سفر زمستانی به استانبول در ۲۰۲۲

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سفر زمستانی به استانبول در ۲۰۲۲

بسیاری از مسافرانی که در سردترین ماه‌ها به استانبول می‌آیند، موافقند که آب و هوای استانبول بسیار متغیر است. بر اساس تجربه باید بگوییم به پیش‌بینی‌های بلندمدت اعتقاد نداشته باشید. حداکثر چیزی که می‌توانید به آن امیدوار باشید، پیش‌بینی برای ۱ یا ۲ روز است. اما حتی در این صورت هم آب و هوا می‌تواند ده ها بار تغییر کند.

حقیقت این است که هوای سرد استانبول با هوای زمستانی در بیشتر اروپا بسیار متفاوت است. به عبارت دیگر، زمستان واقعی در استانبول وجود ندارد. ممکن است مقداری برف مرطوب ببارد، اما مدت زیادی دوام نمی‌آورد و خیلی سریع هم آب می‌شود.

بیشتر اوقات، در ماه‌های زمستان استانبول، بادهای سرد همراه با بارش‌های مرطوب و مکرر وجود دارد. میانگین دما از + ۳ تا + ۹ درجه سانتی گراد (۳۷ تا ۴۸ فارنهایت) متغیر است. و همچنین ممکن است روزهایی باشد که دمای آن به زیر صفر درجه سانتیگراد (۳۲ فارنهایت) کاهش یابد.

بنابراین اگر قصد سفر با تور استانبول را در زمستان دارید، باید بگوییم اتفاقا این فصل زمان مناسبی برای سفر است. فقط باید لباس مناسب بپوشید و برنامه ریزی درستی برای این گردش و بازدید از جاذبه‌های شهر داشته باشید. در ادامه به برخی از مهمترین مزیت‌های سفر به استانبول در فصل زمستان خواهیم پرداخت و سپس با فعالیت‌های مناسب در هر یک از ماه‌های زمستانی این شهر آشنا خواهیم شد.

 

استانبول در زمستان در واقع آنقدرها هم سرد نیست

برخی افراد فکر می‌کنند در زمستان استانبول، با هوای سرد و روزهای برفی مواجه هستند و برخی دیگر تصور می‌کنند استانبول در زمستان بسیار گرم است و حتی می‌توان در دریا شنا کرد. جالب است بدانید که هر دوی این تصورات تا حدودی درست است.  

همانطور که پیشتر اشاره شد، آب و هوای استانبول بسیار غیرقابل پیش بینی است و اگر خوش شانس باشید، می‌تواند به طور غیرمنتظره‌ای برای آفتاب گرفتن در وسط زمستان گرم شود. اما در عین حال ممکن است بسیار سرد و برفی شده و شهر به سرزمین عجایب زمستانی بدل شود که البته این دومی به ندرت اتفاق می‌افتد.

به طور کلی، استانبول تقریبا هرگز در زمستان آب و هوای تابستانی ندارد و تقریبا هرگز به اندازه اکثر کشورهای اروپایی زمستان سردی ندارد. بله هوا سرد، طوفانی و بارانی می‌شود. اما اگر لباس مناسب و گرم و ضد باد و آب، کفش ضد آب و جوراب گرم، دستکش، روسری و کلاه بپوشید و چتر همراه داشته باشید دیگر جای نگرانی نیست و می‌توانید با خیال راحت به گشت و گذار در شهر بپردازید. پیشنهاد می‌کنیم یک قمقمه کوچک نیز حاوی چای داغ همراه ببرید تا هنگام راه رفتن شما را گرم نگه دارد.

 

گشتی جذاب در موزه توهمات استانبول

سفر زمستانی بسیار ارزان‌تر است

اگرچه این عقیده وجود دارد که ترکیه یک کشور نسبتا ارزان در اروپاست، اما قیمت‌ها در استانبول آنقدرها هم پایین نیست. با این حال هنگام رزرو هتل یا آپارتمان در زمستان، ممکن است از قیمت‌های پایین، به خصوص در ژانویه و فوریه، شگفت‌زده شوید.

زمستان در استانبول، یک زمان خارج از فصل گردشگری در نظر گرفته می‌شود. و مانند هر مقصدی، در چنین شرایطی سفری ارزان به استانبول آسان است. البته قیمت‌های مواد غذایی، رستوران‌ها و هزینه‌های حمل و نقل ثابت می‌مانند، اما قیمت‌های اقامت در هتل، Airbnbs، بلیط هواپیما و بازدید از برخی از جاذبه‌های گردشگری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابند.

برای مثال می‌توانید یک آپارتمان Airbnb را نصف قیمت آن در تابستان اجاره کنید. اقامت در هتل و هاستل نیز همیشه ارزان‌تر است. در طول کریسمس و سال نو، اقامت بسیار ارزان‌تر از هر جای دیگری در اروپاست.

همچنین، زمستان زمان مناسبی برای نقل مکان به استانبول و یافتن آپارتمان برای طولانی مدت است. از آنجایی که افراد زیادی از این شهر در این فصل بازدید نمی‌کنند و صدها گزینه اقامتی با قیمت مناسب برای اجاره وجود دارد، می‌توانید در بدو امر یک آپارتمان در Airbnb برای یک ماه یا بیشتر پیدا کنید و سپس شروع به جستجوی آپارتمان دیگری برای اجاره طولانی مدت نمایید. گفتنی است از آوریل تا نوامبر، نمی‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. زیرا اکثر Airbnb های خوب و ارزان استانبول، خیلی سریع از قبل رزرو شده‌اند.

هیچ صف طولانی وجود ندارد

در فصل زمستان، گردشگران کمتری در استانبول حضور دارند، بنابراین نیازی نیست مدت زیادی در صف‌ها منتظر بمانید و زمان بیشتری برای لذت بردن از شهر و جاذبه‌های آن خواهید داشت. این امر، در مورد همه چیز صدق می‌کند. استثناها ممکن است مکان‌هایی مانند مسجد آبی باشند که در آن همیشه صفی برای ورود وجود دارد. اما حتی این صف، با تعداد افراد در تابستان قابل مقایسه نیست.

همچنین، در حین سفر با کشتی از سمت اروپایی استانبول به سمت آسیایی (یا برعکس)، همیشه می‌توانید یک صندلی در کنار پنجره پیدا کنید و از منظره زیبا (غروب آفتاب) بر فراز تنگه بسفر لذت ببرید.

علاوه بر جاذبه‌ها و کشتی‌ها، مکان‌های اقامتی نیز نیمه خالی می‌مانند. بسیاری از مردم در شلوغی، احساس راحتی نمی‌کنند و هتل‌های ساکت‌تر را ترجیح می دهند. در تابستان همه انواع اقامتگاه‌ها مملو از جمعیت هستند. اما در زمستان، ضریب اشغال هتل‌ها به نصف کاهش می‌یابد.

 

هنر و فرهنگ ترکیه را در موزه پرا ببینید

بازدید از موزه‌ها و فعالیت‌های داخلی

اگرچه زمستان در استانبول معمولا آنقدرها سرد نیست، اما همچنان باران زیادی می‌بارد. اگر قصد دارید در نیمه دوم دسامبر، ژانویه یا نیمه اول فوریه به استانبول سفر کنید، باید منتظر آب و هوای غیرقابل پیش بینی همراه با روزهای طوفانی و بارانی باشید. و این زمان، مناسب برای بازدید از موزه‌ها یا هر فعالیت داخلی دیگر است!

در زمستان، به خصوص در طول هفته، موزه‌های استانبول خالی هستند و مهم نیست در چه ساعتی از روز در این مکان‌ها حضور داشته باشید، چون در هر صورت یکی از معدود بازدیدکنندگان آن خواهید بود. و صادقانه بگوییم، موزه‌های استانبول آنقدر عالی هستند که از دیدنشان به هیچ وجه پشیمان نخواهید شد. مهمترین چیز این است که آنچه را که بیشتر به آن علاقه دارید، انتخاب کنید.

اما در کنار انواع موزه‌ها که هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند،  آب انبارهای زیرزمینی، آکواریوم‌ها و مساجد باستانی نیز برای بازدید وجود دارند. در واقع می‌توانید در سفر با تور استانبول، روزهای بسیاری را به انواع مکان‌هایی گردشگری بروید و در پایان سفر، هنوز جاهای بسیاری مانده باشند که از آنها بازدید نکرده‌اید.

زمستان فصل مناسبی برای کافه گردی در شهر است

استانبول یکی از معدود شهرهایی است که فرهنگ کافه و رستوران در آن بسیار غنی است. صدها کافه و غذاکده دوست داشتنی در دو طرف اروپایی و آسیایی وجود دارند و می‌توانیم با اطمینان بگوییم که صرفا صحنه غذاهای استانبول، به تنهایی مستحق یک سفر جداگانه است!

یعنی به راحتی می‌توانید به مدت ۳-۴ روز به اینجا بیایید و این زمان را فقط به امتحان کردن نمونه غذاهای محلی و بازدید از کافه‌های متعدد، غرفه‌های غذای خیابانی، غذاخوری‌ها و رستوران‌های خوب سرپوشیده اختصاص دهید.

و اکثریت این مکان‌ها، جذابیت خودشان را دارند. برخی در ساختمان‌های تاریخی قدیمی واقع شده‌اند در حالی که برخی دیگر شبیه موزه یا مغازه‌های عتیقه فروشی هستند. شما می‌توانید به هر کدام خواستید سر بزنید، خوراکیها و غذاهای خوشمزه ترکی را امتحان کنید، لذیذترین چای را بنوشید، از حال و هوا و طراحی دکوراسیون آنها لذت ببرید و ده‌ها عکس ارزشمند برای اینستاگرام ثبت کنید. علاوه بر کافه‌ها و رستوران‌های عجیب و غریب، استانبول به خاطر چایخانه‌های سنتی و کافی شاپ‌های ترکی نیز شهرت دارد.

در زمستان است که می‌توانید نوشیدنی سنتی این فصل، یعنی سالپ را بچشید. ترک‌ها این نوشیدنی گرم را از ریشه ارکیده و با شیر، شکر و دارچین درست می‌کنند. این نوشیدنی، به خصوص برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند بسیار مفید است. و دومین نوشیدنی سنتی زمستانی استانبولی، بوزا است. این نوشیدنی از تخمیر گندم، ذرت و ارزن تهیه می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های ترکی به شمار می‌آید.

 

۶ تفریح بهاری در سفر به استانبول

زمستان بهترین زمان خرید در استانبول است

اگر در ژانویه یا فوریه با تور استانبول سفر کنید، خواهید دید که در این دو ماه قیمت‌ها بسیار کاهش یافته‌اند. البته استانبول مانند اروپا، برنامه فروش مشخصی ندارد. با این حال، در سال‌های اخیر ترکیه، گردشگران بسیاری را که روی خرید در ایام خاصی از سال در این کشور حساب می‌کنند، مورد عنایت قرار داده است.

بنابراین فصل تخفیفات فروش در استانبول دو بار در سال اتفاق می‌افتد: اولین بار در تابستان (در ژوئیه و آگوست) و بار دوم در زمستان (از اواسط ژانویه تا اواخر فوریه و اوایل مارس).

در این مدت، فروش‌ها با ۳۰ درصد تخفیف شروع می‌شوند و سپس قیمت‌ها به نصف کاهش می‌یابند و در پایان فصل زمستان، می‌توانید با تخفیف ۷۰ ​​درصدی نیز خرید کنید. و این تخفیف همه چیز از جمله لباس، جواهرات، یا مبلمان، وسایل الکترونیکی و لوازم خانگی را شامل می‌شود.

بنابراین شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه در تمام طول روز و به صورت خستگی ناپذیر، به خرید در استانبول بپردازید و هرگز از دیدن انواع مراکز خرید شیک، غرفه‌ها و بوتیک‌ها شگفت زده شوید. و سپس روز بعد برای خرید بیشتر بازگردید و در این بین، به سایر جاذبه‌ها از جمله موزه‌ها سر بزنید.

در ادامه بررسی می‌کنیم که در هر یک از سه ماه زمستان چه فعالیت‌ها و تفریحاتی مناسبتر هستند:

فعالیت‌های مناسب در ماه دسامبر

اگر هوا خشک و آفتابی باشد، روزهای دسامبر برای پیاده روی و تورهای طولانی مناسب هستند. راهنماهای محلی، تورهای پیاده‌روی و اتوبوس را به گردشگران ارائه می‌دهند. این تورها می‌توانند شامل یک پیاده روی کلاسیک در جاذبه‌های اصلی یا سفر به سمت آسیایی و بازدید از مغازه‌های مختلف و مساجد اسکودار باشد. همچنین توصیه می‌کنیم سری به محله‌های ببک، بالات، آرنووت کوی و کوزگونچوک بزنید و از زیبایی‌های آنها نهایت لذت را ببرید.

و اما در هوای بارانی دسامبر، می‌توانید از نمونه‌های زیبای معماری مسلمانان در دوره‌های مختلف دیدن کنید. مسجد ایاصوفیه که قبلا یک کلیسای ارتدکس بوده است، کاخ توپکاپی که محل اقامت رسمی سلاطین عثمانی بوده و کاخ دولما باغچه، مکان‌های جالبی هستند که در اولین سفر به استانبول باید از آنها دیدن کرد.

اما اگر قبلا به استانبول رفته‌اید، بهتر است به کاخ‌های کمتر شناخته شده‌ای نظیر کاخ بیلربی و کاخ  کوچوکسو بروید که اهمیت زیادی هم دارند. در ضمن در نزدیکی هر یک از آنها، کافه‌های بسیار و مسیرهای پیاده‌روی در کنار تنگه و چشم‌اندازهای زیبا وجود دارند.

فعالیت‌های مناسب در ماه ژانویه

آب و هوای استانبول در ماه ژانویه، برای پیاده روی طولانی در شهر چندان مناسب نیست. به دلیل باران‌های ناگهانی و بادهای تند، بعید است که بتوانید از زیبایی‌های بیرونی و مناظر جذاب به طور کامل لذت ببرید.

با این حال و با وجود هوای سرد غیرقابل پیش بینی، استانبول در ژانویه شلوغ و مملو از گردشگر است. دلیل این امر، تعطیلات سال نو و تخفیفات فروش است. بنابراین ژانویه بهترین ماه برای گذراندن سال نو، داشتن یک تعطیلات رمانتیک در شهر، اقامت در یک هتل بوتیک لوکس با قیمتی مناسب و خرید کردن است.

از دیگر کارهایی که در ژانویه باید در استانبول انجام دهید، شرکت در کنسرت‌ها و تجربیات فرهنگی است. موزه‌ها نیز مکان‌هایی عالی برای بازدید هستند، اما بسیاری از آنها برای بازسازی در این زمان بسته می‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید به موزه گردی در ژانویه بپردازید، باید از قبل چک کنید که کدامیک باز و کدام بسته هستند.

برای تجارب فرهنگی و گشت و گذار در این رابطه، بهتر است یک مجوز موزه خریداری کنید که چندین امتیاز مهم را ارائه می‌دهد. این مجوز به شما امکان می‌دهد تا از ۱۲ موزه شهرداری به صورت رایگان بازدید کنید، در برخی از فروشگاه‌های سوغاتی، رستوران ها، کافه‌ها و تورهای خصوصی تخفیف بگیرید و همچنین برای بازدید از کاخ‌ها و مساجد نیازی به ایستادن در صف نداشته باشید که این امر در هوای نامساعد، یک نعمت بزرگ به شمار می‌آید.

 

سفری عاشقانه‌ به استانبول در روز ولنتاین

فعالیت‌های مناسب در ماه فوریه

برای بازدیدهای فرهنگی، پیاده‌روی‌های خاطره‌انگیز و ثبت عکس‌های زیبا، فوریه مانند هر زمان دیگری از سال، ماه مناسبی محسوب می‌شود. فوریه درست مانند دسامبر، می‌تواند از نظر آب و هوا بسیار غیر قابل پیش بینی باشد. ممکن است چند روز متوالی باران ببارد، اما پس از آن خورشید ظاهر شود و روز را گرم کند و احساس کنید بهار در حال آمدن است.

به همین دلیل، بهتر است برنامه ریزی سفرتان را روی بازدید از فعالیت‌های فضاهای سرپوشیده متمرکز کنید. اما لازم نیست خودتان را به بازدید از موزه‌ها و کاخ‌ها محدود کنید. می‌توانید به یکی از ساختمانه ای مرتفع نظیر آسمان خراش مدرن یاقوت کبود، هتل جورجز در گالاتا که روف رستورانی در خود جای داده و کلوپ‌های جاز نظیر کلوپ جاز ناردیس در گالاتا یا کلوپ جاز Bova در تکسیم بروید که بسیار محبوبیت دارند. همچنین برای ریلکس کردن پس از گشت و گذاری زمستانی وسرد، هیچ چیز به اندازه همام ترکی نمی‌چسبد. این همام‌ها در سراسر شهر پراکنده‌اند و یافتن آنها بسیار آسان است.

اگر در ماه فوریه با بچه‌ها به استانبول سفر کردید، حتما از موزه اسباب بازی دیدن کنید که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان بسیار جذابیت دارد و بیش از ۴۰۰۰ آیتم منحصر به فرد از اسباب بازی‌های سراسر جهان را در خود جای داده است.

موزه رحمی کوچ نیز نمایشگاهی از هواپیماها، اتومبیل‌های یکپارچه سازی شده با سیستم عامل، قطارها و لوکوموتیوهای بخار قرن ۱۹-۲۰ را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. مقاله بازدید از موزه رحمی کوچ استانبول، می‌تواند اطلاعات جالبی درباره این موزه در اختیارتان قرار دهد. در نهایت از دیگر مکان‌های دیدنی در آب و هوای بارانی و سرد می‌توان به آکواریوم سی لایف استانبول و دلفیناریوم استانبول اشاره کرد.

۲۲ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران