معرفی دیدنی‌ترین جاهای مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی دیدنی‌ترین جاهای مشهد

مشهد به عنوان یکی از شهرهای سیاحتی و زیارتی ایران به شمار می‌رود که در استان خراسان رضوی و در شمال شرقی ایران واقع شده و اماکن دیدنی زیادی دارد. این شهر با زمستان‌های خشک و تابستان‌هایی گرم، مناظر طبیعی، موزه‌ها و مکان‌های مذهبی و تفریحی بسیاری را در بردارد. ما در این متن تعدادی از مشهورترین و مهم‌ترین جاهای گردشگری شهر را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر خود با تور مشهد، دیدن چند مورد از آنها را در اولویت و اوایل لیست خود قرار دهید.

 

حرم امام رضا

قبل از هر جا، تمام افراد و قومیت‌ها در داخل و خارج از کشور، مشهد را با وجود حرم امام رضا می‌شناختند. این مکان مذهبی و مقدس سالانه میلیون‌ها نفر را برای زیارت به این شهر دعوت می‌کند. بسیاری برای حاجت گرفتن و رفع مشکلات خود به دیدن امام هشتم مسلمانان می‌روند و برخی دیگر برای عقاید مذهبی خود از این مکان بازدید می‌کنند. تعدادی از زوجین هم پس از عقد اسلامی برای ماه عسل، سفر به مشهد را انتخاب می‌کنند. حرم مطهر امام رضا از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی ایران به شمار می‌رود. به همین دلیل شاید شما هم بخواهید در سفر خود به مشهد مقدس، از این مکان دیدن کنید.

 

هتل ۵ ستاره سی‌ نور در مشهد

 

مسجد گوهرشاد

از مکان‌های دیدنی مذهبی در مشهد، مسجد گوهرشاد از شهرت بیشتری نسبت به دیگر مساجد برخوردار است. این مسجد که در دوران تیموریه ساخته شده، بیشتر از شش قرن است که پابرجا مانده و بزرگترین صحن را در میان صحن‌های حرم دارد. بنای مسجد گوهرشاد به عنوان یکی از عظیم‌ترین مسجدها، دارای چهار ایوان است که با هم قرینه بود و چهار طرف حیاط مسجد را احاطه کرده‌اند. این بنا در سال ۸۲۱ هجری قمری به دستور گوهرشاد آغا، همسر شاهرخ تیموری و با توسط قوام الدین شیرازی معمار به نام آن دوره در مجموعه حرم امام رضا (ع) ساخته شد. بزرگترین ایوان این مسجد، ایوان مقصوره یا ایوان قبله است که با مقرنس کاربندی و نقاشی تزیین شده است . منبر چوبی زیبایی نیز در مسجد گوهرشاد وجود دارد که به منبر صاحب الزمان شهرت یافته است .

موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی مکانی است که بناهای تاریخی آن یادگار شش قرن تزئینات و معماری دوره اسلامی بوده و اشیای تاریخی داخل آن نشان‌دهنده هنر و صنایع دستی ده قرن گذشته است. این موزه از چندین موزه از جمله موزه قرآن و نفایس، موزه گنجینه دریایی، آثار استاد فرشچیان، گنجینه اسکناس، سکه و تمبر، سلاح‌ها و مدال‌ها، ساعت و نجوم و گنجینه هنرهای تجسمی و ظروف عتیقه تشکیل شده است.

آرامگاه فردوسی

مشهد مقدس علاوه بر شهرتش در میان زائران به علت وجود حرم مطهر هشتمین امام مسلمین، مقبره یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین شاعران فارسی، ابوالقاسم فردوسی را در خود جای داده است. این آرامگاه در بیست کیلومتری شهر مشهد واقع شده و یکی از دیدنی‌های مشهد است که حتما باید در اولویت خود قرار دهید. بنای مرمری آرامگاه فردوسی از سه بخش سنگ قبر، یک تالار مربع شکل و اتاقی که بر بالای تالار قرار گرفته و دیواره‌های حک شده از اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی دارد، تشکیل شده و بخش تالار نیز یکی از زیباترین قسمت‌های آن محسوب می‌شود. سنگ تراشی‌های این مقبره توسط حسین حجار باشی زنجانی انجام شده و با دست خط استاد طاهرزاده به خط نستعلیق نوشته شده است. همچنین محوطه اطراف این مقبره مساحتی در حدود شش هکتار است که شامل یک کتابخانه و موزه می‌باشد. ساعت بازدید از موزه، ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر و برای عموم آزاد است.

 

مراکز خرید کیان سنتر ۱ و ۲ در مشهد

آدرس: خراسان رضوی، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

 

آرامگاه نادرشاه افشار

در طول تاریخ همیشه مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شده است. به طور که نادرشاه افشار در دوره‌ای از حکومت خود این شهر را به ‌عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. او پس از اینکه در سال ۱۱۴۸ قمری پادشاه ایران شد، برای فتح هند به آنجا لشکرکشی کرد. هنگامی که از این کشور بازگشت، تصمیم گرفت تا در این شهر مقبره‌ای‌ برای خود بسازد. به همین دلیل دستور داد تا سنگ‌های مرمر سیاه بزرگی را از دهخوار قان آذربایجان به خراسان بیاورند. بعضی از این سنگ‌ها بین بیست تا شصت خروار وزن داشتند و حمل آنها بسیار سخت و پر هزینه‌ بود که سه قطعه از این سنگ‌های بزرگ را ایران خراب، عالم خراب و خراج عالم نامیدند. به هنگام بازدید از معماری باشکوه آرامگاه نادرشاه و موزه نادری در قالب یک مجموعه به ابهت این شاه پی خواهید برد. در موزه نادری اشیای تاریخی و قدیمی همچون سلاح‌های آن دوران و جنگ‌افزار‌ها به نمایش گذاشته شده است. نادر شاه در سال‌های آخر عمرش، بنای دیگری را به‌ عنوان مقبره‌ خانوادگی ساخت که آن را عمارت خورشید نام نهاد. هر چند او را در هیچ‌کدام از این مقبره‌هایی که خود ساخته بود به خاک نسپردند.
مکانی که امروز آرامگاه نادرشاه افشار شناخته می‌شود، باغی با مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع می‌باشد. بنای اصلی این آرامگاه دوازده هزار متر مربع بوده و چهار بخش است. جالب توجه است که سقف مقبره با شانزده ستون یک پارچه سنگی بیش از شش متر ارتفاع دارد. در محوطه این باغ نیز مجسمه‌ نادرشاه سوار بر اسب وجود دارد و علاوه بر آنها یک غرفه‌ فروش کتاب و دو تالار با کاربری موزه قابل بازدید است.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، چهار راه شهدا

خانه ملک

خانه ملک، یک خانه تاریخی به یادگار مانده از دوران قاجار در مشهد دیدنی است. بازدید این ساختمان که امروز فقط دو طبقه از آن باقی مانده، از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر برای عموم مردم آزاد است. طبقه بالایی دارای سقف چوبی مشبک و منبت ‌کاری شده‌ و یک شومینه گچبری زیباست. جالب توجه است که حمام خانه ملک تنها نمونه حمام تاریخی خصوصی شهر مشهد در آن دوره به شمار می‌رود. خانه حاج حسین ملک ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و اروپایی است. در نمای بیرونی این خانه آجرکاری و چوبکاری‌های ظریفی دیده می‌شود که نسبت به بافت امروز شهری متفاوت و منحصر به فرد است. با ورود به حیاط خانه، حوض بزرگی را در آنجا خواهیم دید که در اطراف آن چمن‌کاری شده و زیبایی چشم‌نوازی دارد.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی

 

بنای هارونیه

یکی از قدیمی‌ترین آثار شهر توس، بنای هارونیه نام دارد که در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده و در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار گرفته است. ساخت این بنا به قرن‌های هفتم یا هشتم هجری قمری می‌رسد. طبق پژوهش‌هایی که انجام شده، نام‌های مختلفی همچون بنای هارونیه، بقعه هارون و گنبد هارونیه به آن نسبت داده شده اما در واقع هنوز کاربرد اصلی این بنا در زمان خود مشخص نشده است. در سال‌های اخیر سازمان آثار ملی و فرهنگی خراسان، اطراف این اثر باستانی حصاری کشیده و فضای سبزی ایجاد کرده است که محوطه آن را تماشایی می‌کند و گردشگران بیشتری جذب بازدید از این بنا می‌شوند. ناگفته نماند که بنای هارونیه در تاریخ پانزدهم دی ماه ۱۳۱۰ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. از آنجایی که برخی می‌گویند ساختمان بنای هارونیه به آتشکده شباهت دارد، نظریه‌ای وجود دارد که پس از هجوم اسلام به ایران، مسلمانان آن را تغییر داده و به کاربری مسجد در آورده‌اند. به هنگام بازدید از این مکان، بهتر است بدانید در مجاورتش سنگ مزار امام محمد غزالی نیز نصب شده است. شاید بخواهید از او هم یادی کنید.

 

راهنمای سفری پاییزی به شهر مشهد

مقبره پیر پالان دوز

یکی دیگر از مکان‌های گردشگری مشهد که این روزها بازدیدکنندگان بیشتری نسبت به سال‌های اولیه ثبت آثار ملی در سال ۱۳۵۶ دارد. مقبره پیر پالاندوز متعلق و منسوب به شیخ محمد مقتدی کارندهی یا کاردهی از عرفای شیعه است که در قریه کارده مشهد به دنیا آمد. او اگرچه از شیخ‌های سلسله ذهبیه بود، اما برای امرار معاش و گذران زندگی پالاندوزی می‌کرد. از آثار او یک جلد قرآن هفت سوره‌ای بر جای مانده که به خط ثلث نوشته شده است. آرامگاه پیر پالان دوز در پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سرزمین موج های آبی مشهد

از همه مکان‌های دیدنی که معرفی کردیم، بگذریم، یکی از دیدنی‌ترین و مفرح‌ترین جاهای دیدنی و تفریحی مشهد سرزمین موج‌های آبی است. این جاذبه توریستی مشهور که افراد زیادی را از شهرهای دیگر به خود جذب می‌کند، معمولا در برنامه‌ یکی از روزهای گردشگری مسافرها قرار می‌گیرد. سرزمین موج‌های آبی مشهد با هشت هزار متر مربع مساحت، از بزرگترین پارک‌های آبی سرپوشیده ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود و وسایل بازی و تفریحی متنوع و فوق‌العاده‌ای دارد. این مجموعه دارای دو مجموعه مجزا است که آقایان و بانوان می‌توانند به طور همزمان از امکانات این مکان تفریحی مانند استخر موج، رودخانه آرام و خروشان، استخرهای مخصوص کودکان و بزرگسالان، سرسره‌های آبی جت موج، سقوط آزاد، تورنادو، سوپر لوپ و چاله فضایی استفاده کنند و لذت ببرند. همچنین این مجموعه فروشگاه لوازم ورزشی، رستوران و کافی‌شاپ نیز دارد که می‌توانید قبل از ورود و یا پس از تفریح برای رفع خستگی خوراکی سفارش داده و نوش جان کنید. شما می‌توانید از شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب و از چهارشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب از امکانات سرزمین موج های آبی مشهد بهره ببرید.

 

معرفی مجتمع تجاری زیست خاور مشهد


شماره تلفن سرزمین موج‌های آبی: ۳۶۰۰۸-۰۵۱
آدرس: خراسان رضوی، مشهد، قاسم آباد، بزرگراه امام علی، بلوار اندیشه، نبش اندیشه ۸۳ و ۸۱

۰۸ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران