حمل و نقل عمومی در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
حمل و نقل عمومی در استانبول

استانبول از کلان شهرهای بسیار مهم ترکیه است که به دلیل موقعیت مکانی خود توانسته نقش کلیدی در تاریخ این کشور ایفا کند. امروزه نیز این شهر منحصر به فرد اوراسیایی مورد توجه توریست‌های بسیاری از سرتاسر دنیا بوده و سالانه مورد بازدید میلیون‌ها گردشگر قرار می‌گیرد. اهمیت این کلان شهر ترکیه باعث شده سیستم‌های حمل و نقل به روز در آن تعبیه شوند تا هم مردم محلی و هم گردشگران بتوانند به راحتی در سطح آن جابجا شده و به گشت و گذار بپردازند. از آنجایی که سیستم حمل و نقل عمومی نقش پررنگی در رفاه مردم این شهر ایفا می‌کند، مطالب این مقاله را به معرفی حمل و نقل عمومی در استانبول اختصاص داده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول

راه‌های ارتباطی متعددی برای جابجایی در سطح شهر استانبول وجود دارد. به طوری که گردشگران تور ترکیه به مقصد استانبول با هر بودجه‌ای می‌توانند به راحتی به گشت و گذار در آن بپردازند. در زیر به معرفی و بررسی تک تک وسیله‌های حمل و نقل که در تور استانبول امکان استفاده از آن‌ها را دارید، می‌پردازیم:

راهنمای مترو استانبول

مترو اولین گزینه برای یک تردد بی‌دردسر، سریع و ارزان در استانبول است. به طوری که به کمک مترو استانبول از ترافیک شهری دور بوده و به دلیل ایستگاه‌های گسترده در سطح استانبول به اغلب نقاط شهر دسترسی خواهید داشت. در کل مترو استانبول از ۷ خط تشکیل شده که نقاط مهم شهر را به یکدیگر متصل می‌کند. این خطوط به صورت زیر هستند:

 

سوغات استانبول چیست؟

عکس: istanbul.com

 

۱. خط M1 (یِنیکاپی - فرودگاه آتاتورک)

خط M1 که فرودگاه آتاتورک را به مرکز شهر استانبول وصل می‌کند از اهمیت بالایی در بین توریست‌ها برخوردار است. شما می‌توانید با سوار شدن به این خط خود را به مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول نظیر سلطان احمد یا تاکسیم رسانده و از پرداخت هزینه‌های بالای تاکسی برای دسترسی به هتل از فرودگاه صرفه‌جویی کنید.

۲. خط M2 (یِنیکاپی - حاجی عثمان)

این خط که در قسمت اروپایی شهر قرار دارد از دیگر خطوط مهم در بین توریست‌ها بوده و شما را به مهم‌ترین مراکز خرید استانبول مانند جواهر، کانیون و ایستینیه وصل خواهد کرد.

۳. خط M3 (کیرازلی – اولیمپیات – باشاکشهیر)

خط M3 بیشتر در بین مردم محلی برای تردد شهری اهمیت دارد که در بین توریست‌ها نیز برای دسترسی به استانبول مال و استادیوم المپیک برای تماشای فوتبال جز مسیرهای مهم به شمار می‌آید.

۴. خط M4‌ (کادیکوی – تاوشانتپه)

اگر قصد تردد در مسیر آسیایی را با حمل و نقل عمومی در استانبول دارید، خط مترو M4 برای شما مهم خواهد بود. این ایستکاه در نزدیکی فرودگاه صبیحه گوکچن نیز واقع شده که اهمیت آن را در بین توریست‌ها دوچندان می‌کند.

۵. خط M5 (اوسکودار – چکمکوی)

این خط نیز اغلب توسط مردم محلی استفاده می‌شود و برای دسترسی به جاذبه‌های گردشگری استانبول کاربرد چندانی ندارد. البته این خط دسترسی آسانی به برخی از کمپانی‌های بزرگ شهر داشته و از همین رو توسط تاجرانی که با هدف کار به استانبول سفر می‌کنند استفاده می‌شود.

۶. خط M6 (لِوِنت - بغازیچی هیساروستو)

در سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول با مترو، خط M6 در حقیقت ادامه خط M2 بوده و اغلب توسط دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که در مسیر دانشگاه بغازیچی که از مهم‌ترین دانشگاه‌های شهر است قرار گرفته و علاوه بر آن به مناطق لاکچری و بالاشهر استانبول و همچنین تنگه بسفر دسترسی دارد.

۷. خطM7  (مجیدیه‌کوی – محمودبِی)

خط M7 نیز از جمله خطوط بخش اروپایی استانبول بوده که بیشتر توسط شاغلین و کارمندهای استانبول به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مراکز تجاری مهم شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

راهنمای مارمارای استانبول

مورد بعدی از سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول، مارمارا نام دارد که در اصل همان خط مترو بوده با این تفاوت که مسیر ریل‌های آن از تونل‌های زیر زمینی عبور کرده و دو بخش اروپایی و آسیایی را به هم وصل می‌کند. این مسیر ریلی دارای امتدادی در حدود ۷۶ کیلومتر بوده و از سرعت قابل توجهی برای یک جابجایی سریع شهری در منطقه اوراسیایی برخوردار است. به عنوان مثال توریست‌ها می‌توانند به کمک مارمارای استانبول در عرض تنها ۴ دقیقه خود را از بخش قدیمی شهر به اوسکودار یا در عرض ۸ دقیقه به کادیکوی برسانند.

عکس: en.wikipedia.org

 

راهنمای تراموای استانبول

تراموا از دیگر وسیله‌های حمل و نقل عمومی در استانبول است که هم در بین توریست‌ها و هم در بین مردم محلی این شهر اهمیت بالایی دارد. تراموای استانبول از ۳ خط تشکیل شده که نقاط مهم شهر را به یکدیگر متصل می‌کند. مسیر این سه خط به قرار زیر هستند:

۱. خط T1 (کاباتاش – باغچیلار)

باغچیلار نام یک منطقه مسکونی مهم در استانبول است که توسط خط M1 تراموای قابل دسترس است. همچنین از طریق این خط می‌توانید به بازار بزرگ استانبول دسترسی آسانی پیدا کرده و یا به گشت و گذار در منطقه سلطان احمد بپردازید. اگر با هدف گشت و گذار با تور استانبول سفر می‌کنید، خط M1 تراموای را حتما به خاطر داشته باشید.

۲. خط T2 (تاکسیم – تونل)

خط T2 از مهم‌ترین مسیرهای تراموای استانبول است که با تراموای قرمز و قدیمی خود به یکی از نمادهای این شهر تبدیل شده و میدان تکسیم استانبول را با مسیری در حدود ۱.۵ کیلومتر به تونل وصل می‌کند. این مسیر نه تنها به عنوان حمل و نقل عمومی در استانبول، بلکه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و نقاطی برای عکاسی در شهر نیز از شهرت بالایی برخوردار است.

۳. خط T3 (کادیکوی – مودا)

تراموای خط T3 برای دسترسی به محله‌های خرید و به خصوص بازار ماهی استانبول اهمیت بالایی داشته و مسیری شبیه به خط T2 دارد.

 

راهنمای کامل سفر زمینی به استانبول

عکس: en.wikipedia.org

 

 

راهنمای قطار کابلی استانبول

قطار کابلی که به عنوان خط F1 تراموای استانبول شناخته می‌شود در اصل تراموا نبوده اما در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. این مسیر میدان تاکسیم را به کاباتاش متصل کرده و از مسیر سلطان احمد که یک منطقه توریستی مهم است نیز عبور می‌کند. این خط در بین توریست‌ها اهمیت بسیار بالایی داشته و با نام فونیکولار نیز شناخته می‌شود. 

راهنمای تاکسی و دولموش استانبول

مثل هر مقصد دیگری در مورد حمل و نقل عمومی در استانبول نیز تاکسی حرف اول را می‌زند. به طوری که این کلان شهر توریستی مملو از تاکسی بوده که هزینه آن‌ها با تاکسی متر به ازای هر کیلومتر محاسبه می‌شود. ناگفته نماند که تاکسی گران‌ترین وسیله حمل و نقل در استانبول بوده و گزینه‌ای اقتصادی برای توریست‌ها محسوب نمی‌شود. البته وسیله‌های مشابه تاکسی نیز به نام دولموش در این شهر وجود دارند که تقریبا شبیه وَن بوده و مسافران را با قیمت ارزان از ایستگاه‌ها در مراکز مهم شهر برای طی کردن مسیری خاص سوار می‌کنند. این ون‌ها معمولا به رنگ زرد هستند.

عکس: theturkeytraveler.com

 

راهنمای قایق و کشتی استانبول

همان طور که گفته شد، استانبول در منطقه اوراسیایی قرار دارد که توسط مسیر آب به نام تنگه بسفر از یکدیگر جدا شده‌اند. بنابراین یکی از راه‌های حمل و نقل عمومی در استانبول که علاوه بر جنبه ارتباطی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر نیز شناخته می‌شود، مسیر دریایی آن است. استانبول دارای ۸ بندر مهم با نام‌های توریول، شهیر هاتلاری، امینولو، کاراکوی، دنتور، بشیکتاش، اوسکودار و کادیکوی است. توریست‌ها می‌توانند از مسیر این بندرها به جزایر اطراف استانبول دسترسی داشته و روزی به یادماندنی از سفر برای خود رقم بزنند. نکته قابل توجه اینکه امکان کرایه قایق‌ها و کشتی‌های لوکس نیز در این بندرها وجود دارد.

راهنمای متروبوس استانبول

آخرین مورد از مهم‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول که می‌توان اشاره کرد، متروبوس نام دارد. متروبوس که در اصل همان مسیرهای تندرو اتوبوس‌رانی است در ایران با نام BRT شناخته می‌شود. اگر قصد تردد در ساعات شلوغ را دارید متروبوس استانبول برای فرار از ترافیک شهری گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود.

 

بهترین فست‌فودها و پیتزا در استانبول

عکس: en.wikipedia.org

 

۱۵ شهریور ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 18 آذر 1402)

نظرات کاربران