مقایسه قشم با دیگر مقاصد محبوب ایران و جهان

جاذبه‌های گردشگری قشم
مقایسه قشم با دیگر مقاصد محبوب ایران و جهان

قشم یکی شگفت‌انگیزترین نقاط ایران است که هر مسافر ایرانی، حداقل باید یک بار در تور قشم از این جزیره‌ی زیبا دیدن کند. این سرزمین جاذبه‌های گردشگری متنوعی در خود دارد که روزها باید زمان صرف کنید تا همه را ببینید. بعضی از این جاذبه‌های گردشگری را می‌توانید در دیگر نقاط ایران و جهان هم ببینید اما بعضی دیگر آنقدر خاص و یکتا هستند که گاهی در هیچ نقطه از جهان نمونه‌اش را پیدا نخواهید کرد.

به همین دلیل امروز می‌خواهیم، مقایسه‌ای کنیم بین برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم با دیگر مقاصد ایرانی و خارجی و ببینیم قشم واقعا آنقدر که می‌گوییم، خاص است یا خیر؟ پس در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید و نظرات خود را درمورد قشم نیز با ما در میان بگذارید.

 

سواحل قشم

قشم سواحل زیادی نسبت به مساحتش دارد که بعضی‌هایشان دارای پارک‌های ساحلی هستند. سواحلی که در جزیره‌ی اصلی واقع شده‌اند، اگر چه خوب و زیبایند و آبی تمیز و شفاف را در مقابل خود می‌بینند، اما نمونه‌های مشابه یا حتی بهتر از آن را در کیش یا برخی دیگر از مقاصد گردشگری ایرانی می‌بینید و البته که نمونه‌های بسیار بهتری از آن‌ها در نقاط مختلف جهان وجود دارند.

اما به سرعت نتیجه گیری نکنید! سواحل خاصی نیز در اینجا وجود دارد که از نمونه‌ی آن‌ها می‌توان به جزایر ناز در قشم اشاره کرد که در زمان‌هایی از روز که آب دریا عقب می‌روند، مسیری زیبا بینشان به وجود می‌آید. اما خاص‌ترین ساحل، ساحل نقره‌ای جزیره‌ی هنگام در قشم است.

این ساحل در طول روز به خاطر رنگ نقره‌ای خاص خود زیر خورشید محبوب است و در شب‌ها به یک ساحل بیولومینسنت فوق‌العاده زیبا بدل می‌شود که آب رنگ شفاف آبی پیدا کرده و در طول شب می‌درخشد. این سواحل در دنیا به ندرت وجود دارند که از جمله آن‌ها می توان به سواحل سام مونسای در هنگ کنگ، ماناسکوان در نیو جرسی آمریکا، خلیج تومایا در ژاپن و بعضی از سواحل در خلیج هالونگ ویتنام یا مالدیو اشاره کرد.

 

بهترین فعالیت‌های شبانه در قشم

جنگل حرا

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی قشم باعث شده تا یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های حرای دنیا را در نزدیکی قشم شاهد باشیم. این جنگل‌ها درختانی هستند که ریشه در خاک دارند اما جزر و مد آب باعث می‌شود در زمان‌هایی از روز تنها شاخ و برگ آن‌ها از آب بیرون باشد و در باقی روز ریشه‌های آن‌ها بالای سطح آب باشد و تصویر جالبی را به وجود بیاورد. برای بازدید از جنگل حرا قشم، حتما باید سوار قایق‌هایی شوید که توسط یک آدم راه بلد هدایت می‌شود تا بتواند شما را وارد راه‌های پر پیچ و خم این جنگل کند.

البته جنگل‌های حرای بزرگ‌تری در دنیا وجود دارند. مثل جنگل حرا سانداربانز که در کرانه‌ی رود گنگ واقع شده و بیش از ۱۰ هزار کیلومتر وسعت دارد. جنگل مانگرو فلوریدا نیز از جمله زیباترین‌ها به حساب می‌آید که درختانی بسیار بزرگ دارد. با این حساب جنگل مانگرو قشم یکی از بهترین‌ها و بزرگ‌ترین‌هاست و از این جهت، یک جاذبه‌ی گردشگری منحصر به فرد به حساب می‌آید. همچنین این را هم در نظر بگیرید که نمونه‌ی این چنین جنگلی را در هیچ جای ایران مخصوصا با این وسعت، پیدا نخواهید کرد.

دره ستارگان و تنگه چاهکوه

بدون شک یکی از عجایب اینجا، دره ستارگان قشم است. محلی بزرگ که صخره‌های آن به خاطر پدیده فرسایش، شکلی منحصر به فرد و عجیب به خود گرفته‌اند و همین فرم خاص باعث می‌شود که صدای باد در میان این صخره‌ها، به شکلی غریب به گوش برسد. تنگه چاهکوه قشم نیز یکی دیگر از عجایب خاص این منطقه بوده که به شکلی دیگر، صخره‌های آن به خاطر فرسایش فرم گرفته‌اند و برجستگی‌ها و تو رفتگی‌های خاصی را پدید آورده‌اند. در مورد هر دوی این مکان‌ها نیز قصه‌های محلی زیادی گفته شده که از برخورد ستاره‌ای به زمین تا زندگی کردن اجنه در میانشان متفاوت است.

اما خب پدیده فرسایش در دیگر نقاط زمین نیز رخ می‌دهد، آیا آن‌جا هم چنین فرمی شکل می‌گیرد. باید گفت، در کشور خودمان جایی شبیه به دره ستارگان یا تنگه چاهکوه وجود ندارد و جاهای دیگر ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما در دنیا نمونه‌های مشابهی است که معروف‌ترین آن‌ها گرند کنیون در آمریکاست. دره کوکلا در پرو، کوپر کنیون در مکزیک، وردون گورگ در فرانسه و چند جای دیگری هم هستند که به شکلی منحصر به فرد بوده و می‌توان آن‌ها را در رده‌ی دره‌های خاص و عجیب دنیا بر شمرد.

 

معرفی دو هتل ۳ ستاره آلاله و پرشین گلف در قشم

جاذبه‌های تاریخی

از نظر جاذبه‌های تاریخی، اگر چه قشم چند جایی در خود دارد که بتوانید از آن‌ها بازدید کنید اما در خود ایران نیز مقاصد مختلفی هستند که به مراتب از نظر تاریخی، دلایل بیشتری وجود دارد که به آن‌جاها سفر کنید. در قشم می‌توانید از گورستان لافت دیدن نمایید، به دژ پرتغالی‌ها سری بزنید، بندرگاه قدیمی را از نظر بگذرانید یا از نیایشگاه ناهید و جاهایی از این دست بازدید کنید.

اصلا به مقاصد گردشگری مهم دنیا کاری نداریم اما در ایران مثلا اگر به تور شیراز بروید، می‌توانید تخت جمشید را با آن شکوه و جلال از نزدیک ببینید یا از بناهای مهم و زیبا همچون مسجد نصیر الملک بازدید نمایید. اصفهان با آن ابنیه حیرت‌انگیز تاریخی‌اش یا ارگ بم کرمان نیز از دیگر مقاصد تاریخی و مهم کشورمان به حساب می‌آید. در مجموع، دلایل زیادی هستند که به واسطه آن‌ها می‌توانید سفر با تور قشم را اولویت تعطیلات خود قرار دهید اما این که تنها به خاطر مراکز تاریخی به این جزیره بروید، خیلی توجیهی ندارد.

 

راهنمای خرید در قشم برای گردشگران

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم در مناطقی از جزیره در غرب آن‌جاست که از سمت شرق به روستای طبل می‌رسد و از غرب شامل روستای گوری می‌شود. جایی که خیلی از مراکز دیدنی قشم را شامل شده و بخش علوم زمین یونسکو آن را جزو میراث زمین شناختی لیست کرده است. (هر چند به خاطر کاستی‌های پیش آمده، در این مورد تجدید نظرهایی صورت گرفته) سوال اینجاست که آیا این مناطق محافظت شده، واقعا آنقدر که گفته می‌شوند، زیبا و خاص هستند؟

جواب این سوال آری‌ست. ژئوپارک قشم بسیار زیباست اما هستند ژئوپارک‌هایی در دنیا که مناظری رویایی دارند و خارج از تصور هستند. جاهایی همچون ژئو پارک کائو بانگ در ویتنام که یکی از زیباترین‌ها در تمام جهان است یا ژئو پارک کونکا دِ ترمپ در اسپانیا که از نظر زمین شناسی یک مکان بی‌نظیر در دنیاست. با این حال هر کدام از این ژئوپارک‌ها به شکل منحصر به خودشان ویژه و زیبا هستند و به راحتی می‌توان ژئو پارک قشم را به خاطر وجود دره ستارگان و چند محل دیگر، در لیستی از برترین‌ها در جهان جای داد.

جزایر اطراف قشم

قشم چند جزیره‌ای اطراف خود می‌بیند. جزیره هرمز، جزیره لارک، جزیره هنگام و جزایر ناز از این جمله هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص به خود را دارند. برای مثال در جزایر ناز می‌توانید سواحلی دیدنی را دیده اما کلا پوشش گیاهی ندارد، جزیره هنگام بسیار نزدیک قشم است و در طول راه دلفین‌ها را می‌بینید که همراه قایق شما شنا می‌کنند و جاهایی از جزیره همچون یک آکواریوم طبیعی ماهیان بسیاری را به شما نمایش می‌‌دهد. هرمز هم که از زیباترین و خاص‌ترین جزایر ایران است که خاک قرمزش در دنیا معروف است.

 

معرفی صنایع دستی و سوغات قشم

در ایران هیچ مقصد گردشگری دیگری را پیدا نمی‌کنید که به این مقدار جزایر زیبا در اطرافش داشته باشد و شما در طول سفر بتوانید هر روز یک گردش دریایی جذاب را تجربه کنید. پس اگر اهل گشت و گذار در میان جزیره‌های مختلف در ایران هستید، باید به قشم بروید. اما خب از این منظر جاهای زیادی در دنیا هستند که با جزایر مختلف و متنوع، میزبانی عالی برای شما خواهند بود. شما در تور تایلند، سفر به مالدیو و تور فیلیپین می‌توانید دنیایی از زیبایی‌ها را در جزایر کوچک و بزرگ مشاهده کنید و این تنها گوشه‌ای از آسیاست که از آن حرف می‌زنیم. در دنیا مقاصد گردشگری این چنینی زیاد پیدا می‌شوند.

گنبد نمکی نمکدان

غار نمکدان قشم با یک گنبد نمکی بسیار زیبا در ارتفاع ۲۳۷ متری قرار دارد که به خاطر پدیده‌ی انحلال نامنظم به این شکل در آمده‌اند. این مکان تنها گنبد نمکی در جزیره قشم است و در بخش جنوبی این گنبد غارهای نمکی ادامه پیدا می‌کنند. این مکان از بسیاری جهات یک مکان منحصر به فرد است، مخصوصا که یکی از این غارها که به نام غار نمکدان ۳ به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی دنیا شناخته می‌شود. آیا در ایران غارهای نمکی دیگری نیز وجود دارند؟ بله، مثل غار نمکی بسیار معروف گرمسار که آن جا نیز از نظر بصری جایی زیبا به حساب می‌آید.

با این حال غارهای نمکی زیبایی در جهان وجود دارد که باید از آن‌ها نیز اسم برد تا شاید در سفرهایتان به دیدنشان بروید. مخصوصا غار نمکی کاردونا در اسپانیا که با تالارهای بزرگ و سقفی بلند که قدمتی ۳۰ میلیون ساله دارد و منظره‌ای شگفت انگیز را در خود به نمایش می‌گذارد.

 

۱۰ تفریح آبی هیجان انگیز در قشم

در پایان

همانطور که در نوشته امروزمان دیدید، شاید از برخی منظرها، قشم یک مقصد خاص به نظر نیاید اما وقتی پای جاذبه‌های گردشگری طبیعی به میان بیاید، قشم به خوبی خوش می‌درخشد تا آن‌جا که آن را می‌توان به عنوان یکی از جزایر منحصر به فرد دنیا برای سفر برگزید. از همین رو است که مسافران خارجی زیادی به این بخش از کشورمان می‌آیند تا از جاهایی همچون دره‌ی ستارگان یا گنبد نمکی دیدن کنند و کمی در سواحل آفتابی جزیره خوش بگذرانند.

۰۱ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران