حقایقی جالب درباره کوش آداسی

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
حقایقی جالب درباره کوش آداسی

تنها یک روز بودن در کوش آداسی زیبا باعث می‌شود به ماهیت زیبایی این شهر پی برده و بفهمید که چرا سفر به این مقصد ساحلی زیبا، جزو محبوب‌ترین تورهای گردشگری ترکیه به حساب می‌آید. کوش آداسی در ساحل دریای اژه واقع شده و چند مورد از زیباترین سواحل ترکیه را در خود دارد. جایی در استان آیدین که مملو از هتل‌ها و ریزورت‌های خوب بوده و جاذبه‌های گردشگری آن نه تنها محدود به سواحلش بلکه شامل مناطق تاریخی متعدد، زیبایی‌های شهری و گشت‌های دریایی نیز می‌شود.

اگر سفر به ترکیه جزو برنامه‌های شما باشد، احتمالا درباره تور کوش آداسی زیاد شنیده باشید. با این حال در نوشته‌ی امروز ما به سراغ حقایق جالبی در مورد این شهر رفته‌ایم که ممکن است، خواندنش برای شما جالب باشد.

 

کوش آداسی کجا قرار گرفته است؟

همانطور که گفتیم، کوش آداسی در استان آیدین قرار گرفته و حدودا ۹۰ کیلومتر از جنوب ازمیر واقع شده است. در واقع کوش آداسی جزو مقاصد سواحل شرقی ترکیه بوده و تا آنتالیا و آنالیا فاصله‌ی زیادی دارد. این شهر در جنوب به شبه جزیره دیلک رسیده و از شمال با سلجوق و پاموجاک محدود شده است.

جزیره پرنده

کوش آداسی در زبان ترکی به معنی "جزیره پرنده" است. در واقع این نام به خاطر یک جزیره‌ی خیلی کوچک برای این شهر نام گذاری شده که به آن‌جا جزیره‌ی کبوتر یا جزیره پرنده می‌وگیند و به وسیله‌ی یک مسیر باریک به خشکی اصلی متصل شده و در واقع یکی از جاذبه‌های اصلی شهر نیز به حساب می‌آید.  جزیره پرنده در زمان مهاجرت پرندگان، میزبان گونه‌های بسیاری شده و در نهایت به سمبلی برای کوش آداسی بدل شده است.

 

ماه عسل در هتل‌های رمانتیک کوش آداسی

۹۰۰ هتل در کوش آداسی؟

بله، کوش آداسی بیش از ۹۰۰ هتل، ریزورن و محل اقامتی در خود دارد که به نسبت مساحت و جمعیت این شهر واقعا عجیب است. جالب این که با تمام این وجود، پیدا کردن یک هتل خوب برای اقامت در تابستان، بسیار سخت است و شما باید از قبل برای خود جا رزرو کنید. جمعیت کوش آداسی حدود ۷۰ هزار نفر است و تصور می‌کنید این جمعیت در تابستان به چه مقدار برسد؟ بیش از ۵۰۰ هزار نفر توریست وارد شهر شده و در نهایت کوش آداسی نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود میزبانی می‌کند.

همین آمارها از وجود بیش از ۳۰ هزار تخت در هتل‌های قید شده خبر می‌دهند که هزینه‌ی تقریبی هر شب اقامت در هتل ۳ ستاره به صورت میانگین، حدود ۲۵ دلار است.

فرودگاه کوش آداسی

کوش آداسی به خاطر مساحت نسبتا کم و محدودیت‌های زیست محیطی، کلا دارای فرودگاه نیست و اگر بخواهید به این شهر سفر کنید باید به فرودگاه عدنان مندرس در شهر ازمیر بروید و سپس بعد از طی کردن 90 کیلومتر راه، به کوش آداسی برسید. خیلی از فرودگاه مهم جهان از مرکز شهر دور هستند، اما خب ۹۰ کیلومتر مسافت زیادی است که شما باید برای رفتن و برگشتن از کوش آداسی  طی نمایید. برای این مسیر هم می‌توانید از تاکسی استفاده کنید، هم قطار و هم اتوبوس که البته با قطار به سلجوک می‌روید و باید دوباره ۱۸ کیلومتر مسیر طی کنید اما با اتوبوس مستقیم به خود کوش آداسی برده خواهید شد.

روزهای آفتابی تمام نشدنی

به طور میانگین، کوش آداسی حدودا ۳۰۰ روز آفتابی به خود می‌بیند که برای یک شهر توریستی، ایده‌آل‌ترین حالت ممکن است. آب دریای اژه که به سواحل ماسه‌ای پر تعداد کوش آداسی می‌رسد، در بیشتر روزهای سال گرم و دلپذیر بوده و شما می‌توانید از بودن در این سواحل و انجام فعالیت‌های آبی یا آفتاب گرفتن زیر نور خورشید، لذت ببرید. البته برای این که گرمای بیش از حد را تحمل نکنید، پیشنهاد ما به شما این است که یا بهار یا پاییز را برای سفر انتخاب کنید و از بهترین شرایط آب و هوایی کوش آداسی بهره ببرید.

 

معرفی ۵ هتل‌ دارای پارک آبی در کوش آداسی

تاریخ پر بار کوش آداسی

پیشینه‌ی حضور انسان‌ها به کوش آداسی به ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و البته تغییرات زیادی در طول سده‌های متعدد در این منطقه رخ داده و امپراطوری‌های زیادی پا به این سرزمین حاصلخیز و خوش آب و هوا گذاشته‌اند. وجود ویرانه‌هایی از شهرهای باستانی در اطراف کوش آداسی، گواه این تاریخ غنی است.

در قرن ۱۰ قبل از میلاد شهرهای کوچک اما با شکوه زیادی همچون ساموس، میلِتوس، افسوس و ... در آن اطراف رشد کرده بودند و ایرانی‌ها در قرن ۶ قبل از میلاد آن‌جا را فتح کردند. سپس رمی‌ها، عثمانی‌ها و اتفاقات تاریخی متعدد، سرزمین‌های این اطراف را چند باری بین نام‌های بزرگ دست به دست کرد. از همین رو است که شما نه تنها سایت‌های تاریخی مهمی را در اطراف کوش آداسی می‌بینید، بلکه شاهد نشانه‌های فرهنگی متعددی از این تمدن‌های بزرگ نیز در این شهر هستید.‌

پارک ملی

پارک ملی دیلک که در ۲۳ کیلومتری مرکز شهر کوش آداسی واقع شده‌، یکی از پارک‌های ملی بسیار مهم ترکیه است که شما در سفر به این شهر می‌توانید از آن‌جا بازدید به عمل آورید. این منطقه‌ی جنگلی زیبا حدود ۲۸ هزار هکتار وسعت داشته و نه تنها شامل فضای سبز، بخش‌های جنگلی، پرندگان مختلف و حیوانات متنوع است، بلکه چند مورد از زیباترین سواحل منطقه را نیز در خود جای داده است. حتما در طول تور کوش آداسی به دیدن این پارک ملی بروید و فرصت بازدید از آن‌جا را از دست ندهید. برای رفتن به این‌جا نیازی به هزینه‌ی زیاد نیست و هر نیم ساعت دلموش‌هایی از کوش آداسی به مقصد این پارک حرکت می‌کنند.

بندر مهم کوش آداسی

بندر کوش آداسی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بنادر ترکیه به حساب می‌آید و اهمیت زیادی برای این کشور دارد. این بندر نه تنها از نظر اقتصادی و کشتی‌های باری مهم است، بلکه مهم‌ترین بندر برای کروزهای گردشگری در ترکیه نیز به حساب آمده و همیشه می‌توانید در آن‌جا، کشتی‌های بزگ و کوچکی را ببینید که در حال پیاده کردن یا سوار کردن توریست‌ها هستند. در واقع آمار و ارقام نشان می‌دهد، در هر سال بیش از ۵۵۰ کشتی کروز بزرگ در این بند پهلو می‌گیرند و این آمار فارغ از کشتی‌های کوچک است. شما هم در سفر به کوش آداسی می‌توانید، سوار کشتی‌های کروز مختلف شده و گردش‌های دریایی از ۳-۴ ساعت تا سفرهای چند روزه را تجربه کنید.

 

نکات کلیدی خرید در سفر به کوش آداسی

شهر پارک‌های آبی

کوش آداسی سواحل بسیار زیبایی دارد که چند باری به آن‌ها اشاره کردیم اما وقتی وارد این شهر می‌شوید، متوجه خواهید شد که چندین و چند پارک آبی کوچک و بزرگ در آن‌جا واقع شده است. در شهری که کم‌تر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، تنها ۵ پارک آبی بزرگ واقع شده و خیل زیادی از هتل‌های این شهر نیز دارای پارک‌های آبی کوچک اختصاصی هستند. خیلی از خانواده‌هایی که قصد سفر به کوش آداسی را دارند، هتل‌های بزرگی را انتخاب می‌کنند که در خود پارک آبی دارند تا بچه‌ها بتوانند در طول سفر، هر زمان که خواستند از فضاهای تفریحی این چنینی استفاده کنند.

 تا پاسی از صبح خوش بگذرانید

برای آن‌هایی که اهل تفریحات شبانه هستند، کوش آداسی انتخابی عالی خواهد بود. یکی از جاهای معروف این شهر، "خیابان بار" است که به خاطر وجود کلاب‌های شبانه‌ی پر تعداد، شلوغ و پر هیاهو بوده و در آن‌جا می‌توانید جاهای زیادی را پیدا کنید که تا ساعاتی بعد از نیمه شب نیز، برنامه‌های بزرگ و شلوغ برگزار می‌کنند. البته کلاب‌های ساحلی، کلاب‌های خصوصی هتل‌ها، پارتی‌های متعدد در تفریحگاه‌ها و ... همه و همه زندگی شبانه در کوش آداسی را مفرح ساخته است.

فستیوال‌های کوش آداسی

یکی از چیزهایی که حتما درباره کوش آداسی باید بدانید، فستیوال‌هایی است که در طول سال در این کشور برگزا می‌شود. از جمله فستیوال‌های مهم این شهر فستیوال موسیقی "کبوتر طلایی" بوده که تعداد بسیار زیادی اثر قبول کرده و از میان کارهایی را برای اجرای زنده و پخش تلوزیونی انتخاب می‌کند و جایزه‌ی سنگینی نیز برای برندگان آن اختصاص داده می‌شود.

دو فستیوال جالب و تفریحی نیز در کوش آداسی برگزار می‌شود که یکی فستیوال فانتا بوده و یکی فستیوال جوانان که هر دو در واقع روزهایی مملو از کنسرت‌های مختلف در فضای بوده و که اولی با اسپانسری شرکت فانتا برگزار شده و بسیار پرطرفدار است. آمار شرکت کنندگان در فستیوال فانتا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۰ هزار نفر بوده و به نظر می‌رسد با بهتر شدن اوضاع بیماری کرونا و واکسیناسیون گسترده در این کشور، دوباره این برنامه از تابستان امسال برگزار شود.

 

تفریح در ساحل بانوان کوش آداسی

 جاذبه‌های گردشگری نزدیک به کوش آداسی

یکی دیگر از حقایق بسیار مهم در مورد کوش آداسی این است که خیلی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی این شهر، در واقع در خود کوش آداسی واقع نشده و برای دیدنشان باید به گردش‌های نیم روزه بروید. همانطور که چند باری گفتیم، کوش آداسی وسعت خیلی زیادی ندارد و به همین دلیل خیلی از دیدنی‌هایی که همیشه از آن‌ها اسم می‌بریم، خارج از مرزهای شهری آن قرار می‌گیرند.

برای مثال دریاچه بافا که کم‌تر از یک ساعت تا مرکز شهر واقع شده، یکی از زیبایی‌های خارق‌العاده طبیعی در این منطقه از ترکیه است که در هر فصلی از سال زیبا بوده و در آن‌جا می‌توانید پرندگان فوق‌العاده همچون پلیکان‌ها و اردک‌های وحشی را ببینید. چشمه، ساموس، دیدیم و حتی پارک ملی کوش آداسی نیز از جمله جاهایی هستند که در اطراف کوش آداسی می‌توانید از آن‌ها بازدید به عمل بیاورید.

۱۸ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران