دلایلی که چرا هر گردشگری باید از جزیره قشم در ایران بازدید کند

جاذبه‌های گردشگری قشم
دلایلی که چرا هر گردشگری باید از جزیره قشم در ایران بازدید کند

با این که در ایران خیلی نمی‌شود راجب جزایر مانور داد اما این‌طور هم نیست که در کشورمان هیچ جزیره‌ای هم وجود نداشته باشد. حتما بارها اسم جزایر ایرانی واقع در خلیج فارس را شنیده‌اید. حتی اگر به آن‌ها سفر نکرده باشید هم به دلیل اهمیت نفتی و بازرگانی اسم‌شان را شنیده‌اید. جزیره دلفین‌شکل قشم که به جزیره هفت شگفتی شناخته می‌شود بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس شناخته می‌شود. ما در اینجا دلایلی داریم که چرا باید با تور قشم از این جزیره دیدن کنید را مرور می‌کنیم.

 

طبیعت بکر قشم

قشم پر از زیبایی‌های دیدنی است که شاید به خاطر تصویر ذهنی اشتباه مردم هرگز کسی درباره آن‌ها چیزی نداند. اما باید بدانید غارها، دره‌ها، جنگل‌ها و گذرگاه‌های باریک، بخشی از زیبایی‌های طبیعت بکر این جزیره هستند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. به علاوه طلوع و غروب آفتاب در این جزیره بی‌نهایت زیبا و دیدنی بوده و برای دوست‌داران طبیعت همچون بهشتی گمشده محسوب می‌شود.

 

۴ جزیره زیبای اطراف قشم

 

 

طبیعت بکر قشم

 

 

فرهنگ

فرهنگ و آداب و رسوم مردم جنوب ایران با سایر نقاط ایران کاملا متفاوت است و شما می‌توانید این را بلافاصله در پوشش زنان ببینید. اولا این که زنان دارای دو نوع نقاب و پوشش صورت هستند که هیچ ربطی به مذهب نداشته و ریشه تاریخی دارند. نوعی از این نقاب‌ها از دور شبیه ابرو پهن و سیبیل هستند که حالت صورت را ترسناک می‌کنند. زمان‌های قدیم زنان برای دور کردن مردان شرور از این نقاب‌ها استفاده می‌کردند. دیگری پوششی مستطیلی با دوخت‌های مختلف روی آن است که فقط چشمان دیده می‌شوند و از صورت در برابر شن و باد محافظت می‌کند. به علاوه برخلاف تمام ایران شما در اینجا به جای چادرهای مشکی، پارچه‌های روشن و طرح‌دار، در جنس‌های سبک همچون حریر را خواهید دید. همچنین موسیقی نیز در قشم و شهرهای جنوبی ایران دارای عناصر منحصر به فرد خودش است. این موسیقی عموما دارای ریتمی شاد و رقصی کاملا متفاوت است.

 

 

جزیره قشم

 

 

مردم

در گوشه و کنار ایران نژادهای مختلفی گرد هم زندگی می‌کنند و قشم برای این ادعا گواه خوبی است زیرا شما در این جزیره می‌توانید، اعراب و نژادهایی از آفریقا را ببینید که قرن‌ها پیش وارد مرز ایران شدند و فرزندان خود را در این مرز و بوم بزرگ کردند. البته به عنوان یک تازه وارد ناآشنا برای شما احتمالا تشخیص تفاوت آن‌ها به دلیل سال‌ها زندگی در کنار یکدیگر سخت خواهد بود.

 

هیجان‌انگیزترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در جزیره زیبای قشم انجام دهید

 

 

جزیره قشم

 

 

خارجی‌ها نیاز به ویزا ندارند

جزیره قشم، منطقه آزاد و ویزا آزاد است. یعنی خارجی‌ها برای ورود به آن اصلا نیازی به ویزا ندارند. معمولا هم اتباع همسایگان دور خلیج فارس برای لمس فرهنگ و غذاهای ایرانی به این جزیره وارد می‌شوند. قشم برای دیدن فرهنگ و مهمان‌نوازی انتخابی عالی مخصوصا برای ایرانی‌هاست.

 

 

جزیره قشم

 

 

انزوا

آیا تا به حال دل‌تان خواسته به جایی دورتر سفر کنید؟ بی‌شک قشم یکی از اولین گزینه‌هاییست که می‌توان به شما معرفی کرد. به جز قسمت‌هایی که مراکز خرید وجود دارند و بسیار هم شلوغ هستند در باقی جزیره شما حس می‌کنید خودتان تنها هستید. در ضمن گردش در جاذبه‌های جزیره با چنین جو آرامی می‌تواند روح شما را آرام و درمان کند. گردش در سواحل هم خالی از لطف نیست. به علاوه امکان دارد در طول قدم‌زنی با شتر هم روبرو شوید. به شترسواری در این سفر فکر کرده بودید؟

 

بهترین گردش‌های یک روزه به اطراف قشم را بشناسید

 

 

جزیره قشم

 

 

ارزانی

از محل اقامت گرفته تا بازدید از جاذبه‌ها، قشم مقصدی بسیار ارزان محسوب می‌شود. برخی از جاذبه‌ها رایگان هستند و برخی دیگر هزینه‌ای بسیار اندک دارند. به طور کلی این جزیره نسبت با سایر شهرهای ایران ارزان‌تر و کم هزینه‌تر است. در عوض با وجود جاذبه‌های متعدد از خیلی‌های دیگر دیدنی‌تر هم هست.

 

 

جزیره قشم

 

 

میراث فرهنگی ناشناخته یونسکو

یونسکو هنر ساخت قایق‌های چوبی کوچک را در فهرست میراث فرهنگی نامحدود ثبت کرده و بهترین مکان برای دیدن یک کشتی‌سازی را در نزدیکی روستای لافت معرفی کرده است. شما می‌توانید مراحل مختلف ساخت یک کشتی ماهیگیری که به لنج شناخته می‌شوند را تا رنگ زدن و آماده‌سازی نهایی تماشا کنید. به علاوه کشتی‌هایی که در سفر خود آسیب دیده‌اند نیز در این محل تعمیر و مرمت می‌شوند.

 

گشت و گذار در روستای لافت یکی از قدیمی‌ترین روستاهای جزیره قشم

 

 

جزیره قشم

 

 

رمز و راز

قشم دارای حالت‌های مرموز هم هست. جذر و مد در جزیره ناز اصلا قابل پیش‌بینی نیست بنابراین خیلی پیش می‌آید که تا بالای ساحل درگیر مد شود. هارا جنگل‌های مانگروی جزیره نیز پدیده‌ای شگفت‌انگیز است که همچون افسانه دره ستارگان، گفته می‌شود که توسط جن ایجاد شده است. همچنین بخش‌های زیادی از فیلم مانی حقیقی به نام اژدها وارد می‌شود که در سال ۲۰۱۶ ساخته شد در این جزیره فیلم‌برداری شده بود.

 

 

جزیره قشم

 

 

حیات وحش و زندگی دریایی

اگر صبح را زود آغاز کنید و به تماشای دریا بروید می‌‌توانید دلفین‌هایی را ببینید که در فاصله کمی از ساحل شنا می‌کنند. به علاوه اگر در اطراف جزیره قدم بزنید و به کاوش بپردازید شانس دیدن گوزن‌های بومی را هم خواهید داشت. به علاوه خلیج فارس دارای تعداد زیادی ماهی‌های گرمسیری رنگی و حلوا ماهی بوده و اگر به جنگل حرا بروید می‌توانید خرچنگ‌ها، پلیکان‌ها و لک لک‌ها را در سراسر آن ببینید.

 

گشت و گذاری ماجراجویانه در ژئو پارک قشم

 

 

جزیره قشم

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران