جاذبه‌های گردشگری بندر لافت در جزیره قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
جاذبه‌های گردشگری بندر لافت در جزیره قشم

بزرگترین جزیره مسکونی جنوب ایران قشم می‌باشد که پر از روستاها و جاذبه‌های دیدنی نادر است. به طوری که شما در تور قشم می‌توانید در شهر قشم و یا هر کدام از روستاها که دلتان می‌خواهد اقامت کنید و پس از آن به جاهای دیگر جزیره رفته و از دیدنی‌های آن بازدید کنید. یکی از روستاهای قدیمی و زیبای جزیره قشم که می‌توانید شب را در آنجا بمانید و یک یا چند روز را صرف دیدن اماکن گردشگری آنجا کنید، بندر لافت است.


درباره بندر لافت

روستای لافت در شمال غربی جزیره قشم قرار دارد. این روستا در شرق جنگل‌های حرا واقع شده است و از مراکز جمعیتی دهستان سلخ در شهرستان قشم استان هرمزگان به شمار می رود. در واقع برای رسیدن به این روستا دو راه برای شما وجود دارد. عموما افرادی که با تور به جزیره قشم می‌روند یا در خود شهر قشم اقامت می‌کنند با تاکسی یا ماشین شخصی به بندر لافت رانندگی می‌کنند که حدود ۱ ساعت فاصله دارد. راه دیگری که برای رسیدن به این روستا وجود دارد از طریق بندر پل است. می‌توانید به بندرعباس و سپس به بندر پل که در حدود ۶۰ کیلومتری غرب بندرعباس و ۱۰ کیلومتری شرقی بندر خمیر است، بروید و از آنجا سوار کشتی شوید. اگر با ماشین شخصی خود به جزیره قشم سفر می‌کنید، از طریق اسکله لافت وارد جزیره شده و خواهید توانست کل سفر خود را با آن به گشت و گذار بپردازید.

 

۵ تفریح خانوادگی که در سفر به قشم باید تجربه کنید

بندر لافت جزیره قشم


دیدنی‌های بندر لافت

لافت یکی از زیباترین مناطق جزیره قشم است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار دارد. به دلیل نزدیکی روستا به آب‌های خلیج فارس، وجود جنگل‌های حرا، دسترسی به آب شیرین و وزش بادهای موسمی که سبب ایجاد بادگیرها و معماری متفاوت خانه‌ها شده، می‌توان لافت را یکی از جذاب‌ترین‌ها در این جزیره به شمار آورد.
در ابتدای ورود به این روستای شگفت انگیز معماری به وجود آمده در روستا و بادگیرهایش به چشم شما خودنمایی می‌کند. به کارگیری بادگیرها در ساخت خانه‌های روستایی باعث شده تا لافت به بندر بادگیرها مشهور شود. این خانه‌ها به صورت نزدیک به هم ساخته شده و بافتی فشرده ایجاد کرده‌اند. ساختار کوچه‌های آن به شکل گذرگاه‌هایی تنگ و باریک است که بن بست نیستند و به محله‌های دیگر راه دارند. همچنین بادگیرها تقریبا در حجم بزرگ ساخته شده‌اند تا بتوانند نسیم خنک دریا را به درون خود بکشند و به درون اتاق‌های هر خانه هدایت کنند. همینطور اگر به بام لافت که از مشهورترین جاهای روستا است بروید، خواهید توانست بافت قدیمی و جدید آن را به طور همزمان ببینید و بادگیرهای خانه‌ها را از بالا تماشا کنید. منظره غروب آفتاب نیز از بام لافت دیدنی است.

 

دیدنی‌ترین نقاط جزیره قشم (قسمت اول)

بندر لافت در جزیره قشم


اگر جزو افرادی هستید که به طبیعت علاقه‌مندید، دیدن جنگل‌های حرا شما را حیرت زده خواهد کرد. جنگل‌های حفاظت شده حرا یکی از شاهکارهای طبیعت در سواحل جنوبی ایران به شمار می‌روند که در سطح جهانی شهرت دارند. این جنگل‌ها از درختان مانگرو تشکیل شده است که هر کدام توسط ریشه‌های خود آب شور را به آب شیرین تبدیل می‌کنند. این درختان معمولا در مسیرهایی کاشته می‌شوند که می‌خواهند مقدار آب منطقه کنترل شده و کشاورزی صورت بگیرد. شما می‌توانید به هنگام جزر و مد با استفاده از یک راهنمای محلی، قایق اجاره کرده و از این درختان دیدن کنید.

 

سفر دریایی هیجان‌انگیز از بندرعباس به قشم

بندر لافت در جزیره قشم


یکی دیگر از جاذبه‌های مشهور بندر لافت، چاه‌های تلا نام دارد. نام اصلی این چاه‌ها، تلاو است که از دو بخش تل و آو تشکیل شده و به معنای تل یعنی تپه و آب می‌باشد. قدمت این چاه‌ها به طور حدودی به دوره ساسانیان و یا حتی قبل از آن یعنی زمان هخامنشیان بر می‌گردد که به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده و امروزه فقط به تعداد ۳۳ چاه از آنها باقی مانده است. این چاه‌ها در دامنه بام لافت در جنوب شرقی بافت قدیم روستا و از طرفی به صورت یک گودال سنگی، در نزدیکی قلعه تاریخی لافت قرار دارند.

 

بازدید از غار نمکی و تنگه‌ی چاهکوه؛ دو جاذبه‌ی هیجان‌انگیز و رازآلود قشم

بندر لافت در جزیره قشم


از همه اینها که بگذریم، تماشای غروب آفتاب در بندر لافت بهترین کاری است می‌توانید در این روستای کوچک انجام دهید. خیره شدن به آب‌های رنگین خلیج فارس به هنگام پایین آمدن خورشید با نمایی از کشتی‌ها و قایق‌های کوچک و بزرگ یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات سفر شما خواهد بود.

۰۷ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران