سفری متفاوت از شهر وان به آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
سفری متفاوت از شهر وان به آنتالیا

آنتالیا یکی از شهرهای محبوب نزد ایرانی‌هاست. معمولا افرادی که می‌خواهند در تابستان مدتی برای استراحت به شهر دیگری بروند، یکی از گزینه‌های UALL در یک هتل تاپ را با تور آنتالیا برمی‌گزینند تا همه چیز برای آنها مهیا باشد. اما در این میان گردشگرانی هستند که دلشان کمی ماجراجویی می‌خواهد و اهداف بیشتری نسبت به کسانی دارند که مستقیم به این شهر سفر می‌کنند. آنها معمولا برنامه سفری خود را طوری انتخاب می‌کنند که در چند شهر مختلف توقف داشته باشند و از جاهای دیدنی دیگر هم بازدید کنند.

 

سفر زمینی به شهر وان

به احتمال زیاد تا امروز اسم شهر وان ترکیه را زیاد شنیده‌اید. اما ممکن است هنوز به آنجا نرفته باشید. بسیاری از مسافران ترکیه، راه زمینی را برای رسیدن به این شهر مرزی انتخاب می‌کنند. از آنجایی که وان فاصله کمی با خوی شهر مرزی ایران دارد، معمولا گردشگران به آنجا رفته و پس از یک شب اقامت و گردش در خوی و دیدار از آرامگاه شمس تبریزی، از طریق مرز رازی به ترکیه می‌روند و با ون خود را به وان می‌رسانند. برای این منظور شما می‌توانید با ماشین شخصی، اتوبوس و یا هواپیما به فرودگاه خوی رفته و از آنجا به کمک تاکسی یا ون‌های مشخص تا مرکز شهر و یا مرز را طی کنید. پس از رسیدن به وان و اقامتی یک یا چند روزه در این شهر کوچک، شاید بخواهید به شهرهای دیگر ترکیه بروید و از آنها هم دیدن کنید. معمولا گردشگران، استانبول یا آنتالیا را برای مقصد بعدی خود انتخاب می‌کنند. شما می‌توانید راهنمای سفر زمینی و ماجراجویانه به آنتالیا را مطالعه کنید و از این طریق به شهرهای میانی و در نهایت به آنجا برسید و یا اینکه با یک پرواز کوتاه از وان به مستقیما به آنتالیا بروید. به این شکل کمتر خسته خواهید شد.

 

۱۰ فعالیت شبانه جذاب در آنتالیا

سفر از وان به آنتالیا

هر چند راحت‌ترین و بی‌دردسرترین راه برای دسترسی به شهر آنتالیا سفر هوایی با تور آنتالیا است، داشتن مقصدی دوگانه نیز می‌تواند جذاب باشد. شما به سه روش می‌توانید از شهر وان به آنتالیا بروید.

ماشین شخصی: یکی از راه‌های خوب و راحتی برای سفر از وان به آنتالیا ماشین شخصی است. افرادی که عادت دارند به همه جا با ماشین خودشان بروند، این گزینه برای آنها بهترین است. با اینکه راهی طولانی در پیش دارند اما مشخصا با ماشین شخصی خود آسوده خاطر خواهند بود. برای این کار از تهران یا هر شهری که در آن زندگی می‌کند حرکت کنید و به مرز رازی بروید. از آنجا پس از بازرسی ماشین شما و بررسی پاسپورتتان اجازه ورود به ترکیه را خواهید داشت. در مسیری کوتاه به وان می‌رسید و یک یا چند شب استراحت می‌کنید. سپس مسیر وان تا آنتالیا را رانندگی می‌کنید و از شهرهای بسیاری می‌گذرید که تک تک آنها دیدنی هستند. لازم به ذکر است که فاصله وان با آنتالیا ۱۴۳۲ کیلومتر است و حدود ۱۸ ساعت به صورت مستقیم طول می‌کشد و بسته به توقف شما در شهرهای دیگر، این زمان بیشتر خواهد شد.

اتوبوس: سفر از وان به آنتالیا با اتوبوس کمی سخت است و گزینه‌ای است که وجود دارد. اگر فکر می‌کنید که هجده ساعت رانندگی برای شما طاقت فرساست اما باز هم دلتان می‌خواهد زمینی به این شهر بروید، اتوبوس کارتان را راحت می‌کند. مثلا می‌توانید تا مرز رازی رانندگی کرده، ماشینتان را در پارکینگ مرز رازی پارک کنید و با ون‌های آن ور مرز به وان بروید و بعد از آنجا با اتوبوس به آنتالیا بروید. البته باید انتظار این را داشته باشید که با اتوبوس زمان بیشتری در راه هستید و ممکن است بیشتر از یک روز کامل، حدود ۲۶ ساعت در راه باشید.

هواپیما: بهترین، سریع‌ترین و هیجان‌انگیزترین راه برای این سفر این است که به هر طریقی خود را به وان برسانید و پس از دو شب اقامت در این شهر پرشور و کوچک، یک بلیط هواپیما برای آنتالیا بگیرید و با یک پرواز خود را به مقصد برسانید. به این صورت شما هم در وقتتان صرفه‌جویی کرده‌اید و هم راحت‌تر به آنجا رسیده‌اید و دیگر خسته نیستید. می‌توانید انواع تفریحات آبی در آنتالیا را شروع کنید و از اماکن تاریخی اطراف آنتالیا دیدن کنید. فاصله فرودگاه آنتالیا با مرکز شهر حدود ۱۴ کیلومتر است. استفاده از سرویس‌های فرودگاه یکی از بهترین راه‌ها برای رفتن از فرودگاه به هتل است. این شاتل‌های فرودگاهی همه روزه از ساعت ۶ صبح تا حدود ۱۰ شب فعالیت می‌کنند. همچنین، اگر دیرتر به آنجا رسیدید و یا صبح قبل از ۶ پروازتان نشست، می‌توانید از اتوبوس‌ها استفاده کنید که معمولاً کرایه آن‌ها کمتر است. علاوه بر این، تاکسی همیشه و در همه شهرها کار شما را راحت می‌کند و با دریافت هزینه‌ای بیشتر نسبت به اتوبوس‌ها شما را تا محل اقامتتان می‌برد.

 فرودگاه‌های آنتالیا

با توجه به مسیر انتخابی شما برای سفر به آنتالیا و قبل از خرید بلیط هواپیما یا تور آنتالیا لازم است که بدانید، معمولا دو نوع پرواز از ایران به مقصد آنتالیا انجام می‌شود: پروازهای ترک و پروازهای ایرانی. به همین منظور بهتر است دقت کنید که پرواز شما در کدام فرودگاه به زمین خواهد نشست.

  • فرودگاه اسپارتا: به طور معمول پروازهای ایرلاین‌های ایرانی در فرودگاه اسپارتا فرود می‌آیند. اسپارتا فرودگاه کوچکی است که دو تا سه ساعت با شهر آنتالیا فاصله دارد. به همین دلیل تورهایی که با پروازهای ایرانی برگزار می‌شوند، در ساعت‌های متفاوت‌تری برنامه‌ریزی می‌شوند و گردشگران توسط تورلیدرها با اتوبوس یا ون‌های توریستی به هتل‌هایشان در شهر آنتالیا منتقل می‌شوند.
  • فرودگاه بین‌المللی آنتالیا: پرواز مستقیم تهران آنتالیا معمولا پروازهای ترک هستند. آنها شاید گاهی گران‌تر باشند اما مستقیم به مقصد فرودگاه آنتالیا پرواز می‌کنند. البته این فرودگاه هم در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و لازم است برای ترنسفر سوار تاکسی یا اتوبوس شوید. این فرودگاه از پرترددترین فرودگاه‌های ترکیه به شمار می‌رود. برای اینکه راحت‌تر به هتل برسید می‌توانید از اتوبوس‌های هاواش استفاده کنید که مسافران را از فرودگاه به ترمینال اتوبوسرانی داخل شهر می‌برند.

 

هزینه سفر به آنتالیا چه قدر است؟

چه زمانی به آنتالیا برویم؟

آب و هوای آنتالیا بیشتر ماه‌های سال آفتابی و معتدل است و گاهی سردتر می‌شود و برای گردشگرانی که می‌خواهند بیشتر اوقات خود را خارج از هتل بگذرانند، ممکن است دلپذیر نباشد. از اواسط خرداد تا اوایل مهر، دمای هوا مطبوع است و مسافران می‌توانند از دریا و ساحل لذت ببرند و آفتاب بگیرند. از آبان ماه به بعد و در فصل زمستان هوا رو به سردی می رود و باد و باران‌های فصلی، باعث می‌شود که گردشگران کمتری به این شهر بیایند. در ضمن آب سرد است و نمی‌توانید در دریا یا استخرهای روباز شنا کنید. در نتیجه بهار، تابستان و اوایل پاییز زمان بسیار خوبی برای سفر به آنتالیاست.

 

آشنایی با بندر قدیمی آنتالیا

اقامت در آنتالیا

آنتالیا هتل‌های بسیار عالی و لوکسی دارد که میان گردشگران ایرانی محبوبند. این هتل‌ها معمولا ریزوزت هستند و در آن‌ها معمولا غذا در سه‌ وعده‌ با نام‌های آل All  و یوآل UALL که علاوه بر غذا نوشیدنی الکلی رایگان هم سرو می‌شود. آنها مجهز به امکانات رفاهی و تفریحی هستند و یک یا چند استخر و ساحل اختصاصی دارند. بعضی از هتل‌ها آنقدر به گردشگران خدمات می‌دهند که آنها ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را در هتل بگذرانند. آنجا زمانی برای خوابیدن نخواهید داشت. فقط باید تفریح کنید و بگردید. درست است که به قصد استراحت رفته‌اید. اما استراحت را از نظر روانی معنی کنید. بی‌شک چند ساعت خواب شبانه برای بدن انسان کافی است. این روح شماست که شاداب خواهد شد. شنا کنید و در ساحل آفتاب بگیرید. غذاهای لذیذ ترکی بخورید و به دیدن آثار باستانی اطراف شهر بروید. عکس‌های رمانتیک بگیرید و در برنامه‌های هتل‌ها همچون شعبده‌بازی، رقص، آب‌تنی، ماساژ و مسابقه‌های گوناگون برای سرگرم کردن میهمانان شرکت کنید. در نظر داشته باشید که هتل‌های آنتالیا به چنین هتل‌هایی ختم نمی‌شود و شما می‌توانید برای اقامت در هتل ارزان‌تر و یا اقامتگاه‌های خانوادگی در آنتالیا، یک اقامتگاه مناسب خود پیدا کنید که خدمات خوبی به شما ارایه دهند. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که تحویل هتل‌ها هر روز ساعت ۲ انجام می‌شود.

 

بهترین بازارها و مراکز خرید آنتالیا

 

در نهایت باید گفت که سفر کردن همیشه به مقصد محدود نمی‌شود. گردشگران زیادی معتقدند مسیر از خود سفر جذاب‌تر است. پس یک بار سفر زمینی به وان و آنتالیا را تجربه کنید. به یاد داشته باشید که تابستان به علت شرجی بودن، فصل مناسبی برای سفر زمینی به آنتالیا نیست. شاید بهتر باشد اواسط بهار و یا اوایل پاییز را برای رفتن به شهرهای ساحلی ترکیه انتخاب کنید. بهتر است بدانید که آنتالیا سه منطقه‌ شرقی، مرکزی و غربی دارد. منطقه بِلِک در بخش شرقی این شهر است که معروف‌ترین ساحل آنتالیا و مرکز توریستی یعنی ساحل لارا را در خود دارد. لارا به مراکز خرید نزدیک است. همچنین اگر ماسه‌بازی کنار دریا را دوست دارید، این ساحل ماسه‌ای است. بیشتر هتل‌های لوکس آنتالیا در منطقه بلک قرار گرفته‌اند. ساحل کُنیالتی در بخش مرکزی و کمر به عنوان معروف‌ترین ساحل بخش غربی محسوب می‌شود. اگر چشم‌انداز دریا، کوهستان و جنگل را بیشتر می پسندید، این منطقه بهترین جا برای اقامت شماست. ساحل منطقه کمر آنتالیا از جنس سنگی است و آب زلالی دارد. اینجا بهترین بخش برای تفریحات آبی به شمار می‌رود. همچنین به آثار باستانی آسپندوس و پرگه نزدیک است. مهم نیست که هتلتان در کدام منطقه باشد، شما می‌توانید برای رفتن به هر کدام از این بخش‌ها از دُلموش به عنوان سرویس حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۱ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران