راهنمای پیاده‌گردی در تفلیس (قسمت اول)

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
راهنمای پیاده‌گردی در تفلیس (قسمت اول)

تفلیس با وجود تضادهای فراوان به خوبی توانسته تاریخ و مدرنیته و همچنین فرهنگ شرق و غرب را در خود نگه دارد و هر کدام را در جای خودش به درستی منعکس کند. تفلیس توانایی این را دارد تا هر ذهنی را درگیر خودش کند. این شهر تاریخی که مدت زیادی از استقلالش نمی‌گذرد این روزها مقصد توریست‌های منطقه بوده و اروپاییان هم برای سفر با تور گرجستان گرایش روزافزونی از خودشان نشان می‌دهند. قدمت این شهر به قرن ۵ام میلادی برمی‌گردد در حالی که به نظر می‌رسد از اواخر قرن ۴ شهرسازی در این منطقه صورت گرفته بود. ما اینجا شما را در پیاده‌گردی در تفلیس راهنمایی می‌کنیم.

 

تور خودگردان پیاده‌گردی در تفلیس

تور پیاده‌گردی خودتان را با صعود به تپه ناریکالا و سوار شدن در تله کابین شروع کنید...

 

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا بر بالای تپه قرار داشته و بر منظره شهر قدیمی تسلط دارد. بنای اولیه این قلعه در قرن چهارم ساخته شده اما در طول زمان بارها خراب شده و دوباره بازسازی و گسترش یافته است. شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه و به راحتی از این قلعه دیدن کنید و در اطراف آن قدم بزنید. به علاوه منظره شهر از این قلعه شگفت‌انگیز است که توصیه می‌کنیم یکی از غروب‌های آفتاب را در اینجا به تماشا بنشینید.

 

قلعه ناریکالا در بلندی‌های تفلیس

 

 

قلعه ناریکالا

 

 

مسیرتان را از قلعه ناریکالا، به سمت غرب ایستگاه تله کابین پیش بگیرید.

 

 

مجسمه مادر گرجستان

مجسمه مادر گرجستان که در ارتفاعی در تفلیس واقع شده نماد محافظت، مهمان نوازی و همچنین برکت گرجستان است. در یکی از دست‌های این مجسمه پیاله و در دیگری شمشیر قرار دارد. در واقع پیاله برای میزبانی از دوستان و شمشیر جواب دشمنان این کشور است. این مجسمه در سال ۱۹۵۸ برای جشن تولد ۱۵۰۰ سالگی شهر ساخته شد. جاده‌ای که منتهی به مجسمه می‌شود نیز با برخی کافه‌ها و مغازه‌های خرده فروشی پر شده که گاها موقعیت‌های خوبی را فراهم می‌آورند.

 

تور گرجستان فرصتی برای دیدار با فرشته افسانه‌ای برج ساعت تفلیس

 

 

مجسمه مادر گرجستان

 

 

به سمت ایستگاه تله کابین بروید و که پشت آن پله‌هایی برای راه یافتن به ورودی وجود دارد.

 

 

باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان

باغ گیاه‌شناسی در سال ۱۶۲۵ به عنوان باغ‌های قلعه تاسیس شد اما بعدها و در سال ۱۸۴۵ به یک باغ گیاه شناسی تبدیل شد. باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان در گلوگاه تساوکیسیس- تسکالی در سمت جنوبی پل سولولاکی واقع شده است. این باغ ۴۰۰ هکتار را زیر پوشش خود در آورده و از ۴۵۰۰ گونه گیاهی مختلف میزبانی می‌کند. به علاوه دارای چندین طبقه و یک آبشار هم هست. شما می‌توانید در این محوطه گردش کنید و به پیاده‌روی و صعود بپردازید. ورودی این باغ ۲ لاری، حدودا ۸۰ سنت است.

 

طبیعت‌گردی در دریاچه لاکپشت تفلیس

 

 

باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان

 

 

از ورودی شرقی باغ گیاه‌شناسی در خیابان بوتانیکوری بیرون بزنید و از مسجد تفلیس گذر کنید و خیابان را به سمت شمال ادامه دهید. در انتهای خیابان به سمت راست (شرق) بروید و خودتان را به پارک حیدر علی‌اف برسانید.

 

 

آبانتوبانی و حمام‌های سنتی

بر طبق افسانه‌ها در قرن پنجم پادشاه واختانگ گرگاسالی در حال شکار بود که اتفاقی چشمه‌های آب گرم تفلیس کنونی را پیدا کرد و دستور داد تا در آنجا شهر بر پا کنند. طی ۲۰۰۰ سال گذشته تفلیس به واسطه چشمه‌های آب گرم و خواصی درمانی که مردم بومی ادعا می‌کنند، میزبان مسافران راه‌های دور و درازی بوده است. زمانی بیش از ۶۰ حمام وجود داشت اما امروزه فقط ۵ حمام کاربردی در شهر باقی مانده است.

 

حمام‌های تاریخی تفلیس ؛ شهر آب‌های گرم گرجستان

 

 

آبانتوبانی

 

 

از حمام‌ها به سمت شمال و تا خیابان واختانگ گرگاسالی ادامه دهید. سپس مسیرتان را به سمت چپ (غرب) ببرید و تا پل متخی جلو بروید و از پل عبور کنید. کمی پایین‌تر کلیسایی کوچک وجود دارد همچنان پیاده بروید و در امتداد رودخانه پیاده‌روی کنید.

 

 

کلیسای مقدس متخی و مجسمه شاه گرگاسالی

در قرن ۵ام بعد از این که تفلیس بنا شد کلیسا و مجسمه‌ای به نام و یاد او مشزف به رودخانه متکواری ساخته شد. کلیسای مقدس متخی که در سال ۱۲۳۵ توسط مغول‌ها ویران شد، یک کلیسای ارتدوکس جدید گرجی بود که بین ۱۲۷۸ و ۱۲۸۴ ساخته شده بود. بعدها این کلیسا به عنوان سربازخانه و سالن تئاتر استفاده شد و سرانجام در سال ۱۹۸۸ دوباره به کلیسا تبدیل گردید. به علاوه مجسمه عظیم سوارکاری گرگاسالی در سال ۱۹۶۷ بر روی صخره به عنوان موسس شهر نصب شد.

 

 

کلیسای مقدس متخی

 

 

کلیسای متخی را ترک کنید و به سمت خیابان متخی بروید. سپس از سمت چب خیابان خودتان را به میدان پیروزی برسانید. مسیرتان را از خیابان Lado Meskhishvili به خیابان سامرکلو ادامه بدهید.

 

 

کلیسای جامع سامبا

این کلیسای زیبا و چشمگیر که از نشانه‌های برجسته تفلیس شناخته می‌شود بر بالای تپه ایلیا واقع شده است.  خیلی‌ها می‌گویند کلیسا نماد روح تازه گرجستان است که پس از باز پس‌گیری استقلال از دستان اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ شکوفا شده است. این کلیسا که به کلیسای تثلیث تفلیس هم شناخته می‌شود گنجایش میزبانی از ۱۵ هزار نفر را دارد. به علاوه این کلیسا رده سوم مرتفع‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس شرقی و همچنین یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های مذهبی جهان را از آن خودش کرده است. این مجموعه شامل اقامتگاه خانوادگی، صومعه، مدرسه الهیات، ۹ کلیسای کوچک است که ۵ تای آن‌ها زیر زمینی هستند.

 

۵ کلیسای دیدنی و تاریخی تفلیس

 

 

کلیسای جامع سامبا

 

 

از کلیسای سامبا خارج شوید و از جنوب غربی خیابان سامرکلو راه بروید. به پیاده‌روی ادامه دهید و به سمت کاخ ریاست جمهوری بروید.

 

 

کاخ ریاست جمهوری

در حقیقت کاخ ریاست جمهوری گرجستان بر روی پته و در سمت چپ رودخانه واقع شده است. ریاست جمهوری بالاترین مقام دولتی در گرجستان است که پس از اعلام استقلال از جماهیر شوهری در سال ۱۹۹۱ به رسمیت شناخته شد و قدرت گرفت. البته این ساختمان برای بازدید به روی عموم باز نیست اما می‌توانید از بیرون آن دیدن کرده و بر سر راه‌تان مقابلش توقف کنید.

 

 

کاخ ریاست جمهوری

 

 

از دروازه شمالی کاخ ریاست جمهوری، به سمت شمال بروید، سپس برای رفتن به باغ N Baratashvili از پله‌ها پایین بروید. خیابان اصلی را با حرکت در پیاده‌روی زیر زمینی به سمت غرب خیابان پیش بگیرید. مسیرتان را ادامه دهید و برای استراحت و در کردن خستگی به پارک ریک برید.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران