مهمترین صحنه‌های هنری در استانبول: بخش دوم

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مهمترین صحنه‌های هنری در استانبول: بخش دوم

برای درک بهتر تاریخ و فرهنگ شگفت انگیز ترکیه، باید در طول سفرتان با تور استانبول حتما سری به جاذبه‌های هنری و موزه‌های این شهر بزنید. این مکانها با مضامین مختلف، روح هنردوست شما را اغنا کرده و راهنمایی تصویری را، از تاریخ هنر این مرز و بوم برایتان به ارمغان می‌آورند. بیایید در ادامه مقاله قبل، برخی دیگر از مهمترین صحنه‌های هنری در استانبول را مرور کنیم.

 

Sadberk Hanım Museum

این موزه خصوصی، در بسفر در محله بویوکدره در منطقه ساریر استانبول واقع شده و مجموعه خصوصی سادبرک کوچ، همسر وهبی کوچ، تاجر معروف ترک را به نمایش می‌گذارد. این موزه، دو ساختمان مجزا از ویلاهای چوبی جذاب قرن نوزدهمی را در خود جای داده و بیش از ۲۰۰۰۰ قطعه از آثار ترکی و اسلامی و آثار باستان شناسی متعلق به دوره‌های مختلف را به نمایش می گذارد.

ساختمان اصلی، یک عمارت چوبی سه طبقه به علاوه یک اتاق زیر شیروانی است و معماری آن از سنت‌های بومی اروپایی الهام گرفته شده است. اتاق زیر شیروانی برای انبار استفاده می‌شود و همچنین دارای دفاتر و کتابخانه است. این ساختمان توسط، خانواده کوچ در سال ۱۹۵۰ خریداری شد و تا زمانی که تصمیم به تبدیل آن به موزه در سال ۱۹۷۸ گرفته شد، بعنوان یک خانه تابستانی مورد استفاده قرار گرفت.

تبدیل به موزه بین سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۰ طبق یک پروژه مرمتی انجام شد و در نهایت این مکان در در ۱۴ اکتبر ۱۹۸۰ بعنوان یک موزه، درهای خود را به روی علاقمندان گشود. گفتنی است در طبقه همکف، یک فروشگاه هدیه و یک چایخانه کوچک قرار دارد. راه پله‌های چوبی به طبقات بالا منتهی می‌شوند و تالارهای اصلی طبقات دوم و سوم که در مرکز قرار دارند و اتاق‌هایی که به آنها باز می‌شوند، برای نمایش آثار مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمام فضاهای نمایشگاه از نور طبیعی روز دور شده است و ویترین‌ها مطابق با تکنیک‌های موزه مدرن نورپردازی شده‌اند.

 

اینستاگرامی‌ترین عکس‌ها در موزه سلفی استانبول

آدرس: Büyükdere, Piyasa Cd. No: 25 D:29, 34453 Sarıyer/İstanbul, Turkey

 

Harbiye Askeri Müze

موزه نظامی استانبول، در خیابان جمهوریت در منطقه هاربیه استانبول به مساحت ۵۴۰۰۰ متر مربع واقع شده است. این مکان، در سال ۱۸۶۲ برای آموزش افسران امپراتوری عثمانی تاسیس شد و تا سال ۱۹۳۶، بعنوان مدرسه و تا سال ۱۹۶۴ به عنوان مقر سپاه مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۶۴ تصمیم گرفته شد از ساختمان اصلی بعنوان موزه نظامی استفاده شود و در سال ۱۹۶۶ مرمت آن انجام شد.

این مکان، ۱۰۰۰ سال تاریخ نظامی عثمانی و ترکیه را به نمایش می‌گذارد و دارای بیش از ۵۰۰۰۰ اثر باستانی از جمله زره‌های باستانی و وسایل شخصی است. توصیه می‌کنیم در سفر با تور استانبول، یک بعدازظهر را به بازدید از آن اختصاص دهید و از نمایش چشمگیر ارتش سبک عثمانی لذت ببرید.

آدرس: Halaskargazi, Vali Konağı Cd. No:2, 34367 Şişli/İstanbul, Turkey

 

Toy Museum

موزه اسباب بازی، در محله Göztepe در منطقه کادیکوی در استانبول واقع شده است. این مکان توسط شاعر و رمان‌نویس ترک، سونای آکین، در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد و در ۲۳ آوریل یعنی روز حاکمیت ملی و روز کودک افتتاح گشت. در حال حاضر، این موزه ۴۰۰۰ اسباب بازی و مینیاتور از ترکیه و خارج از کشور را به نمایش گذاشته می‌گذارد. بسیاری از آثار این نمایشگاه‌ها، عتیقه هستند و قدمت برخی از آنها به ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. در ضمن، طبقه اول موزه فروشگاه اسباب بازی Eyüp را در خود جای داده است.

شما در این موزه، سرشار از حس نوستالژیک خواهید شد و کودک درونتان به هیجان خواهد آمد. فکر نکنید اینجا فقط برای کودکان درنظر گرفته شده است، خیر! در واقع مخاطبان آثار این موزه، تمام رده‌های سنی را شامل می شوند. گفتنی است این موزه، تمام روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۰۰ و البته آخر هفته‌ها تا ساعت ۱۹:۰۰ باز است.

 

بازدید از موزه رحمی کوچ استانبول

آدرس: Göztepe Mah. Ömerpaşa Cad, Doktor Zeki Zeren Sokak No:17, 34730 Kadıköy, Turkey

 

The Museum of Innocence

موزه معصومیت استانبول که توسط اورهان پاموک تاسیس شده، یک موزه کوچک در استانبول است که از تاسیسات به دقت مونتاژ شده تشکیل شده است. آثار این موزه، خاطرات و معانی مرتبط با زندگی روزمره توصیف شده در رمانی به همین نام را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد. جالب است بدانید پاموک از همان ابتدا، در دهه ۱۹۹۰، رمان و موزه را به طور همزمان خلق کرد. این رمان در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، در حالی که موزه در سال ۲۰۱۲ افتتاح گشت. موزه معصومیت در عین حال، بخشی از زندگی و فرهنگ استانبول قرن بیستمی را به نمایش می‌گذارد.

مضمون رمان موزه معصومیت که بین سال‌های ۱۹۷۴ و اوایل دهه ۲۰۰۰ اتفاق می‌افتد، داستان زندگی استانبول را از سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ از طریق خاطرات و فلاش‌بک‌های مربوط به زندگی دو خانواده، یکی ثروتمند و دیگری از طبقه متوسط روایت می‌کند.

آدرس: Firuzağa, Çukurcuma Caddesi, Dalgıç Çk. No:2, 34425 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

Miniaturk

مینیاتورک، یک پارک مینیاتوری در ساحل شمال شرقی خلیج شاخ طلایی در استانبول است که در ۲ می ۲۰۰۳ افتتاح شد. این پارک با بخش مینیاتوری به مساحت ۱۵۰۰۰۰ متر مربع و مساحت کل ۶۰۰۰۰ متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های مینیاتوری جهان به شمار می‌آید و ۱۳۵ ماکت از سازه‌های داخل و اطراف ترکیه را به نمایش می‌گذارد.

در واقع ۶۲ مورد از سازه‌های این پارک مربوط به استانبول، ۶۰ سازه مربوط به آناتولی و ۱۳ مورد مربوط به سرزمین‌های عثمانی هستند که امروزه در خارج از ترکیه قرار دارند. همچنین سازه‌های تاریخی مانند معبد آرتمیس در افسوس و آرامگاه هالیکارناسوس را نیز در اینجا خواهید یافت. بعلاوه فضای اضافی برای مدل‌های آینده نیز در نظر گرفته شده‌اند. و در آخر استخرها و آبراهه‌های زیبایی را می‌توانید در این پارک بیابید و از تماشای زیبایی‌های طبیعی اطراف نهایت لذت را ببرید.

آدرس: Örnektepe, İmrahor Cd. No:7, 34445 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

Borusan Contemporary

اینجا فضایی برای ارائه هنر و یک برنامه چند پلتفرمی از نمایشگاه‌ها، رویدادها، ابتکارات آموزشی و تاسیسات خاص است که ریشه در مجموعه هنر معاصر Borusan دارد. فعالیت‌های این مکان، تمرکزی ویژه بر هنرهای رسانه‌ای هنرمندانی دارد که با زمان، نور، فناوری، ویدئو، نرم افزار و فراتر از آن کار می‌کنند. کل ساختمان شامل گالری‌ها، فضای اداری، کافه، فروشگاه هنری Borusan و تراس‌های فضای باز با مناظر خیره‌کننده از بسفر است و در آخر هفته‌ها این مکان به روی عموم باز نیز می‌شود.

