راهنمای سفر ۳ روزه به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
راهنمای سفر ۳ روزه به استانبول

استانبول یکی از آن شهرهای ابدی است که هر چند بار از آن بازدید کنید، باز هم برایتان تازگی خواهد داشت. این نقطه همگرایی جادویی شرق و غرب، با انواع جاذبه‌های گردشگری از بناها و مساجد عثمانی گرفته تا انبوه غذاکده‌های متنوع، طبیعت باشکوه، مراکز خرید قابل توجه و غیره پر شده است. اگر تنها ۳ روز فرصت گشت و گذار در این شهر را دارید، تقریبا زمان کافی برای بازدید از مهمترین مکان‌های توریستی شهر را در سفر با تور استانبول خواهید داشت. هر چند که هرکسی با سرعت متفاوتی سفر می‌کند. در ادامه برنامه‌ای خاطره انگیز برای این سفر ترتیب داده‌ایم تا به شما در این گردش کوتاه مدت کمک کنیم. و اما برنامه روز اول سفر با تور استانبول:

 

مسجد آبی

روز اول این برنامه ۳ روزه، منطقه سلطان احمد را پوشش می‌دهد که تمرکز بالایی روی جاذبه‌های تاریخی دارد. این محله، ویترینی از گذشته باشکوه شهر است و برخی از بهترین مکان‌های دیدنی استانبول نظیر مساجد معروف، کلیساها و خانه‌های مربوط به دوران بیزانس، روم و عثمانی را در خود جای داده است. سلطان احمد را بهتر است با پای پیاده بگردید.

گشت و گذار را با دیدن مسجد آبی آغاز می‌کنیم که یکی از جاذبه‌های اصلی استانبول به شمار می‌آید. این بنا از فاصله‌ای دور قابل تشخیص است و اندازه بزرگ و موقعیت مکانی خاص در خط افق استانبول، این اثر را به فتوژنیک ترین ساختمان استانبول بدل کرده‌اند.

مسجد آبی بزرگ‌ترین مسجد عثمانی است. فواره وضوی شش ضلعی در مرکز حیاط قرار دارد و اکنون کاملا تزئینی است و استفاده نمی‌شود. جلوه آبشاری گنبدها نیز کاملا خیره کننده است!

فضای داخلی مسجد شگفت‌انگیز بوده و دارای بیش از ۲۰۰۰۰ کاشی ایزنیک آبی کبالتی است که به آرامی در نور ۲۶۰ درجه پنجره مسجد می‌درخشند و به زیبایی با نیلوفرها، میخک ها، لاله‌ها و گل رز تزئین شده‌اند. چهار ستون فیلی گنبدی به قطر ۲۲ متر و ارتفاع ۴۳ متر را نیز در این بنا خواهید یافت. گفتنی است ورود به مسجد آبی رایگان بوده و همه روزه باز است. اما بهتر است صبح زود از آن بازدید کنید، زیرا در ساعات دیگر بسیار شلوع می‌شود.

 

کاخ آینالی کاواک استانبول را بشناسیم

میدان سلطان احمد و هیپدروم

میدان سلطان احمد، میدانی مستطیلی شکل است که در کنار مسجد آبی قرار دارد. این میدان در مرکز سلطان احمد یا استانبول قدیم واقع شده است. حجم عظیمی از هنر و معماری که قدمت آنها به هزاران سال قبل باز می‌گردد را می‌توان در خیابان‌های باریک و پیچ در پیچ اطراف میدان یافت. باغ‌های کوچک میدان، مکان خوبی برای نشستن و تماشای مردم هستند. این میدان در گذشته محل هیپدروم بود: میدان غول‌پیکر ارابه‌سواری که مرکز فرهنگی امپراتوری بیزانس به شمار می‌آمد و قدمت آن به سال ۲۰۰ پس از میلاد باز می‌گردد.

هیپدروم پس از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها تخریب گشت، اما همچنان برای مناسبت‌های عمومی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این مناسبت‌ها، ابلیسک‌ها و مجسمه‌های هیپدروم را زینت می‌دادند، اما امروزه بقایایی از هیپدروم به جای مانده است.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا، یک مخزن وسیع و زیرزمینی و یک نمونه خیره کننده از مهندسی بیزانس است. طراحی مخزن و فضای داخلی غار مانندش حیرت‌انگیز بوده و در تابستان این مکان بسیار خنک و آرامش بخش است.

این آب انبار که بعنوان یک مخزن ذخیره آب زیرزمینی برای خدمت رسانی به کاخ بزرگ ساخته شده بود، قادر بود تا ۸۰۰۰۰ متر مکعب آب را از ۲۰ کیلومتر قنات اطراف دریای سیاه ذخیره کند. این آب انبار، پس از خروج امپراتوران بیزانس از شهر بسته شد و بعدها به عنوان یک انبار ضایعات برای عثمانی‌ها عمل کرد.

در سفر با تور استانبول توصیه می‌کنیم حتما سری به اینجا بزنید و از تماشای شکوه این مکان همراه با موسیقی چکه‌های آب که از طاق فرو می‌ریزند لذت ببرید. نور اندک این مخزن باعث می‌شوند ستون های دورتر مانند یک فانوس به نظر برسند. تصاویر طاق‌های استادانه‌ای که در آب‌های موج‌دار منعکس شده‌اند همراه با ماهی‌های کپور که با تنبلی در میان این آب‌های نورگیر شنا می‌کنند، فضایی رویایی و شاعرانه را به مخاطبان هدیه می‌دهند.

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم برای شکم گردی و صرف نهار و استراحت، به یکی از رستوران‌های این منطقه بروید و اطلاعات لازم را از مقاله بهترین رستوران‌های منطقه فاتح استانبول بدست آورید.

 

از ۵ کاخ زیبای استانبول بازدید کنید

ایاصوفیه

بعد از استراحت، نوبت به بازدید از بنای تاریخی ایاصوفیه می‌رسد. از میان تمام جاذبه‌های اصلی استانبول، ایاصوفیه به دلیل معماری نوآورانه، تاریخ افسانه‌ای و اهمیت مذهبی محبوبیت بیشتری دارد. این عمارت وسیع، بر روی دو کلیسای قبلی ساخته شد و توسط امپراتور ژوستینیان در سال ۵۳۷ افتتاح شد.

ایاصوفیه در سال ۱۴۵۳ پس از فتح قسطنطنیه، توسط عثمانی‌ها از کلیسا به مسجد بدل گشت. تا سال ۱۹۳۵، بعنوان مسجد به کار خود ادامه داد و پس از آن تبدیل به موزه شد. در ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۰، دولت ترکیه کاربری موزه ایاصوفیه را لغو کرد و کاربری آن را به مسجد بازگرداند.

نقطه عطف این بنا، گنبدی است که حدود ۳۱ متر قطر دارد و ارتفاع آن از کف به ۵۶ متر می‌رسد. این گنبد بعنوان یک معجزه مهندسی در نظر گرفته می‌شود و تاکنون الهام بخش چندین بنای برجسته مذهبی بوده است. تمام فضای داخلی گنبد، با کاشی‌های معرق طلای درخشان پوشانده شده است.

پارک گولهانه

بعنوان آخرین گزینه گردشگری روز اول، پیشنهاد می‌کنیم عصر هنگام سری به پارک گولهانه استانبول بزنید. این فضای سرسبز، یکی از محبوب‌ترین پارک‌های استانبول است که در آن انبوهی از مردم محلی و گردشگران برای پیک‌نیک گرد هم می‌آیند و زیر سایه درختان، روی تخت‌هایی که با گلهای رنگارنگ احاطه شده‌اند اوقاتی شاد را سپری می‌کنند.

پارک گولهانه، قسمت پایینی کاخ توپکاپی را اشغال می‌کند و شامل چند مکان دیدنی جالب است. ستون گوتلار و بنای یادبود پیروزی قرن سوم که به خوبی حفظ شده اند، در انتهای پارک قرار دارند. بعلاوه در انتهای شمال شرقی پارک، می‌توانید از مشاهده منظره‌ای زیبا از آب‌هایی که از شاخ طلایی به تنگه بسفر می‌رسند، لذت ببرید.

گفتنی است این پارک منطقه بسیار بزرگی را پوشش می‌دهد و باغ‌های زیبا، درختان، استخرها و کافه‌های روباز را در خود جای داده است. بنابراین می‌توانید برای صرف یک شام سبک به یکی از این کافه‌ها بروید و از استراحت و دورهمی با عزیزانتان لذت ببرید.

 

۸ جاذبه‌ی گردشگری طبیعی در استانبول

کاخ توپکاپی

روز دوم از سفر با تور استانبول را به گشت و گذار در مکان‌های دیدنی نظیر کاخ توپکاپی، بازار بزرگ و مسجد سلیمانیه خواهیم گذراند. همچنین سری می‌زنیم به محله‌های دوقلوی بلات و فنر که به ندرت بازدید می‌شوند، اما بسیار جالب توجه هستند. این مناطق تحت پوشش دوران عثمانی بوده و مکانی هستند که مهاجران ارمنی، یونانی و یهودی برای اولین بار در آنها ساکن شدند.

و اما در مورد کاخ قدرتمند توپکاپی باید بگوییم که محل اقامت سابق و مقر حکومت سلاطین عثمانی بوده است. مساجد، کتابخانه‌ها، اصطبل‌ها، آشپزخانه‌ها، مدارس، ضرابخانه شاهنشاهی، خزانه‌ها، پادگان‌ها، اسلحه‌خانه‌ها، ادارات دولتی و تالارهای آمفی تاتر را می‌توانید در این مکان باشکوه بیابید.

این کاخ در دوران شکوفایی خود، جمعیتی نزدیک به ۴۰۰۰ نفر را در خود جای می‌داد. اما در سال ۱۹۰۹ به طور کامل متروکه شد و در سال ۱۹۲۴ به موزه بدل گشت. اگر می‌خواهید از تمام قسمت‌های این کاخ دیدن کنید، باید ۳-۴ ساعت وقت صرف کنید. و البته برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ۸ نکته برای آشنایی با کاخ توپکاپی استانبول را نیز مطالعه کنید.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه، مهمترین مسجد استانبول و بهترین بنای عثمانی در این شهر است. این مسجد در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۵۷ توسط بزرگترین معمار امپراتوری عثمانی، یعنی سینان و به دستور سلطان سلیمان اول ساخته شد. حیاط مسجد سلیمانیه با ستون‌هایی از مرمر و گرانیت صورتی رنگ مصری احاطه شده است که گفته می‌شود از هیپدروم بازیافت شده‌اند.

فضای داخلی مسجد ساده و در عین حال شیک بوده و در مقایسه با مسجد آبی بسیار آرام تر و خلوت‌تر است. محراب و منبر، از سنگ مرمر سفید با کاشی‌های ایزنیک ساخته شده‌اند و همچنین یک فرش زیبای خرمالوی رنگ و مدال‌هایی با خطوط جذاب، فضای داخلی را پر کرده‌اند.

بازار بزرگ و بازار ادویه

اینجا بزرگترین بازار استانبول است و بر اساس برخی معیارها، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان به شمار می‌آید. این بازار بیش از ۴۰۰۰ مغازه فروش جواهرات، فانوس، فرش، کالاهای چرمی، قلیان، سفال و موارد دیگر را در خود جای داده است. علاوه بر این، بازار بزرگ دارای بانک‌ها، کافه‌ها، مسافرخانه‌ها، رستوران‌ها، فواره‌ها، مسجد و اداره پست است که در شبکه‌ای از ۶۱ خیابان باریک که مجموعا ۸ کیلومتر طول دارند، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

 

حقایقی که درباره استانبول نمی‌دانید

پس از گشت و گذار، می‌توانید ناهارتان را در یکی از رستوران‌های این حوالی صرف کنید و انرژی تازه‌ای برای ادامه این روز هیجان انگیز کسب نمایید. مطالعه مقاله ۵ رستوران عالی اطراف بازار بزرگ استانبول در این رابطه، خالی از لطف نیست.

در کنار این بازار سری هم به  بازار ادویه بزنید که یکی از رنگارنگ‌ترین مکان‌های دیدنی در استانبول است. این بازار L شکل که در اوایل قرن هفدهم ساخته شده، در حال حاضر  ۸۸ غرفه انواع ادویه جات، گیاهان دارویی و سایر مواد غذایی مانند عسل، آجیل، خاویار، میوه‌های خشک، شیرینی و پاستیرما (گوشت گاو پخته شده) را ارائه می‌دهد.

فنر و بالات

اگر انرژی و حوصله کافی دارید، پیشنهاد می‌کنیم باقی روز دوم را به بازدید از محله ‌ای فنر و بالات بگذرانید. بالات یک مرکز یهودی نشین است، در حالی که فنر یک منطقه قدیمی یونانی به شمار می‌آید.

گفتنی است چند مکان اینستاگرامی نیز در این محله‌ها وجود دارند که دو مکان از مهمترین آنها عبارتند از: خیابان سنگفرش و شیب دار Merdivenli Yokuş با خانه‌های پاستلی و همچنین تقاطع خیابان‌های Kiremit  و Usturumca Sokak که سرشار از خانه‌های رنگارنگ و مجسمه‌ها و نقوش کوچک تزئینی هستند. می‌توانید در این مکان‌ها بهترین عکس‌های یادگاری در سفر با تور استانبول را ثبت کنید.

بسیار خب! دومین روز سفر نیز به خوبی و خوشی به پایان رسید. به هتل بروید و از یک استراحت لذت بخش برخوردار شوید و برای روز سوم سفر آماده شوید.

پل گالاتا

روز پایانی این برنامه سفر ۳ روزه را به گشت و گذار در حوالی بسفر، کاخ دولما باهچه و پل گالاتا خواهیم گذراند.

پل گالاتا یکی از مشهورترین بناهای استانبول است. پل فعلی که در سال ۱۹۹۴ ساخته شد، پنجمین بازسازی آن است و در حقیقت پل اصلی در سال ۱۸۴۵ ساخته شد.

پل به خودی خود یک شگفتی معماری نیست، اما بعنوان یک پیوند دهنده مهم بین دو طرف استانبول اروپایی، یعنی بخش قدیمی و امپراتوری شهر با منطقه اروپایی شده و مترقی بی اوغلو عمل می‌کند که توسط آب‌های خلیج شاخ طلایی هم جدا شده‌اند. روزانه انبوهی از ماهیگیران به امید صید به عرشه بالایی پل گالاتا سرازیر می‌شوند. عرشه پایین نیز جایگاه تعدادی کافه، بار و رستوران است. مناظر از اینجا، پایین شاخ طلایی و خود بسفر، به ویژه در غروب خورشید خیره کننده هستند.

کروز سواری در بسفر

خط افق استانبول، یکی از بهترین مناظر شهری در جهان است و به طرق مختلف می‌توان به آن دید داشت. اما بهترین مکان برای تماشای چنین منظره باشکوهی، عرشه کشتی در تنگه بسفر است. روزانه تعداد ثابتی از کشتی‌ها از اسکله امینونو، در طول تنگه بسفر و شاخ طلایی عبور و مرور دارند. همانطور که کشتی از تنگه بسفر عبور می‌کند، ساحل اروپا را در سمت چپ و ساحل آسیا را در سمت راست خواهید داشت.

در حین این سفر می‌توانید از برج کوچک و سفید Leander’s Tower نیز دیدن کنید که یکی از جاذبه‌های بسیار محبوب و معروف در استانبول به شمار می‌آید. این برج که سابقا کاربری یک مرکز قرنطینه، یک فانوس دریایی و یک نقطه کنترل گمرک را داشت، اکنون با یک رستوران و کلوپ شبانه پذیرای گردشگران تور استانبول است. بنابراین می‌توانید ضمن بازدید، این مکان را برای صرف ناهار انتخاب کنید.

 

بهترین هتل‌های سمت اروپایی استانبول

دولما باهچه

کاخ دولما باهچه، بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین کاخ‌ موجود در تنگه بسفر است و ۶۰۰ متر طول دارد. این کاخ که در سال ۱۸۵۶ به دستور سلطان عبدالمجید دوم ساخته شد، از ۲۸۵ اتاق، چهار سالن بزرگ، شش گالری، پنج راه پله اصلی، شش حمام و ۴۳ سرویس بهداشتی تشکیل شده است و در ساخت آن، ۱۴ تن طلا و ۶ تن نقره به کار رفته است. بعلاوه در اینجا کف پوش‌های پارکت منبت کاری شده، شیشه‌های ونیزی، و حمام‌های امپراتوری الابستر صورتی شفاف، شما را به وجد می‌آورند. گفتنی است عکس گرفتن در داخل کاخ اکیدا ممنوع است.

میدان تکسیم و خیابان استقلال

و در نهایت ساعات باقیمانده از روز را در میدان تکسیم و خیابان استقلال خواهیم گذراند. میدان تکسیم، یک میدان عمومی بزرگ است که قلب استانبول امروزی به شمار می‌آید. بخش جنوب غربی میدان، محل نصب بنای یادبود استقلال است که آتاتورک و دیگر بنیانگذاران جمهوری مدرن ترکیه را نشان می‌دهد.

خیابان استقلال که از این میدان تکسیم منشعب شده مغازه‌ها، بارها، کافه ها، رستوران‌ها و کلوب‌های بسیاری را در خود جای داده و همیشه پر از گردشگران و مردم محلی است که در روز به خرید و در شب هنگام به تفریح مشغولند. جالب است بدانید خیابان استقلال، بلواری است که فقط برای عبور و مرور عابرین پیاده طراحی شده است. این خیابان، مجموعه‌ای از عمارت‌های باشکوه همراه با معماری هنری را در خود جای داده است.  

در نهایت مواظب حرکت ترامواهای قرمز رنگ عتیقه بسیار زیبا و فتوژنیک باشید که در امتداد خیابان استقلال از تونل تا میدان تکسیم حرکت می‌کنند. این بود برنامه ما از یک سفر 3 روزه به استانبول!

۲۲ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران