بهترین فعالیت‌ها در استانبول به انتخاب نشنال جئوگرافی

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین فعالیت‌ها در استانبول به انتخاب نشنال جئوگرافی

شهری که در دو قاره قرار گرفته و قرن‌ها حضور امپراطوری‌های بزرگ را به خود دیده است. استانبول به واسطه‌ی همین شکوهی که در طول تاریخ تجربه کرده، جاذبه‌های تاریخی متعددی در خود دارد و در کنار طبیعت شگفت‌انگیز و جاذبه‌های توریستی نو خود، یک مقصد گردشگری همه چیز تمام محسوب می‌شود. اما کدام فعالیت‌های مهم هستند که حتما در اولین سفر با تور استانبول باید به سراغشان بروید؟ نشنال جئوگرافی برای این سوال، جواب‌هایی دارد که بد نیست نگاهی به آن‌ها بندازیم.

 

جاذبه‌های طبیعی

مهم‌ترین جاذبه‌ی طبیعی استانبول، بدون شک تنگه بسفر است که شهر را به دو بخش تقسیم کرده و کشتی‌ها و قایق‌های مختلف همیشه در آن‌جا به حرکت مشغولند. بسیاری از کاخ‌ها و ابنیه مهم دوران عثمانی، در کرانه‌ی این تنگه ساخته شده‌اند و وقتی که سوار کشتی‌های مختلف می‌شوید، می‌توانید، خیلی از این سازه‌های زیبا را از درون آب تماشا کنید. برای لذت بردن از تنگه بسفر استانبول، راه‌های مختلفی خواهید داشت که از قدم زدن در پارک‌های نزدیک تنگه تا رفتن به تورهای دریایی را شامل می‌شود.

 

بهترین نقاط عکاسی در استانبول

خیلی شب‌ها، این امکان را دارید که در روفتاپ‌های مختلف، با تماشای منظره‌ی شبانه تنگه به صرف نوشیدنی بپردازید، روزها برای صرف غذا به روستاهای کنار آب بروید و خب سفرهای دریایی نیز تنوع خیلی خوبی دارند. بعضی برای گشت و گذار و تماشای کاخ‌های سلطنتی بوده و بعضی دیگر، کمی دورتر شما را به دیدن جزایر پرنس در استانبول خواهند برد. البته به خاطر سرمای زمستانی، لذت بردن از چنین سفرهای دریایی در فصل سرما، سخت خواهد بود.

پارک ملی

یکی از چیزهایی که خیلی از گردشگران در سفر با تور ترکیه به استانبول نادیده می‌گیرند، جنگل بلگراد است که در شمال شهر قرار گرفته و با فضای فوق‌العاده عالی، طبیعت زیبا و آب و هوای خیلی خوب، انتخابی متفاوت در طول سفر به استانبول به حساب می‌آید. البته مردم این شهر به خوبی با این مکان آشنایی دارند و اگر آخر هفته‌ها به آن‌جا بروید بخش جلویی آن، مملو از خانواده‌هایی است که برای پیک نیک به این محل آمده‌اند یا جوانانی را خواهید دید که در حال دوچرخه سواری و دویدن هستند.

جنگل بلگراد در استانبول، فاصله‌ی چندانی تا مرکز شهر نداشته و دسترسی به آن‌جا واقعا راحت است، از طرفی، مکانی بسیار خوب برای عکاسی -مخصوصا در فصل پاییز- نیز محسوب می‌شود.

 

لوکس‌ترین هتل‌های در کارتال استانبول: قسمت اول

موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی استانبول، کار خود را در دوره عثمانی آغاز کرد و در طول فعالیت خود، هزاران هزار شیء مختلف که از جای جای ترکیه کشف شده بودند، برای نگهداری و نمایش عمومی به این محل آورده شدند. بازدید از این مکان، ۱۰۰ لیر برایتان هزینه در پی خواهد داشت اما بدون شک این پول ارزشش را دارد.

جدا از تاریخچه جالبی که این موزه دارد و در حوصله‌ی این نوشته نمی‌گنجد، مهم‌ترین نکته در مورد موزه باستان شناسی استانبول که برای توریست‌ها جالب است، محتویات آن به حساب می‌آید. بعضی چیزهایی که در این موزه نگهداری می‌شوند، منحصر به فردند. مثل معاهده کادش که مربوط به سال ۱۲۷۴ بوده و قدیمی‌ترین معاهده موجود جهان به حساب می‌آید، یا قدیمی‌ترین نامه عاشقانه که به قرن هشتم قبل از میلاد مسیح و به زمان بابلیان بر می‌گردند. تعداد آثاری که در این محل نگهداری می‌شود و همچنین تنوع آن‌ها شگفت‌انگیز است و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم، حتما در زمان حضور در استانبول، به سراغ این محل بروید.

 

خرید ارزان و تفریح در استانبول مال

میراث جهانی یونسکو

یکی از واجبات سفر به استانبول، بازدید از کاخ توپکاپی است که جزو میراث جهانی یونسکو به حساب آمده و قبل از کاخ دلمه باغچه، اقامتگاه سلاطین عثمانی به حساب می‌آمد. این کاخ بین سال‌های ۱۴۶۶ تا ۱۴۷۸ و به دستور سلطان محمد دوم در یکی از بهترین جاهای استانبول ساخته شد.

وقتی قرار است از این محل بازدید کنید، حتما به سراغ حرمسرا بروید که از زیباترین بخش‌های کاخ به حساب می‌آید. البته کاخ بخش‌های زیادی دارد و وقتی وارد هر کدام از سالن‌ها می‌شوید، جزییات دکور بنا شما را حیرت زده خواهد کرد. با این وجود کاخ توپکاپی آن حس و حال عثمانی و ترکی را بیشتر به شما می‌دهد تا کاخ دلمه باغچه استانبول که بنایی کاملا غربی‌ست که تنها نشانه‌هایی از گذشته‌ی ترکیه را در خود دارد. در حال حاضر ورودی کاخ توپکاپی استانبول ۳۲۰ لیر به ازای هر نفر است و اگر بخواهید از حرمسرا نیز بازدید کنید، باید ۱۵۰ لیر اضافه‌تر پرداخت نمایید.

 

با تپه پیر لوتی استانبول آشنا شوید

یک تجربه فرهنگی لذت‌بخش

برای این که در یک نمایش فرهنگی زیبا در استانبول شرکت کنید، حتما سری به خانه‌ی مولوی گالاتا زده و در آن‌جا به تماشای اجرای دراویش بروید. صوفی‌هایی که به رقص سنتی می‌پردازند و یک شب عالی را برای شما رقم خواهند زد. بنای تاریخی این محل، یک سالن چند ضلعه زیباست که کاملا به شکل کلاسیک خود حفظ شده است.

خانه مولوی گالاتا به عنوان موزه نیز شناخته می‌شود. بنایی که ساختش به ۱۴۹۱ بر ‌می‌گردد و از سال ۱۹۷۵ با اضافه شدن تجهیزات مختلف موسیقیایی، بخشی از آن به شکل موزه به فعالیت ادامه داد. این موزه‌ی کوچک، اطلاعات زیادی درباره راه و رسم صوفی‌ها و همچنین معانی موسیقیایی و اجرای دراویش را برای مراجعه کنندگان توضیح می‌دهد. این محل در گالاتا و در کنار بسیاری از جاذبه‌های گردشگری استانبول قرار گرفته و به همین دلیل، می‌توانید در میان فعالیت‌های خود، ساعتی را نیز در این محل سر کنید.

 

تجربه ۷ تفریح هیجان‌انگیز در استانبول

سفرهای یک روزه از استانبول

یکی از چیزهایی که همیشه در نشنال جئوگرافی به آن تاکید می‌شود، سفرهای یک روزه است و از استانبول، مسیرهای زیادی هستند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید اما مسیر دو ساعته با اتوبوس به شیله در خط ساحلی دریای سیاه، یک تجربه فراموش نشدنی برای شما خواهد بود، مخصوص اگر در طول تابستان و زمانی که امکان آبتنی را خواهید داشت، به این منطقه بروید. شیله با سواحل بسیار زیبا، امکانات عالی برای تفریحات آبی، طبیعت دیدنی و جاذبه‌های تاریخی که دارد، یک مقصد بسیار خوب در نزدیکی استانبول به حساب می‌آید.

البته شما می‌توانید به کشتی‌ به بورسا در نزدیکی استانبول یا جزایر پرنس نیز بروید که هر کدام به نحوی انتخابی جالب به حساب می‌آیند. بورسا یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که چندین مسجد تاریخی در خود داشته و به اسکندر کباب‌های خوشمزه و حمام‌هایی که با چشمه‌های آب گرم پر می‌شوند معروف است و خب جزایر زیبای پرنس نیز در فصول گرما، از هر نظر عالی هستند و هم می‌توانید در آن‌جاها آبتنی کنید، هم غذاهای خوشمزه دریایی بخورید و هم از مناظر زیبا بهره ببرید.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول (قسمت اول)

خارج از انتخاب اغلب توریست‌ها حرکت کنید

خیلی اوقات به سراغ انتخاب‌هایی بروید که جمعیت کم‌تری به سراغشان می‌روند و به این ترتیب، تجربه‌ای بهتر از جاذبه‌های مختلف مخصوصا دیدنی‌های تاریخی داشته باشید. برای مثال، اغلب توریست‌ها به سراغ مسجد آبی در استانبول می‌روند، اما شما به سراغ مسجد سلیمانیه بروید و از این محل تاریخی مهم بازدید کنید.

به گفته بسیاری از اهل فن، مسجد سلیمانیه در استانبول یکی از بهترین شاهکارهای معمار سینان بوده که سازنده بسیاری از ابنیه مهم تاریخی دوره اوج عثمانی است. مسجدی زیبا که با توجه به قرارگیری در بخش مرتفع شهر، از حیاط خود منظره‌ای زیبا از شهر را نیز به تصویر خواهد کشید.

 

معرفی زیباترین کاخ‌های استانبول

مهم‌ترین نماد استانبول

مسجد ایاصوفیه که تا قبل از دوران عثمانی یکی از مهم‌ترین کلیساهای دنیا به شمار می‌رفت، مهم‌ترین نماد استانبول به شمار می‌آید که از گذشته‌های دور، این شهر را با آن‌جا می‌شناختند. این مهم به همراه زیبایی منحصر به فرد بنا، باعث می‌شود تا بازدید از مسجد ایاصوفیه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی باشد که در سفر با تور استانبول باید انجام دهید.

جالب است بدانید که بخشی از موزاییک‌ها و قسمت‌هایی از کلیسا حفظ شده و در موزه‌ی این مجموعه به نمایش گذاشته شده است. معماری مسجد ایاصوفیه نه تنها از بیرون شگفت‌انگیز است، بلکه در داخل نیز نمایی فوق‌العاده دارد که شما را شیفته‌ی خود خواهد کرد. در نزدیکی این مسجد، جاذبه‌های تاریخی مهم دیگری همچون باسیلیکا سیسترن استانبول نیز واقع شده‌اند که امکان بازدید از همه‌ی آن‌ها در یک نیم‌روز را خواهید داشت.

 

اینستاگرامی‌ترین کافه‌های استانبول

تفریحات شبانه

شب‌های استانبول به اندازه روزهایش فعال است و فعالیت‌های مختلفی هستند که می‌توانید، شب‌ها به سراغش بروید. بومونتیدا (Bomontiada) اما یکی از جاهای جالب توجه است که پیشنهاد نشنال جئوگرافی برای شب‌های استانبول به حساب می‌آید. مجموعه تفریحات شبانه که زمانی کارخانه تولید نوشیدنی به حساب می‌آمد.

این محل حالا با داشتن رستوران‌های مختلف، محل‌هایی که فرصت دیدن تولید نوشیدنی‌های مختلف را در آن‌جا خواهید داشت، گالری هنری، حیاط روباز با جشن‌های شبانه، اجراهای زنده موسیقی و خیلی فعالیت‌های دیگر در آن‌جا مهیا شده تا بتواند از جمعیت متنوعی از توریست‌ها به خوبی میزبانی کند. بومونتیدا همیشه مملو از جمعیت بوده و شب‌های شلوغ و جذابی را در آن‌جا تجربه خواهید کرد.

 

معرفی زیباترین پارک‌های تور استانبول

مراکز تاریخی

به هیچ وجه بازدید از مراکز تاریخی استانبول را از دست ندهید. هر کدام از بناهای تاریخی، کاخ‌های زیبا و جاذبه‌های این چنینی، داستانی زیبا برای گفتن دارند و بعضی از آن‌ها، تجربه‌ای متفاوت را از سفر برایتان رقم خواهند زد.

برای مثال برج گالاتا استانبول درست در مرکز بخش توریستی شهر واقع شده و در آن‌جا می‌توانید، غذایی خوشمزه میل کرده، منظره‌ی شهر را تماشا کنید، عکس بگیرید یا از نمایش نورپردازی شبانه لذت ببرید. کاخ دلمه باغچه از شاهکارهای معماری در استانبول به حساب می‌آیند و چندین بنای تاریخی کوچک و بزرگ دیگر هم در شهر هستند که امکان بازدید از آن‌ها را خواهید داشت.

۰۱ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران