آشنایی با موزه ژئوپارک قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
آشنایی با موزه ژئوپارک قشم

قشم جزیره‌ای جذاب و دیدنی با طبیعتی شگفت انگیز و فرهنگی قدیمی و کهن است. مردم این جزیره در طول تاریخ از طریق بنادر به تجارت و صید از دریا مشغول بوده‌اند و به واسطه موقعیت جغرافیایی جزیره همیشه با خارجیان دوست و دشمن روبرو شده‌اند. این روزها که بحث سواحل ماسه سفید و آب‌های آبی و امکانات توریستی باب صنعت گردشگری شده تور قشم هم اهمیت بالایی پیدا کرده است. البته قشم جاذبه‌های بسیار از انواع فروشگاه‌های بدون گمرکی تا جنگل‌های حرا و دره‌ها و کوه‌های عجیب و غریب دارد اما یکی از راه‌های جذاب شناخت آن بازدید از موزه شگفت انگیز ژئو پارک قشم است.

 

ژئو پارک قشم چیست؟

ژئوپارک جهانی در واقع پروژه‌ای با پشتیبانی یونسکو است که سال ۲۰۰۴ میلادی راه اندازی شد که در ابتدا ۱۷ ژئوپارک از اروپا و ۸ پارک از چین به عضویت آن درآمدند. تا سال ۲۰۲۰، ۱۶۱ پارک از ۴۴ کشور دنیا به این پروژه ملحق شدند که ژئو پارک قشم اولین پارک زیستی ایران و خاورمیانه بوده است. هدف از این پروژه نیز حف زیست بوم‌ها با اتکا به مشارکت جامعه محلی برای بهره برداری و مدیریت صحیح منابع بوده است.

ژئو پارک قشم در قسمت غربی جزیره واقع شده و از سمت شرق به روستاهای سلخ و طبل، از غرب به روستای گوری و از شمال و جنوب به سواحل این جزیره می‌رسد. این پارک در مساحتی به اندازه ۳۰ هزار هکتار گسترده شده و شامل بخش‌های منحصر به فرد و دیدنی جزیره می‌شود. نقاطی مثل دره ستارگان قشم، تنگه چاهکوه، غار نمکدان، جنگل‌های حرا و بسیاری از نقاط نام آشنای دیگر این جزیره همگی بخش از این پارک هستند. اما یکی از جاهایی که باید در این مجموعه از آن بازدید کنید موزه ژئو پارک قشم است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

موزه ژئو پارک قشم

موزه ژئو پارک قشم یکی از جاذبه‌های این قسمت از مجموعه بزرگ ژئو پارک است که به تاریخ و فرهنگ و طبیعت منطقه پرداخته است. همه ما می‌دانیم که قشم سابقه‌ای طولانی داشته و تاریخی بسیار کهن دارد اما قبل از سکونت انسان‌ها این منطقه به خاطر زیست بوم قوی و موجودات زنده و فرسایش لایه‌های خاک از اهمیت زیادی برخوردار است. حالا موزه ژئو پارک قشم با هدف موشکافی تاریخ این جزیره چیزهای دیدنی زیادی را برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است که توصیه می‌کنیم حتما از آن بازدید نمایید. زندگی بشر در جزیره قشم قدمتی ۱۰۰ هزار ساله دارد اما فیسل‌های کشف شده از جانوران قدمتی بسیار قدیمی‌تر هم دارد که همه این‌ها در بخش‌های مختل و جداگانه‌ای طبقه‌بندی شده‌اند.

 

بهترین هتل‌های ۳ ستاره قشم کدامند؟

بخش جانوری موزه ژئو پارک قشم

جزیره قشم به خاطر شرایط زیستی و تنوع جانوران عجیب و جذابش شناخته می‌شود. موزه جانوری ژئو پارک نیز با هدف ارائه اطلاعات بهتر نمایش‌های زیبایی از اسکلت بزرگ‌ترین موجود یعنی وال گوژپشت و اسکلت موجودات دیگر فراهم آورده است. در این موزه بیش از ۳۰۰ نمونه جانوری به نمایش در آمده که اکثر آن‌ها بومی جزیره هستند. شما در اینجا می‌توانید کوچک‌ترین پستان‌دار دنیا یعنی حشره خوار کوتوله را ببینید که حدودا ۲ گرم وزن داشته و با خرطوم کوچکش حشرات ریز را می‌خورد. همچنین نمونه‌های مختلفی از حیوانات همچون پلیکان پا خاکستری، فلامینگو و لک لک، انواع ماهی‌ها و خانوران جذاب دیگر نیز به نمایش درآمده است. تمامی جانورانی که در این قسمت موزه مشاهده می‌کنید توسط رضا پارسا تاکسیدرمی شده‌اند. قمت دیگری از این بخش شما می‌توانید برخی از فسیل‌های جالب از انواع صدف‌ها و ماهی‌ها را تماشا کنید.

موزه مردم شناسی

در حالی که در موزه ژئو پارک می‌توانید بومی‌های اولیه و طرززندگی آن‌ها را به طورت مدل سازی شده ببینید بلکه می‌توانید با فرهنگ مردم، لباس‌ها و سنت‌های آن‌ها آشنا شوید. در این قسمت هنرهای دستی و سنتی منطقه که اغلب به دست بانوان هنرمند به صورت گلابتون دوزی، سوزن دوزی، خوس دوزی سازهای محلی، و صنایع چوبی خلق می‌شوند را نیز از نزدیک مشاهده کنید.

 

بهترین فعالیت‌های شبانه در قشم

موزه مینیاتوری ژئو پارک

حتما این روزها به پارک‌هایی برخورد کرده‌اید که در سراسر دنیا رواج پیدا کرده‌اند و مدل‌های کوچک شده جاهای دیدنی و برجسته را به نمایش می‌گذارند. از این نمونه پارک‌ها تقریبا در تمام نقاط توریستی دنیا پیدا می‌شود. در بخشی از این موزه نیز به صورت محدود مدل‌های کوچک شده جاهای دیدنی مثل دره ستارگان، جنگل‌های حرا، بام قشم، غار نمکدان و نام‌های دیگر به صورت ماکت بازسازی و در یک جا جمع‌آوری و به نمایش درآمده است.

 

بازدید از ساحل نقره‌ای هنگام در سفر به قشم

آدرس موزه ژئوپارک قشم

جزیره قشم، شهر قشم، جنب بازار بین‌المللی ستاره قشم

۱۸ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران