بازدید متعهدانه از حیوانات در سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
بازدید متعهدانه از حیوانات در سریلانکا

حتی در مقیاس کشورهای زیبایی که در کرانه‌ی اقیانوس هند واقع شده‌اند، باز هم سریلانکا سرزمینی زیبا و استثنایی محسوب می‌شود. گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند، می‌توانند از غنای فرهنگی و تاریخی این کشور در کنار شکوه زیبایی طبیعت و حیات وحش آن‌جا لذت ببرند. اما بخش حیات وحش همیشه یک ویژگی‌ خاص در سریلانکا است، جایی که شما می‌توانید از فیل‌ها، انواع میمون‌ها، پلنگ‌های مختلف، خرس‌ها و بسیاری دیگر از حیوانات و آبزیان بازدید به عمل آورید.

با این حال وضعیت حیوانات در سریلانکا -مخصوصا آن‌هایی که برای نمایش جلوی گردشگران تمرین دیده‌اند- درخشان نبوده و وقتی پای فیل‌ها به میان بیاید، اوضاع نابسامان آن‌ها بدجور توی ذوق می‌زند. چیزی که خیلی از گردشگران تور سریلانکا نمی‌دانند، وضعیت آموزش و نگهداری از این حیوانات باشکوه است که به جای بودن در طبیعت زیبای سریلانکا، با روش‌های نادرست تربیت می‌شوند تا آن‌چه صاحبانشان می‌خواهند را برای گردشگران به نمایش گذاشته و در نهایت درآمدزایی داشته باشند. اما اگر قصد رفتن به تور سریلانکا را دارید و برایتان وضعیت حیوانات این کشور مهم است، بهتر است یک بازدید متعهدانه داشته باشید تا شما در چرخه‌ی نگهداری نادرست از حیوانات در سریلانکا نقشی ایفا نکنید.

در ادامه‌ی این مطلب ما جاهایی را به شما معرفی می‌کنیم که در کنار زیبایی و تنوع جانوری بسیار خوب، حیوانات در محیط آن آزادانه زندگی می‌کنند و شما نیز تنها به عنوان یک تماشاگر از کنار زندگی‌شان گذر خواهید کرد.

 

پارک ملی اودا والاوه (Uda Walawe)

در میان پارک‌های ملی سریلانکا، اودا والاوه به واقع یک انتخاب عالی برای بازدید از حیوانات است، مخصوصا اگر به مناطق جنگلی و بازدید از فیل‌ها علاقه داشته باشید. در این پارک به راحتی در هر گوشه‌اش حیوانی را مشاهده خواهید کرد که در طبیعت مشغول زندگی است. برای بازدید از این منطقه در قالب گروه‌های محدود به داخل جنگل برده خواهید شد و فاصله‌ی شما تا حیوانات به درستی حفظ می‌شود. در این بین امکان غذا دادن به فیل‌ها را نیز دارید اما همین کار نیز در جایی مخصوص انجام می‌شود.

 

۷ دلیل برای سفری هیجان انگیز به سریلانکا

پارک ملی بوندالا (Bundala)

اگر می‌‌خواهید از منطقه‌ای طبیعی و مملو از حیوانات بازدید کنید اما حوصله‌ی شلوغی جاهای پر از توریست و جاذبه‌های گردشگری سریلانکا را ندارید، پارک ملی بوندالا جایی بسیار خوب برای شماست. این پهنه‌ی جذاب شامل بخش‌های جزیره‌ای، مرداب‌ها و حتی بخش‌های صحرایی می‌شود و در بعضی مناطق، منظره‌ای که مشاهده می‌کنید، واقعا فوق‌‌العاده است. این مکان در نزدیکی پارک ملی یالا که از بهترین پارک‌های ملی سریلانکا می‌باشد واقع شده و مملو از جمعیت گردشگران می‌شود، اما در این جا شما محیطی نسبتا آرام‌تر را تجربه می‌کنید. در کنار جمعیت قابل توجه فیل‌ها در بوندالا، میمو‌ن‌های بومی، کروکدیل‌ها و ۴ نوع لاکپشت مختلف که بین ماه‌های اکتبر تا ژانویه برای تخم گذاری به ساحل می‌آیند، از جمله حیواناتی هستند که می‌توانید مشاهده کنید. همچنین این مکان برای علاقه‌مندان به پرندگان نیز جایی عالی خواهد بود، چون جمعیت کم‌تر باعث می‌شود، پرندگان کم‌تر ترسیده و راحت‌تر رصد شوند.

پارک‌های ملی مینریا و کاودولا (Minneriya & Kaudulla)

در زمین صاف شمالی مرکز سریلانکا، پارک‌های ملی مینریا و کاودولا وقع شده‌اند که با توجه به این که محیطی محافظت شده محسوب می‌شوند، گله‌های بزرگ فیل‌ها را در زمین‌های آن‌ها مشاهده خواهید کرد که آزادانه به رفت و آمد می‌پردازند و بین ماه‌های آگوست تا اکتبر، گردهمایی‌های بزرگ دارند. در زمان بازدید از این محل‌ها که به وسیله‌های تورهای ماشین سواری انجام می‌شود، همه‌ی ماشین‌ها باید فاصله‌ی مشخص شده از حیوانات را حفظ کنند. همچنین اگر اهل عکاسی از حیوانات هستید، در مینریا و کاودولا می‌توانید عکس‌هایی فوق‌العاده ثبت نمایید.

 

اقامت در بهترین هتل‌های سریلانکا

تماشای وال‌ها در میریسا (Mirissa)

بازدید از حیوانات سریلانکا تنها محدود به جمعیت جانوران آن در خشکی نمی‌شود. در این کشور شما می‌توانید آبزیان مختلف را به شکل‌های متفاوتی ببینید. اما تورهای قایق سواری برای تماشای وال‌ها عظیم در میریسا، یک تجربه منحصر به فرد و فوق‌العاده‌ است که به هیچ وجه نباید از دستشان بدهید. این تورها در تعداد بسیار کم قایق‌ها انجام می‌شود تا کم‌ترین مزاحمت را برای این موجودات دوست داشتنی داشته باشد. در این بین البته شما در آب دلفین‌های بازیگوش‌ را نیز مشاهده خواهید کرد که به هر سمتی شنا می‌کنند.

رعایت نکات مهم برای بازدیدی متعهدانه از حیوانات در سریلانکا

نمی‌توان یک به یک جاهای مختلف در سریلانکا را برای چنین بازدیدی لیست کرد، اما یک سری قوانین نانوشته کلی وجود دارد که به شما برای بازدیدی متعهدانه بدون شرکت در چرخه‌ی زجر و آسیب به حیوانات در تور سریلانکا کمک می‌کند که ما برخی از آن‌ها را در ادامه برخواهیم شمرد:

  • به حیات وحش بروید: بهترین راه برای بازدید از حیوانات این است که آن‌ها را در حیات وحش دیده و در باغ وحش‌ها یا سیرک‌ها و نمایش‌ها از آن‌ها بازدید نکنید.
  • انتخاب درست مراکز نگهداری از حیوانات: بعضی از پناهگاه‌های حیوانات، تنها برای درآمد زایی درست شده‌اند، پس قبل از بازدید از چنین مراکزی، حتما کمی در اینترنت درباره آن‌ها تحقیق کنید.
  • سوار فیل‌ها نشوید: این موجودات دوست داشتنی اصلا برای سواری حیوانات درستی نیستند و برای آموزش دیدن، زندگی سختی را می‌گذرانند. با پرداخت نکردن پول برای سواری به جمعیت کسانی ملحق شوید که تلاش می‌کنند این فعالیت نادرست برچیده شود.

 

سوغاتی‌های سنتی سریلانکا

۲۴ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران