جدیدترین سیستم حمل و نقل عمومی استانبول، ۲۰۲۲

جاذبه‌های گردشگری استانبول
جدیدترین سیستم حمل و نقل عمومی استانبول، ۲۰۲۲

محبوب‌ترین وسایل نقلیه عمومی در استانبول، مترو، تراموا و فِری‌های عمومی هستند. در واقع جا به جایی سریع و ارزان در استانبول را باید مدیون همین سیستم‌های حمل و نقل شهری بود در غیر این صورت شهر شلوغ و محبوبی همچون استانبول، مملو از ماشین‌هایی می‌شد که ساعت‌ها در ترافیک گیر می‌کردند. بر همین منوال مترو و خطوط تراموا و خطوط اتوبوسرانی، هر لحظه در حال گسترش هستند و نقشه‌های آن‌ها نیز تغییراتی را به خود می‌بیند. در نوشته‌ی امروزمان نگاهی خواهیم انداخت به نقشه‌های به روز سیستم حمل و نقل عمومی استانبول و توضیحاتی در مورد بعضی از آن‌ها خواهیم داشت که برای مسافران تور استانبول مفید خواهند بود.

 

استانبول کارت

یکی از نکات خیلی مهمی که قبل از سفر به استانبول باید در نظر داشته باشید، خرید استانبول کارت است. بسیاری از وسایل نقلیه عمومی که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم را تنها با پرداخت اعتباری از استانبول کارت می‌توانید سوار شوید. پس بهتر است، در اولین فرصت یک استانبول کارت تهیه کنید، آن را به اندازه‌ی لازم شارژ کرده و خیلی راحت از این سیستم‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

نقشه مترو استانبول در سال ۲۰۲۲

مترو بزرگ استانبول که بخش‌های مهمی از نقاط توریستی این شهر را تحت پوشش قرار داده، یکی از بهترین روش‌‌ها برای جا به جایی در شهر به حساب می‌آید. در واقع این سیستم مترو راحت‌ترین راه برای بازدید از نقاط تاریخی استانبول، بعضی از مراکز خرید و جاهای گردشگری شهر بوده و با توجه به ارزان بودن آن و ایستگاه‌هایی که در محله‌های مهم دارد، در صدر لیست محبوب‌ترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی در استانبول قرار می‌گیرد. همچنین شما می‌توانید بعد از خروج از ایستگاه‌های مترو، با استفاده تراموا، قطار کابلی و یا مینی‌بوس، دقیقا به جایی که می‌خواهید، برسید.

برای دانلود نقشه مترو استانبول در سال ۲۰۲۲ می‌توانید این لینک را دانلود کنید.

خط M1 یِنیکاپی – فرودگاه آتاتورک

این مسیر قبلا یکی از مهم‌ترین خطوط مترو برای گردشگران بود که فرودگاه آتاتورک را به جاهایی همچون سلطان احمد یا تکسیم متصل می‌کرد. خیلی از توریست‌ها که هتلی در میدان تکسیم برای خود انتخاب کرده بودند، با هزینه‌ای بسیار پایین خود را از فرودگاه به هتل می‌رسانند. اما این روزها به خاطر افتتاح فرودگاه جدید دیگر رونق سابق را ندارد اما  هنوز از آن برای جا به جایی بین محله‌های مهمی همچون یسبکوی، باکیرکوی و آتاکوی استفاده شده که بسیاری از هتل‌های ۵ ستاره در آن‌جا واقع شده‌اند.

خط M2 یِنیکاپی – حاجی عثمان

پر استفاده‌ترین مسیر در مترو استانبول، خط ۲ است که از ینیکاپی که از جمله مهم‌ترین نقاط در سمت اروپایی استانبول است و دسترسی به مراکز خرید و خیلی جاهای مهم دیگر شهر دارد آغاز شده و در نهایت به حاجی عثمان ختم می‌شود. اگر می‌خواهید به اهمیت این خط برای توریست‌ها پی ببرید، باید بگوییم که خط M2 برای دسترسی به مراکز خریدی همچون مرکز خرید جواهر استانبول، کانیون و ایستینه پارک استفاده می‌شود که هر سه از مهم‌ترین‌ها در این شهر به حساب می‌آیند.

 

نگین‌های پنهان استانبول برای گردشگران

خط M3 کیرازلی – اولیمپیات – باشاکشهیر

اگر چه خط ۳ دسترسی به محلی باشاکشهیر را برای توریست‌ها راحت می‌کند اما این خط بین مردم محلی بسیار پر استفاده است. با این حال چند مکان مهم در استانبول هستند که برای رفتن به آن‌جاها باید از خط ۳ استفاده کنید که مهم‌ترینشان استانبول مال است. البته برای رفتن به آن‌جا نیز بعد از خروج از ایستگاه باید با مینی بوس به مرکز خرید برسید. همچنین اگر می‌خواهید برای دیدن یکی از بازی‌های فوتبال به استادیوم المپیک بروید نیز باید از طریق خط 3 اقدام کنید.

خط M4‌ کادیکوی، تاوشانتپه

این خط برای سمت آسیایی استانبول اهمیت بالایی دارد و ایستگاهی بسیار نزدیک به فرودگاه صبیحه گوکچن نیز دارد. شما با این خط به راحتی می‌توانید به کادیکوی رفته و با استفاده از مارمارای از بِیازیت، سلطان احمد یا سیرکچی بریود. این خط برای آن‌هایی که می‌خواهند از مراکز خرید برتر سمت آسیایی همچون اوپتیموم، آکاسیا، پیازا یا نئومارین دیدن کنند، گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید.

خط M5 اوسکودار -چکمکوی

 همچون خط ۳ که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، این خط نیز بیشتر برای مردم محلی استانبول است و ایستگاه‌های زیادی در مراکز توریستی شهر ندارد. جالب است بدانید که با این خط می‌توانید به سراغ یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید استانبول که هنوز هم فعال هست بروید. مرکز خرید کاپیتول هنوز هم جایی عالی برای خرید به حساب می‌آید که با نوسازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، حالا دارای فود کورت بزرگ، سینمای عالی و فروشگاه‌های متنوعی است. همچنین برای رفتن به هتل عمرانیه نیز باید از طریق این خط اقدام کنید. نکته دیگر این که تاجرانی که برای مذاکره با شرکت‌های بزرگ به تور استانبول می‌روند، با توجه به دسترسی به خط ۵ به بعضی از کمپانی‌های بزرگ، از این مسیر بیشتر استفاده می‌کنند.

خط M6 لِوِنت – بغازیچی هیساروستو

این خط در واقع مسیری مضاعف برای خط ۲ بود و خیلی اوقات مسافران آن خط برای ادامه‌ی مسیر باید سوار قطارهای خط ۶ شوند تا به جاهایی همچون محله اتلیر یا دانشگاه بغازیچی بروند. این مکان مهم‌ترین دانشگاه شهر است و البته دانشجویان از حیاط محل تحصیل خود، می‌توانند تنگه بسفور را به تماشا بنشینند. خط ۶ از بعضی محله‌های لاکچری استانبول گذشته و به مراکز خرید خاصی همچون آکمِرکز نیز دسترسی دارد که یکی از بهترین مراکز خرید استانبول به حساب می‌آید.

M7 مجیدیه‌کوی – محمودبِی

این خط نیز در بخش اروپایی استانبول واقع شده و ایستگاه‌هایی در مراکز تجاری مهم استانبول دارد که برای تجار و همچنین شاغلین محلی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این خط البته برای توریست‌ها اهمیت چندانی نداشته چون ایستگاهی در بخش‌های گردشگری ندارد.

نقشه تراموا استانبول در سال ۲۰۲۲

دومین سیستم حمل و نقل عمومی محبوب استانبول، ترامواها هستند که شما می‌توانید، نقشه‌ی کامل و بزرگ آن را به شکل PDF از این لینک دانلود کنید و در سفر به استانبول، در گوشی خود نگه دارید تا بدون اینترنت هم به آن دسترسی داشته باشید. این سیستم خطوط مختلفی دارد که در زیر نگاهی گذرا به آن‌ها خواهیم داشت.

 

برترین هتل‌های استانبول در سال ۲۰۲۱

خط T1 کاباتاش – باغچیلار

خط T1 از باغچیلار آغاز می‌شود که از محله‌های مسکونی مهم شهر محسوب شده و در نهایت از ایستگاه‌هایی می‌گذرد که آن را به مهم‌ترین خط تراموا در شهر بدل کرده است. برای مثال شما در ایستگاه هاسِکی می‌توانید به بازار بزرگ استانبول رفته و یا از مرکز خرید هیستوریا دیدن نمایید. در ایستگاه آکسارای هم به مارمارای دسترسی خواهید داشت و هم به خیلی از جاذبه‌های گردشگری این محله. این تراموا در ایستگاه سلطان احمد نگه می‌دارد تا به راحتی بتوانید به ایاصوفیه، مسجد آبی، کاخ توپکاپی و خیلی جاهای دیدنی دیگر دسترسی داشته باشید و در نهایت ایستگاه‌های زیادی هستند که هر کدام شما را به یکی از نقاط مهم شهر می‌برند. پس اگر قصد رفتن به تور استانبول را دارید، حتما خط T1 را مد نظر داشته باشید.

خط T2 تکسیم –تونل

این خط تراموا هموانطور که از مسیرش پیداست، میدان تکسیم را در یک مسیر ۱.۵ کیلومتری به تونل وصل می‌کند. البته این خط تراموا یکی از نمادهای شهری استانبول به حساب آمده و با آن رنگ قرمزش که از دل خیابان استقلال می‌گذرد، جایی برای عکس گرفتن توریست‌ها به حساب می‌آید.

خط T3 کادیکوی – مودا

این مسیر نیز خیلی شبیه به مسیر T2 بوده اما خب از آن برای جا به جایی نیز استفاه کرده و به محله‌های خرید می‌روند. همچنین T3 دسترسی شما به بازار ماهی را نیز فراهم کرده و در نهایت شما را به محله‌ی محبوب مودا می‌رساند.

خط F1 (قطار کابلی تکسیم به کاباتاش)

این خط البته تراموا نیست ولی بهتر دیدیم در همین دسته بندی به آن اشاره کنیم. قطار کابلی خیلی مهمی که از میدان تکسیم به کاباتاش رفته و در این مسیر از سلطان احمد نیز می‌گذرد. خطی که برای توریست‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

نقشه مارمارای استانبول در سال ۲۰۲۲

مارمارای در واقع یک خط مترو خاص است که تونل آن از زیر آب بخش اروپایی را به آسیایی متصل می‌کند. مسیر ریلی ۷۶ کیلومتری بسیار مهمی که بخش‌های مختلف شهر را به هم متصل می‌کند. در نقشه‌ی مارمارای استانبول که از این لینک می‌توانید آن را دانلود کنید، خط زرد، مسیر آن را مشخص کرده است و همانطور که می‌بینید، این مسیر، جنوب شرق به جنوب غرب شهر را به هم متصل کرده و در بخشی از این مسیر، از زیر تنگه بسفور عبور می‌کند.

این مسیر ریلی از بسیاری جهات گردشگران را برای بازدید از نقاط مختلفی از شهر راحت کرده است. برای مثال شما می‌توانید از بخش قدیمی شهر در عرض ۴ دقیقه به اوسکودار برسید و یا این که در ۸ دقیقه در کادیکوی از ایستگاه خارج شوید! مارمارای برای استانبول اهمیت ویژه‌ای دارد و به کلی حمل و نقل عمومی در این شهر را دگرگون کرده است.

 

راهنمای سفر ۳ روزه به استانبول

نقشه متروبوس استانبول در سال ۲۰۲۲

متروبوس در واقع همان مسیرهای تندرو اتوبوسرانی در استانبول است که نمونه‌ی آن را با نام BRT در ایران استفاده می‌کنیم. این خطو بخش‌های زیادی از شهر را به هم متصل کرده‌اند و شما می‌توانید به راحتی از ایستگاه‌های تراموا یا مترو با استفاده از همین خطوط به جاهای متفاوتی از شهر برسید یا از خطوط بدون ترافیک آن‌ها، برای تردد سریع در ساعات شلوغی استفاده کنید.

نقشه‌ی متروبوس نیز از این لینک قابل دانلود است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را در گوشی خود نگه دارید و هر زمان که احتیاج داشتید، از آن استفاده کرده و با استفاده از اتوبوس‌هایی که عموما خیلی شلوغ هم نمی‌شوند، به مقصد برسید.

نقشه فِری استانبول در سال ۲۰۲۲

شهری که به وسیله‌ی یک پهنه‌ی آبی به دو بخش تقسیم شده، حتما باید دارای مسیرهای حمل و نقل عمومی دریایی هم باشد که استانبول با فری‌های عمومی (و البته قایق‌ها و کشتی‌های خصوصی) این مهم را برای گردشگران و مردم محلی خود فراهم کرده است. ۸ بندر مهم برای این منظور در نظر گرفته شده که فِری‌های عمومی از آن‌جاها حرکت می‌کنند و به جاهای مختلف شهر می‌روند. این ایستگاه‌ها همانطور که در نقشه‌ی زیر مشاهده می‌کنیدبه ترتیب اعداد شامل توریول، شهیر هاتلاری، امینولو، کاراکوی، دنتور، بشیکتاش، اوسکودار و کادیکوی می‌شود.

در این ایستگاه‌ها شما می‌توانید از یکی از این ایستگاه‌ها به ایستگاه دیگر رفته یا مسیرهای دریایی دیگری همچون جزایر پرنس را انتخاب کنید. این بنادر همان جاهایی هستند که تورهای دریایی در آن‌جا برگزار شده و همچنین می‌توانید از همان محل، سوار کشتی‌های تفریحی مختلف شده یا قایق‌های خصوصی را اجاره کنید.‌

 

گشت و گذار در محله سیرکجی استانبول

۰۲ بهمن ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 15 مرداد 1402)

نظرات کاربران