راهنمای جامع موزه گردی در تفلیس: بخش اول

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
راهنمای جامع موزه گردی در تفلیس: بخش اول

تفلیس از نظر فرهنگ، سنت و تاریخ شهری بسیار متنوع است. این منطقه می‌تواند مکان‌های معتبر متعددی را برای علاقمندان تاریخ، کاشفان فرهنگ، یا مسافران ساده کنجکاو رقم بزند. مطالعه مقاله تور بازدید از مکان‌های تاریخی شهر تفلیس در این رابطه برایتان بسیار سودمند خواهد بود.

از طرفی موزه‌ها نیز در شمار بهترین گزینه‌ها و جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند. شما به راحتی می‌توانید در سفر با تور تفلیس، شاهد موزه‌های بسیار قدیمی و همچنین موزه‌های معاصر و مدرن باشید که در سراسر شهر جا خوش کرده‌اند و آغوش خود را به سوی بازدیدکنندگان مشتاق می‌گشایند. جالب است بدانید هزینه‌های ورودی در موزه‌های تفلیس و بقیه کشور، در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی بسیار پایین بوده و بازدید از برخی از آنها حتی رایگان است!

 

موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان، موزه هنرهای زیبا و گالری ملی در مرکز شهر تفلیس، در جاده شوتا روستاولی قرار دارند. موزه ملی گرجستان ۱۰ موزه مختلف، دو مرکز تحقیقاتی و چهار موزه خانه را در تفلیس و در سراسر گرجستان تحت مدیریت دارد. این مکان مجموعه‌های مهم بین المللی از هنر، فرهنگ و تاریخ را در نمایشگاه‌های دائمی و موقت خود به نمایش می‌گذارد که قدمت بسیاری از آنها به هزاره سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. گفتنی است موزه ملی، دارای 8 اتاق نمایشگاه دائمی است که هر زمان که در تفلیس هستید، می‌توانید از آنها بازدید کنید.

آدرس: 3Shota Rustaveli Ave, T'bilisi 0105, Georgia

 

موزه استالین

موزه استالین در گوری و در نزدیکی تفلیس، زندگی و تاریخ مربوط به جوزف استالین را از زمان تولدش در یک خانه کوچک خشتی تا زمان مرگش در سال ۱۹۵۳ ترسیم می‌کند. این موزه، شامل خانه کوچکی است که وی در آن به دنیا آمد. وارد اولین سالن طبقه بالا شوید تا با دوران کودکی استالین آشنا شده و شعرهای او را بخوانید. در این موزه همچنین می‌توانید درباره رابطه حاکم با لنین که از دوستی و وفاداری تا انتقاد عمومی لنین از تاکتیک‌های استالین را شامل می‌شد، چیزهایی یاد بگیرید. بعلاوه یک کپی از ماسک مرگ استالین، بازسازی دفتر او در کرملین و واگن قطار شخصی ضد گلوله او را مشاهده کنید. گفتنی است این موزه تورهایی با راهنما به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی را ارائه می‌دهد.

 

بازدید از موزه صنعت برادران نوبل در باتومی

آدرس: 32Stalin Avenue, Gori, Georgia

 

موزه پول

موزه پول، در سال ۲۰۰۱ به مناسبت دهمین سالگرد استقلال کشور با حمایت بانک ملی افتتاح شد. این موزه، بزرگ‌ترین مجموعه سکه‌ها و پول‌های دوره‌های مختلف کشورهای را نشان می‌دهد و ارائه دهنده تاریخ و توسعه گردش پول در گرجستان است. ارزشمندترین و گران‌ترین نمایشگاه‌ها در این موزه، مربوط به نمایشگاه سکه‌های کلخیدا است که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد می‌رسد. از نمایشگاه‌های مهم دیگر می‌توان به پول‌های کاغذی سال ۱۹۱۷ که پس از انقلاب در کشور استفاده شد، سکه‌های قرن چهارمی داوید آگماشنبلی و سایر عتیقه‌ها اشاره کرد. گفتنی است یکی از سالن‌ها، به پول مدرن از سراسر جهان اختصاص دارد. ارزها بر اساس قاره‌ها و کشورهای همسایه در این موزه قرار گرفته‌اند.

آدرس: 10,Sh. Rustaveli st., Kvareli

 

موزه قوم نگاری

بیش از ۸۰۰۰ ابزار، منسوجات و اقلام خانگی در محیطی سنتی در حومه شهر، در موزه مردم‌نگاری فضای باز جان می‌گیرند. این موزه با وسعت ۵۲ هکتار در زمینی تپه‌ای شکل، بیش از ۷۰ خانه از ۱۴ قوم گرجی از جمله آبخازیا، خوسورتی و اوستیا را نشان می‌دهد. علاوه بر تماشای سبک معماری و اشیاء، اگر یک تور با راهنما داشته باشید، بهتر می‌توانید این فضا را درک کرده و در افسانه‌ها و داستان‌های گرجستان غرق شوید. این مکان، چشم انداز قابل توجهی به مناظر عالی شهر و تپه‌های پایین‌تر دارد.

آدرس: Turtle Lake Road, Tbilisi Georgia

 

خانه موزه زکریا پالیاشویلی

زکریا پتروویچ پالیاشویلی، آهنگساز برجسته گرجی، در سال ۱۸۷۱ در کوتایسی در خانواده ای نوازنده به دنیا آمد. وی از همان سال‌های مدرسه، به یادگیری موسیقی مشغول شد. پس از فارغ التحصیلی از کنسرواتوار مسکو، به فعالیت در زمینه موسیقی ادامه داد و بنیانگذار انجمن فیلارمونیک گرجستان شد. او اپراهای مطرحی نوشت و در سال ۱۹۳۷، پس از مرگ وی، تئاتر اپرا و باله گرجستان به نام این آهنگساز بزرگ نامگذاری شد.

گفتنی است خانه-موزه زکریا پالیاشویلی، در سال ۱۹۵۹ افتتاح شد. در این موزه دست نوشته‌های آهنگساز، مجموعه‌ها، پوسترها، کتاب‌ها و هر آنچه که با زندگی و کار آهنگساز مرتبط است، به نمایش گذاشته شده‌اند. در ضمن این موزه میزبان شب‌های موسیقی، رویدادهای فرهنگی و کنسرت است.

 

معرفی موزه هنرهای زیبای آجارا باتومی

آدرس: D. Bakradze St. 10, Tbilisi, Georgia

 

موزه تاریخ تفلیس

موزه تاریخ تفلیس که در کاروانسرای بازسازی شده در کنار کلیسای جامع سیونی در شهر قدیم واقع شده است، بیش از ۵۰۰۰۰ اثر باستانی را به نمایش می‌گذارد که داستان پایتخت و بخش تاریخی آن در مسیر تجارت جاده ابریشم را روایت می‌کنند.

با وجود اقلام باستان‌شناسی و قوم‌شناسی باستانی، می‌توانید مسیر رشد تفلیس را در حین قدم زدن در این موزه شاهد باشید.  عکس‌های قدیمی تفلیس که روی دیوارهای موزه آویزان شده‌اند همراه با مدل‌های ترامواهایی که قبلا در تفلیس وجود داشته، جالب‌ترین آثار موزه به شمار می‌آیند.

در اینجا همچنین می‌توانید ببینید که گرجی‌ها چه پوششی داشتند، خانواده‌های اصیل از چه نوع وسایلی در خانه‌های خود استفاده می‌کردند یا حتی قوطی‌های فلزی شیرینی و آب نبات تولید شده در کارخانه‌های تفلیس را مشاهده ‌کنید.

آدرس: 8Sioni St, T'bilisi, Georgia

 

گالری ملی

دوستداران هنر، از بازدید از گالری ملی واقع در خیابان روستاولی که تنها چند دقیقه پیاده روی از موزه ملی گرجستان فاصله دارد لذت خواهند برد. این گالری موزه، نقاشی‌های هنرمندان برجسته گرجستانی قرن بیستم از جمله دیوید کاکابادزه، نیکو پیروسماناشویلی (پیروسمانی)، لادو گودیاشویلی، النه آخولدیانی و مجسمه ساز نیکو نیکولادزه را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: 11Shota Rustaveli Ave, T'bilisi, Georgia

 

کاخ هنر گرجستان

موزه دولتی تئاتر، موسیقی، سینما و رقص گرجستان که اغلب بعنوان کاخ هنر از آن یاد می‌شود، مجموعه قابل توجهی از اقلام فرهنگی محلی را در خود جای داده است. ساختمان موزه، خود به تنهایی یک اثر هنری است و توسط پل استرن با ترکیب سبک‌های معماری اسلامی و گوتیک طراحی شده است.

با بیش از ۳۰۰۰۰۰ اثر به نمایش گذاشته شده، کاخ هنر در نوع خود یک موزه منحصر به فرد در کل منطقه قفقاز به شمار می‌آید. نمایشگاه‌های اینجا به طور ایده آل پیشرفت سینما، تئاتر، فولکلور گرجستانی، باله، اپرا و سیرک گرجستان را همراه با بینشی به نحوه زندگی اشراف مشهور در آن دوره نشان می‌دهند.

علاوه بر اقلام گرجی، این موزه همچنین مجموعه‌ای پررنگ از مینیاتورهای ایرانی، حکاکی‌های فرانسوی و نقاشی‌های تفلیسی به سبک قدیمی را ارائه می‌دهد.

 

موزه خاریتون آخلدیانی در باتومی

آدرس: Ia Kargareteli Street, T'bilisi, Georgia

 

موزه تاریخ پزشکی گرجستان

موزه تاریخ پزشکی گرجستان، دارای مجموعه‌ای منحصر به فرد از بیش از ۱۹۰۰۰ اثر است که میراث ۳۰۰۰ ساله از مواد باستان شناسی ماقبل تاریخ تا اسناد قرن نوزدهم را شامل می‌شوند. در اینجا می‌توانید شاهد شیوه‌های پزشکی گرجستان، مجموعه عکس استثنایی، آرشیو شخصی پزشکان مشهور گرجستان، تعداد زیادی کتاب کمیاب از نویسندگان گرجی و خارجی، ابزار و تجهیزات پزشکی قدیمی و کمیاب باشید.

بعلاوه این موزه، به عنوان یک پایگاه آموزشی و منبع اطلاعاتی عالی برای دانشجویان دانشگاه دولتی پزشکی تفلیس و سایر موسسات عالی پزشکی در گرجستان و همچنین متخصصان بهداشت، گردشگران و علاقمندان بالقوه مطرح است.

آدرس: Uznadze St N51, Tbilisi

 

موزه اشغال شوروی

در سفر با تور گرجستان، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اشغال شوروی در گرجستان از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۹۱ به اینجا بیایید. نمایشگاه‌ها بر اساس سال ها تقسیم بندی شده‌اند و تصاویر، اسناد و فیلم‌هایی از وحشت حاکم بر آن زمان را به نمایش می‌گذارند. در اینجا در مورد چگونگی حمله ارتش سرخ به گرجستان و برقراری رژیم شوروی را در کشور خواهید آموخت.

این نمایشگاه، به جنبش ملی آزادی‌بخش و ضد اشغال گرجستان و قربانیان سرکوب شوروی نیز می‌پردازد. در این موزه، یکی از واگن‌های چوبی قطار را نیز مشاهده می‌کنید که شرکت کنندگان قیام ملی ۱۹۲۴ در آن اعدام شدند. وسط اتاق یک میز معمولی از یک افسر شوروی با اسناد، یک چراغ رومیزی و چند لوازم التحریر به چشم می‌خورد.

آدرس: 3Rustaveli ave, Tbilisi, Georgia

 

گالری Fotografia

در این موزه گالری، مجموعه بزرگی از آثار چاپی هنرمندان بین المللی و محلی را خواهید دید. این گالری، عکاسی گرجستانی را تبلیغ می‌کند و از هنرمندان از طریق فروش این آثار و برگزاری نمایشگاه حمایت می‌نماید. هر عکس چاپی، شماره گذاری شده و توسط هنرمند امضا شده است وهمچنین دارای گواهی اصالت است. اگر می‌خواهید کمی از فرهنگ این کشور به سفر خود بیافزایید، یا به دنبال چند سوغاتی به یاد ماندنی هستید که به عزیزانتان در وطن هدیه دهید، می‌توانید از این تابلوها نیز خریداری کنید.

آدرس: 21Revaz Tabukashvili, Tbilisi 0108 Georgia

 

موزه ماشین تفلیس

مجموعه ای از خودروهای کلاسیک و تعدادی موتور سیکلت بازسازی شده، در موزه ماشین تفلیس که عمدتا مربوط به وسایل نقلیه دوران شوروی هستند به چشم می‌خورند.  این موزه توسط یک تاجر محلی گرجی به نام گیورگی مامولاشویلی تاسیس شده است. وی از علاقمندان به خودرو است و نزدیک به دو دهه است که خودروها را جمع آوری می‌کند و بیش از ۲۵ وسیله نقلیه قدیمی در انبار فعلی خود دارد. در ضمن باید گفت طیف وسیعی از این اتومبیل‌ها، برای فروش ارائه می‌شوند.

 

گشتی در پارک ریکه تفلیس

آدرس: 79Automuseum Street, Tbilisi Georgia

 

موزه چاپخانه زیرزمینی جی استالین

جوزف استالین، متولد گرجستان و تاثیرگذارترین شخصیت قرن بیستم بود. او در طول اقامتش در تفلیس، یک انتشارات مخفی زیرزمینی تاسیس کرد که در کار تبلیغات غیرقانونی انقلابی اوراسیا بود و نقش مهمی در انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ داشت.

این چاپخانه، از یک موقعیت مکانی منحصر به فرد برخوردار است. در واقع این انتشاراتی، در زیر یک ساختمان مسکونی کوچک واقع شده و تنها راه رسیدن به اتاق چاپ، از طریق چاهی است که در عمق ۱۷ متری زیر زمین می‌گذرد. از اینجا، تونل دیگری برای خروج در مواقع اضطراری وجود دارد.

آدرس: 7,Kaspi St, Tbilisi, Georgia

 

موزه هنرهای زیبای گرجستان

موزه هنرهای زیبای گرجستان، یک موزه هنری خصوصی است که در خیابان روستاولی تفلیس واقع شده است. ساخت و ساز این بنا در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و تنها ساختمانی در گرجستان است که به طور هدفمند، برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری ساخته شده است. مراسم افتتاحیه رسمی موزه در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار شد، در حالی که در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ رسما به روی عموم گشوده شد. این موزه، دارای بیش از ۳۵۰۰ اثر هنری است که توسط بیش از ۸۰ هنرمند در ۷۰ سال گذشته خلق شده‌اند. گفتنی است این مکان، مجموعه هنری خصوصی خانواده دکتر جورج (گیا) جوتابابریزه و مانانا شواردادزه، بنیانگذاران Magticom، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی در گرجستان را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: 7Shota Rustaveli Ave, T'bilisi, Georgia

 

خانه - موزه چاوچاوادزه

این موزه اصیل در اقامتگاه تاریخی ایلیا چاوچاوادزه روزنامه‌نگار گرجستانی، نویسنده و شخصیت اصلی جنبش ملی قرن نوزدهم این کشور در تفلیس بازگشایی شد. این خانه، متعلق به خواهر وی یعنی الیزابت چاوچاوادزه است که در طول سال‌های فعالیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی چاوچاوادزه در دهه‌های پایانی قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، میزبان گردهمایی‌های متعدد چهره‌های فرهنگی، کارآفرینی و شخصیت‌هایی انقلابی بود.

این مجموعه شامل بیش از ۱۴۰۰۰ مورد از جمله اشیاء شخصی و آرشیو، نسخه‌های آثار چاوچاوادزه نظیر مستندات، عکس‌ها، نشریات و مقالات نویسنده است.

آدرس: M-42, Tsinandali, Georgia

 

خانه - موزه النه اخلدیانی

النه اخولدیانی (۱۹۰۱-۱۹۷۵) نقاش، گرافیست و طراح صحنه مدرنیست قرن بیستم بود. او ابتدا در آکادمی هنر تفلیس تحصیل کرد و بعد از ۶ ماه سفر به ایتالیا، در پاریس ادامه تحصیل داد. مجموعه مناظر پاریسی او، منظره شهری پایتخت آن زمان فرانسه را نشان می‌دهد. اما پس از بازگشت به تفلیس، نقاشی‌های او عمدتا مناظر شهری تلاوی، کوتایسی و تفلیس را ارائه می‌دهند.

خانه - موزه او نیز آثار گرافیکی و تصویری، لباس‌ها، طرح‌های تئاتری، تصاویر کتاب، آرشیو شخصی و عکس‌هایش را به نمایش می‌گذارد. او اغلب میزبان نمایشگاه‌های شخصی و شب‌های هنری در خانه‌اش بود تا فضایی برای همکاری‌ها و گردهمایی‌های خلاقانه ایجاد کند.

 

هتل‌های تفلیس با بالاترین امتیاز در بوکینگ

آدرس: 12Leo Kiacheli St, T'bilisi 0108, Georgia

۰۴ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران