پارک دریایی پولائو پایار در لنکاوی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
پارک دریایی پولائو پایار در لنکاوی

لنکاوی با ۹۹ جزیره‌ی کوچک و بزرگی که در خود دارد، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در مالزی به حساب می‌آید. جاذبه‌های این منطقه تمامی نداشته و سواحل دیدنی آن از مهم‌ترین دلایلی است که گردشگران با تور مالزی به این مکان سفر می‌کنند. با این حال یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری لنکاوی، پارک دریایی پولائو پایار است که در فاصله‌ی ۴۵ دقیقه‌ای از جزیره‌ی اصلی واقع شده و دنیایی از دیدنی‌ها را در خود دارد. همراه ما باشید تا در ادامه این مکان را به شما معرفی کنیم.

 

پارک دریایی پولائو پایار (Pulau Payar)

برای رفتن به پولائو پایار، عموما از قایق‌های تندرو کوا (Kuah) استفاده می‌کنند. همانطور که گفتیم، مسیری که در آن به راه خواهید افتاد، حدودا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد، اما به محض این که می‌رسید، متوجه خواهید شد که چرا این پارک دریایی تا این حد محبوب است. یک مکان بسیار زیبا و رویایی که از هر نظر محافظت شده است و از همین رو به هر سمتش که نگاه کنید، طبیعتی شگفت‌انگیز را مشاهده خواهید کرد. اما یکی از دلایل مهم برای این که پولائو پایار به یک منطقه محافظت شده تبدیل شده، تنوع زیستی بسیار بالای دریایی آن است، چیزی که به راحتی می‌‌توان بدون شیرجه زدن در آب نیز، آن را به وضوح دید.

با توجه به این که خیلی از سفرها به این منطقه همراه تورهای نیم روزه انجام می‌شود، به خوبی راهنمایی خواهید شد و درست بعد از این که رسیدید، خود را برای اسنورکلینگ و دیدن این دنیای جذاب زیر آبی آماده می‌کنید. انواع ماهی‌های رنگارنگ در آب شفاف و کریستالی پولائو پایار زندگی می‌کنند و حتی کوسه‌هایی را می‌بینید که تا ۲۰ متری ساحل در حال شنا هستند!

برنامه‌های غواصی متنوعی در این منطقه برگزار می‌شود که برای آن‌ها که آموزش لازم برای غواصی را ندیده و مدارک مورد نیاز را ندارند، حتما باید از تورهای غواصی با مربیان کاربلد استفاده کنند. این تورها به تعداد زیاد در پولائو پایار برگزار می‌شود، اما بهتر است از قبل جایی برای خود رزرو کنید تا به مشکل نخورید. ماهی سنگی، طوطی ماهی، باراکودا و خیلی ماهی‌های رنگارنگ دیگری هستند که حتما در این پارک آبی باید به دیدنشان بروید.

 

هتل‌های بی‌نظیر لنکاوی؛ جزیره جنگل‌های پیچ در پیچ

 سه جزیره‌ی نزدیک پولائو پایار

پولائو پایار بزرگ‌ترین جزیره در میان چهار جزیره‌ای است که در فاصله‌ی بسیار کمی از هم قرار دارند. پولائو کاکا، پولائو لمبو و پولائو سگانتانگ نیز در نهایت بخشی از این پارک دریایی به حساب می‌آیند و برای دیدن بقیه آن‌ها باید سوار قایق شوید و جزیره گردی را امتحان کنید، اما در هر حال اکثر گردشگران تور مالزی به پولائو پایار رفته و در همان جا نیز به تفریح می‌پردازند. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که این پارک دریایی، امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی، غذا خوری و جای کمپ و استراحت را نیز برای مسافران تهیه دیده و در آن‌جا احساس راحتی خواهید کرد.

فعالیت‌هایی که در پولائو پایار می‌توانید تجربه کنید

همانطور که اشاره کردیم، غواصی و اسنورکلینگ، مهم‌ترین فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید در این پارک دریایی تجربه کنید. با این حال برای آن‌هایی که خیلی اهل غواصی نیستند یا از کوسه‌هایی که آن حوالی می‌گردند، واهمه دارند، پیشنهاد می‌کنیم که سوار قایق‌های کف شیشه‌ای شده و به دیدن دیدنی‌های زیر آب این پارک دریایی بروند. این کشتی‌ها با کفی شیشه‌ای که در عمق نسبتا خوبی واقع شده، نمایی آکواریوم مانند از زیر دریا را برای شما به تصویر می‌کشند.

یکی دیگر از دیدنی‌های جالب در پولائو پایار، صخره‌های مصنوعی است که به خاطر از بین رفتن مرجان‌ها کارگذاری شده‌اند تا ماهی‌ها و دیگر آبزیان جایی برای زندگی داشته باشند. این صخره‌ها از تایر، بلوک‌های سیمانی و قایق‌های قدیمی تشکیل شده و حالا به بخشی از زندگی آبزیان دریایی در آن منطقه تبدیل گشته‌اند.

اگر به صورت دسته‌جمعی به پولائو پایار می‌روید، می‌توانید در بخشی که برای پیکنیک در نظر گرفته شده اتراق کنید، کمی در بخش جنگلی بازی نمایید و آن قسمت از پارک را نیز مشاهده کنید. همچنین امکان سفارش غذاهای دریایی در پولائو پایار را نیز دارید تا طعم غذاهای محلی را در این بخش از لنکاوی تجربه نمایید.

 

۶ تفریح جذابی که باید در لنکاوی امتحان کنید

نکاتی که باید در زمان رفتن به پولائو پایار در نظر بگیرید

  • به خاطر بیماری کرونا، در تمام طول سواری بر قایق‌ها باید ماسک به صورت داشته باشید.
  • با توجه به این که، پولائو پایار یک منطقه محافظت شده است، حتما باید نکاتی از جمله نریختن زباله در آب، دست نزدن به مرجان‌های دریایی و کارهایی از این دست را جدی بگیرید.
  • لباس اضافی، لباس شنا، کرم ضد آفتاب، حوله و بطری آب را با خود ببرید و همچنین از همراه داشتن وسایل قیمتی پرهیز کنید تا خیلی راحت‌تر بتوانید به گشت‌های دریایی و غواصی بروید.

 

۱۲ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران