نقشه و ایستگاه‌های خط T1 تراموا استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
نقشه و ایستگاه‌های خط T1 تراموا استانبول

تور استانبول مقصدی بسیار بزرگ است و حمل و نقل در آن از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای همه از جمله ساکنین و توریست‌هایش اهمیت دارد و بر کیفیت برنامه ریزی روزها نقش مستقیم می‌گذارد. دولت همواره تلاش کرده به شیوه‌های مختلفی به این موضوع رسیدگی کند. خط T1 تراموا در استانبول حمل و نقل بسیار آسانی را بین مکان‌های توریستی فراهم می‌کند. به لطف تراموا می‌توانید به راحتی از سلطان احمد به تکسیم بروید. در این مقاله می توانید نقشه تراموا استانبول و مهم ترین ایستگاه های تراموا T1 را بیابید.

تراموا که از Bağcılar می‌آید، هنگام عبور از قلب شهر قدیمی استانبول به مقصد نهایی (Kabataş) می رسد. با استفاده از تراموا T1 می‌توانید به بازار بزرگ استانبول، مسجد آبی، ایاصوفیه، بازار ادویه، برج گالاتا و میدان تقسیم بروید. با توجه به ترافیک افتضاح استانبول استفاده از حمل و نقل کارآمد و مقرون به صرفه همچون چوب جادو می‌ماند.

 

نقشه T1 تراموا استانبول برای سال ۲۰۲۲

این خط بین باغسیلار یکی از حومه‌های استانبول و کاباتاش یکی از قطب‌های حمل و نقل سواحل بسفر امتداد دارد. از ایستگاه تراموا کاباتاش می‌توانید به فونیکولار F1 بروید تا به میدان تقسیم برسید. بنابراین می‌توانید به مراکز مهم گردشگری بی اوغلو (شهر جدید استانبول) مانند خیابان استقلال و برج گالاتا در استانبول برسید. از سوی دیگر، می‌توانید با کشتی از کاباتاش به مراکز توریستی مانند کادیکوی یا اسکودار در سمت آسیایی بروید. علاوه بر این، قایق‌هایی که تورهای کروز بسفر را انجام می‌دهند نیز از اینجا حرکت می‌کنند. در نهایت می‌توانید با پیاده روی از ایستگاه تراموا کاباتاش به کاخ دولما باغچه استانبول برسید. علاوه بر این، استادیوم وودافون پارک بشیکتاش، یکی از مهم‌ترین باشگاه‌های فوتبال استانبول، نیز در چند قدمی کاباتاش قرار دارد.

 

معرفی معروف‌ترین دسر فروشی‌های استانبول

ایستگاه‌های خط T1 تراموا استانبول

ایستگاه‌های تراموا T1 استانبول در واقع بسیار بیشتر از ۱۲ ایستگاهی است که در این مقاله آورده‌ایم. توقف‌های فهرست فقط نقاط توریستی استانبول را پوشش می‌دهند. به همین دلیل، این‌ها ایستگاه‌هایی هستند که بازدیدکنندگان خارجی باید به طور ویژه آن‌ها را بشناسند. هر یک از این ایستگاه‌ها در چند قدمی موزه‌های مهم، مراکز خرید و بناهای تاریخی استانبول قرار دارند. تراموا T1 برای کسانی که می‌خواهند از شهر قدیمی استانبول دیدن کنند بسیار مفید خواهد بود. تراموا T1 که به شما امکان می‌دهد به مکان‌هایی مانند بازار بزرگ، مسجد آبی استانبول، ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و بازار ادویه دسترسی داشته باشید، همچنین به شما امکان می‌دهد به سمت دیگر شاخ طلایی (منطقه بی اوغلو) برسید.

۱- ایستگاه تراموا  Zeytinburnu

ایستگاه تراموا Zeytinburnu قبلا ایستگاه ترانزیت بود که بیشتر گردشگران تور استانبول در مسیر خود به فرودگاه از آن استفاده می‌کردند. انتقال از Zeytinburnu به مترو M1 منطقی‌ترین راه برای رفتن به فرودگاه آتاتورک، فرودگاه قدیمی بود. با افتتاح فرودگاه جدید استانبول، ایستگاه تراموا Zeytinburnu اهمیت سابق خود را از دست داد. با این حال، از آنجایی که مراکز خرید بسیار کمی در استانبول قدیم وجود دارد، بهترین راه برای رفتن به مرکز خرید Marmara Forum هنوز هم سوار شدن به T1 از سلطان احمد به ایستگاه تراموا Zeytinburnu است.

 

تفریح در پارک‌های بازی و آبی استانبول

۲- ایستگاه تراموا هاسکی

ایستگاه تراموا Haseki در چند قدمی هیستوریا، یکی از مراکز خرید متوسط استانبول قرار دارد. مرکز خرید هیستوریا به عنوان نزدیک‌ترین مرکز خرید به مهم‌ترین مکان‌های اقامتی شهر قدیمی مانند سیرکچی، سلطان احمد، بیازیت و لاللی متمایز است. مراکز خرید بسیار بزرگ‌تر و محبوبی مانند ایستینیه پارک استانبول، کانیون، جواهیر، مرکز خرید استانبول، آکاسیا و مرکز زورلو در استانبول وجود دارد. با این حال، هیستوریا هنوز هم برای افرادی که در هتل‌های شهر قدیمی استانبول اقامت می‌کنند، آسان‌ترین گزینه برای گردش است.

۳- ایستگاه تراموا آکسارای

ایستگاه تراموا آکسارای یکی از قطب‌های حمل و نقل عمومی استانبول محسوب می‌شود. زیرا شما را با ایستگاه قایق فری مارمارای و ینی‌کاپی متصل می‌کند. پس از خروج از تراموا در آکسارای، می‌توانید در عرض چند دقیقه به ایستگاه مارمارای بروید و به سمت آسیایی استانبول برسید. اگر از آکسارای به مارمارای بروید، می‌توانید تنها در ۴ دقیقه به سیرکچی (قلب شهر قدیمی)، و ۸ دقیقه به اسکودار (سمت آسیایی) و در ۱۲ دقیقه به Ayrilik Cesmesi (منطقه کادیکوی در سمت آسیایی) برسید. هنگامی که سوار متروی زیردریایی مارمارای شدید، از زیر تنگه بسفر استانبول به سمت آسیایی سفر می‌کنید. این به شما امکان می‌دهد تا از تنگه بسفر بسیار سریع‌تر از هر کشتی دریایی عبور کنید. پس از استفاده از مارمارای برای رسیدن به Ayrilik Cesmesi، می‌توانید به راحتی با خط M4 به کادیکوی برسید. کادیکوی بهترین مکان خرید و غذاخوری در بخش آسیایی استانبول است.

 

۱۱ مقصد جذاب برای سفرهای نیم روزه از استانبول

۴- ایستگاه تراموا بیازیت

ایستگاه تراموا بیازیت درست در کنار بازار بزرگ واقع شده است. نزدیک‌ترین دروازه بازار بزرگ به ایستگاه تراموا دروازه ۷ است. این دروازه که یکی از ورودی‌های اصلی بازار بزرگ است که شما را به خیابان اصلی Kalpakcilarbasi Caddesi هدایت می‌کند. هر کسی که از دروازه ۷ وارد می‌شود می‌تواند با پیاده روی در خیابان اصلی از دروازه ۱ خارج شود و از طریق خیابان نوروسمانیه به راحتی به سلطان احمد برسد. خیابان نوروسمانیه (خارج از بازار بزرگ) مسیر پیاده روی زیبایی پر از مغازه‌های لوکس است. برای کسی که بین دروازه‌های اصلی، دروازه ۷ و دروازه ۱ قدم می‌زند، یافتن راهی در بازار بزرگ ممکن است آسان به نظر برسد. اما برعکس، گم شدن در بازار بزرگ که ۶۷ خیابان و ۳۰۰۰ مغازه دارد، بسیار آسان است.

۵- ایستگاه تراموا سلطان احمد

ایستگاه تراموا سلطان احمد استانبول مهم‌ترین ایستگاه تراموا T1 است. زیرا می‌توانید از ایستگاه تراموا سلطان احمد به سازه‌های نمادینی مانند مسجد آبی، ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا و کاخ توپکاپی استانبول بروید. همانطور که از نقشه بالا می‌بینید، بیشتر بناهای تاریخی شهر قدیمی استانبول در اطراف ایستگاه‌های تراموا بیازیت، سلطان احمد و گلخانه واقع شده‌اند. کاوش در این بناها و موزه‌های تاریخی در سلطان احمد کل روز را به شما خواهد برد. در پایان روز، می‌توانید دوباره با تراموا به تکسیم بروید تا زندگی شبانه استانبول را کشف کنید.

 

تاریخچه و محله‌های شاخ طلایی در استانبول

۶- ایستگاه تراموا گلخانه

ایستگاه تراموا Gulhane این فرصت را به شما می‌دهد تا با پای پیاده به موزه باستان شناسی استانبول و پارک گلخانه برسید. اگرچه این دو مکان مهم گردشگری در داخل دیوارهای کاخ توپکاپی باقی مانده‌اند، اما می‌توان به راحتی از ایستگاه تراموا گلخانه به آن‌ها دسترسی داشت. برای رسیدن به این سازه‌ها باید از «دروازه گلخانه»، دروازه ثانویه کاخ توپکاپی عبور کنید. وقتی از این در وارد می‌شوید، بارزترین چیزی که پیش روی شماست پارک باشکوه گلخانه خواهد بود. اگر مسیر روبروی خود را به سمت راست دنبال کنید و کمی از شیب بالا بروید، موزه باستان شناسی استانبول در سمت چپ شما قرار می‌گیرد. همچنین لازم به ذکر است که موزه علوم و فناوری اسلامی در داخل پارک گلخانه واقع شده است. این موزه کم‌تر شناخته شده دارای آثار بسیار جالبی است.

۷- ایستگاه تراموا سیرکچی

ایستگاه تراموا سیرکچی در قلب شهر قدیمی استانبول واقع شده است. این محله شلوغ که در طول روز با همهمه مردم پر می‌شود، از دوره عثمانی یکی از مهم‌ترین مکان‌های تجارت و غذاخوری شهر بوده است. ایستگاه تراموای سیرکچی در وسط یک میدان تاریخی واقع شده و در گوشه‌ای از این میدان، ایستگاه راه آهن سیرکچی را می‌بینید، آخرین ایستگاه قطار اورینت اکسپرس که در گذشته مسافرانی را بین پاریس و استانبول حمل می‌کرد. سیرکچی یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید بهترین غذاهای خیابانی استانبول را در آن پیدا کنید. در اینجا می‌توانید دسرهای خوشمزه ترکی و بهترین رستوران‌های محلی ترکیه را پیدا کنید. مخصوصا رستوران‌های خیابان هوکاپاشا خیلی خوب هستند. کساپ عثمان، یکی از بهترین مکان‌های دونر در استانبول نیز در اینجا قرار دارد.

 

اینستاگرامی‌ترین کافه‌های استانبول

۸- ایستگاه تراموا امینونو

ایستگاه تراموا امینونو در مجاورت بازار معروف ادویه است. از بازار ادویه می‌توانید شیرینی، برگ چای، زعفران، آجیل محلی و البته انواع ادویه جات تهیه کنید. اگرچه این بازار ۳۰۰ ساله مانند یک نسخه کوچک از بازار بزرگ است، اما فضای دنج‌تری دارد. حمدی، یکی از بهترین رستوران‌های کبابی استانبول، درست در کنار بازار ادویه قرار دارد. علاوه بر این، مسجد رستم پاشا که در آن می‌توانید زیباترین نمونه‌های کاشی‌های ایزنیک را ببینید نیز اینجاست. بیشتر تورهای غذاهای خیابانی که در سال‌های اخیر در استانبول بسیار محبوب بوده‌اند از بازار ادویه شروع می‌شوند. زیرا در اطراف این بازار غذاهای معروف منطقه مانند دونر، کوکورک و ساندویچ ماهی وجود دارد.

۹- ایستگاه تراموا کاراکوی

ایستگاه تراموا کاراکوی در وسط یک میدان تاریخی واقع شده و منطقه کاراکوی نیز بندر این شهر در دوره بیزانس و عثمانی بوده است. به همین دلیل، کاراکوی هنوز میراث ساختار جهان وطنی خود را از گذشته به همراه دارد. از زمانی که کاراکوی در قرن نوزدهم بازسازی شد، دارای ساختمان‌هایی با معماری باروک و نئوکلاسیک است. به همین دلیل برخلاف شهر قدیمی، ویژگی‌های اروپایی زیادی را در خود دارد. از این نظر، غرب زدگی در آخرین دوره امپراتوری عثمانی را نیز می‌توان در اینجا دید. شما می‌توانید شیرینی فروشی‌های فوق‌العاده و رستوران‌های محلی را در خیابان‌های فرعی کاراکوی پیدا کنید. همچنین می‌توان از کاراکوی تا برج گالاتا و خیابان استقلال پیاده روی کرد. کاراکوی همچنین محل گالاتاپورت، بندر کروز استانبول است.

 

معروف‌ترین جمعه بازارهای استانبول

۱۰- ایستگاه تراموا توپخانه

ایستگاه تراموا توپخانه در مجاورت مسجد کیلیچ علی پاشا، یک مسجد قرن شانزدهمی عثمانی قرار دارد. زمانی که به توپخانه رسیدید، بندر کروز استانبول و موزه هنر مدرن استانبول در فاصله چند قدمی قرار دارند. توپخانه یکی از مرکزی‌ترین مکان‌های بی‌اوغلو است. از اینجا می‌توانید پیاده به «جهانگیر»، یکی از جالب‌ترین محله‌های استانبول بروید. جهانگیر به خاطر مغازه‌های فروش عتیقه‌جات مشهور بوده و علاوه بر این، موزه معصومیت اورهان پاموک برنده جایزه نوبل نیز در جهانگیر است. یکی از بهترین مکان‌های صبحانه در استانبول، نایف، تنها ۵ دقیقه پیاده تا ایستگاه تراموا توپخانه فاصله دارد. همچنین کیلیچ علی پاشا حمامی، یکی از بهترین حمام‌های ترکی استانبول، درست در کنار ایستگاه قرار دارد.

۱۱- ایستگاه تراموا فاندیکلی

ایستگاه تراموا فاندیکلی بسیار نزدیک به بندر کروز استانبول و موزه هنر مدرن استانبول است. علاوه بر این، مسجد نصرتیه، یک سازه عثمانی با معماری باروک، به ایستگاه تراموا بسیار نزدیک است. دانشگاه معمار سینان، یکی از دانشکده‌های هنرهای زیبای استانبول، درست در کنار ایستگاه تراموا فاندیکلی قرار دارد. این دانشگاه به معمار سنان، پرکارترین معمار تاریخ عثمانی اختصاص دارد.

 

برترین مراکز خرید استانبول (بخش سوم)

۱۲- ایستگاه تراموا کاباتاش

ایستگاه تراموا کاباتاش این فرصت را به شما می‌دهد تا به کاخ دولما باغچه، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی استانبول بروید. می‌توانید با کشتی از کاباتاش به سمت آسیایی بروید یا به تورهای کروز بسفر بپیوندید یا به جزایر پرنس بروید. ایستگاه تراموا کاباتاش در تقاطع منطقه بی‌اوغلو و بشیکتاش قرار دارد و به مجلل‌ترین هتل‌های شهر بسیار نزدیک است. هتل‌هایی مانند Ritz Carlton Istanbul، Swissotel the Bosphorus و Hilton Istanbul Bosphorus در چند قدمی هتل قرار دارند. همچنین از ایستگاه تراموا کاباتاش تا استادیوم وودافون پارک بشیکتاش، یکی از محبوب‌ترین باشگاه‌های فوتبال شهر، در چند قدمی فاصله است. از اینجا می‌توانید با اتوبوس به بشیکتاش بروید و از پیاده روی در سواحل بسفر لذت ببرید.

چگونه برای تراموا بلیط بخریم؟

اگر قصد خرید بلیط یکباره تراموا را دارید می توانید از دستگاه‌های توکن به نام Jetonmatik در کنار ایستگاه های تراموا استفاده کنید. با این حال، این گزینه گرانی است. در صورت خرید استانبول کارت، استفاده از تراموا ارزان‌تر خواهد بود و هنگام انتقال به وسیله نقلیه عمومی دیگر از تخفیف برخوردار خواهید شد. استانبول کارت یک کارت گذر در اندازه کارت اعتباری است و می‌توان آن را به راحتی بارگیری و استفاده کرد.

۲۱ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران