کاربرد استانبول کارت در شهر استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
کاربرد استانبول کارت در شهر استانبول

استانبول به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای جهان، امکانات زیادی برای ساکنین و گردشگران فراهم کرده است. در صورتی که با تور استانبول به این شهر پر آوازه ترکیه سفر می‌کنید و قصد دارید از مناطق مختلف این شهر دیدن کنید، استفاده از وسایل نقلیه عمومی یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های نقل و انتقال در این شهر است. برای این منظور بهترین و به صرفه‌ترین راه، خرید کارتی است که به آن استانبول کارت گفته می‌شود و در بسیاری از سوپرمارکت‌ها و دکه‌ها خرید و فروش می‌شود.


بهترین قسمت خرید استانبول کارت این است که شما می‌توانید به اندازه نیاز خود از آن استفاده کرده، آن را شارژ کنید و در نهایت به هنگام ترک استانبول، آن را در یکی از فروشگاه‌ها بفروشید. این کارت‌ها برای سوار شدن به اتوبوس، فونیکلار و مترو کاربرد دارند و نیازی نیست در ابتدا و انتهای سوار شدن آن را نشان دهید. کافی است برای ورود به هر کدام از ایستگاه‌ها فقط یک بار از آن بر روی درگاه گرفته و سپس به سمت مقصد مورد نظر روانه شوید.


کارت استانبول Istanbul Kart

استانبول کارت از نظر ظاهری همانند کارت‌های اعتباری و متروی تهران است و از تکنولوژی RFID بهره می‌برد. لازم است پس از این که آن را از یکی از فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های حمل و نقل اصلی سلطان احمد، تکسیم و یا فرودگاه خریداری کردید، سپس توسط دستگاه‌هایی که در ایستگاه‌های مترو قرار دارند، شارژ نموده و در هر کدام از وسایل نقلیه عمومی از آن کارت استفاده کنید. شارژ آن نیز به این صورت است که مثلا یک اسکناس ۱۰ لیری را به دستگاه می‌دهید و کارت را جلوی قسمت مشخص شده بر روی دستگاه می‌گیرید تا صدای بوق را بشنوید و کارت شما شارژ شود. این کار دو دقیقه بیشتر وقت شما را نخواهد گرفت و بسیار ساده است.

 

استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در استانبول

از مزایای استفاده از استانبول کارت این است که شما مجبور نیستید در هر بار مراجعه به هر کدام از ایستگاه‌ها، بلیط تهیه کنید. شارژ مجدد کارت از دستگاه های تعبیه شده در ایستگاه‌ها صورت می گیرد و این کار بدون صف و با صرف کمترین زمان انجام می‌شود. علاوه بر دستگاه‌ها و باجه‌های روزنامه‌فروشی، امکان شارژ استانبول کارت به صورت اینترنتی نیز وجود دارد که با مراجعه به وب سایت فروش آنلاین کارت استانبول امکان افزودن اعتبار به کارت را خواهید داشت. هر کدام از این کارت‌ها تا ۵ بار در گیت‌های ورودی قابل استفاده است و نیازی نیست که اگر ۲ نفر هستید، ۲ تا استانبول کارت مجزا بخرید. اگر مسیر هر دوی شما برای گردش در داخل شهر، یکی است، یک کارت برایتان کافی خواهد بود.

همچنین برای استفاده صحیح و آسان، بهتر است در ورودی هر ایستگاه، کارت را در فاصله ۵ تا ۸ سانتی متری از کارت خوان نگه دارید. در صورتی که دستگاه کارت شما را بشناسد، صدای کوتاهی خواهید شنید، صفحه نمایش آن روشن شده و مبلغ باقی مانده را نمایش خواهد داد و در باز خواهد شد تا وارد داخل ایستگاه شوید. در صورتی که مبلغ داخل کارت کافی نباشد، عبارت Kontör Yetersiz را مشاهده می‌کنید که در آن صورت می‌بایست به یکی از نزدیک‌ترین دستگاه‌ها رفته و آن را شارژ کنید و مجددا به گیت مورد نظر برگردید.

 

آشنایی با آب و هوای استانبول

کاربرد استانبول کارت

شما برای گشت و گذار در مناطق مختلف شهر نیاز خواهید داشت که از وسایل نقلیه در استانبول استفاده کنید تا به مقصد خود برسید. برای سفر داخل شهری ممکن است تاکسی بگیرید و یا در برخی مناطق توریستی استانبول با پای پیاده بروید و از مناظر لذت ببرید. از طرفی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌توانید سفری راحت‌تر و ارزان‌تر به نقاط مختلف شهر داشته باشید و در ضمن در مسیر خود افراد محلی را ببینید و یا با گردشگرهای دیگری آشنا شوید. وسایل نقلیه‌ای که می‌توانید توسط استانبول کارت از آنها استفاده کنید شامل مترو، فونیکلار، تراموا، متروباس، اتوبوس، قایق، هاواتاش یا همان اتوبوس فرودگاهی و برخی از قایق‌های کروز مانند توریل و دنتور می‌شود. برای راحتی سفرتان بهتر است نقشه آفلاین استانبول را نیز بر روی گوشی خود دانلود نمایید و تمام مناطق، ایستگاه‌های مترو و مراکز مهم و گردشگری شهر را از روی نقشه پیدا کنید.

 

نکاتی برای بهتر شدن سفر استانبول

۰۳ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران