سفری به هزارتوی موزه‌های آنتالیا: بخش دوم

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
سفری به هزارتوی موزه‌های آنتالیا: بخش دوم

در شهر آنتالیا که در ۷۰۰ کیلومتری جنوب استانبول واقع شده، تاریخ و طبیعت با هم آمیخته می‌شوند تا ماجراهای غنی فرهنگی را خلق کنند. موزه‌های بسیاری نیز از دل همین ماجراها بیرون آمده‌اند تا گردشگران تور آنتالیا را به لحظاتی به یادماندنی و تحسین برانگیز از گذشته و حال این شهر مهمان کنند. و اگر شما نیز به موزه گردی علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه شوید تا در ادامه مقاله قبل، با برخی دیگر از موزه‌های آنتالیا آشنا شویم.

 

Suna and İnan Kıraç Kaleiçi

این موزه که در خانه‌ای قدیمی و کوچک به سبک خانه‌های Kaleiçi واقع شده، یکی از مهمترین موزه‌های آنتالیا محسوب می‌شود و سنت و هنر شهر را به رخ می‌کشد. در اینجا می‌توانید آثاری متعلق به قرن نوزدهم عثمانی و برخی از آثار قرن بیستمی را بیابید و با مشاهده نقاشی‌ها، عکس‌ها، نقشه‌های کمیاب، لباس‌ها، تصاویر سفالگری و سایر اشیاء، با جزئیات زندگی عموم مردم آنتالیا آشنا شوید. گفتنی است تعداد زیادی پانل اطلاعاتی به دو زبان ترکی و انگلیسی در این موزه درنظر گرفته شده‌اند.

آنچه شگفت آور است، وجود سیستم تهویه مطبوع سنتی در باغ است. جالب است بدانید که مردم آنتالیا ،همیشه در طول تاریخ از هوای گرم رنج می‌برده‌اند و بنابراین روش‌های متفاوتی برای مقابله با آن پیدا کرده‌اند. در ضمن بازدید از موزه بسیار ارزان بوده و ورودی ۵ لیر است. بعلاوه، یک مغازه کوچک در داخل موزه وجود دارد که می‌توانید از آن کتاب و سوغات بخرید.

آدرس: Barbaros Mah. Kocatepe Sok. No:25 Yatlimani , Muratpasa, Antalya Turkey

 

Alanya Arkeoloji Muzesi

موزه باستان شناسی آلانیا در سال ۱۹۶۷ با ارائه آثاری از دوران برنز، اورارتو، فریگی و لیدیا افتتاح شد. این موزه، دارای بخش‌های باستان شناسی و مردم شناسی است. قدیمی‌ترین مصنوعاتی که در اطراف آلانیا در بخش باستان شناسی یافت شده، کتیبه‌ای سنگی به زبان فنیقی است که قدمت آن به ۶۲۵ قبل از میلاد باز می‌گردد. مشهورترین اثر موزه نیز، مجسمه هراکلس از جنس برنز متعلق به قرن دوم پس از میلاد مسیح است که در سالنی جداگانه به نمایش گذاشته شده و داستانی دراماتیک در اساطیر دارد.

در اینجا می‌توانید مجموعه‌ای غنی از جعبه‌ها و سکه‌های برنزی، آثار مرمر، سفال، شیشه و موزاییک از دوره‌های باستان یونان، روم و بیزانس را بیابید. علاوه بر این، آثار ترکی-اسلامی متعلق به دوره سلجوقی و عثمانی نیز در اینجا وجود دارند. در بخش مردم شناسی اشیایی مانند فرش‌های عشایری، زین، لباس، نمونه‌های گلدوزی، سلاح، ظروف مورد استفاده روزانه، جواهرات، نسخه‌های خطی و مجموعه‌های نوشتاری از اطراف آلانیا جمع آوری شده‌اند.

 

آشنایی با موزه باستان شناسی زیر آب بدروم

آدرس: Saray mah. Hilmi BalcI Sok. No 2, Alanya 07400 Turkey

 

Sandland

اینجا یکی از بهترین نمایشگاه‌های فضای باز بوده و شامل مجسمه‌هایی است که از شن ساخته شده‌اند!

هنگام بازدید، مطمئنا شخصیت‌های تاریخی و اساطیری را در میان این مجسمه‌ها خواهید شناخت. همچنین توضیحات مفصل و جالبی در کنار مجسمه‌ها درنظر گرفته شده‌اند. در کنار اینها، می‌توانید یک فیلم کوتاه تماشا کنید که نشان می‌دهد هنرمندان بااستعداد کشورهای مختلف، چگونه مجسمه‌هایی مبتنی بر افسانه‌های ملی کشورشان در اینجا خلق کرده‌اند. این موزه، در کنار ساحل لارا واقع شده و ۱۰ دقیقه پیاده روی با آن فاصله دارد.

 پیشنهاد می‌کنیم بعد از ظهر و زمانی که خورشید رو به غروب می‌رود، از این مکان دیدن کنید. زیرا نور، کنتراست زیبایی روی مجسمه‌ها ایجاد می‌کند و آنها را به طرز باور نکردنی واقعی نشان می‌دهد. در نهایت باید گفت هزینه ورودی برای بازدید از این موزه، ۱۵ لیر است.

آدرس: Guzeloba Mah. Lara Cad. Lara Birlik Public Beach, Between Sera Hotel and PTT Camp on the beach side, Antalya 07230 Turkey

 

Antalya Marine Biology

اینجا، اولین موزه در ترکیه است که موجودات دریایی کمیاب و در معرض خطر در دریای مدیترانه را به نمایش می‌گذارد. هدف موزه، افزایش آگاهی اجتماعی در مورد حفاظت از حیات در دریاست.

۵۰۰ گونه مختلف از جانوران دریایی از جمله کوسه‌ها، بسیاری از گونه‌های اختاپوس، صدف مرجانی، ماهیان استخوانی، اسفنج، میگو، خرچنگ، قزل آلا و ستاره دریایی را در این مکان خواهید یافت و ۱۵ گونه از آنها از جمله فرشته کوسه، گیتار ماهی و کوسه خشن و لاک پشت‌های دریایی، در معرض خطر انقراض قرار دارند.

بعلاوه عاشق طراحی موزه خواهید شد که شبیه کشتی دزدان دریایی غرق شده است. بنابراین از بدو ورود به موزه، باورخواهید کرد که زیر دریا هستید. این موزه، همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰ باز است. هزینه ورودی نیز، ۶ لیر می‌باشد.

 

معروف‌ترین موزه‌های استانبول

آدرس: Selçuk, Tuzkapısı Sk., 07100 Muratpaşa/Antalya, Turkey

 

Anadolu Oyuncak Muzesi

و در انتها سری می‌زنیم به این موزه که یک دنیای اسباب بازی و منطقه‌ای تفریحی به شمار می‌آید و فضایی مفرح را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد. موزه اسباب بازی آنتالیا، در اکتبر ۲۰۱۷ افتتاح شد و شامل ۱۵ سالن با مضامین مختلف و ۵۰۰۰ اسباب بازی است که برای هر رده سنی جذابیت دارند و اما در این میان، اسباب بازی‌های محلی که از گذشته سنتی آنتالیا می‌آیند، شاخص هستند.

راهروهای موزه نیز مناطق نمایشگاهی به شمار می‌آیند و ویترین‌هایی را در خود جای داده‌اند که اسباب بازی‌های متفاوتی از خرس عروسکی گرفته تا عروسک‌های چینی و اسباب بازی‌های فضایی، ربات‌ها و شخصیت‌های کارتونی را دربرگرفته‌اند.

قسمت کافه موزه، در واقع یکی از سالن‌های مهم نمایشگاهی است و می‌توانید حین بازدید آثار، به خورد و خوراک بپردازید و از دورهمی با دوستان و عزیزانتان لذت ببرید. جالب است بدانید که میزهای کافه با عنوان " میز ویترین" در نظر گرفته می‌شوند و اسباب بازی‌هایی در داخل آنها قرار می‌گیرند.

 

موزه نظامی استانبول، گنجینه‌ی تاریخی ترکیه

آدرس: Fabrikalar, Namık Kemal Blv. No:189, 07090 Kepez/Antalya, Turkey 

۲۶ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران