دیوار چین

جاذبه‌های گردشگری چین
دیوار چین

دیوار چین، بزرگ‌ترین سازه‌ای‌ست که انسان‌ها تا به حال بر روی زمین ساخته‌اند. دیواری به درازای ۲۱۱۹۶.۱۸ کیلومتر که از میان کوه‌ها و مناطق جنگلی می‌گذارد و وقتی از بالا به آن نگاه می‌کنید، همچون اژدهایی‌ست که در این گوشه از چین خوابیده. دیوار بزرگ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیاست و خیلی‌ها تنها برای دیدن این بنا، به تور چین می‌روند.

متاسفانه این دیوار به طور کامل سالم نمانده و حدود یک سوم از آن خراب شده است. به همین دلیل در حال حاضر، یک دیوار کامل نیز و در جاهایی از مسیر، تنها بقایایی از آن به جا مانده است. حقایق جالبی در مورد دیوار چین وجود دارد که بعضی از مهم‌ترین‌های آن‌ها را در این نوشته به شما خواهیم گفت.

 

دیوار چین: ۸ مشخصه‌ی اصلی

اگر مسافر تور چین هستید، قبل از این که به سراغ حقایق جالب و متفاوت در مورد دیوار بزرگ چین برویم، بد نیست نگاهی به اطلاعات فنی و همچنین قدمت این دیوار بندازیم:

  • دیوار بزرگ بیش از ۲۳۰۰ سال عمر دارد و ۹ سلسله امپراطوری مختلف را به خود دیده است.
  • طول دیوار همان طور که گفتیم، ۲۱۱۹۶.۱۸ کیلومتر است.
  • اکثر جاهای دیوار، بلندی آن بین ۵ تا متر بوده اما در بعضی جاها ارتفاع بیشتر و در معدود جاهایی، ارتفاع دیوار کم‌تر هم هست.
  • به غیر از یک سری کارگرهای محلی، اغلب کسانی که به زور در این پروژه به کار گرفته می‌شدند، اسرای جنگلی، زندانیان و سربازها بوده‌اند.
  • مهم‌ترین مصالح به کار رفته در دیوار چین، سنگ و چوب هستند.
  • حتی در زمان ساخت نیز، این دیوار مسیری یک سری را طی نکرده است و در بعضی جاها، دو دیوار به صورت موازی و در بعضی جاها به صورت بخش بندی ساخته شده و حتی به عمد، قسمت‌هایی از دیوار به طرف دیگر راه ندارد و مسدود شده است.
  • مهم‌ترین دلیل ساخت دیوار بزرگ چین، جلوگیری از ورود نیزروهای دشمن بود اما از آن برای انتقال پیام از طریق برج‌‌ها نیز بود که با روشن کردن آتش، به نقاط دور دست، علامت می‌دادند.
  • بعد از سال ۱۶۴۴ میلادی که سلسله مینگ از قدرت کنار رفت، دیگر کاری بر روی دیوار انجام نشد و ساخت آن رسما به پایان رسید.

عکس: tripsavvy.com

 

بخش‌های مختلف دیوار چین

با توجه به بخش‌بندی دیوار چین، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که هر کدام از این بخش‌ها چقدر طول دارند؟ مهم‌ترین نقطه توریستی در دیوار بزرگ چین، بادالینگ نام داشته که طولی به اندازه ۳.۷ کیلومتر دارد و بخش زیادی از گردشگران برای دیدن دیوار، به این مکان می‌آیند. در زیر، اطلاعات کامل در مورد بخش‌های مختلف دیوار و طول آن‌ها را درج می‌کنیم:

  • دیوار بادالینگ (Badaling) در پکن | ۳.۷ کیلومتر
  • دیوار موتیانیو (Mutianyu) در پکن | ۵.۴ کیلومتر
  • دیوار سیماتایی (Simatai) در پکن | ۵.۴ کیلومتر
  • دیوار جینشانلینگ (Jinshanling) در چنگده، استان هبی | ۱۰.۵ کیلومتر
  • دیوار گوبه‌ایکو (Gubeikou) در پکن | بیش از ۴۰ کیلومتر
  • دیوار جیانکو (Juyongguan) در پکن | ۲.۸ کیلومتر
  • دیوار جویونگوان (Juyongguan) در پکن | ۴.۱ کیلومتر
  • دیوار هوآنگوآچنگ (Huanghuacheng) با چشم‌انداز دریاچه در پکن | ۱۲.۴ کیلومتر

اگر به دنبال جایی متفاوت برای بازدید از دیوار چین هستید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما به سراغ دیوار هوآنگوآچنگ بروید که منظره‌ای فوق‌العاده از دریاچه را به همراه داشته و مسلما نسبت به بادالینگ خلوت‌تر است. در روزهای شلوغ سال دیوار بادالینگ مملو از جمعیت شده، پس بهتر است برای بازدید از این محل نیز، صبح زود رهسپار آن‌‌جا شوید.

 

جاذبه‌های گردشگری شانگهای

عکس: bwallpaperhd.com

 

نکات جالبی که شاید درباره دیوار چین ندانید

بر خلاف آن‌چه که عموما گفته می‌شود، شما نمی‌توانید دیوار چین را از فضا ببینید. این مهم بارها توسط آن‌هایی که در ایستگاه فضایی اقامت دارند بازگو شده و تنها ماهواره‌ها هستند که با زوم کردن بر روی این نقطه از چین، می‌توانند از دیوار بزرگ عکاسی کنند. یکی دیگر از چیزهای که بعضا در مورد دیوار چین گفته می‌شود، سمی بودن بخش‌هایی از آن است. این مسئله تا حدی واقعیت دارد اما نه به  آن صورت که فکر می‌کنید. در بخش‌هایی از دیوار از آرسنیک استفاده شده است. آرسنیک که در دوران باستان به آن "سم پادشاهان" گفته می‌شود، برای جلوگیری از لانه کردن مورچه‌ها به کار گرفته می‌شد تا جلوی خرابی دیوار گرفته شود.

در دوران باستان، جاده ابریشم از نظر تجاری اهمیت زیادی برای چین و خیلی کشورهای دیگر داشت. به همین دلیل، بخش‌هایی از دیوار در جایی ساخته شده بود تا بتواند از این جاده نیز محافظت کند. این دیوار حتی یک نسخه آزمایشی هم داشت. دیوار ژانگجیانکو در دوران مینگ، یک نسخه اولیه از دیوار بود تا استحکام آن قبل از ساخت دیوار اصلی ارزیابی شود. بخش زیادی از دیوار که در واقع ۸۸۵۱ کیلومتر آن محسوب می‌شود نیز در همان دوره مینگ ساخته شده بود. بعدها از سال ۱۹۵۷ به بعد، نوسازی‌هایی در بخش‌های مختلف صورت گرفت تا از چیزی که باقی مانده، به خوبی مراقبت شود.

 

محبوب‌ترین جاذبه‌ها و فعالیت‌ها در شانگهای

عکس: pinterest.com

 

جاهای خاص در دیوار بزرگ چین

در بخش گوبیکو شما می‌توانید جاهیی که گلوله‌ها در جنگ‌های تاریخی به این دیوار خورده‌اند را مشاهده کنید. همچنین اگر به گذرگاه شانهای بروید، آن‌جا تنها مکانی خواهد بود که از خود دیوار، منظره‌ی دریا مشخص می‌شود. همچنین بخش جیانکو به خاطر زیبایی و سالم بودنش، اکثرا در کارت پستال‌ها و نقاشی‌ها مورد توجه قرار گرفته و خیلی‌ها آن را زیباترین نقطه در تمام دیوار به حساب می‌آورند. در نهایت یکی دیگر از زیباترین نقاط دیوار چین، سیماتای است. جایی که در تمام طول شب، چراغانی بوده و حتی شب‌ها نیز امکان بازدید از این مکان وجود دارد.

طریقه بازدید از دیوار بزرگ چین

با توجه به عظمت دیوار بزرگ چین هر بخش از دیوار در مکان‌های متفاوتی قرار گرفته‌اند. بنابراین مسیر و طریقه دسترسی به آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. البته امروزه برای تسهیل دسترسی گردشگران سیستم‌های حمل و نقل مختلفی تعبیه گشته است. از جمله این وسیله‌های حمل و نقل بسته به مسیر انتخابی توریست‌ها می‌توان ماشین شخصی، قطار، اتوبوس توریستی و اتوبوس‌های عمومی را نام برد. علاوه بر آن از آنجایی که دیوار چین مهم‌ترین جاذبه‌ گردشگری چین محسوب می‌شود تورهای گردشگری یک روزه و نیم روزه برای بازدید از این مکان برگزار می‌شوند. در نتیجه علاقه‌مندان می‌توانند با رزرو تور دیوار چین بدون سختی و دردسر بازدید خود را انجام داده و روزی فوق‌العاده را برای خود رقم بزنند.

 

بازدید از جاذبه‌های گوانگجو

عکس: cnn.com

 

آیا دیوار چین، تنها دیوار عظیم دنیاست؟

خیر، در سرزمین‌های دیگر نیز دیوارهای این چنینی ساخته شده‌اند اما خیلی از آن‌ها دیگر باقی نمانده‌اند. برای مثال، دیوار آتن در سال ۴۶۵ قبل از میلاد مسیح، آتن را به پیرائوس وصل می‌کرد دسترسی به بندر برای ارتشیان فراهم شده و از آن مناطق به خوبی دفاع کنند. بعدها در همان منطقه دیوار دیگری هم ساخته شد. دیوار هادریان را هم امپراطوری روم ساخته بود که هنوز هم بخش‌هایی از آن باقی مانده‌اند. دیواری که در قرن دوم قبل از میلاد مسیح ساخته و طول آن به بیش از ۱۱۷ کیلومتر می‌رسید. حتی در روسیه نیز در قرن دوازدهم میلادی، دیوار بزرگی به نام دیوار مسکو ساخته شده بود.

سزار ایوان اول دستور داده بود که دیواری بزرگ به دور کرملین ساخته شود. این دیوار قرار بود از چوب بلوط باشد اما بعدها تغییراتی در آن ایجاد شد و در نهایت کار ساخت دیوار کرملین با ابعادی بسیار کوچک‌تر از آن چه در تصور پادشاه بود، در سال ۱۴۹۶ میلادی به پایان رسید. با این حال، دیوار در جنگ با ناپلئون، اگر چه خراب نشد اما در نهایت دوام نیاورد و نیروها توانستند به داخل کرملین نفوذ کنند.

عکس: pinterest.com

 

منبع ۱

منبع ۲ 

۱۴ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 18 آذر 1402)

نظرات کاربران