 

گشتی جذاب در موزه توهمات استانبول

آدرس: Rumeli Hisarı, Balta Limanı Hisar Cd. No:5, 34470 Sarıyer/İstanbul, Turkey

 

Madame Tussauds Istanbul

این نام ممکن است آشنا به نظر برسد، زیرا موزه مادام توسو در هر منطقه شهری دنیا که تصور کنید شعبه دارد. البته مرکز آن در لندن است و اولین موزه مادام توسو بوده و ۲۵۰ سال قدمت دارد و بیست و ششمین شعبه آن در سال ۲۰۱۶ در استانبول افتتاح شد.

این جاذبه فوق‌العاده به دلیل وجود مجسمه های مومی بسیار واقعی، طیف وسیعی از علاقمندان را به این مکان می‌کشاند. و جالب است بدانید در سال ۲۰۲۰، این موزه در ردیف بهترین موزه‌های استانبول مطرح شد. گفتنی است این مرکز سرگرمی، در مکانی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در ساختمان Grand Pera در خیابان استقلال واقع شده است. موزه مادام توسو استانبول، تندیس هایی در اندازه واقعی از مشاهیر و نمادهای تاریخی و همچنین قهرمانان تاریخی و فرهنگی ترکیه، همراه با مشاهیر فعلی هنر، ورزش و سیاست را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: Hüseyinağa, Grand Pera AVM, İstiklal Cd. no: 56 D:58, 34440 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

Santralistanbul

سانترال استانبول که در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد، یک مجموعه هنری و فرهنگی است که در انتهای بالای خلیج شاخ طلایی در منطقه Eyüp استانبول واقع شده است. این مرکز متشکل از موزه انرژی، آمفی تئاتر، سالن‌های کنسرت و کتابخانه عمومی است و در محیطی سرسبز با مساحتی بالغ بر ۱۱۸۰۰۰ مترمربع در تاسیسات نیروگاه سابق Silahtarağa قرار دارد که از سال ۱۹۴ تا ۱۹۸۳ برای تامین برق استانبول خدمت می‌کرد. جالب است بدانید در نور طبیعی روز، بلوک‌های مکعبی فولادی و شیشه‌ای نمای این ساختمان از بیرون تاریک و با ابهت هستند، اما در نورپردازی شب جان می‌گیرند و زیبایی جالب توجهی را به شهر هدیه می‌دهند.

آدرس: Emniyettepe, Kazım Karabekir Cd. No:2/20, 34060 Eyüpsultan/İstanbul, Turkey

 

Great Palace Mosaics Museum

موزه هنرهای مدرن و معاصر، گالری‌های دائمی و موقت، گالری عکاسی، سینما، رستوران، فروشگاه و کتابخانه همگی این‌ها را می‌توانید در این موزه موزاییک کاخ بزرگ استانبول بیابید. این موزه در نزدیکی میدان سلطان احمد واقع شده و آثار موزاییکی دوره بیزانس را در خود جای داده است که در محل کاخ بزرگ قسطنطنیه کشف شده‌اند.

آدرس: Arasta Çarşısı, Sultanahmet Mahallesi, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

Mixer Art Gallery

میکسر یک فضای هنر معاصر، یکی از اعضای اتحادیه فروشندگان هنر جدید (NADA) و یک سازمان هنری غیرانتفاعی است که هدف آن کمک به رشد و حمایت نسل جدید هنرمندان بزرگ ترکیه می‌باشد. در وقع میکسر با تمرکز انحصاری بر استعدادهای نوظهور محلی، به گالری پیشرو در استانبول برای هنرمندان جوان و حمایت فعال و گسترده از آنها بدل گشته و به مجموعه داران کمک می‌کند این استعدادها را کشف کنند.

 

حقایق جالبی از سه موزه شگفت‌انگیز استانبول

آدرس: Floor: -1, Mumhane Cd. No:46 D:50, 34425 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

Elgiz Museum

موزه هنرهای معاصر الگیز، مجموعه‌ای خصوصی از هنر مدرن را ارائه می‌دهد و در منطقه مسلک استانبول در ۱۱ کیلومتری شمال میدان تقسیم واقع شده است. این موزه در سال ۲۰۰۱، توسط مجموعه‌داران Sevda و Can Elgiz به عنوان اولین موزه هنر معاصر در ترکیه، در فضایی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع تاسیس شد. گفتنی است بازدید از این مکان، از سه شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۷:۰۰ و در روزهای شنبه، از ساعت ۱۰ تا ۱۶:۰۰ برای عموم آزاد است.

آدرس: Maslak Mahallesi, Maslak Meydan Sk. Beybi Giz Plaza, 34485 Sarıyer, Turkey

 

Rodeo

اینجا یکی از هیجان‌انگیزترین فضاهای هنری استانبول است که هنر با کیفیت بالا و بین‌المللی و آوانگارد را به معرض نمایش می‌گذارد. در اینجا همه چیز از اینستالیشن‌های رنگی گرفته تا قطعه‌های آماده و متنی از کتاب‌های قدیمی و آلبوم‌های عکس را خواهید یافت. سیلویا کووالی، این گالری را در سال ۲۰۰۷ در استانبول افتتاح کرد. گفتنی است Rodeo بر ارتباط نزدیک با موسسات و دوسالانه‌ها، برای تولید و ارائه آثار جدید پیشگامانه در سطح بین المللی تمرکز دارد.

آدرس: Mesih Paşa, Paşazade Sk. No:5, 34130 Fatih/İstanbul, Turkey

 

Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık

امتیاز فعالیت‌های فرهنگی، هنری و انتشاراتی Yapi Kredi، در اصل متعلق به یک بانک است. با اینحال این مرکز فرهنگی غنی، نقش مهمی در زندگی فرهنگی ترکیه ایفا کرده است. این مکان از زمان تاسیس در سال ۱۹۴۴، تا حد زیادی گسترش یافته و با میزبانی بیش از ۲۰۰ رویداد هنری و فرهنگی در سال، نه تنها هنرهای معاصر هیجان انگیز را به نمایش می‌گذارد، بلکه تعدادی نمایشگاه ادبیات، موسیقی، تئاتر و غیره را نیز برگزار می‌کند.

 

موزه تاریخی و بسیار زیبای Kariye استانبول

آدرس: Tomtom, İstiklal Cd. No: 161, 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

Galerist  

ساختمان شاخص  Misir Aparmani یک بلوک آپارتمانی زیبای قرن نوزدهمی در بی اوغلو است که نه تنها دارای بار و کلوب شیک ۳۶۰ درجه در طبقه بالایش است، بلکه یکی از بهترین گالری‌های جهان یعنی Galerist  را نیز در خود جای داده است. این گالری که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد، یک گالری هنر معاصر پیشگام در ترکیه بوده و از همان سال‌های اولیه فعالیت، به دلیل پرورش هنرمندان برجسته معاصر ترکیه و معرفی آثار آنها به مخاطبان جهانی شهرت پیدا کرده است.

آدرس: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Cd. No:1 D:No. 67, 34430 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

Basilica Cistern

و در نهایت سری می‌زنیم به آب انبار باسیلیکا که یکی از چشمگیرترین و عرفانی‌ترین بناهای شهر به شمار می‌آید. اینجا بزرگ‌ترین آب انبار از میان چند صد آب انبار باستانی است که در زیر شهر استانبول ترکیه قرار دارند. این آب انبار که در ۱۵۰ متری جنوب غربی ایاصوفیه در شبه جزیره تاریخی قرار دارد، در قرن ششم و در زمان سلطنت امپراتور بیزانس ژوستی نیانوس اول ساخته شد. اینجا دارای سرستون‌های زیبای کنده‌کاری شده است و تقارن و عظمت آنها شما را به تحسین وامی دارد و در این میان، دو سر مدوسا که بعنوان تکیه گاه در زیر دو ستون در لبه شمال غربی آب انبار استفاده می‌شوند، بیشترین توجه را به خود جلب کرده‌اند.

آدرس: Alemdar, Yerebatan Cd. 1/3, 34110 Fatih/İstanbul, Turkey 

۲۹ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران