامت در بهترین هتل‌های گالاتای استانبول

۰۸ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران