محبوب‌ترین تفریحات قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
محبوب‌ترین تفریحات قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ی کشور و از جمله مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است. جایی که سالانه ده‌ها هزار توریست را به خود می‌بیند که خیلی از آن‌ها برای انجام تفریحات مختلف و دیدن جاهای خاص این جزیره به تور قشم می‌آیند. اما در میان تمام فعالیت‌ها و جاهایی که می‌توانید ببینید، محبوب‌ترین‌ها کدام‌ها هستند؟ چه تفریحاتی بیش از دیگران برای توریست‌ها مورد توجه بوده و گردشگران از کجاها بیشتر دیدن می‌کنند؟ این‌ها سوالاتی هستند که در نوشته‌ی امروز به دنبال جوابشان هستیم.

 

تفریحات آبی

وقتی به جزیره‌ای زیبا همچون قشم سفر می‌کنید، مسلما دوست دارید، بخش زیادی از زمان خود را در سواحل زیبای آن‌جا گذرانده و تا می‌توانید خوش بگذرانید. به همین دلیل است که تفریحات آبی، در صدر پرطرفدارترین تفریحات در قشم قرار می‌گیرند. در میان سواحل پر تعداد قشم، ساحل زیتون محبوب‌ترین به حساب می‌آید و همیشه مملو از گردشگرانی است که در خود ساحل یا پارک اطرافش گشت زده و خوش می‌گذرانند. از دیگر سواحل محبوب قشم می‌توان به ساحل سوزا، ساحل روستای سلخ و ساحل نقره‌ای اسم برد.

اگر که همیشه جت اسکی‌ها بیشترین مشتریان را در سواحل قشم دارند، اما این روزها پاراسل را می‌توان محبوب‌ترین فعالیت آبی در جزیره به شمار آورد. تفریحی که هم به صورت یک نفره و هم دو نفره انجام می‌شود و زوج‌های جوان به شدت عاشق آن شده‌اند. در این فعالیت شما روی یک چتر سوار شده و توسط یک قایق کشیده می‌شوید و به مرور ارتفاع شما زیاد می‌شود. ارتفاع پرواز در این ورزش، تا ۳۰۰ متر هم می‌رسد و زمان کلی آن نیز چیزی حدود ۶ دقیقه است.

این روزها همچنین غواصی در قشم نیز بیش از پیش طرفدار پیدا کرده و با مدرن شدن تجهیزات و انجام تورهای متعدد غواصی، خیلی‌ها دل و جرعت پیدا کرده‌اند و دل به عمق دریا می‌زنند. البته غواصی‌های تفریحی در کیش، تنها چیزی حدود ۲۰ دقیقه به طول می‌کشد و شما به عمق ۲ تا ۵ متری خواهید رفت. مدرسه غواصی در پارک زیتون، یکی از جاهای شناخته شده برای انجام این فعالیت خواهد بود.

شاتل و بنانا سواری تقریبا شبیه به هم هستند و با توجه به کوتاهی، راحتی و گروهی انجام دادنشان، فعالیتی مفرح و البته محبوب به شمار می‌آیند. این تفریح به نسبت ارزان هم محسوب شده و همه روی یک تویوب سوار می‌شوید و به وسیله‌ی قایق کشیده خواهید شد. بنانا سواری هم مثل شاتل بوده و فقط وسیله‌ای که سوار می‌شوید شبیه به موز است و شکل سوار شدن روی آن متفاوت خواهد بود.

اسکی روی آب، از دیگر تفریحات آبی پرطرفدار بوده که از ورزش‌های کلاسیک نیز محسوب می‌شود. اما از طرفی، انجام فعالیت‌های عجیب‌ و جدیدتر هم طرفداران خاص خود را دارند. فلایبورد یکی از این ورزش‌هاست که شما سوار بر تخته‌های خاص، با فشار آب به پرواز در آمده و به انجام حرکات جالب می‌پردازید. اسکوتر زیر آبی نیز وسایلی خاص هستند که کلاه‌های تنفسی داشته و شبیه به موتور، زیر دریا حرکت می‌کنند. البته این دو فعالیت آخری، گران‌تر از بقیه بوده و تنها برای افراد بالای ۱۲ سال مجاز هستند.

 

معرفی هتل‌های ۴ ستاره قشم

جزیره گردی در قشم

یکی از کارهایی که حتما باید در سفر به قشم انجام دهید، سر زدن به جزایر نزدیک به این کشور و شرکت در گشت‌های دریایی خواهد بود. زیبایی‌های منحصر به فردی اطراف قشم هستند که توریست‌ها همیشه مشتاق دیدنشان هستند. از این دست خشکی‌های دیدنی در آب‌های اطراف قشم می‌توان به جزایر ناز با آن سواحل خاص و دیدنی‌، جزیره هنگام که تنها دو کیلومتر از قشم فاصله دارد و آب دریایش همچون یک آکواریوم طبیعی، مملو از ماهی‌های رنگارنگ است، جزیره هرمز که از زیباترین و متفاوت‌ترین جزایر منطقه به حساب می‌آید و جزیره کوچک لارک، اشاره کرد.

بازدید از جاذبه‌های طبیعی

نباید تفریحات آبی و لحظات شادی که در سواحل قشم دارید، باعث شود فراموش کنید که این جزیره مملو از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد است که در کم‌تر جایی از دنیا دیده می‌شوند. به همین دلیل است که نه تنها گردشگران داخلی، بلکه خیلی از توریست‌های خارجی که به قشم می‌آیند، تمام فکر و ذکرشان این است که خود را زودتر به چنین جاذبه‌هایی برسانند.

دره ستارگان قشم یکی از معروف‌ترینِ این مراکز طبیعی است. دره‌ای زیبا که فرم صخره‌هایش یک مکان خاص و سورئال را درست کرده تا این حد که خیلی از محلی‌ها اعتقاد دارند، برخورد ستاره به این محل باعث به وجود آمدن چنین دره‌ای شده است. آن‌هایی که به دیدن دره ستارگان می‌روند، حتما از تنگه چاهکوه نیز دیدن می‌کنند. این مکنا نیز به خاطر فرم خاص صخره‌هایش که به واسطه‌ی رسوب طی هزاران سال شکل گرفته معروف است و صدای بادی که لا به لای دالان‌های آن می‌پیچد، اصوات عجیبی به وجود می‌آورد که باعث ساخته شدن قصه‌های متعدد در میان مردم محلی است.

 

معرفی بهترین اقامتگاه‌های هرمز

جاذبه‌های طبیعی محبوب قشم به همین جا ختم نشده و احتمالا در سفر به این جزیره، خیلی‌ها را خواهید دید که در اسکله، سوار قایق می‌شوند تا به دیدن جنگل حرا قشم بروند. این جنگل زیبا از بزرگ‌ترین‌ها در دنیا به حساب می‌آید. جنگلی که در زمان‌هایی که آب بالا است، همچون درختانی شناور روی آب هستند و زمانی که آب پایین می‌آید، ریشه‌های آن‌ها بیرون می‌زند. این گیاهان که به شیرین شدن آب در بخشی قسمت‌ها کمک می‌کنند، محل زندگی پرندگان زیادی هستند که صدایشان را هنگام رسیدن به مسیرهای پر پیچ و خم جنگل، خواهید شنید.

دو غار خربس و غار نمکدان در قشم هستند که البته به اندازه‌ی دیگر جاذبه‌های طبیعی قشم، محبوبیت ندارند. اما غار نمکدان با ورودی زیبا و قندیل‌های بزرگ نمک، از جمله دیدنی‌های مهم قشم به حساب می‌آید و هر ساله به تعداد گردشگرانی که از آن‌جا دیدن می‌کنند، اضافه می‌شود.

 در مجموع، یکی از کارهای خوبی که در سفر به قشم می‌توانید انجام دهید، شرکت در سافاری‌های طبیعت گردی است. در این سفرهای گروهی، شما با ماشین‌های شاسی بلندبه مناطق مختلف می‌روید و از بخش‌های کویری، جاذبه‌هایی که در ابلا به آن‌ها اشاره کردیم و خیلی چیزهای دیگر دیدن می‌کند. از امتیازات شرکت در این سافاری‌ها این است که راهنماهای کاربلد، شما را مستقیم به بهترین نقاط می‌برند و خیلی درگیر پیدا کردن راه‌های مختلف نخواهید شد و تنها از بودن در آن‌جا لذت می‌برید.

 

بهترین فعالیت‌های شبانه در قشم

دیگر تفریحات مهم قشم

تفریحات محبوب زیاد دیگری هم هستند که در دسته بندی خاصی نمی‌گنجند. مثلا پارک کروکودیل‌های که البته حیوانات خیلی بیشتری از تنها کروکودیل‌های همچون ایگوآنا، طاووس، مار، لاکپشت و ... در آن‌جا نگهداری می‌شوند، جایی بسیار محبوب در بین گردشگران است. جایی که هم بزرگ‌ترها و هم سنین پایین از بودن در این محل لذت خواهند برد.

گشت و گذار در بازارهای مختلف و خرید خیلی جزو تفریحات به حساب نمی‌آیند اما حقیقت این است که تقریبا تمامی گردشگرانی که به قشم می‌آیند، به سراغ این مکان‌ها خواهند رفت. بازار قدیم قشم، بازار ستاره و مجتمع تجاری ستی سنتر از معروف‌ترین مرازک خرید این چنینی در قشم به حساب می‌آیند که اغلب توریست‌ها برای خرید به آن‌جاها می‌روند. البته بعضی از مراکز خرید مدرن قشم همچون مجتمع تجاری سیتی سنتر قشم، دارای پارک بازی، سالن بازی‌های کامپویتری، بولینگ، سالن بیلیارد، سینما چهار بعدی و امکانات تفریحی دیگر نیز هست. پس اگر می‌‌خواهید در کنار خرید کردن، به تفریح و خوشگذرانی مخصوصا همراه خانواده نیز مشغول شوید، سیی سنتر قشم، انتخابی مناسب برای شما خواهد بود.

در قشم یک آکواریوم بزرگ و زیبا به نام آکواریوم پروانه طلایی وجود دارد که با مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع، بیش از ۱۸۰ گونه آبزی مختلف از سراسر دنیا را در خود نگهداری کرده و به همین دلیل، خیلی از مسافران قشم، برای دیدن ماهی‌های رنگارنگ و آبزیانی عجیب، به این محل مراجعه می‌کنند. آکواریوم پروانه طلایی در میدان امام قلی خان قرار گرفته و به بسیاری از مراکز خرید نزدیک باست و به همین دلیل خیلی راحت می‌توانید ساعتی را برای بازدید از این محل اختصاص دهید. این آکواریوم به چند بخش تقسیم شده که هر کدام از این بخش‌ها، اکوسیستم آبی منطقه‌ای خاص از زمین را شبیه سازی می‌کنند و ماهی‌های مخصوص به آن آب‌ها در آن‌جا نگهداری می‌شوند.

برای آن‌هایی که همیشه در سفر از موزه‌های مختلف بازدید می‌کنند نیز دو انتخاب در میان محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم داریم. یکی باغ موزه گیاه شناسی قشم است که ۳۰ هزار متر مربع وسعت داشته که جدا از جنبه‌های گردشگری، جایی برای تحقیقات علمی نیز به حساب می‌آید. در این مجموعه گلخانه‌های مختلف و بسیار بزرگ، آبشارها، برکه‌ها و تونل‌های مصنوعی و خیلی شرایط دیگر بازسازی شده و محیطی فوق‌العاده دلپذیر و جذاب را به وجود آورده است. باغ موزه در میدان آزادی قرار گرفته اما اگر بخواهید از دیگر موزه‌ی جذاب قشم یعنی موزه ژئوپارک قشم دیدن کنید، باید به بلوار ولیعصر بروید. بخش زیادی از حیواناتی که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، محلی بوده و حتی در جاهایی، می‌توانید استخوان‌های کشف شده در ژئوپارک را نیز مشاهده کنید.

فارغ از تمامی این موارد، همیشه پارک‌های مختلف مخصوصا پارک‌های ساحلی قشم، از مهم‌ترین و محبوب‌ترین نقاط در جزیره به حساب می‌آمده‌اند. مخصوصا شب‌های که گرمای هوا از این پارک‌ها رخت می‌بندند و آب و هوایی خنک و دلپذیر در آن‌جا برپا خواهد بود. این پارک‌ها عموما فضای بازی کودکان، کافه و غذا خوری و امکاناتی از این دست دارند و در بعضی نیز می‌توانید، بساط پیک نیک برپا کرده و حسابی خوش بگذرانید.

 

بازدید از ساحل نقره‌ای هنگام در سفر به قشم

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران