بازدید از توریستی‌ترین نقاط باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
بازدید از توریستی‌ترین نقاط باکو

آذربایجان کشوری زیبا در شمال غربی ایرانمان است که باکو پایتخت آن بیش از سایر نقاطش مورد توجه و تحسین قرار می‌گیرد. این شهر منحصر بفرد باجمعیتی بالغ بر ۲.۲ میلیون میلیون نفر و خط ساحلی زیبا به طول ۲۰ کیلومتر چیزهای زیادی برای ارائه دارد. از سواحل و آتشفشان‌ها گرفته تا منظره شهری که در آن دوره باستان با عصر جدید ملاقات می‌کند چیزهای زیادی برای ارائه در اینجا وجود دارد. در این مقاله، همه چیز را در مورد بهترین مکان‌های دیدنی تور باکو و همچنین کارهایی که در این شهر بسته به علایق خود می‌توانید انجام دهید، توضیح خواهیم داد.

 

هایلند پارک

از بین تمام جاذبه‌های گردشگری باکو، پارک هایلند یکی از دیدنی‌ترین آن‌هاست. این پارک که در بالای پله‌های طولانی و گسترده قرار دارد، به «میدان دید» نیز معروف است، زیرا خیره‌کننده‌ترین و باشکوه‌ترین مناظر دریای خزر، برج‌های شعله نمادین و کل شهر را ارائه می‌دهد. همچنین در اطراف سکوی تماشای بزرگ نیمکت‌هایی وجود دارد و فضای آنجا فوق العاده آرام و آرامش بخش است. می‌توانید قبل از رفتن به سایر قسمت‌های پارک، بنشینید، استراحت کنید و با برخی از مردم محلی دوستانه گپ بزنید. پارک هایلند بزرگ است، و همچنین بخشی وجود دارد که می‌توانید برج‌های شعله نمادین را در پشت مناره‌های مسجد شهدا ببینید. این نمای منحصر به فرد دوره قدیم و عصر جدید را یکجا تقدیم شما می‌کند که به شدت دیدنی و قابل توجه است و یکی از دلایلی است که توریست‌ها را عاشق باکو می‌کند. توصیه می‌کنیم چند ساعتی را به استراحت در این پارک اختصاص دهید و در چشم‌انداز زیبای آنجا غوطه‌ور شوید بهتر است قبل از غروب آفتاب به آنجا بروید تا تمام شهر را در هنگام غروب ببینید به خصوص که برج‌های شعله در شب نمایش نوری خیره کننده‌ای را به نمایش می‌گذارند. این منظره‌ای است که فراموش نخواهید کرد!

 

مسجد حیدر

مسجد با شکوه حیدر یکی دیدنی‌ترین مساجد باکو است. اگرچه کمی دورتر از شهر و در فاصله ۲۰ دقیقه رانندگی از شهر قدیمی قرار دارد، اما معماری خیره‌کننده آن ارزش دیدن را دارد. می‌توانید در اطراف این مسجد بزرگ قدم بزنید تا معماری باشکوه آن را از زوایای مختلف ببینید. چیزی که بیشتر از همه در مورد آن جذاب است اینست که معمولا گردشگران از آن دیدن نمی‌کنند به همین دلیل محیط آن بسیار آرام بوده در شب نیز زمانی که مسجد به طور چشمگیری روشن می‌شود، آرام‌تر نیز می‌شود! متأسفانه داخل مسجد به روی عموم باز نیست، اما نمای بیرونی آن به تنهایی یکی از چشمگیرترین مناظر باکو است.

 

معرفی بهترین هتل‌های ۳ ستاره باکو

برج مایدن

از میان همه مکان‌های معروف باکو یکی از جذاب‌ترین مکان‌های اینه شهر سایت مرموز میراث جهانی یونسکو برج دختر است. این بنای تاریخی که در قلب ایچریشهر (شهر قدیمی) واقع شده است، قرن‌ها موضوع بحث بین دانشمندان بوده است. نکته جالب این است که هیچ کس به طور قطع نمی‌داند که این برج چه زمانی و برای چه ساخته شده است و یا حتی چگونه نام خود را گرفته است. برخی از دانشمندان ادعا می‌کنند که این معبد برای استحکامات ساخته شده برخی دیگر معتقدند که این معبد در واقع یک معبد زرتشتیان بوده است و برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که از آن به عنوان رصدخانه استفاده می‌شده است. همچنین معمولا حدس زده می‌شود که قدمت این سازه به قرن دوازدهم بازمی‌گردد، اگرچه باز هم هیچ‌کس این را به طور قطع نمی‌داند. با وجود همه این بلاتکلیفی ها، این برج همچنان نماد باکو بوده و حتی روی اسکناس آذربایجان نیز درج شده است. هزاران حقایق تاریخی جالب در داخل این برج به نمایش گذاشته شده که شما می‌توانید در طول بازدید و به سلیقه و نظر خودتان تصمیم بگیرید که برای چه ساخته شده است. در واقع، این برج امروزه یک موزه با یک نمایشگاه تاریخی جذاب در هر طبقه تبدیل شده است. در طبقه بالا، یک تراس تماشا نیز وجود دارد که می‌توانید از آنجا منظره‌ای نفسگیر از شهر را به تماشا بنشینید.

مرکز حیدر علی‌اف

اگر علاقه‌مند به آشنایی با تاریخ و فرهنگ آذربایجان هستید، بازدید از مرکز حیدر علی‌اف در باکو باید در فهرست بهترین کارهای شما در باکو باشد. آذربایجان در قرون گذشته شاهد تحولات فرهنگی و هنری زیادی بوده و نمایشگاه‌های بصری در این موزه به خوبی توانسته آن را به نمایش بگذارد. صدها سال تاریخ به نمودارها و ویدیوهای زیبا تقسیم شده که جذاب و قابل توجه هستند و این چیزی است که حتی اگر اهل موزه نباشید از آن لذت خواهید برد. با قدم زدن در اطراف اطلاعات بیشتری در مورد زندگی حیدر علی‌اف، رئیس جمهور سابق کشور خواهید یافت. نکته بعدی که باید اشاره کنیم این است که موزه و نمایشگاه حیدر علی‌اف فقط در داخل زیبا نیست بلکه نمای بیرونی آن نیز شگفت‌انگیز، منحصر به فرد و مدرن است. توصیه می‌کنیم در اطراف این سازه قدم بزنید تا منحنی‌های جذاب آن را از زوایای مختلف ببینید. همچنین شما در اینجا شانس زیادی برای عکاسی خلاقانه خواهید داشت.

دیوارهای قلعه ایچری شهر

ایچری شهر (شهر قدیمی باکو) توسط برخی از دیوارهای قلعه‌ای با شکوه و قرن دوازدهمی محصور شده است. خود این قلعه در واقع بزرگترین قلعه در شبه جزیره آبشرون بوده و همچنین بخشی از میراث جهانی یونسکو هم هست. در حالی که این دیوارها در گذشته ۱۵۰۰ متر گسترده شده بودند اما امروزه فقط ۵۰۰ متر از آن باقی مانده است. در امتداد این دیوارهای قلعه قدم بزنید و از تماشای منظره خیره کننده برج‌های شعله که پشت این دیوارهای قدیمی بالا رفته‌اند و ترکیب معماری قدیمی و مدرن را به نمایش گذاشته‌اند لذت ببرید. اطراف این دیوارها صبح جوی آرام داشته و بسیار دل‌انگیز است.

 

پارک بازی کودکان Wonderland در باکو

کاخ شیروانشاهان

کاخ باستانی شیروانشاهان یکی از مشهورترین مکان‌های باکو است که یونسکو آن را مروارید معماری آذربایجان نامیده است. این کاخ که در قرن پانزدهم ساخته شده و در سال 2003 بازسازی شده شامل بخش‌های مختلفی همچون دیوانخانه، مقبره، مسجدی که شاه از آن بازدید می‌کرده، طاق‌های بلند و ویرانه‌های یک حمام می‌شود. فراموش نکنید که از تراس کاخ نیز دیدن کنید که نمایی از برج‌های شعله‌ در پشت مسجد و بناهای باستانی کاخ به نمایش می‌گذارد. اگرچه ترکیب قدیمی و جدید را در باکو در اینجا بسیار فریبنده و زیباست اما منظره تراس قطعا یکی از فوق‌العاده‌ترین منظره‌هایی است که می‌توانید در باکو ببینید. کاخ شیروانشاهان در قلب ایچریشهر قرار دارد که می‌توانید در گردشی کامل در شهر قدیمی از آن هم دیدن کنید.

موزه کتاب‌های مینیاتور

درست در کنار کاخ شیروانشاهان یکی از منحصر به فردترین چیزهایی که در باکو باید دید یعنی موزه کتاب‌های مینیاتوری قرار گرفته که در نوع خود در کل جهان بی همتا است. این موزه بیش از ۶۵۰۰ کتاب کوچک را که شخصاً توسط ظریفه صلاحوا در بیش از ۳۰ سال گذشته جمع آوری شده به نمایش می‌گذارد. در این موزه می‌توانید کتاب‌هایی از بیش از ۶۰ کشور جهان از جمله نسخه مینیاتوری قرآن، کتاب روسی که فقط با ذره بین قابل خواندن هستند و قانون اساسی آذربایجان که توسط خود صلاحوا منتشر شده را در این موزه بیابید. این موزه همچنین به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های مینیاتوری موفق به دریافت گواهینامه کتاب رکوردهای گینس شده است.

میدان آبنما و خیابان نظامی

یکی دیگر از چیزهایی که در مورد پایتخت آذربایجان دوست خواهید داشت این است که حال و هوای بسیار آرام و شادی در آن وجود دارد. در واقع یکی از تفریحات غیر قابل چشم پوشی در باکو بازدید از میدان فواره باکو است. این میدان که دارای هزاران رستوران، مغازه، کافه و بار است، قطعا یکی از پر جنب و جوش‌ترین مکان‌های دیدنی باکو بشمار می‌رود. کارهایی که باید در آنجا انجام دهید از خرید سوغاتی گرفته تا تماشای مردم طیف بی‌پایانی را شامل می‌شود. بعلاوه برخی از بهترین رستوران‌های شهر نیز در اطراف این میدان قرار دارند، بنابراین تا زمانی که در آنجا هستید، مطمئن شوید که بهترین غذاهای محلی را امتحان کنید!

 

پاییز بهترین فصل برای سفر به باکو

بلوار باکو

باکو شهری فوق‌العاده زیبا برای قدم زدن است. این تا حد زیادی به لطف بلوار باکو، یک گردشگاه زیبا در کنار دریا است که مناظری باورنکردنی از منظره شهر ارائه می‌دهد. نسیم خنک دریا در تمام طول مسیر  صورتتان را نوازش می‌دهد و اگر می‌خواهید کمی استراحت کنید، می‌توانید روی نیمکت‌های بسیاری در طول مسیر بنشینید، در یکی از کافه‌های اطراف آن نوشیدنی بنوشید یا روی چند پله درست کنار ساحل استراحت کنید.

موزه فرش آذربایجان

مکانی که هنگام قدم زدن در بلوار باکو نباید از دست بدهید، موزه فرش آذربایجان است که بزرگ‌ترین مجموعه فرش‌های آذربایجانی در جهان را در خود جای داده است. این ساختمان منحصر به فرد در واقع مانند یک فرش بوده که هنگام عبور از مقابلش توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در واقع قالی بافی بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ آذربایجان بود و یکی از نمادهای این کشور محسوب می‌شود به همین دلیل برای آن موزه‌ای اختصاصی در سال 1967 تأسیس شد که انواع مختلفی از فرش‌های مربوط به قرن هفدهم تا بیست و یکم را به نمایش می‌گذارد.

ونیز کوچک

درست در کنار موزه فرش آذربایجان، ونیز کوچک، فضایی جذاب و آرامش بخش است که از چندین آبراه و پل ساخته شده است. می‌توانید یک قایق کرایه کنید و از کنار رستوران‌ها و مناطق سرسبز اطراف عبور کنید، یا به سادگی قدم بزنید و در فضایی آرام غوطه‌ور شوید.

 

خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان در باکو

آتشگاه باکو

آتشکده تاریخی آتشگاه، یکی از نقاط جالب باکو است که قدمت آن به قرن هفدهم و هجدهم برمی‌گردد. در مورد اینکه آیا این مکان عبادت‌گاه زرتشتیان یا هندوها بوده است، بحث‌های زیادی وجود دارد. مشهورترین نظریه این است که این مکان به عنوان عبادتگاه زرتشتیان ساخته شد و سپس تا اواخر قرن نوزدهم به تصرف هندوها درآمد. آتشگاه یکی از نقاط میراث جهانی یونسکو است که تورهای مختلفی به آن اجام می‌شود.

مسجد تازه پیر

با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی دلپذیر از شهر قدیمی به مسجد تازا پیر به یکی از آرام‌ترین مکان‌های دیدنی باکو می رسید. این مسجد بر فراز تپه ای واقع شده که به خاطر گذر از کنار بخش‌های دست نخورده و قدیمی شهر ارزش بازدید را دارد.

بازار یاشیل

اگر می‌خواهید نگاه دقیق‌تری به زندگی محلی داشته باشید، حتما بازار شلوغ یاشیل را در برنامه خود قرار دهید و اگر می‌خواهید محصولات تازه یا شیرینی بخرید، به خاطر قیمت‌های پایین و مقرون به صرفه این بازار یکی از بهترین جاها برای خرید و گشت و گذار است.

سالن فیلارمونیک دولتی آذربایجان

اگر همیشه به کنسرت‌های بزرگ علاقه داشته‌اید، پس تماشای اجرا در سالن زیبای فیلارمونیک دولتی آذربایجان در باکو را در نظر داشته باشید. در آذربایجان، موسیقی کلاسیک و فولکلور نقش‌های فرهنگی بزرگی را ایفا می‌کند و شما می‌توانید در داخل این سالن کنسرت شگفت‌انگیز از آن‌ها دیدن کنید. این بنا که در سال ۱۹۱۲ ساخته شده دارای دو تالار اصلی تالار تابستانی و تالار زمستانی است.

 

خرید از بازارهای باکو در پاییز

مسجد بی بی هیبت

در منتهی الیه جنوبی باکو، مسجد خیره کننده بی بی هیبت قرار دارد. این مکان که در دهه ۱۹۹۰ ساخته شده امروزه یک مرکز معنوی پربازدید بوده و آرامگاه اوکیما خانم، از نوادگان محمد را در خود جای داده است. از بیرون، این مسجد ممکن است چیز خاصی به نظر نرسد، اما فضای داخلی به شدت باشکوه و دیدنی است.

۲۳ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 30 فروردین 1401)

نظرات کاربران