سوغات استانبول چیست؟

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سوغات استانبول چیست؟

اگر به ترکیه سفر می کنید، هیچ راهی بهتر از خرید سوغاتی های ترکی در استانبول برای یادآوری سفرتان وجود ندارد. از بازارهای تاریخی گرفته تا مراکز خرید مدرن، استانبول پر از مکان‌های عالی برای خرید سوغاتی است. اما سوال نهایی همچنان باقی است. چه چیزی از استانبول به عنوان هدیه و سوغاتی می خرید؟ البته، همیشه راه آسانی برای تهیه آهن‌ربای یخچال یا تی‌شرت وجود دارد، اما همه ما می‌خواهیم بهترین وسایل را با خود به خانه ببریم.

 

خرید سوغاتی از استانبول

خوشبختانه فرهنگ ترکیه بسیار غنی است و سوغاتی های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید بدون توجه به بودجه خود در تور ترکیه خریداری کنید. بنابراین بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا بهترین‌های سوغاتی استانبول را برای خرید در سفر بعدی خود آورده ایم!

theturkeytraveler.com

 

چای ترکی

اگر یک هدیه برای خرید سوغات استانبول وجود داشته باشد آن چای ترکی است. این نوشیدنی رایج‌ترین نوشیدنی مردم ترکیه است که تخمین می‌زنند ترک‌ها ۵ استکان چای در روز و زمستان‌ها تا ۱۰ استکان چای می‌نوشند. عاشقان چای، بی شک طعم چای ترکی را دوست خواهند داشت. مخصوصا برگ چای که از سیلان میآید بسیار مرغوب و معطر است.

 

بهترین دسرهای ترکی به جز باقلوا در ترکیه

theturkeytraveler.com

 

فرش ترکی

شاید یکی از زیباترین سوغاتی هایی که در ترکیه وجود دارد فرش های ترکی باشد. هنر بافت این فرش‌ها را ترک‌هایی که از آسیای مرکزی به آناتولی امروزی (نزدیک کاپادوکیه) مهاجرت کرده‌اند، آورده‌اند. صنعت ساخت این فرش‌ها واقعا خارق العاده است، به همین دلیل است که آنها هیچ وقت ارزان نیستند. هر فرش به شیوه دو گره و با دست خلق می‌شود تا بیشترین دوام را داشته باشد! شما می‌توانید در تور استانبول از فرش‌های ترکی بخرید و به عنوان سوغاتی استانبول با خودتان ببرید. اما شاید چیزی که فرش های ترکی را بیش از پیش خواستنی می‌کند، طرح‌های زیبا باشد. هر فرش دارای یک الگوی هندسی پیچیده است و به طور طبیعی رنگ آمیزی می‌شود که نشان دهنده تنوع فرهنگی و نقوش محبوب سنت های ترکیه است. در بین چیزهایی که می‌توانید به عنوان سوغات استانبول بخرید فرش از همه گران تر است اما متأسفانه شناسایی یک فرش یا گلیم دستبافت ترکی خوب کار ساده ای نیست. فروشندگان محلی می‌دانند که چقدر فرش ها محبوب هستند و همین امر منجر به تولید انبوه بسیاری از آن‌ها در کارخانه ها شد. و از آنجایی که قیمت فرش از حدود ۵۰ دلار به چند هزار دلار می‌رسد، بهترین کار این است که شخص قابل اعتمادی داشته باشید که بهترین انتخاب ها را به شما معرفی کند.

چشم نظر

یکی از چیزهایی که به عنوان سوغات استانبول می‌توان خرید چشم نظر است که جنبه معنوی هم دارد! البته چشم نظر یک باور خرافی مربوط به ۵ هزار سال قبل است که از فرهنگ‌های مختلفی سرچشمه می‌گیرد اما ترک‌ها واقعا در استفاده از آن یک جورهایی افراطی و پیشرو هستند. طبق این، نفرین و اتفاق بدی به دنبال نگاه دیگران پیش میآید که تنها راه فرار از آن استفاده از چشم نظر است. چشم نظر از نمادی‌ترین و ارزان‌ترین سوغاتی استانبول است که می‌توانید به شکل های مگنتی و آویز و بدلیجات بخرید.

theturkeytraveler.com

 

چراغ های ترکی

اگر به دنبال دکوری‌های ترکی به عنوان سوغات استانبول هستید پس چراغ ترکی بخرید. این لامپ های موزاییکی نه تنها زیبا هستند، بلکه درخششی که از آنها می آید گرم و دنج است و برای یک شب رمانتیک عالی است. و به دلیل طراحی موزاییکی لامپ ها، هنگام روشن شدن در یک اتاق تاریک، الگوهای منحصر به فردی ایجاد می کنند. از لامپ های ترکی برای تزئین برخی از فضاهای داخلی تأثیرگذارترین اعضای امپراتوری عثمانی، یعنی سلطان استفاده شده است. امروزه هنر ساخت این فانوس های ترکی بخشی از فرهنگ و سنت ترکیه است.

 

خرید سوغاتی در سفر به آنکارا

theturkeytraveler.com

 

لوکوم

شاید یکی از بهترین سوغاتی هایی که می توانید از ترکیه تهیه کنید، لوکوم باشد. این شیرینی های ترکی هدیه مناسبی برای همکاران، خانواده و دوستان شما هستند. شیرینی ترکی با ترکیب نشاسته و شکر درست می شود که بعد از جوشاندن شربت غلیظی به دست می آید. سپس این مخلوط را با گلاب یا لیمو و گاهی آجیل یا شکلات طعم دار می کنند. این از سوغات استانبول است که تقریبا همه ی جای شهر به راحتی پیدا می‌شود. انواع مختلفی از لوکوم وجود دارد. نوع سنتی با طعم گلاب است، اما شما می توانید انواع ممتاز با فندق، پسته و انواع دیگر مواد را نیز پیدا کنید!

theturkeytraveler.com

 

ادویه‌جات ترکی

ترکیه همچون کشورمان به لحاظ ادویه جات خیلی غنی است. به طوری که در استانبول بازاری به نام بازار ادویه استانبول وجود دارد که صرفا به ادویه ها و گیاهان اختصاص دارد. و اگر تا به حال از این مکان دیدنی استانبول دیدن کرده باشید، آنگاه عطر قدرتمند و منحصربه‌فردی شبیه به عطاری را از لحظه ورود حس خواهید کرد. این از سوغات استانبول است که بی برو برگرد باید از آن تهیه کنید. شما می‌توانید همه چیز را از فلفل چیلی ترکی (پل بیبر) گرفته تا سماق و فلفل اورفا (ایزوک) تهیه کنید. شاید وقتی برای اولین بار وارد بازار می شوید ندانید ادویه‌ها و گیاهان ترکی چیست، اما مغازه داران معمولا با خوش رویی شما را با برخی از ادویه های ترکی آشنا می‌کنند. ادویه جات معمولا مقرون به صرفه هستند و سفری مقرون به صرفه انتخابی فوق العاده اند.

 

فروشگاه‌های خرید سوغاتی در تقسیم

theturkeytraveler.com

 

سرامیک ایزنیک

سرامیک ایزنیک نوعی سرامیک ترکی است که منشا آن شهر ایزنیک در آناتولی غربی است. این نوع سرامیک ها در قرن ۱۵ تا ۱۶ میلادی و پس از تأسیس امپراتوری عثمانی بسیار محبوب شدند و حالا به عنوان سوغات استانبول در نظر گرفته می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت سرامیک های ایزنیک به دلیل طراحی زیبا و پیچیده آنهاست. رایج ترین طرحی که روی این سرامیک ها می بینید، نقش گل و همچنین اشکال هندسی است. این سرامیک‌ها فرهنگ عثمانی را با تأثیرات شرق به ویژه چینی‌ها ترکیب کرده و باعث شده بسیار منحصر به فرد باشند.

theturkeytraveler.com

 

حوله ترکی

اگر نمی‌دانید در ترکیه چه چیزی بخرید حوله ترکی بخرید که به عنوان سوغاتی استانبول به وفور در این شهر پیدا می‌شود. حوله ترکی که به نام پستمال نیز شناخته می شود، نوعی منسوجات تخت بافته است که به عنوان حوله حمام یا ساحل استفاده می شود. اما می توان از آن به عنوان سارافون، روسری یا رومیزی نیز استفاده کرد. معمولا از پنبه یا کتان ساخته می‌شود و اغلب منگوله‌هایی در انتهای آن دیده می‌شود. حوله های ترکی به دلیل قابلیت جذب، ماندگاری و نرمی بسیار معروف هستند و رنگ های روشن دارند و دارای طرح های پیچیده ای هستند.

 

بازارهای هفتگی بدروم برای خرید سوغاتی

theturkeytraveler.com

 

قهوه ترکی

وقتی حرف از سوغات استانبول می شود نمی‌توان قهوه ترکی را از قلم انداخت. اگر به دنبال سوغاتی یا هدایایی برای دوستداران قهوه هستید، ست قهوه که شامل قهوه جوش مسی، دانه‌های قهوه ترکی و گاها شیرینی می‌شود، انتخابی فوق العاده است. قهوه ترکی بخش مهمی از روزمره مردم ترکیه است که در هر مجلسی سرو می‌شود.

theturkeytraveler.com

 

صابون روغن زیتون

همانطور که از نام آن پیداست، صابون روغن زیتون نوعی صابون است که عمدتاً با روغن زیتون و سایر مواد طبیعی ساخته می شود. استفاده از صابون روغن زیتون بیش از ۶۰۰ سال است که بخشی از فرهنگ حمام ترکی بوده است و امروزه به عنوان سوغات استانبول خریداری می‌شود و به دلیل مزایای فراوانی که دارد در سراسر جهان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. گفته می شود صابون روغن زیتون برای پوست بسیار خوب است و حتی می تواند به شرایطی مانند ریزش مو و شوره سر کمک کند. اگر به دنبال سوغاتی هستید که کاربردی، زیبا و ریشه عمیقی در فرهنگ ترکیه داشته باشد، صابون روغن زیتون یک گزینه عالی است.

 

خرید ۷ سوغاتی ویژه در سفر به آنتالیا

theturkeytraveler.com

 

باقلوا، لذیذترین سوغاتی استانبول

هیچ لیستی از بهترین سوغاتی های ترکیه برای خرید در استانبول بدون ذکر دسر ملی این کشور یعنی باقلوا کامل نیست. نوع سنتی باقلوا با پسته یکی از معروف ترین محصولات ترکیه درست می شود. از انواع دیگر آجیل های مورد استفاده در باقلوا می توان به فندق، بادام و گردو اشاره کرد. اگر باقلوا را به عنوان سوغات استانبول می خرید به فروشنده بگویید، آن‌ها طوری ظرف را می‌بندند که شربت باقوا بیرون نریزد و تا مقصد تازه بماند. توصیه می‌کنیم باقلوا را یک روز قبل از پرواز از بهترین باقلوا فروشی‌های استانبول بخرید.

theturkeytraveler.com

 

برای خرید سوغات استانبول چانه بزنید

اگر می‌خواهید در استانبول خرید کنید، باید چانه زنی کنید چراکه ممکن است با صدها دلار هزینه اضافه روبرو شوید. فن چانه زنی مهم است و نباید باعث ناراحتی فروشنده شود. به علاوه اگر چیزی که می‌خواهید بخرید را مغازه‌های دیگر هم دارند چند جا قیمت بپرسید تا رنج کلی قیمت را بدانید. به علاوه چانه زنی مخصوص بازار و مغازه هاست، معمولا در مراکز خرید خبری از چانه زنی نیست! از طرفی چون برخی لوازم مانند چشم نظر و ادویه جات ارزان‌تر هستند و دامنه سود کمی برای فروشنده دارند خیلی نمی توان انتظار تخفیف داشت.

 

از کوش آداسی چه سوغاتی بگیریم؟

theturkeytraveler.com

 

منبع

 

۳۱ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران