بازدید از جاذبه‌های اصلی قبرس

جاذبه‌های گردشگری اروپا
بازدید از جاذبه‌های اصلی قبرس

قبرس که در افسانه‌های یونانی به عنوان زادگاه آفرودیت شناخته می‌شود، با جذابیت خاصی که دارد صدها سال است که بازدیدکنندگان را به خود جذب کرده است. این منطقه به همان اندازه که به خاطر سواحل خیره‌کننده‌اش معروف است، به خاطر تاریخ شگفت‌انگیز مکان‌های باستان‌شناختی‌اش، دوستداران طبیعت و علاقه‌مندان به تاریخ را به سمت خود می‌کشاند. شکی نیست که قبرس یک مقصد ایده آل برای تعطیلات بدون توجه به زمان سال است، تنها سوال این است که وقتی به آنجا برسید چه کاری باید انجام دهید. مثلا ممکن است برخی از جاذبه‌ها موقت بسته باشند و یا نیاز به رزرو قبلی داشته باشند. در اینجا به بهترین کارهایی که می‌توانید در تور قبرس انجام دهید را بررسی می‌کنیم.

 

حمام آدونیس

بر اساس اساطیر یونانی، حمام آدونیس مکان مورد علاقه خدای آدونیس و الهه آفرودیت بوده و بسیاری از فرزندان خود را نیز در آن به دنیا آورده‌اند و به همین دلیل از نقاط بسیار برجسته قبرس محسوب می‌شود. در حال حاضر این حوضچه‌های طبیعی به جاذبه گردشگری تبدیل شده و بازدیدکنندگان می‌توانند در استخرهای زیر آبشار شنا کنند، از مسیرهای پیاده روی گشت و گذار کرده و از موزه کوچک و گالری عکس دیدن کنند، یا در برخی از گل درمانی‌ها شرکت کنند. همچنین چندین مجسمه در اینجا قرار داده شده که بر اثر گذاری محیط افزوده که از جمله می‌توان به مجسمه ۱۰ متری آفرودیت اشاره کرد. این حمام‌ها از طریق جاده تالا یا Akoursos قابل دسترسی هستند. به بازدیدکنندگانی که قصد دارند با دوچرخه یا موتور از اینجا دیدن کنند توصیه می‌شود از جاده تالا برانند.

کلیسای سنت لازاروس

کلیسای سنت لازاروس در شهر لارناکا در میدان اختصاصی خود در مرکز شهر بر بالای مقبره سنت لازاروس بتانی واقع شده است. این ساختمان که توسط امپراتور بیزانس، لئو ششم در اواخر قرن نهم ساخته شد، نمونه‌ای عالی از معماری بیزانسی است که درست در کنار موزه بیزانس قرار گرفته است. در ساخت این کلیسا عمدتا از سنگ استفاده شده اما شمایل با روکش طلا به عنوان نمونه‌ای عالی از منبت کاری باروک روی چوب در نظر گرفته می‌شود که بسیار دیدنی و حایز اهمیت است. شما برای ورود به اینجا مانعی ندارید و بدون پرداخت هزینه ورودی می‌توانید از این کلیسای زیبای منحصر به فرد دیدن کنید.

 

وسایل حمل و نقل عمومی در سفر به قبرس

صومعه Stavrovouni

صومعه استاورونی که قدمت آن به اوایل قرن چهارم بازمی‌گردد، در ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا در بالای تپه استاوروونی قرار دارد. این صومعه که توسط سنت هلنا، مادر امپراتور کنستانتین کبیر،ساخته شده میزبان تکه‌ای از صلیب مقدس است که او در اینجا قرار داده. امروزه این یکی از تنها مکان هایی در جهان است که چنین یادگاری در آن دیده می شود اما نکته تعجب برانگیز اینکه صومعه سنت هلنا ساخته شده و صلیب نیز توسط وی به اینجا آورده شده اما با این همه به دلیل قوانین سخت راهبان ساکن صومعه، ورود زنان به داخل ممنوع بوده و مردان باید لباس مناسب بپوشند. عکس و فیلم نیز ممنوع است و هزینه‌ای بابت ورودی دریافت نمی‌شود.

موزاییک پافوس

موزاییک پافوس که در نزدیکی بندر پافوس قرار دارد، یکی از زیباترین کفپوش‌های موزاییکی در جهان است که خوشبختانه به خوبی نیز حفظ شده است. موزاییک‌ها از قرن سوم تا پنجم پس از میلاد ساخته شده‌اند و دوره هلنیستی تا دوره بیزانس را پوشش می‌دهد. پافوس خود منطقه‌ای به وسعت ۲۹۱ هکتار است که از ویلاها، تئاترها، کاخ‌ها، مقبره‌ها و ساختمان‌های دیگر تشکیل شده است، اما موزاییک‌ها را می‌توان در ویلاهای دیونیسوس، تسئوس، آیون، اورفئوس و چهار فصل مشاهده کرد که در بین آن‌ها ویلای دیونیزوس از همه چشمگیرتر است.

 

زیبایی‌های طبیعی قبرس که باید از آن‌ها دیدن کنید

کیپ گرکو

کیپ گرکو که به نام غار گرکو نیز شناخته می‌شود، یک پارک جنگلی ملی حفاظت شده است که مسیرهای طبیعی زیبا، مناظر خیره کننده از دریا و فرصتی برای کشف غارهای دریایی هیجان انگیز را ارائه می‌دهد. نه مسیر طبیعی در اینجا وجود دارد که از میان جنگل‌های ارس و در امتداد صخره‌های دریا می‌گذرد و طول آن‌ها بین ۱.۵ کیلومتر تا ۸.۵ کیلومتر است. بسیاری از غارهای دریایی مختلف را می‌توان در امتداد ساحل یافت، جایی که فرصتی برای پرش از صخره، غواصی، شنا یا حتی پیاده‌روی در هنگام جزر و مد را فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های برجسته این پارک می‌توان به کلیسای سفید و جذاب آگیوی انارگیروی، منطقه پیک نیک آرام و دو طاق سنگی خیره کننده اشاره کرد.

آبشارهای میلومریس

آبشارهای میلومریس که از ارتفاع ۱۵ متری سقوط می‌کنند، از مرتفع ترین آبشارهای قبرس هستند. این آبشارها که در دره‌ای جنگلی نه چندان دور از روستای پانو پلاترس قرار گرفته واحه‌ای آرام برای بازدیدکنندگانی است که به دنبال غوطه‌ور شدن در زیبایی‌های طبیعی هستند. مسیر رسیدن به آبشار با ماشین قابل دسترسی است و یک پارکینگ کوچک هم دارد که می‌توانید ماشین را در آن بگذارید، با این همه اگر اهل پیاده‌روی هستید می‌توانید با لذت بردن از یک پیاده‌روی ۱ کیلومتری آرام از کلیسای پلاترس به اینجا برسید. البته باید کفش مناسب بپوشید زیرا منطقه اطراف آبشار بسیار شیب‌دار و صخره‌ای است. برای بازدید از اینجا هیچ هزینه ورودی وجود نداشته و کاملا رایگان است.

تنگه آواکاس

با دیوارهای آهکی به ارتفاع ۳۰ متر، دره آواکاس یک شگفتی طبیعی به طول ۳ کیلومتر است که در شبه جزیره آکاماس واقع شده است. یک مسیر پیاده‌روی دایره‌ای به طول ۷ کیلومتر از میان تنگه می‌گذرد و به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که صخره‌های باشکوه و همچنین گیاهان و جانوران متنوع را تماشا و غرق زیبایی طبیعت شوند. نکته‌ای که باید توجه اشته باشید این است که برخی قسمت‌های مسیر بسیار باریک است و یا پیش می‌آید خیس و لغزنده باشد به همین دلیل باید محتاط باشید و حتما کفش مناسب هم به پا کنید. به علاوه حتما آب به مقدار لازم همراه داشته باشید.

 

۱۰ نکته‌ی ضروری پیش از سفر به قبرس

تکیه هالا سلطان (Hala Sultan Tekke)

تکیه هالا سلطان که گاهی مسجد ام حرام نامیده می‌شود، یک مجموعه تاریخی اسلامی است که در سواحل دریاچه نمک لارناکا قرار دارد. این مسجد که در سال ۶۴۸ هجری قمری ساخته شده جایی است که ام حرام از بستگان حضرت محمد (ص) در حمله اعراب جان باخت. اگرچه بازدید از این مسجد به روی همگان باز است اما امروزه به یکی از مهم‌ترین عبادتگاه‌های مومنین تبدیل شده است. برای بازدید از اینجا نیازی به پرداخت هزینه ورودی نبوده و کاملا رایگان است.

آماتوس

قدمت آماتوس به ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و تقریبا تا سال ۳۰۰ بعد از میلاد یکی از شهرهای سلطنتی باستانی قبرس بود. این شهر اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و ویرانه‌های چشمگیر آن در سواحل جنوبی قبرس تنها ۱۱ کیلومتر با مرکز شهر لیماسول فاصله دارد. این سایت هنوز در حال حفاری است، اما مناطق مختلفی از جمله بازار، حمام‌های عمومی و مجموعه فواره‌ها برای بازدیدکنندگان باز است. برای بازدید باید هزینه کمی بپردازید و اگر وقت کافی دارید حداقل ۲ ساعتی برای بازدید در نظر بگیرید تا بتوانید از ویرانه‌های باستانی دیدن کنید.

موزه باستان شناسی در لیماسول

موزه باستان شناسی لیماسول که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد، ابتدا در قلعه لیماسول قرار داشت اما بعد از مدتی به ساختمان جدیدی در فاصله ۲ کیلومتری منتقل شده است. این موزه مجموعه بزرگی از مصنوعات را در خود جای داده است که در قبرس یافت شده و پیشرفت تمدن را از دوران نوسنگی تا پایان دوره روم پسین به نمایش می‌گذارد. در این موزه ۳ نمایشگاه اصلی شامل نمایشگاه سفال، نمایشگاه سکه و اشیاء فلزی و دیگری مجسمه‌ها، سنگ قبرها، و آثار مختلف سنگ مرمر و سنگی تشکیل شده است.

موزه قبرس

موزه قبرس که در سال ۱۸۸۲ تأسیس شد، قدیمی‌ترین موزه باستان شناسی در جزیره است که بزرگ‌ترین مجموعه از آثار باستانی قبرس را در خود جای داده است. اقلام داخل موزه چیزهایی هستند که در هر نقطه دیگری از جهان یافت می‌شود، ولی شایان ذکر است که تنها آثاری که در قبرس پیدا شده‌اند در اینجا نمایش داده می‌شوند. نمایشگاه‌ها در ۱۴ اتاق که به ترتیب زمانی و موضوعی مرتب شده‌اند با اتاقی اختصاص داده شده به اشیاء مربوط به دوران نوسنگی شروع می‌شود و با اتاقی که مجسمه‌های سفالی را به نمایش می‌گذارد که مربوط به دوره برنز اولیه تا دوره روم است، خاتمه می‌یابد.

 

تور قبرس، یک مقصد ایده‌آل برای سفرهای زمستانی

آکواریوم اقیانوس پروتاراس

آکواریوم اقیانوس پروتاراس، محل زندگی و نگه داری بیش از هزار گونه آبزی، و مقصدی عالی برای تمام اعضای خانواده است. شما می‌توانید بین سیستم‌های آبی جهان سفر کنید و با گونه‌هایی مانند مارماهی‌ها، پیراناها و لاک پشت‌ها روبرو شوید. از جاذبه‌های دیگر اینجا می‌توان به باتلاق‌های تمساح، مجموعه‌ای از پرندگان عجیب و غریب و خانه پنگوئن‌ها که محل زندگی پنگوئن در حال انقراض هومبولت است اشاره کرد. این باغ وحش همچنین دارای بیش از ۳ هکتار باغ استوایی است که می‌توانید در آن قدم بزنید و از گیاهان گرمسیری، لاک پشت‌ها و کروکودیل‌ها دیدن کنید. همچنین یک پارکینگ رایگان در دسترس بوده و اگر گرسنه بودید کلبه میان وعده در محل، انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها را می‌فروشد.

Petra tou Romiou

پترا تو رومیو که به صخره آفرودیت نیز معروف است، به دلیل اهمیت آن در اساطیر یونان و همچنین زیبایی چشمگیرش، یک مقصد گردشگری محبوب شناخته می‌شود. بر اساس افسانه‌های یونان باستان، این مکانی بود که الهه آفرودیت از کف دریا متولد شد. ساحل سنگریزه‌ای اینجا به خودی خود جذاب است، اما جذابیت واقعی، صخره‌های غول پیکری است که از امواج بیرون زده است. دریا معمولا برای شنا کردن بیش از حد ناآرام است و بالا رفتن از صخره نیز مجاز نیست، اما این منطقه صرفا برای تحسین زیبایی طبیعی ارزش بازدید را دارد.

پارک باستان شناسی کاتو پافوس

پارک باستانی کاتو پافوس که از سال ۱۹۸۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، بیشتر مناطق یک شهری باستانی را در بر می‌گیرد که بین قرن دوم قبل از میلاد پایتخت قبرس بوده است. برخی از خرابه‌ها قدمت این شهر را تا اواسط قرون وسطا نشان می‌دهند با این همه موارد برجسته این مجموعه شامل چهار ویلا رومی، یک تئاتر، قلعه چهل ستون، و خرابه‌های یک کلیسای اولیه مسیحی است. این پارک هر روز از سال باز است و هزینه ورودی کمی دارد.

 

۱۰ جاذبه‌ی دیدنی شهر رویایی آیاناپا در قبرس

۲۰ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران