سفر بهاری به تفلیس: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
سفر بهاری به تفلیس: قسمت دوم

بهار تفلیس را می‌توان با آسمان آبی روشن و گاهی بارانی، روزهای گرم و شب‌های کوتاه توصیف کرد. تا ماه آوریل، این شهر با شاخ و برگ‌های سبز و شکوفه‌های سفید و صورتی گیلاس و گلهای ماگنولیا آذین بسته می‌شود. بیشتر محصولات محلی گرجستان می‌رسند، تاک‌های انگور میوه می‌دهند و بسیاری از رویدادهای مختلف فرهنگی و جشنواره‌ها در تقویم ظاهر می‌شوند.

اگر می خواهید در این فصل با تور گرجستان به این خطه سفر کنید، بیایید در ادامه مقاله قبل، مهمترین دلایل برای سفر بهاری به تفلیس را بررسی کنیم و با برخی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر این شهر که در فصل بهار بیش از زمان‌های دیگر خود را به رخ می‌کشند آشنا شویم.

 

عید پاک ارتدکس را در تفلیس جشن بگیرید

بعضی فعالیت‌ها وجود دارند که فقط می‌توانید در بهار تفلیس انجام دهید. جشن عید پاک ارتدکس، یکی از آنهاست. بیش از ۸۵ درصد از گرجی‌ها خود را مسیحی ارتدکس شرقی می دانند، بنابراین عید پاک که یک هفته پس از عید پاک کاتولیک روم فرا می‌رسد، همیشه یک رویداد بسیار بزرگ برای این افراد به شمار می‌آید.

عید پاک به طور سنتی عیدی برای خانواده‌هاست. اما گردشگران نیز می‌توانند به این جشن‌ها بپیوندند. یکی از غذاهای معروف این عید، کیک پاسکا است که با کشمش یا میوه‌های خشک تهیه و تزئین می‌شود و آنرا در روز عید می‌توانید در بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بیابید.

در تفلیس مراسم مذهبی این عید، در کلیسای جامع و بزرگ سامبا برگزار می‌شود و هزاران مسیحی ارتدکس را در اینجا خواهید یافت. البته اگر به دنبال فضاهایی آرامتر و دنج‌تر برای شرکت در این مراسم هستید، می‌توانید به کلیساهای کوچک شهر سر بزنید.

 

در مراسم گرامیداشت روز استقلال گرجستان حضور پیدا کنید

روز ۲۶ مه، سال‌روز جدا شدن گرجستان از روسیه امپریالیستی در سال ۱۹۱۸ و اعلام استقلال این کشور است. این روز، یک روز بسیار مهم و تاریخی در گرجستان است و مردم تفلیس یک مهمانی عظیم در خیابان روستاولی ترتیب می‌دهند و به جشن و پایکوبی و اجرای برنامه‌های زنده سرگرمی و خوردن و آشامیدن می‌گذرانند. هوا نیز معمولا در این زمان بسیار مطبوع است و هیچ بهانه‌ای برای  شرکت نکردن در جشن وجود نخواهد داشت.

 

معرفی مسجد جمعه تفلیس در گرجستان

در فستیوال های بهاری شرکت کنید

به غیر از روز استقلال گرجستان و عید پاک، در تقویم بهاری تفلیس تعدادی رویداد قابل توجه دیگر نیز وجود دارد. این موارد شامل رویدادهای هنری و فرهنگی و چند جشنواره غذا و شراب است. از مهمترین جشنواره‌های گرجستان در فصل بهار می‌توان به جشنواره فولکلور (اواسط تا اواخر آوریل) و نمایشگاه هنر تفلیس (اواسط ماه مه) اشاره کرد.

به تورهای پیاده‌روی در شهر بپیوندید

از آنجا که جمعیت در بهار نسبت به اوج فصل گردشگری یعنی تابستان بسیار اندک است، فارغ از ازدحام می‌توانید در خیابان‌های باریک تفلیس قدم بزنید و به راحتی از هر منظره‌ای خواستید عکس بگیرید. اما اگر دوست دارید با افراد دیگر به پیاده‌روی بپردازید، باید بگوییم که تعداد زیادی تور پیاده روی در تفلیس وجود دارند و با وجود لیدر آنها، می‌توانید از زیبایی‌های مهم و حتی پنهان شهر سردرآورید. جالب است بدانید که برخی از این تورها، رایگان هستند.

یک بعد از ظهر را در موزه فضای باز قوم نگاری سپری کنید

تنوع قومی و فرهنگی گرجستان، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه های آن به شمار می آید و در کنار چشم اندازهای چشمگیر، موزه‌ای را خلق می‌کنند که جذابیت توریستی بالایی به این کشور هدیه می‌دهد. موزه فضای باز قوم نگاری تفلیس، یک پروژه شگفت انگیز برای حفظ فرهنگ کوه‌های قفقاز و آوردن این فرهنگ به شهر است.

این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه، از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر باز است و جالب است بدانید که برنامه‌هایی نظیر نمایش‌های زنده و کارگاه‌های آموزشی نیز در ماههای گرم برگزار می‌کند.

این موزه در ارتفاعی بالاتر از پارک ویکه واقع شده و شما با گشت و گذار در خانه‌های سنتی اینجا، چیزهای بسیاری راجع به اقوام مختلف در دوره ‌ای متنوع تاریخ گرجستان خواهید آموخت.

 

بازدید از دریاچه لاکپشت در تفلیس

از کرونیکل گرجستان دیدن کنید

کرونیکل گرجستان در تمام طول سال باز است اما مانند موزه مردم نگاری، بهتر است از آن در یک روز بهاری با آسمان آبی دیدن کنید. کرونیکل، یک بنای تاریخی و یکی از جاذبه‌های جالب و تفریحی تفلیس به شمار می‌آید که در بالای تپه ای مشرف به دریای تفلیس واقع شده و چشم اندازهای بی‌بدیلی را به مخاطبان هدیه می‌دهد.

در سمت شمال غربی نیز منظره‌ای عالی از شهرک‌های مسکونی عظیم مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی را مشاهده خواهید کرد. هنگام مشاهده این بنای یادبود از نزدیک، آن‌را بسیار خیره‌کننده و فوق‌العاده خواهید یافت. این اثر، داستان گرجستان، کتاب مقدس و زندگی عیسی مسیح را به طور همزمان بیان می‌کند.

با فونیکولار یا پیاده به متاتسمیندا بروید

تفلیس دارای تپه‌های زیبای بسیاری است در یک روز روشن بهاری، می‌توانید به یکی از آنها بروید و از تماشای مناظر اطراف نهایت لذت را ببرید. و اما باید گفت متاتسمیندا، شناخته شده‌ترین و دیدنی‌ترین این ارتفاعات است و از نمایی بی‌نظیر از شهر برخوردار است. این محدوده در عین حال یک پارک تفریحی را در خود جای داده و چرخ و فلک آن، بالاترین ارتفاع را نسبت به شهر ارائه می دهد.

شما می‌توانید با فونیکولار خود را به متاتسمیندا برسانید و یا برای لذت بردن از هوای تازه، از طریق یکی از دو مسیر پیاده‌روی در کمتر از یک ساعت به به این محدوده بروید.

منظره حیاط‌ها و بالکن‌های تفلیس را تحسین کنید

حیاط‌های رنگارنگ و بالکن‌های زیبا، مناظری جالب توجه برای لذت بردن از فضای بهاری تفلیس و ثبت عکس‌های یادگاری به شمار می‌آیند. اما این مکان‌ها، همچنین چیزهای زیادی در مورد تاریخ شهر و نحوه زندگی در اینجا به شما می‌گویند. مرجانیشویلی و خیابان بتلمی، دو منطقه‌ای هستند که پر از بالکنها و حیاط‌های رنگی و شاد بوده و بازدید از آنها را قویا به شما توصیه می‌کنیم.

 

غذا خوردن در ۷ رستوران معروف تفلیس

از خیابان روستاولی کتاب بخرید

یکی از نشانه‌هایی که از آمدن بهار در تفلیس حکایت می‌کند، برپایی غرفه‌های کتاب توسط فروشندگان خیابانی در روستاولی است. این خیابان، زیباترین خیابان پیاده‌روی شهر است که با نماهای باشکوه اروپایی و باغ‌های پربار، پر شده است و همچنین تئاتر باشکوه اپرای ملی گرجستان در اینجا قرار دارد.

در بهار، فروشندگان قفسه‌های چوبی خود را می‌چینند و تمام مسیرهای عابر پیاده را تبدیل به کتابخانه‌ای در فضای باز می‌کنند. بنابراین در حالی که زیر آفتاب مطبوع و ملایم بهاری هستید، می‌توانید از دیدن و ورق زدن و خرید کتاب‌های رمان و تاریخی به زبان‌های گرجی، روسی و انگلیسی لذت ببرید.

در فضای باز هاستل فابریکا فیلم تماشا کنید

وقتی صحبت از فابریکا در فصل بهار به میان می‌آید، باید بگوییم این هاستل با فضای خلاقانه‌اش، میزبان رویدادهای سرگرم کننده بسیاری در طول ماه‌های گرم است که از آن جمله می‌توان به سینمای فضای باز و بازار روزانه و باکیفیتش اشاره کرد. نمایش فیلم‌های رایگان نیز در اینجا معمولا از اوایل بهار آغاز می‌شود و تا تابستان ادامه می‌یابد. از آنجا که هوا گاهی خنک می‌شود، همراه داشتن پتو در زمان تماشای فیلم را فراموش نکنید.

در بازار پل خشک به گشت و گذار بپردازید

این بازار، یکی دیگر از مکان‌های ضروری است که باید در طول مدت اقامت در تفلیس، حداقل یکبار به آن سربزنید. گشت و گذار در این فضا در آخر هفته‌های بهار که هوا خوب است، بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. اجناس عتیقه، یادگاری‌های به جا مانده از شوروری سابق، فرش‌های باشکوه قفقازی که از شاخه‌های درختان پارک آویزان شده‌اند و تابلوهای نقاشی هنرمندان در سراسر مسیر پیاده رو، تصاویری جالب و زیبا را خلق می‌کنند.

لذت خرید میوه‌های بهاری از بازار دزرتر تفلیس را تجربه کنید

بازار دزرتر تفلیس، قطب اصلی ارائه محصولات و تولیدات شهر است. هر روز صبح عمده فروشان، خانه‌داران و رستوران داران به این بازار فضای باز می‌روند تا انواع پنیرهای مزرعه‌ای، انبوهی از ترشی‌جات، میوه‌های تازه و سبزیجات را خریداری کنند.

اینجا یک ترکیب جالب توجه از رنگ‌ها، بوها و طعم‌ها، تجارت و فرهنگ غذایی را در تفلیس ارائه می‌دهد. این صحنه‌ها به خصوص در فضای بهاری که غرفه‌ها مملو از میوه‌های متنوع و زیبا هستند، لذت صدچندانی را به علاقمندان هدیه می‌دهد.

 

۵ مکان در تفلیس که نباید به آنجا بروید

بازدید از یک موزه یا گالری را از دست ندهید

زمانی که هوا بارانی است و نمی‌توان از فضای باز بهره زیادی برد، توصیه می‌کنیم از فعالیت‌ها و تفریحات در فضاهای سرپوشیده و بسته غافل نشوید و سری به یکی از بی‌شمار گالری و موزه این شهر بزنید. موزه ملی گرجستان، موزه هنرهای معاصر، موزه کتاب، موزه هنرهای محلی عامیانه گرجی و موزه بزرگ ابریشم، از مهمترین این جاذبه‌های گردشگری در تفلیس به شمار می‌آیند.

در بزرگراه نظامی گرجستان به یک سفر جاده‌ای بروید

جالب است بدانید محدوده‌های خارق العاده‌ای در حوالی تفلیس وجود دارند که می‌توانید سفری بهاری و یک روزه به آنها داشته باشید. منطقه کاختی و بازدید از صومعه دیوید گارجی، در این رابطه زبانزد است. پیاده روی از کازبگی تا کلیسای گرگتی ترینیتی در زمانی که مرغزارها با گلهای وحشی پرشده‌اند نیز، بسیار هیجان انگیز و به یادماندنی است.  

مناظر طبیعی در طول بزرگراه نظامی گرجستان در این زمان از سال بسیار خیره کننده هستند. به محض ذوب شدن برفها، دره‌های سبز رنگی کم رنگ، با قله‌های کوهستانی پوشیده از برف در کنتراست جالبی قرار می‌گیرید. در این زمان، قفقاز بزرگ و باشکوه در بهترین و زیباترین شکل خود به سر می برد.

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران