معرفی مهم‌ترین فرودگاه‌های سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
معرفی مهم‌ترین فرودگاه‌های سریلانکا

مهم‌ترین راه دسترسی به سریلانکا از طریق پرواز مستقیم به این کشور است. پروازهایی که به فرودگاه‌های اصلی این کشور -مخصوصا کلمبو- انجام می‌شوند. بیشتر آن‌هایی که به تور سریلانکا می‌روند، ابتدا وارد فرودگاه بین‌المللی شهر کلمبو شده و از آن‌جا به دیگر نقاط این کشور سفر می‌کنند. فارغ از فرودگاه‌های بین‌المللی، چندین فرودگاه کوچک نیز در جای جای سریلانکا هستند که پروازهای داخلی را میزبانی می‌کنند. اما ما در نوشته‌ی امروزمان به معرفی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه‌های کشور سریلانکا می‌پردازیم.

 

فرودگاه بین‌المللی باندارانایک (Bandaranaike International Airport)، کلمبو در سریلانکا

این فرودگاه اولین و مهم‌ترین در کلمبو پایتخت سریلانکا به حساب می‌آید که پروازهای پرتعداد داخلی و خارجی را میزبانی می‌کند. فرودگاه بین‌المللی باندارانایک دارای سه ترمینال و یک ترمینال مخصوص بار است. بیشتر پروازهای خارجی به مقصد این فرودگاه، از طریق ترمینال دو انجام می‌شود که در سال ۲۰۱۹ افتتاح شده است. در این فرودگاه دو لانژ در نظر گرفته شده که یکی مربوط به خطوط هوایی سریلانکا است و دیگری با برند پالم اسپریت (Palm Spirit) فعالیت می‌کند. چندین کافه تریا و رستوران درون این فرودگاه قرار داده شده و چند فروشگاه نیز به صورت تمام وقت در این محل فعال هستند.

 

بازدید از حیات وحش سریلانکا

۸ گیت برای ترمینال ۲ در نظر گرفته شده و البته ساخت و سازها در این محل ادامه دارد تا به گنجایش و امکانات فرودگاه اضافه شود. ترمینال سه فرودگاه نیز کاملا به پروازهای داخلی اختصاص داشته و اگر بخواهید از کلمبو به شهرهای دیگر بروید، خیلی اوقات از طریق این ترمینال باید راهی شوید. شرکت‌های هوایی زیادی هم هستند که پروازهای خود را به مقصد این فرودگاه برنامه ریزی می‌کنند. جالب است بدانید که این فرودگاه کار خود را از سال ۱۹۴۴ و برای پروازهای نظامی در جنگ جهانی دوم آغاز کرد و به مرور در نهایت به فرودگاهی تجاری بدل گشت.

کد فرودگاه: CMB

 

فرودگاه راتمالانا (Ratmalana Airport)، کلمبو در سریلانکا

فرودگاه راتمالانا حدودا ۱۵ کیلومتر از جنوب کلمبو، پایتخت سریلانکا فاصله دارد و اگر چه بعضی از پروازهای خارجی به مقصد این فرودگاه حرکت می‌کنند اما اغلب پروازهای آن به مقاصد داخلی برنامه‌ریزی می‌شود. این فرودگاه در مجموع دارای دو ترمینال است که ترمینال اول برای پروازهای خارجی بوده و ترمینال دوم برای پروازهای داخلی در نظر گرفته می‌شود. از نظر امکانات فرودگاه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد با این حال نمی‌توان آن را خیلی با فرودگاه اصلی کلمبو با فروشگاه‌ها و کافه‌های متعدد مقایسه کرد.

 

برترین فعالیت‌ها در الا، سریلانکا

این فرودگاه حتی از باندارنایک نیز قدیمی‌تر است و ساخت آن به ۱۹۳۴ میلادی بر می‌گردد. این فرودگاه در زمان جنگ جهانی، خدمات ارزنده‌ای به نیروهای متحدین ارائه کرده بود و حتی پروازهای بسیاری برای افراد غیر نظامی در طول آن سال‌ها ارائه می‌داد. این فرودگاه برای چندین سال تعطیل بود تا این که بعد از بازسازی، دوباره شروع به فعالیت کرد و پای پروازهای تجاری به آن‌ دوباره باز شد.

کد فرودگاه: RML

 

فرودگاه بین‌المللی ماتالا راجاپاکسا (Mattala Rajapaksa International Airport)، ماتالا در سریلانکا

این فرودگاه، پروازها به جنوب شرقی سریلانکا را به عهده دارد و دومین فرودگاه بزرگ در سریلانکا به حساب می‌آید. فرودگاهی که در شهر نسبتا کوچک ماتالا و در ۱۸ کیلومتری هامبانتوتا قرار گرفته است. فرودگاه بین‌المللی ماتالا راجاپاکسا کار خود را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد و یکی از فرودگاه‌های نوساز در این کشور به حساب می‌آید و سالانه حدود یک میلیون مسافر را به خود می‌بیند که بسیاری از آن‌ها، گردشگرانی هستند که در سفر با تور سریلانکا، به این بخش از کشور می‌آیند.

 

غذاهای خیابانی سریلانکا را بشناسیم

ترمینال اصلی فرودگاه دارای امکانات بسیار خوب و فضای شیک و بزرگی بوده، مرکز پزشکی، چندین رستوران، یک لانژ برای مسافران بیزینس کلاس و ... برای آن در نظر گرفته شده است. البته جدا از پروازهای خارجی، پروازهای داخلی متعددی نیز از این محل برپا می‌شود. از نظر تجاری با توجه به نبود فرودگاه در بخش‌های جنوبی سریلانکا، ساخت این مجموعه تا حد زیادی مشکلات توریستی منطقه را برطرف کرد و شهرهای زیادی از وجودش بهره‌مند شدند.

کد فرودگاه: HRI

 

فرودگاه بین‌المللی باتیکالوا (Batticaloa International Airport)، باتیکالوا در سریلانکا

باتیکالوا شهری در شرق سریلانکا است و این فرودگاه بین‌المللی نیز از جمله فرودگاه‌های بسیار مهم سریلانکا به حساب می‌آید و دسترسی توریست‌ها و تجار را به این بخش از سریلانکا ممکن می‌کند. مجموعه تنها ۲ کیلومتر از شهر دور بوده، دارای ترمینال زیباست و خدمات خیلی خوبی در این ترمینال برای گردشگران تدارک دیده شده است.

 

آشنایی با مراکز خرید سریلانکا

ساخت فرودگاه باتیکالوا به سال ۱۹۵۸ میلادی برمی‌گردد و بر خلاف خیلی دیگر از فرودگاه‌های کشور، ابتدا برای پروازهای مسافرتی ساخته شد و سپس در سال ۱۹۸۳ نیروی هوایی پایگاهی در آن‌جا تاسیس نمود. تا سال ۲۰۱۹ فرودگاه باتیکالوا تنها برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما بعد از اضافه شدن امکانات متعدد و گسترش فضای ترمینال، حالا پروازهای بین‌المللی متعددی به این محل برگزار می‌شود، اگر چه از نظر مساحت، این مجموعه از اغلب گزینه‌های لیست امروز ما کوچک‌تر است. چندین شرکت هوایی محلی و بین‌المللی در آن‌جا فعال بوده و از نظر امکانات نیز همه چیز در حد استاندارد و مناسب برای توریست‌ها مهیا شده است.

کد فرودگاه: BTC

 

فرودگاه آنورادهاپورا (Anuradhapura Airport)، آنورادهاپورا در سریلانکا

آنورادهاپورا یکی از شهرهای شمالی سریلانکا است، منطقه‌ای که به جاذبه‌های باستانی متعددش معروف بوده و گردشگران زیادی علاقه به بازدید از این محل دارند و این فرودگاه نیز دقیقا به همین خاطر درست شده و دسترسی به این منطقه را آسان کرده است. متاسفانه این مجموعه یک فرودگاه بین‌المللی محسوب نشده و توریست‌ها برای رفتن به این محل، باید به کلمبو بروند و از آ‌ن‌جا با پروازهای داخلی خود را به آنورادهاپورا برسانند.

این فرودگاه نه چندان بزرگ، ۹۹ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و از طرفی یک پایگاه نظامی نیز به حساب می‌آید و پرواز جت‌های جنگی نیز از این محل انجام می‌شود. سالن اصلی این فرودگاه یک سری امکانات اولیه داشته و به طور کلی یک فرودگاه معمولی است اما برای مناطق شمالی سریلانکا اهمیتی ویژه دارد.

 

بهترین رستوران‌های سریلانکا را بشناسیم

کد فرودگاه: ACJ

 

فرودگاه سیگیریا (Sigiriya Airport) ، سیگیریا در سریلانکا

یکی دیگر از فرودگاه‌های مهم سریلانکا که در زمان جنگ جهانی و توسط نیروی هوایی سلطنتی بنا شده بود و سال‌ها بعد از آن به عنوان یک فرودگاه تجاری استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید، سیگیریا یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در سریلانکا است و گردشگران زیادی برای دیدن این شهر، به تور سریلانکا می‌روند و با این که در این فرودگاه، پروازهای بین‌المللی انجام نمی‌شود، اما پروازهای داخلی به این محل نیز تا حد زیادی، زحمت سفر با قطار و یا اتوبوس را کم می‌کند، مخصوصا این که پروازهای داخلی در سریلانکا، نسبتا ارزان محسوب می‌شود.

چندین شرکت هوایی در این محل حضور دارند و فضای سبز زیبایی که اطراف فرودگاه را در بر گرفته در نوع خود جالب توجه است. این فرودگاه هر روز میزبان پرواز هواپیماهای سبک زیادی هست و پروازهای متعددی از کلمبو به این محل نیز برگزار می‌شود. تاریخ شروع به کار فرودگاه به سال ۱۹۴۲ برمی‌گردد و البته در سال‌های اخیر نوسازی اساسی روی آن انجام شده است. این فرودگاه ۱۹۲ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و هنوز هم پروازهای نظامی در آن انجام می‌شود.

 

رمانتیک‌ترین اقامتگاه‌های ماه عسل در سریلانکا

کد فرودگاه: GIU

 

فرودگاه کوگالا (Koggala Airport)، گاله در سریلانکا

گاله در سریلانکا نیز از شهرهای مهم گردشگرپذیر به حساب می‌آید و فرودگاه این شهر نیز به واسطه‌ی جنگ جهانی ساخته شده بود و نیروهای هوایی سلطنتی از آن استفاده می‌کرد. فوردگاه کوگالا نیز از آن جاهایی بود که تاثیر بسیار زیادی در منطقه زمان جنگ جهانی دوم داشت و حتی پیش‌تر از آن نیز، هواپیماهای آبی در نزدیکی آن‌جا روی رودخانه فرود می‌آمدند. در حال حاضر پروازهای خارجی به این فرودگاه انجام نمی‌شود اما برنامه‌ریزی دولت برای گسترش فعالیت‌ها و امکانات فرودگاه است و به زودی، کوگالا به پنجمین فرودگاه بین‌المللی سریلانکا بدل می‌شود.

این فرودگاه در جنوبی‌ترین نقطه از سریلانکا و در نزدیک دریا قرار گرفته، ارتفاع آن تنها ۳ متر از سطح دریاست و دسترسی گردشگران به بسیاری جاذبه‌های توریستی سریلانکا را باز می‌کند.

کد فرودگاه: KCT

 

فرودگاه خلیج چین (China Bay Airport)، ترینکوماله در سریلانکا

ترینکوماله یکی از مقاصد ساحلی در سریلانکا است که در سواحل شرقی و در نزدیکی خلیج چین قرار گرفته و حدودا ۲۳۷ کیلومتر از کلمبو پایتخت سریلانکا فاصله دارد. فرودگاه این شهر که با نام فرودگاه خلیج چین شناخته می‌شود، حدودا ۷ کیلومتر از آن فاصله دارد و خیلی‌ها آن را با نام فرودگاه ترینکوماله می‌شناسند. این مجموعه ابتدا توسط انگلیسی‌ها ساخته شده و برای انجام عملیات نظامی در اختیار نیروهای هوایی سلطنتی قرار گرفته است. فرودگاهی که ساخت آن به ۱۹۴۲ بر می‌گردد و طی دهه‌های مختلف، تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است.

فرودگاه خلیج چین به پروازهای داخلی اختصاص داشته و جت‌های سبک از نقاط مختلف سریلانکا و هواپیماهای بزرگ از کلمبو، هر روزه به این منطقه‌ی ساحلی بسیار زیبا سفر کرده و توریست‌ها را به این نقطه از سریلانکا می‌رسانند. خود فرودگاه هم در جایی زیبا قرار گرفته و دارای ترمینالی نسبتا کوچک اما زیباست که یک سری امکانات رفاهی استاندارد برایش در نظر گرفته شده است. به طور کلی، خود ترینکوماله نیز از جمله مقاصد گردشگری در سریلانکا به حساب می‌آید که به غیر از داشتن سواحل زیبا، معابد تاریخی متعددی در خود دارد که هر کدامشان، به شکلی خاص و متفاوت طراحی شده‌اند.

 

سوغاتی‌های سنتی سریلانکا

کد فرودگاه: TRR

 

منبع ۱

منبع ۲

۰۴ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران