پل نه قوس الا، پل تاریخی دمودارا سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
پل نه قوس الا، پل تاریخی دمودارا سریلانکا

سریلانکا که این روزها به یکی از توریستی‌ترین مقاصد دنیا تبدیل شده مملو از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و همچنین سازه‌های زیبای منحصر به فردی است که همه آن‌ها در کنار یکدیگر باعث جذب گردشگران بسیاری به آن شده‌اند. یکی از این نقاط برجسته پل نه قوس یا همان پل ناین آرچ الا نام دارد که در روستای کوهستانی الا قرار گرفته و با به نمایش گذاشتن یکی از زیباترین چشم‌اندازهای سریلانکا مورد توجه همگان قرار گرفته است. به طوری که اگر سرچ کوچکی در صفحات مجازی بکنید این پل در لیست ۱۰ جاذبه برتر سریلانکا قرار خواهد داشت. پس اگر کنجکاو هستید در مورد این پل شگفت‌انگیز بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله همره ما باشید.

 

آشنایی با پل نه قوس سریلانکا

پل ۹ قوس (Nine Arch Bridge) واقع در منطقه الا(Ella) بر روی حلقه Demodara در کشور سریلانکا قرار گرفته و امروزه به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکا در میان توریست‌ها تبدیل شده است. این پل که نام خود را از شکل ظاهری خود گرفته از ۹ طاق زیبا که همگی به صورت متقارن و یک شکل طراحی شده‌اند، تشکیل شده است. به خصوص اینکه این نه طاق در یک جنگل سرسبز و انبوه قرار گرفته و علاوه بر آن چشم‌اندازی زیبا از مزارع چای سریلانکا را به نمایش می‌گذارد. مسافران تور سریلانکا که اغلب شهر کندی را به عنوان مقصد اصلی خود در این سفر انتخاب می‌کنند می‌توانند برای بازدید از این پل زیبا و جذاب بلیط قطار از کندی به الا را تهیه کرده و سفری یک روزه به الا را نیز تجربه کنند.

عکس: flyingravana.com

 

تاریخچه پل نه قوس سریلانکا

پل ناین آرچ الا دقیقا درGotuwala  بین ایستگاه‌های Ella و Demodara در دوره استعمار بریتانیا در کشور سریلانکا ساخته شد. این پل که در بین مردم محلی"Ahas Namaye Palama"  به معنی پل نه آسمانی معروف است این روزها به یکی از بایدهای هر گردشگری در سفر به سریلانکا برای بازدید تبدیل شده است. نام محلی این پل از شکل ظاهری و تجربه بصری بازدیدکنندگان گرفته شده است. به این صورت که وقتی زیر پل بایستید و به بالا نگاه کنید، می‌توانید آسمان را از میان ۹ طاق زیبای آن تماشا کنید.

بخش منحصر به فرد پل ۹ قوس این است که به طور کامل از سنگ، آجر و سیمان ساخته شده و در سازه آن از هیچ گونه فولاد یا فلز استفاده نکرده‌اند. این پل در سال ۱۹۴۱ راه اندازی شد و گفته می‌شود که وقتی پروژه ساخت پل در حال اجرا بود، جنگ جهانی اول شروع شد. مواد فولادی و فلزی که قرار بود در پل مورد استفاده قرار گیرند، برای مصارف نظامی به کار برده شدند. در نتیجه مهندسان مجبور شدند تا سنگ، آجر و سیمان را جایگزین آهن و فولاد کرده و به ساخت پل ادامه دهند. امروزه این پل نه تنها در سریلانکا بلکه در کل دنیا یکی از زیباترین مسیرهای ریل آهن را به نمایش می‌گذارد.

 

فیل‌ سواری در سریلانکا

عکس: en.m.wikipedia.org

 

سبک طراحی پل نه قوس سریلانکا

اولین چیزی که در نگاه به طراحی بی‌نظیر این سازه سریلانکایی در دل طبیعت زیبای آن جلب توجه می‌کند، تشکیل شدن آن از ۹ طاق پی در پی است. علاوه بر آن دانستن اینکه در ساخت این پروژه عظیم از حتی یک گرم فولاد و آهن نیز استفاده نشده جذابیت معماری آن را دوچندان می‌کند. پل ناین آرچ الا دارای طول ۳۰ متری و ارتفاع ۹۱ متری است که ریل قطاری از روی آن عبور می‌کند. این ریل قطار در بین دو ایستگاه اللا و دمودارا حرکت کرده و مسافران کندی می‌توانند سفری کوتاه بین دو ایستگاه کندی و اللا داشته و تجربه‌ای متفاوت از تماشای چشم‌اندازهای زیبای سریلانکا را برای خود رقم بزنند. قطار سواری در این ارتفاعات با قطار کندی به الا یکی از زیباترین مسیرهای قطاری جهان است. ناگفته نماند که راه رفتن روی این پل مجاز بوده و این یکی از کارهایی است که باید در سریلانکا انجام دهید. پیاده‌روی در سرتاسر پل ۹ طاق سریلانکا تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

عکس: yulneveroamalone.com

 

کارهایی که باید در بازدید از پل نه قوس سریلانکا انجام داد

الا یکی از نقاط مهم توریستی سریلانکا است که بیشتر به دلیل مناظر زیبای طبیعت و مسیرهای خارق‌العاده پیاده‌روی در این منطقه مانند الا راک، قله آدم و از همه مهم‌تر پل ناین آرچ الا شهرت دارد. Nine Arch Bridge  صرفا یک مسیر ساده نبوده و این روزها توانسته به یکی از پرمخاطب‌ترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکا در این منطقه تبدیل گردد. به طوری که از جمله سرگرم‌کننده‌ترین فعالیت‌هایی که در بازدید از این مکان می‌توان انجام داد، عبارتند از:

 

تماشای عبور قطار از روی پل

ساعتی قبل از اینکه یکی از قطارها از روی پل عبور کند، گردشگران خارجی و داخلی زیادی در اطراف و روی پل جمع می‌شوند. توصیه می‌کنیم حتما از ساعت دقیق عبور قطار مطلع شده و از حدود نیم ساعت قبل در آنجا حضور داشته باشید. ناگفته نماند که گاها قطار با یک ساعت تاخیر عبور می‌کند که منتظر ماندن برای آن قطعا ارزش دارد.

نشستن در کافه‌های اطراف

تعدادی کافه در تپه‌های اطراف با چشم‌اندازهایی زیبا از پل وجود دارند که اگر دوست دارید در مکانی نشسته و در حین استراحت به تماشای منظره پل ۹ قوس سریلانکا بپردازید، می‌توانید به آن‌ها سر بزنید.

عکاسی و ثبت زیباترین تصاویر از سفر خود به سریلانکا

این یکی از بهترین مکان‌هایی است که در سفر خود به سریلانکا می‌توانید در آن به عکاسی مشغول شوید. به عنوان یک نکته کلیدی توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید عکس‌های خود را بدون حضور مردم روی پل بگیرید حتماً در حوالی طلوع یا غروب خورشید در آنجا حضور داشته باشید.

 

جاذبه های تاریخی در کلمبو

عکس: srilanka-travel-tourism.tumblr.com

 

نحوه دسترسی به پل نه قوس سریلانکا

این پل شگفت‌انگیز در دمودارا، بین ایستگاه‌های راه آهن الا و دمودارا واقع شده است. در سال‌های اخیر مناطق اطراف به دلیل نبوغ معماری پل و فضای سرسبز فراوان در دامنه‌های تپه‌های مجاور، شاهد افزایش صنعت گردشگری در آنجا بوده است. از همین رو دسترسی به این مکان چندان دشوار نبوده و گردشگران می‌توانند با تورهایی که از شهرهای اطراف به این مقصد در سریلانکا برگزار می‌شوند برای رفتن به آن همراه شوند. علاوه بر آن اگر تمایل دارید که خود به صورت شخصی مسیر این پل را در پیش بگیرید و در الا اقامت دارید، می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • سریعترین راه این است که تاکسی از شهر الا کرایه کرده و در امتداد مسیر پل حرکت کنید تا به یک تونل برسید. پس از عبور از تونل، بلافاصله به پل Nine Arch Bridge خواهید رسید.
  • ساده ترین راه برای رسیدن به پل Nine Arch سوار شدن به توک توک (سه چرخه‌های محلی سریلانکا) است. هزینه کرایه تو توک تقریبا ۳۰۰ روپیه بوده و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید از راننده بخواهید تا شما را در نزدیکی تونل پیاده کنند تا ادامه مسیر را به صورت پیاده طی کنید.

عکس: airasia.com

 

بهترین زمان برای بازدید از پل نه قوس سریلانکا

پل  Nine Arch Bridgeدر هر ساعتی از شبانه روز قابل بازدید است. اما مناسب‌ترین زمان برای بازدید از آن در ساعات روشن روز است. به خصوص اگر دوست دارید عکس‌های زیبایی را با پشت زمینه پل ناین آرچ الا به تصویر کشیده و از طرفی خلوت بودن فضای اطراف نیز برای شما اهمیت زیادی دارد، حوالی طلوع آفتاب بهترین زمان برای بازدید از آن خواهد بود. به طوری که تا ساعت ۱۰ صبح محدوده اطراف پل نسبتا خلوت بوده و بعد از آن با رسیدن تورهای گردشگری یک روزه مملو از توریست‌ها می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه قطارها حدود ۶ بار در روز از روی پل عبور می‌کنند. زمان دقیق این قطارها متعیر بوده و گاها با تاخیرهای زیادی همراه می‌شوند. پس توصیه می‌کنیم صبور باشید و برای گرفتن بهترین عکس‌ها و ثبت یکی از بهترین خاطرات خود در سفر به سریلانکا منتظر آمدن یکی از قطارها باشید.

 

مراکز خرید در کلمبو سریلانکا

عکس: hungrybackpack.com

 

۱۲ خرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران