بازدید از حیات وحش سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
بازدید از حیات وحش سریلانکا

سریلانکا یکی از زیباترین جزایر توریستی در میان آب‌های اقیانوس هند است که علاوه بر مناظر زیبایش، حیات وحش دیدنی دارد. شما در سفرتان با تور سریلانکا، می‌توانید از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این کشور بازدید کنید و زمانی را برای گردش و تفریح در پارک‌های ملی سریلانکا اختصاص دهید که امکان بازدید شما را از موجودات این مناطق فراهم می‌کند. شما با ثبت‌نام در برنامه‌های گشت و سافاری‌های متنوع ارزان قیمت تا سبک لاکچری می‌توانید از حیات وحش زیبای این نقطه از دنیا دیدن کنید. این جزیره طبیعت بکر و بی‌نظیری همچون آبشارها و غارهایی دارد که معمولا مرکز توجه گردشگران طبیعت‌دوست قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید در مدت اقامتتان غذاهای محلی این کشور را نیز امتحان کنید.


پارک ملی یالا Yala National Park

برای تماشای حیات وحش سریلانکا، پارک ملی یالا یکی از زیباترین نقاط سریلانکا است. این پارک مساحتی در حدود ۱۲۶۸ کیلومتر مربع دارد که شامل جنگل‌های گرمسیری، دشت و چمنزارهای زیبا و تالاب‌های شگفت‌انگیز است. شما در این پارک موجودات متنوع و دوست‌داشتنی را خواهید دید که قلبتان را به تپش در خواهند آورد. پلنگ، فیل، تمساح، گاومیش، طاووس، آهو، گوزن‌ و میمون‌ها برای خود آزادانه در حال گردش هستند و شما به کمک راهنما و تورهای مخصوص به صورت سافاری از انها بازدید خواهید کرد. در واقع یالا ۴۴ گونه پستاندار و ۲۱۵ گونه پرنده دارد. شما در گردش در این پارک از مناظر بکر طبیعتی لذت می‌برید که شاید در کمتر جایی از دنیا شبیه آن باشد.
در پارک ملی یالا گروهی از فیل‌ها را خواهید دید که در نهرها آب‌تنی می‌کنند. شاید هم به پلنگ‌هایی بر بخورید که در زیر درختان در حال استراحت هستند. پرندگانی که پرواز می‌کنند و یا به دنبال غذا در شاخه‌های درختان نوک می‌زنند. کروکدیل‌هایی که زیر آفتاب دارند چرت می‌زدند. بهتر از همه این‌ها، تماشای نهنگ آبی کمیاب است که در کل دنیا شناخته شده است و گردشگران بسیاری برای دیدن آن تا سریلانکا سفر می‌کنند. این تنوع زیستی به طور معمول در این قاره یافت می‌شود و بهتر است برای بازدید از آن فصل مناسبی را برای سفر به این جزیره خوش آب و هوا انتخاب کنید. آب و هوای این پارک گرم و خشک است و میانگین دمای سالانه آن ۲۷ درجه سانتیگراد می‌باشد که در روزهای گرم‌تر دمای هوا به ۳۷ درجه هم می‌رسد. بهترین زمان برای بازدید از یالا بین فوریه تا جون است که بارش باران بسیار کم است و حیوانات به فضای باز می‌آیند.

دسترسی به پارک ملی یالا

پارک ملی یالا واقع در جنوب شرقی سریلانکا و در فاصله‌ای ۳۰۰ کیلومتری از کلمبو و و ۱۲ کیلومتری از کیریندا قرار گرفته است. گردشگران زیادی در فصول مختلف سال برای دیدن حیات وحش سریلانکا به این جزیره سفر می‌کنند تا از حیوانات وحشی و پرندگان زیبا عکاسی کنند. برخی از آنها هم در مناظر بکر و زیبای این کشور کمپ می‌زنند تا شب‌ها از دیدن ستاره‌های درخشنده لذت ببرند. پارک ملی یاتا محل مناسبی برای چنین فعالیت‌هایی است. برای رفتن به این پارک بهتر است بدانید که دسترسی راحتی دارد. شما می‌توانید برای رسیدن به پارک ملی یالا از کلمبو تا آنجا را پیاده‌روی کنید و یا سوار اتوبوس‌هایی شوید که به سمت Tissamaharama می‌روند. علاوه بر این، این پارک در نزدیکی پالاتوپانا است. از آنجا هم می‌توانید به راحتی و با بیست کیلومتر رانندگی از کیریندا به پالاتوپانا Palatupana برسید. در پارک یالا، مراکز اطلاعات توریستی وجود دارد که هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری تورهای سافاری انجام می‌دهند. فقط کافی است به آنها مراجعه کنید تا با جیپ‌های پارک به داخل آنجا رفته و فرصت تماشای حیات وحش زیبای این منطقه را به خود بدهید.

 

سوغاتی‌های سنتی سریلانکا

حیوانات پارک ملی یالا

در پارک ملی یالا بیش از ۴۴ گونه پستاندار زندگی می‌کنند. گونه‌های نادر و در حال انقراضی که برای دیدنشان ارزش دارد تا سریلانکا بروید. حیواناتی همانند خرس تنبل sloth bear، پلنگ Panthera pardus kotiya ، فیل Elephas maximus، آهوی قهوه‌ای sambar، بوفالوی آبی، گراز وحشی، گوزن خالدار و شغال طلایی که تحت حفاظت و نظارت در این پارک زندگی می‌کنند.

پلنگ

پلنگ خاصی که شما در پارک ملی یالا شانس دیدنش را خواهید داشت، یک پلنگ باشکوه بومی سریلانکایی است که در همه جای پارک پرسه می‌زنند. اما بیشترین احتمال برای دیدن این نوع پلنگ زمانی مابین ماه‌های ژانویه تا جولای است. بلوک یک در پارک ملی یالا در بخش غربی پارک، تنها بلوکی که برای بازدید عموم باز است، تقریبا بیشترین تراکم پلنگ‌ها را دارد. به هنگام بازدید از پارک از دیدن این شکارچیان زیبا نترسید. چرا که آنها به دیدن انسان‌ها در جیپ‌ها عادت کرده‌اند و کاری به شما نخواهند داشت. شاید حتی بتوانید از چند تا از آنها عکس بگیرید.

 

کشف طعمی تازه در سفر به سریلانکا

پرندگان

در پارک ملی یالا پرندگان زیبا و متنوعی از گونه‌های مختلف و کمیاب وجود دارند که می‌توان از بین ۱۳۰ گونه پرنده به عقاب کاکل‌دار، عقاب دریایی شکم سفید، فلامینگو، پلیکان، منقار قاشقی، لک لک نادر نوک سیاه و حواصیل خاکستری و بنفش اشاره کرد. در فصل بارندگی تالاب یالا پر از پرنده‌های مهاجری می‌شود که دور آن جمع می‌شوند و منظره بسیار زیبایی را به وجود می‌آورند. اگر به عکاسی علاقه داشته باشید، این تصویر از بهترین عکس‌هایی می‌شود که می‌توانید ثبت کنید.

خزندگان

شاید دیدن خزندگان برای برخی از گردشگران جالب نباشد. اما برای بعضی از آنها جذاب است. اگر جزو آن دسته از گردشگران باشید، می‌توانید در پارک ملی یالا کروکودیل‌ها را در مسیر رودخانه اصلی از نزدیک ببینید. دیگر خزندگان همچون مار کبری، افعی راسل، لاک‌پشت دریایی، لاک‌پشت زیتونی و لاک‌پشت چرمی هم در این پارک ملی زندگی می‌کنند که شاید تماشای آنها از نزدیک خیلی آسان نباشد.

 

قطار معروف کندی به الا در سریلانکا

پارک ملی هورتون پلینز Horton Plains National Park

پارک ملی هورتون پلینز گزینه دیگری برای دیدن پرندگان زیبا در سریلانکاست. این پارک دارای محوطه‌ای ۸۸۰ متری است که تا کلمبو حدود ۵ ساعت فاصله دارد. این پارک در نزدیکی دامنه کوه شهر نوارا الیا Nuwara Eliya قرار دارد که می‌توان آن را از خانه‌های روستایی منحصر به فردش تشخیص داد. در گردش خود در هورتن پلینز امکان مشاهده پرندگانی همچون مرغ آواز خوان Whistling Trush و چکاوک سریلانکایی Warbler را خواهید داشت.

پارک ملی اداوالا Udawalawe National Park

اگر از علاقه‌مندان حیوانات بزرگ و قوی هستید، پارک ملی اداوالا بهترین مکان برای دیدن فیل‌های وحشی است. این پارک فاصله‌ای چهار ساعته از کلمبو دارد. شما در مسیر این پارک می‌توانید تپه‌های پوشانده شده از درختچه‌های چای را نیز تماشا کنید. در واقع این پارک برای محافظت از حوزه آبگیری اداوالا ایجاد شده و در جنوب کوهستان مرکزی قرار دارد. شما علاوه بر تماشای فیل‌های آسیایی در این پارک، پرنده‌های شکاری بخصوصی مانند عقاب changeable hawk eagle، عقاب مارخور و عقاب ماهی‌خوار سرخاکستری را هم می‌بینید.

پارک ملی واسگاموا Wasgamuwa National Park

یکی دیگر از پارک‌های خوب برای دیدن فیل‌ها پارک ملی واسگاموا است که فاصله‌ای پنج ساعته از کلمبو دارد که در چهل کیلومتری زمین‌های شمالی بخش مرکزی منطقه ناکلز مسیف Knuckles Massif واقع شده است. شما با حضور در این پارک، علاوه بر دیدن حیوانات، امکان بازدید از جاذبه‌های دیگر موجود در واسگاموا مانند غارهای معبدی دامبالا Dambulla را خواهید داشت.

 

برترین فعالیت‌ها در بنتوتا، سریلانکا

پارک ملی ویلپاتو Wilpattu National Park

پارک ملی ویلپاتو در فاصله چهار ساعته از کلمبو بهترین مکان برای دیدن خرس‌های تنبل است. همچنین شما می‌توانید درخت دو هزار ساله مقدس بودایی را در میان بنای قدیمی انورادهاپورا Anuradhapura را از نزدیک ببینید. ویلپاتو بزرگترین پارک سریلانکا در شمال غربی جزیره است که در دل خود دریاچه‌هایی با درجه شوری و شیرینی متفاوت دارد. از جذاب‌ترین حیوانات این پارک می‌توان به گوزن‌ و پلنگ اشاره کرد.

جنگل حفاظت شده سینهاراجا Sinharaja Forest Reserve

اگر از علاقه‌مندان پرندگان زیبا هستید، این جنگل بهترین مکان برای دیدن آنهاست. سینهاراجا در جنوب غربی جزیره حدود پنج ساعت از کلمبو فاصله دارد. اگر از این شهر به سمت جنوب بروید، به سواحل آرام میریسا Mirissa خواهید رسید. شاخه‌های درختان ۴۵ متری این جنگل یکی از دیدنی‌ترین مناظر را در این منطقه پدید آورده است. در جنگل حفاظت شده سینهاراجا، سنجاب، گوزن، لانگور صورت بنفش purple-faced langur و پرندگانی همچون مالکوهای صورت قرمز Red-faced malkoha، کوکال نوک سبز و زاغ آبی سریلانکایی زندگی می‌کنند. پارک ملی دریایی پل آدامز Adam's Bridge Marine National Park این پارک ملی در نزدیکی یک شبه جزیره باریک قرار دارد که به اقیانوس هند متصل می‌شود. این پارک محل مناسبی برای تماشای انواع موجودات دریایی، پرندگان ، دلفین‌ها و لاک پشت‌ها است. پارک ملی دریایی پل آدامز سواحلی زیبای صخره‌ای دارد که پناهگاه انواع حیوانات است. هزینه ورود به این پارک حدود ۴۳ دلار و در صورت درخواست سافاری این مبلغ ۸۲ دلار خواهد بود.

در نهایت شما پس از بازدید از حیات وحش می‌توانید به دنبال نشانه‌هایی از تمدن‌های گمشده در سریلانکا هم بگردید. شهرک صومعه Sithulpawwa، در گذشته یک مکان مهم مذهبی بوده است. همچنین در میان مجموعه‌ای از معابد باستانی معبد سنگ مرمت شده هم اثر خوبی از گذشته درخشان سریلانکا و عجایب آن پیدا می‌شود. به خاطر داشته باشید برای بازدید از طبیعت و حیات وحش سریلانکا، حواستان به زمان انتخابی سفر خود باشد. چرا که فصل موسمی شمال شرقی سریلانکا زمانی می‌باشد که پارک ملی یالا بیشترین میزان بارندگی خود را از سپتامبر تا دسامبر به تجربه می‌کند که ممکن است امکان دیدن حیوانات کمیاب و زیبای این جزیره را نداشته باشید و فرصتتان برای دیدن طاووس‌های رنگارنگ، پلنگ‌ها، بوفالوی آبی یا خرس‌های تنبل از دست برود. حیف می‌شود اگر لک‌لک‌هایی که یک پا می‌ایستند و به اطرافشان نگاه می‌کنند را نبینید و یا نتوانید فیل‌های تنومند را تماشا کنید.

 

راهنمای سفری متفاوت به سریلانکا

۲۴ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران