واروشا، بزرگ ترین شهر متروکه جهان در قبرس

جاذبه‌های گردشگری اروپا
واروشا، بزرگ ترین شهر متروکه جهان در قبرس

شهر ماراش قبرس یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که در سفر به قبرس با آن روبرو خواهید شد. شهری متروکه که زمانی جزو محبوب‌ترین مقاصد توریستی قبرس قرار داشت و حالا تنها خانه‌ها، فروشگاه‌ها و هتل‌های خالی آن به جا مانده است. برای آشنایی با یکی از معروف‌ترین شهرهای متروکه جهان، راهنمای رفتن به این مکان و همچنین نکاتی که در مورد ماراش یا شهر واروشا باید بدانید، مطلب امروز ما در مقتدرسیر تابان را دنبال نمایید.

 

کوتاه درباره شهر ماراش قبرس‌

قبل از سال ۱۹۷۴ میلادی، شهر واروشا شهری پویا و بسیار محبوب بود که خیلی از افراد معروف جهان و توریست‌ها به آن‌جا سفر می‌کردند. همه چیز در این شهر ایده‌آل بود و سرمایه‌گذاری‌های سنگین، صنعت گردشگری آن‌جا را رونق داده بود. متاسفانه با حمله ترکیه به بخش یونانی قبرس، مردم این شهر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند و اگر چه بعد از جنگ، شهروندان به شهرهایشان باز گشتند اما واروشا برای همیشه متروکه باقی مانده تا به آن لقب "شهر ارواح" را بدهند.

وقتی در تور قبرس به دیدن این شهر متروکه می‌روید، امکان بازدید از تمامی فضاهای آن‌جا را نخواهید داشت و در برخی جاها فنس‌هایی کشیده شده است. مسیرهای توریستی نیز با علامت‌هایی مشخص شده‌اند. البته همین مسیرها نیز تا سال ۲۰۲۰ قابل بازدید نبودند و در نهایت با مذاکره‌ای که سازمان ملل با ترکیه داشت، امکان رفتن به شهر ماراش ممکن شد.

1: travelandleisureasia.com

 

نکاتی که قبل از رفتن به شهر ماراش قبرس باید بدانید

شرایط ویژه شهر ماراش یا همان شهر واروشا باعث شده تا نکاتی در مورد این شهر به عنوان یکی از زیباترین شهرهای متروکه جهان وجود داشته باشد که حتما قبل از رفتن باید در مورد آن‌ها باید بدانید:

  • هیچ وسیله‌ی نقلیه موتوری امکان ورود به ورود به شهر ماراش را ندارد. می‌توانید با ماشین به این شهر رفته و بعد از رسیدن به پارکینگ‌های مشخص شده می‌توانید با دوچرخه از شهر بازدید کنید
  • بازدید از شهر ماراش قبرس کاملا رایگان است
  • حتما باید پاسپورت خود را در تمامی مراحل بازدید همراه داشته باشید
  • ساحل زیبای ماراش، بخشی از منطقه‌ای به حساب می‌آِد که گردشگران امکان بازدید از آن را دارند
  • محدودیتی برای عکاسی از آن‌جا وجود ندارد و آزادانه می‌توانید به عکاسی بپردازید، تنها از سربازان و ماموران امنیتی نباید عکس بگیرید.
  • دو تا چهار ساعت زمان برای بازدید از شهر ماراش قبرس کفایت می‌کند. منطقه‌ای که امکان بازدید از آن را دارید، خیلی بزرگ نیست اما محیط ماراش برای عکاسی عالی بوده و زمان نسبتا زیادی برای این کار نیاز است.
  • در این مکان سرویس بهداشتی گنجانده شده و یک کافه نیز در ساحل وجود دارد.
  • بین ساعات ۹ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر، امکان بازدید از این مکان وجود دارد.
  • به خاطر وضعیت نا مساعد ساختمان‌ها، ورود به تمامی آن‌ها ممنوع است

 

آشنایی با معروف‌ترین موزه‌های قبرس

2: middleeastmonitor.com

 

ساحل شهر ماراش قبرس

ساحل شهر ماراش، یکی از زیباترین سواحل کل قبرس به حساب می‌آید و همین باعث می‌شود، بیشتر افسوس وضعیت سیاسی این منطقه را بخورید. البته می‌توانید از آن‌جا بازدید کرده و از نظر کلی، امکان شنا در آن‌جا را نیز دارید اما تنها اگر در هتل آرکین پالم اقامت داشته باشید که دارای بخشی اختصاصی در ساحل است. با این حال در بازدید از شهر ماراش قبرس، دیدار از این ساحل، جزو واجبات به حساب می‌آید.

3: dailysabah.com

 

اقامت در شهر ماراش قبرس

تنها هتل فعال در این شهر، هتل ساحلی آرکین پالم (Arkin Palm Beach Hotel) است که از سال ۲۰۲۰ اجازه فعالیت به آن داده شده است. این هتل زیبا و نسبتا بزرگ، دارای فضایی بسیار زیبا، ساحل عالی، امکانات تفریحی و رفاهی خیلی خوب و ویژگی‌هایی عالی است. با این حال در نظر داشته باشید که شما اصلا نیاز ندارید تا برای دیدن شهر ماراش، در این هتل اقامت داشته باشید و تنها بعد از چند ساعت بازدید، می‌توانید دوباره به جایی که از آن آمده برگردید.

البته شما می‌توانید، شب را در خود فاماگوتسا نیز بگذرانید. چند هتل در این مکان وجود دارد که اگر به دنبال جایی با قیمت پایین هستید به سراغ Mystery Garden Guest House رفته و اگر دنبال جایی شیک هستید، La Regina Veneziana را انتخاب کنید.

 

جذاب‌ترین تفریحات در سفر به قبرس

4: tripadvisor.co.uk

 

چطور به شهر ماراش قبرس برویم

شهر واروشا در چهار کیلومتری مرکز شهر فارماگوستا (Famagusta) در شمال قبرس یا همان بخش ترک آن قرار دارد. برای بازدید ازاین مکان، اگر در نیکوزیا اقامت دارید، باید پیاده از مرز گذشته، به لفکوسا (Lefkosa) بروید و سپس با ماشین خود را به پارکینگ ماراش برسانید. هزینه‌ی این مسیر اصلا زیاد نیست اما مشخصا دردسرهایش بیش از یک بازدید برون شهری عادی به حساب می‌آید. البته اگر در تور ترکیه هستید و می‌خواهید از این شهر متروکه دیدن کنید، پروازهای داخلی ترکیه به فرودگاه بین‌المللی ارکان (Ercan International Airport) با هزینه‌ای نزدیک به ۳۰ دلار از استانبول انجام می‌شود که بعد از رسیدن به این فرودگاه، تنها چند دقیقه‌ای با ماشین تا ماراش فاصله خواهید داشت.

در مجموع بازدید از این مکان از هر دو سمت قبرس سخت نیست اما یک روز از زمان سفر خود را باید به آن اختصاص دهید. یک نکته مهم در این رابطه وجود دارد و آن این که شما در نیکوزیا باید از یک مسیر بازرسی عبور کرده و سپس در فارماگوستا نیز یک بازرسی دیگر را مشاهده خواهید کرد.

5: samosirnews.com

 

بازدید از شهر ماراش قبرس با دوچرخه

بهترین راه برای بازدید از ماراش یا همان شهر واروشا، دوچرخه است. دو ساعت اجاره دوچرخه‌هایی که در آن‌جا قرار داده شده، ۱۵ لیر است و به راحتی با استفاده از آن‌ها می‌توانید به تمامی نقاط شهر ماراش بروید. دوچرخه سواری در محیط آرام و سکوت خاص شهر در میان ساختمان‌های متروکه، لذتی دارد که در کم‌تر جایی آن‌ را تجربه خواهید کرد. البته همیشه در نظر بگیرید که ممکن است بیش از دو ساعت برای این منظور زمان لازم داشته باشید که باید مبلغی اضافه‌تر در حدود ۵ لیر برای هر ساعت بپردازید. همچنین بهتر است در روزهای شلوغ گردشگری در این منطقه، صبح زود به آن‌جا بروید تا امکان دریافت دوچرخه‌های اجاره‌ای وجود داشته باشد و تمام نشده باشند.

6: brokennavigation.com

 

آیا برای بازدید از ماراش نیاز به راهنما دارید؟

خیر، گول تبلیغ‌های اینترنتی را نخورید، این شهر آن قدر کوچک است و همه‌ی مسیرهای آن علامت گذاری شده‌اند که به هیچ وجه نیاز به راهنما ندارید. تا خود ماراش که باید با ماشین بروید و از آن‌جا نیز سوار بر دوچرخه یا پیاده به راحتی می‌توانید از جاهای مخلتف دیدن نمایید.

آیا بازدید از شهر ماراش قبرس امن است؟

با این که ممکن است در ابتدا دیدن افراد نظامی و مسیرهای مشخص شده و گذر از ایستگاه‌های بازرسی این حس را به شما دهد که بازدید از این مکان امن نیست، اما در واقعیت هیچ مشکلی برای بازدید از این مکان وجود ندارد و در واقع وجود این تعداد نیروی نظامی آن‌جا را به یکی از امن‌ترین نقاط قبرس برای بازدید بدل می‌کند! تنها نکته‌ی مهم این است که وارد بناهای متروکه نشوید. دلیل آن نیز این است که از هیچ کدام از این بناها مرمت و نگهداری نشده و وضعیت آن‌ها نامشخص است و ممکن است با ورود به هر کدامشان به خود آسیب بزنید. برای عکاسی به نمای بیرونی آن اکتفا نمایید.

 

بهترین هتل‌های خلیج مرجان قبرس

7: pinterest.com

 

۱۸ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران