معرفی میراث جهانی تاریخی و طبیعی سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
معرفی میراث جهانی تاریخی و طبیعی سریلانکا

وقتی به سریلانکا سفر می‌کنید و به نقاط مختلف این کشور می‌روید، متوجه خواهید شد که این کشور شبیه به هیچ سرزمین دیگری نیست. سریلانکا تاریخی غنی را به دوش کشیده و طبیعتی شگفت انگیز دارد. همین امر باعث شده تا لیست بلند بالای میراث جهانی یونسکو در این کشور به هیچ وجه خارج از ذهن نباشد. در نوشته‌ی امروزمان، ما به پربازدیدترین عجایب طبیعی و تاریخی سریلانکا خواهیم پرداخت و می‌دانیم که شما در یک سفر، به هیچ وجه نمی‌توانید از همه‌ی آن‌ها دیدن کنید. با این حال پیشنهاد می‌کنیم، در تور سریلانکا، حداقل یکی دو مورد از مکان‌ها را دیده تا سفری پربار داشته باشید.

 

شهر باستانی پولوناروا

اولین مکانی که در این لیست به شما معرفی می‌کنیم، شهر باستانی  پولوناروا است. با این که بخش‌هایی از این شهر با شکوه تخریب شده اما هنوز در بازدید از آن‌جا آثاری کم‌نظیر را پیدا می‌کنید که بعد از گذشت صدها سال هنوز پا برجا مانده‌اند و از نظر زیبایی و دقت در جزییات، شما را شگفت‌ زده خواهند کرد.

بیش از ۸۰۰ سال از ساخت ابنیه این محل می‌گذرد و زمانی پولوناروا مهم‌ترین شهر در سریلانکا به حساب می‌آمد اما حالا تنها ویرانه‌ها و بناهایی قدیمی و البته تندیس‌های سنگی بزرگ از آن به جا مانده و البته اهمیت و زیبایی آن‌جا باعث شده تا در لیست میراث تاریخی یونسکو ثبت شود. در بازدید از این محل، حتما باید یک دوربین خوب همراه داشته باشید تا از لوکیشن‌های جذابی که در آن‌جا وجود دارد، قاب‌هایی با ارزش ثبت کنید.

 

بهترین زمان و فصل سفر به سریلانکا

صخره سیگیریا

قلعه صخره ای سیگیریا سریلانکا توسط پادشاه کاسیاپا در قرن پنجم میلادی ساخته شده است که یکی از بزرگترین پادشاهی های سریلانکا را ایجاد کرده بود ولی از آنجایی که با توطئه قدرتی را که متعلق به برادرش بوده است را تصاحب کرده بود. همیشه سوء ظن اینکه روزی برادرش برخواهد گشت و او را از قدرت خلع و زندانی خواهد کرد. این مجموعه مملو بود از باغ های آبی با شکوه و کاخی یک هکتاری که بر فراز این صخره با شکوه ساخته شده بود که زیباترین و شگفت انگیزترین منظره طبیعی سریلانکا را از بالای این صخره داشته است. جالب است بدانید که دیواره های بیرونی این دژ تسخیر ناپذیر دقیقاً بر پرتگاه‌های اطراف این صخره ساخته شده است.

با توجه به تمامی زیبایی‌ها و جذابیت‌هایی که این بنای تاریخی و این اثر طبیعی زیبا دارد. برای گردشگران در بعضی از فصول میتواند خطرناک باشد و دلیلش حضور کندوهای زنبورهای وحشی اطراف این صخره است که به باور محلی ها این زنبورها نگهبان قلعه هستند.

ویرانه‌های انورادهاپورا

یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی در سریلانکا که از نظر مذهبی برای مردم این کشور اهمیت فراوانی داشته و به نوعی آن را جایی مقدس می‌پندارند.

ویرانه‌های باستانی انورادهاپورا در قرن سه پیش از میلاد و با آوردن قطعه‌ای از درخت انجیر بودا پایه‌گذاری شد. این شهر به مدت ۱۳۰۰ سال، پایتخت مذهبی و سیاسی کشور بود و در سال ۹۹۳ میلادی، متروکه شد. در طول سال‌ها، انورادهاپورا در دل جنگل مخفی ماند و امروزه با صومعه‌ها، قصرها و بناهای باستانی‌اش دوباره در معرض دید قرار گرفته است. با ارزش بالای تاریخی و فرهنگی، این منطقه را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده‌اند.

 

آشنایی با جذاب‌ترین جزیره‌های سریلانکا

شهر قدیم گاله

سواحل شهر قدیمی گاله یکی از سواحل مشهور در سریلانکا محسوب می‌شود که گردشگران بسیاری برای گذراندن اوقات فراغت خود به اینجا سفر می‌کنند و ساعاتی را در سواحل ماسه‌ای به استراحت می‌پردازند. شهر گاله که در ۱۳۰ کیلومتری کلمبو قرار دارد در قرن ۱۶ میلادی توسط پرتغالی ها ساخته شده است. در سال ۱۶۴۰ میلادی به دست هلندی ها افتاد و انگلیسی ها در قرن ۱۸ میلادی شهر را به تصرف خود درآوردند.

این بخش از شهر به خاطر داشتن ابنیه مختلف تاریخی مربوط به دوران استثمار و همچنین طبیعت فوق‌العاده و سواحل زیبایش معروف است. فاصله‌ی نه چندان دور گاله به کلومبو باعث می‌شود، شما با قطار خیلی راحت بتوانید به این محل بروید.

شهر مقدس کندی و معبد دندان

کندی شهر مقدس بودایی است که عموماً با نام «سِنکاداگالاپورا» شناخته می شود. این شهر، آخرین پایتخت پادشاهان سلسلۀ «سینهالا» بوده که با حمایت های گستردۀ خود باعث شدند فرهنگ «دیناهالا» برای بیش از ۲۵۰۰ سال، و تا زمان اشغال سریلانکا توسط بریتانیا در سال ۱۸۱۵، در این کشور نشو و نما یابد. همچنین، «معبد دندان مقدس» (متعلق به بودا) که یکی از اماکن زیارتی مشهور است نیز در این شهر قرار دارد. لطفا اینجا را کلیک کنید.

معبد دندان یکی از مقدس‌ترین معابد بودایی‌های جهان است و دلیل اینکه این معبد را معبد دندان بودا می نامند این است که یکی از دندان‌های بودا در این معبد نگهداری می شود. بودایی‌ها بر این باورند که پس از مرگ بودا مریدانش و نمایندگان کشورهای بودایی می کوشیدند تا بدن بودا را در کشور خود دفن کنند و این باعث اختلافات بزرگی میان آنها شد و در آخر به این نتیجه رسیدند که هر قسمت از بدن بودا به یکی از کشورهای بودایی مذهب سپرده شود و به این ترتیب یکی از داندان‌های بودا نصیب کشور سریلانکا شده است و در کندی نگهداری می‌شود. همچنین آنها معتقد هستند هرکس بتواند از چنین یادگار مقدسی نگهداری کند حکمرانی جهان از آن او خواهد بود.

 

برترین فعالیت‌ها در الا، سریلانکا

معبد دامبولا

معبد غار دامبولا، یک بنای تاریخی خارق العاده است که در ۱۴۸ کیلومتری شرق کلمبو پایتخت سریلانکا و ۷۲ کیلومتری شمال کندی در شهر دامبولا واقع شده است. شهر کندی دومین شهر بزرگ سریلانکا با جمعیت ۱۲۵۴۰۰ نفر محسوب می شود. جاذبه های گردشگری کندی یا طبیعی هستند یا اینکه از سالیان دور به جا مانده اند. به دلیل اینکه مردم کندی از سال ها قبل پیرو مذهب بودا بوده اند، معبدهای زیادی نیز در این شهر وجود دارد که گردشگران بسیاری را به سمت خود سوق می دهد.

معبد غار دامبولا که به معبد طلایی نیز شهرت دارد، شگفتی‌های بسیاری را در خود جای داده است. بیش از ۸۰ غار در مناطق اطراف این بنا وجود دارد که در داخل آن پنج غار اصلی، مجسمه ها و نقاشی هایی به چشم می خورد که مربوط به بودا و زندگی او است که در زیر سنگی عظیم الجثه قرار دارد.

ارتفاعات مرکزی سریلانکا

ارتفاعات مرکزی سریلانکا یک سایت میراث جهانی شناخته شده در سریلانکا است . این سایت شامل منطقه حفاظت شده Peak Wilderness، پارک ملی دشت هورتون و جنگل حفاظتی Knuckles است . این‌ها جنگل‌های بارانی هستند که ارتفاع آنها از سطح دریا به ۲۵۰۰ متر می‌رسد. در این منطقه انواع پستانداران از جمله میمون خرس و لوریس باریک نگهداری می‌شود.

این اولین سایت میراث جهانی سریلانکا است که در ۲۲ سال گذشته ثبت شده است، از زمانی که ذخیره‌گاه جنگلی سینهراجا در سال ۱۹۸۸ ثبت نام شد . جنگل های بارانی کوهستانی سریلانکا نمایانگر جنگل های مرطوب کوهستانی و زیرکوهی بالای ۱۰۰۰ متر (۳۳۰۰ فوت) در ارتفاعات مرکزی و در رشته کوه ناکلز هستند.

جنگل سینهاراجا

آخرین جنگلهای استوایی سریلانکا جنگل‌های بارانی سینهاراجا هستند که در منطقه مرطوب، در نزدیکی زمین‌های پست در جنوب غربی جزیره واقع شده اند. به طور خاص در نزدیکی منطقه ی سابارگاموها در ۱۰۰ کیلومتری کلمبو قرار گرفته اند. و یکی از نکات قابل تامل و زیبای این جنگل ها این است که به علت اهمیت جهانی فراوانی که داشته‌اند در سال ۱۹۸۸ به عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده اند.

اهمیت این جنگل را شاید با دانستن این مهم که این جنگل‌ها به تنهایی خانه‌ی ۶۰ درصد از انواع مختلف درختان خاص سریلانکا و ۵۰ درصد از گونه های جانوری خاص این کشور میباشند بتوان درک کرد. کوچه های باریک و زمین های موج دار ناهموار مناطقی هستند که شما میتوانید در بازدید از این مناطق از آنها عبور کنید. دامنه‌های کوه‌های این منطقه انبوه درختان متنوعیست و عبور از میان انها چندان کار ساده ای نیست. کل منطقه جنگلی سینهاراجا محلی مناسب برای دوستداران طبیعت است. با توجه به پوشش گیاهی متراکم و پوشش ضخیم درخت، حیات وحش متفاوتی را در این جنگل‌ها مشاهده خواهید کرد البته به غیر از فیل‌ها یوزپلنگ‌ها در تقریبا در سرتاسر جنگل قابل مشاهده می‌باشند.

 

کارهایی که نباید در سریلانکا انجام دهید

پارک ملی یالا

پارک ملی یالا از پربازدیدترین پارک‌های ملی سریلانکا و حتی در دنیا است. اهمیت این پارک به دلیل قرارگیری آن در کناره‌های اقیانوس هند می‌باشد که موجب تنوع زیستی این منطقه نیز رو به رشد باشد. تراکم جمعیتی در این پارک بسیار بالا است به همین جهت ارزش زیست محیطی بسیار بالایی دارد و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیوانات در دنیا محسوب می‌شود به ویژه تراکم بالای پلنگ‌ها در این مناطق موجب شده است تا به عنوان یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین زیستگاه‌های دنیا به شمار آید.

هر ساله با وجود تورهای گردشگری و سافاری در این منطقه می توانید از جذابیت‌های بسیار زیادی دیدن کنید و از امکانات تفریحی متعددی در این منطقه استفاده نمایید. شما عزیزان و علاقه مندان به حیات وحش در هر کجای دنیا می‌توانید با سفر به این منطقه از گونه‌های متنوع جانوری دنیا بازدید کنید و بی‌شک تجربه این سفر برای شما لذت بخش و خاطره انگیز خواهد بود. این منطقه دارای گونه‌های منحصر به فردی از آهو، طاووس، گوزن، فیل و پلنگ می‌باشد که در ادامه این بخش بیشتر با این گونه‌های جانوری آشنا می‌شوید.

۱۴ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران