راهنمای پیاده‌گردی در تفلیس (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
راهنمای پیاده‌گردی در تفلیس (قسمت دوم)

همانطور که در قسمت اول این راهنما اشاره کردیم تور گرجستان از پرطرفدارترین مقاصد این روزهای غرب آسیا و اروپای شرقی برای گردش در تاریخ و دیدن معماری‌های شگفت‌انگیز قدیمی و جدید است. هیچ چیزی به اندازه پیاده‌روی و کاوش در گوشه و کنار پایتخت آن تفلیس چهره کاملی از فرهنگ و آداب مردم  به شما ارائه نمی‌دهد. برای تجربه‌ای کامل مسیرتان را طبق راهنمای ما پیش بگیرید.

 

تور خودگردان پیاده‌گردی در تفلیس

تور پیاده‌گردی خودتان را با رفتن به پارک ریک ادامه دهید...

 

راهنمای پیاده‌گردی در تفلیس (قسمت اول)

 

 

پارک ریک

پارک ریک در کنار رودخانه متکواری و در زیر کاخ ریاست جمهوری واقع شده است. این پارک بزرگ دارای چندین باغ، مسیر پیاده‌روی و زمین‌های بازی است. شما می‌توانید بعد از چندین ساعت پیاده‌روی روی یکی از نیمکت‌ها بنشینید و به پاهایتان استراحت دهید. از هوای لطیف لذت ببرید و به تماشای جنب و جوش بچه‌ها و جوانان بپردازید. ریک دارای بخش‌های مختلفی‌ست که اگر دقت کنید خیلی از بخش‌ها تکمیل نشده و در حال گسترش است. چیزی که پارک ریک را خاص می‌کند فواره‌ها، نوازنده‌های موسیقی، تله کابین و سالن کنسرت مدرن با ظاهر عجیبش است.

 

 

پارک ریک

 

 

از پل صلح پارک را ترک کنید...

 

 

پل صلح تفلیس

پل مدرن صلح تفلیس با فولاد و شیشه ساخته شده و شب‌ها با ۳۰ هزار چراغ ال‌ای‌‌دی روشن می‌شود که نماد آینده روشن گرجستان است. این پل در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و از آن زمان نقدهای تحسین برانگیز زیادی را به خود جلب کرده است. صرف نظر از معماری و مهندسی بی‌نقص این پل، عبور از آن و تماشای مناظر دور تا دور شهر از ویژگی‌های جذاب این پل محسوب می‌شود.

 

 پنج مکان دیدنی در تفلیس که باید ببینید 

 

 

پل صلح تفلیس

 

 

بعد از عبور از پل، مسیرتان را از سمت غرب به خیابان ارکله ادامه دهید. به سمت راست و به خیابان شاوتلی بروید.

 

 

Anchiskhati Basilica of St. Mary

کلیسای سنت ماری مربوط به قرن ۶ام میلادی بوده و به عنوان قدیمی‌ترین کلیسای تفلیس از اهمیت و شهرت بسیاری برخوردار است. البته این کلیسا در ابتدای ساختن به مریم مقدس اختصاص داده شده بود. اما زمانی که نماد آنچا در سال ۱۶۷۵ به این کلیسا رسید نام آن هم تغییر کرد. البته این نماد هم اکنون در موزه هنر گرجستان نگه‌داری می‌شود.

 

 

Anchiskhati Basilica

 

 

از کلیسای سنت ماری به سمت شمال و خیابان شاوتلی پیاده‌روی کنید.

 

 

برج ساعت تئاتر

احتمالا وقتی از دور این برج را می‌بینید حس کنید از قدمتش خیلی می‌گذرد اما اشتباه می‌کنید این برج افسانه‌ای با ظاهر ناهماهنگش در سال ۲۰۱۰ در کنار ساختمان تئاتر گابریادزه ساخته شد. با وجود این که ساختمان برج تازه ساخت است اما به طور شگفت‌انگیزی هماهنگ با شهر قدیمی بوده و کاملا قدیمی به نظر می‌رسد. به علاوه هر ساعت که عوض می‌شود فرشته‌ای زنگوله به دست از ساعت بیرون می‌آید. توصیه می‌کنیم جوری برنامه‌ریزی کنید که راس ساعتی را در آنجا بوده باشید. ساعت ۷ عصر نیز نمایش "چرخه زندگی" در محل اجرا می‌شود که تماشای آن خالی از لطف نیست.

 

 راهنمای گشت و گذار در محله‌های تفلیس، شهر زیبایی‌های مدرن و تاریخی 

 

 

برج ساعت تئاتر

 

 

از سمت شمال خیابان شاوتلی به خیابان N. Baratashvili بروید. به سمت چپ (غرب) بپیچید و پیاده بروید. سپس وارد جاده پوشکین شوید.

 

 

میدان آزادی تفلیس

میدان بزرگ آزادی جایی‌ست که ۶ خیابان شهر به آن متصل می‌شوند. در زمان اتحاد جماهیر شوروی این میدان، لنین خوانده می‌شد. به علاوه مجسمه لنین در وسط میدان قرار داده شده بود که در سال ۱۹۹۱ به پایین کشید. در سال ۲۰۰۶ نیز مجسمه آزادی جای آن را در وسط میدان گرفت. این میدان معمولا برای تظاهرات، جشن‌ها و فستیوال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه دور تا دور آن را ساختمان‌های مهم و زیبایی احاطه کرده که بازدید از آن‌ها یکی از کارهایی‌ست که هر توریستی در این منطقه انجامش می‌دهد.

 

 

میدان آزادی تفلیس

 

 

از میدان آزادی به سمت شمال غربی حرکت کنید.

 

 

خیابان روستاولی

روستاولی یکی از خیابان‌های اصلی تفلیس است که در شمال غربی میدان آزادی واقع شده است. این خیابان با برجسته‌ترین نقاط فرهنگی تفلیس همچون اپرای ملی گرجستان، تئاتر روستاولی و موزه ملی پر شده است.

 

 رستوران‌های معروف تفلیس؛ یگانه شهر مدرن و سنتی در جهان

 

 

خیابان روستاولی

 

 

ساختمان پارلمان

سختمان پارلمان که در روستاولی ۸ واقع شده بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۵۳ ساخته شده است. پارلمان گرجستان تا سال ۲۰۱۲، قبل از این که ساختمان جدید در کوتایسی آماده شود در تفلیس و این محل قرار داشت. گرچه این حرکت نارضایتی‌های فراوانی را به همراه داشت که در نهایت پیشنهاد شد پارلمان به جای اول خود باز گردد.

 

 

 

ساختمان پارلمان

 

 

کلیسای کاشوتی سنت جورج

در گوشه ساختمان پارلمان در خیابان روستاولی، کلیسای کاشوتی سنت جورج قرار دارد. کلیسای اولیه در این محل، به سال ۱۷۵۳ ساخته شده بود اما کلیسایی که امروزه شاهدش هستید بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱‍۹۱۰ در محل کلیسای قبلی ساخته شده است.

مسیرتان را از شمال غرب در خیابان روستاولی به سمت خیابان بسیک ادامه دهید. جاده را به سمت شمال تا خیابان دنیل چونقاندزه ادامه دهید. سپس به چپ بپیچید.

 

 راهنمای سفری ۴ روزه به تفلیس؛ شهر تاریخی و دیدنی

 

 

کلیسای کاشوتی سنت جورج

 

 

راه آهن کوهستانی تفلیس

این خط ریلی اولین بار در سال ۱۹۰۵ ساخته شد. این پروژه برای گسترش شهر به سمت بالای کوه ساخته شد که البته شکست خورد. در حالی که ساختمان‌های پایین‌تر خیابان چونقادزه همانطور دست نخورده باقی مانده، پس از حادثه سال ۲۰۰۰ این راه آهن بسته شده و پس از بازسازی در سال ۲۰۱۲ مجددا بازگشایی شد. گرچه هنوز هم، تمام خط فعالیت نمی‌کند و تنها نیمه از آن مشغول به کار است. در قسمت بالایی راه آهن جدیدا رستوران و مرکز تفریحی افتتاح شده که توانسته گردشگری را تا بالای کوه هم ببرد.

 

 

راه آهن کوهستانی تفلیس

 

 

به کوه بروید و پس از روزی سراسر گردش و پیاده‌روی خودتان را مهمان غذایی به یادماندنی در پس زمینه فراموش نشدنی شهر کنید.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران