بازدید از معبد گانگارامای سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
بازدید از معبد گانگارامای سریلانکا

سریلانکا در سایه موقعیت جغرافیایی که دارد از طبیعتی فوق‌العاده زیبا و منحصر به فرد بر خوردار است. همین موضوع سبب شده تا این کشور به یک مقصد گردشگری همه چیز تمام از نظر توریست‌ها تبدیل شود. البته که همه چیز در سریلانکا محدود به طبیعت خاص آن نبوده و گردشگران در این سفر فرصت بازدید از جاذبه‌های گردشگری متنوعی را اعم از جاذبه‌های گردشگری تاریخی سریلانکا، مذهبی و فرهنگی را خواهند داشت. یکی از برترین این موارد، معبد گانگارامای است. این یکی از زیباترین معابد سریلانکا بوده و در با تاریخچه و سبک معماری جذابی که دارد هر بازدیدکننده‌ای را شیفته خود می‌کند. چنانچه شما نیز قصد سفر با تور سریلانکا را داشته و در کلمبو پایتخت این کشور، اقامت دارید توصیه می‌کنیم گشت و گذار خود را با بازدید از این معبد بی‌نظیر آغاز کنید. برای آشنایی بیشتر با معبد گانگارامای شما را به ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

آشنایی با معبد گانگارامایا در کلمبو، سریلانکا

در اواخر قرن نوزدهم، فردی به نام Hikkaduwe Sri Sumangala Nayaka Thera معبد گانگارامایا را در کلمبوی سریلانکا برپا کرد. این معبد در مدت زمان کوتاه به دلیل ترکیب غیرمعمول سبک‌های معماری از جمله سریلانکا، هند، تایلندی و چینی مشهور شد. البته این فقط یک مکان برای عبادت بوده بلکه مرکز آموزش و یادگیری نیز است. موسسه آموزشی سری جیناراتانا دارای ۴۰ مرکز آموزشی و بیش از ۷۰۰۰ دانش آموز است که در دوره‌های مختلف آموزشی شرکت می‌کنند. علاوه بر این، پروژه توسعه جامعه معبد گانگارامایا در سوریاووا با هدف ارتقای جامعه از طریق کشت محصولات زراعی، میوه‌ها، سبزیجات، دامپروری و سلامت و رفاه در حال فعالیت است.

 

تاریخچه معبد گانگارامایا در کلمبو، سریلانکا

دون باستیان، تاجر کشتیرانی قرن نوزدهمی که به دنبال زمین مناسب برای ساختن معبدی برای Matara Sri Dharmarama thero بود، مکان فعلی را که معبد گانگارامایا در آن قرار دارد را برای رسیدن به هدف خود خریداری کرد. هر چند که بخش اصلی هزینه‌های ساخت معبد را همین شخص متقبل شد اما مردم نیز کمک‌هایی در این زمینه انجام دادند و در نهایت ورودی باشکوهی را که شامل طاق‌های تزیینی بزرگی بود ساختند. همچنین در این معبد یک نهال "بو" که از سری ماها بودیا بزرگ در آنورادهاپورا آورده شده و با دستان او کاشته و پرورش یافته است نیز قرار دارد که فرصت بازدید از آن برای علاقه‌مندان فراهم است. همچنین یک سالن موعظه سه طبقه، دیوارها، نرده‌ها و خندق نیز در این معبد وجود دارد که همگی آن‌ها به قرن ۱۹ تعلق دارند.

 

سفر به شهر زیبای جافنا در سریلانکا

 

سبک معماری معبد گانگارامایا در کلمبو، سریلانکا

آنچه که معبد گانگارامایا را در بین توریست‌های تور سریلانکا محبوب کرده سبک معماری خاص و متفاوت آن است. این معبد با ترکیبی از سبک‌های معماری سریلانکایی، تایلندی، هندی و چینی طراحی شده و جلوه‌ای بسیار زیبا و دیدنی دارد. این معبد بودایی شامل چندین ساختمان باشکوه است که در نزدیکی آب‌های آرام دریاچه بیرا و در زمینی که در ابتدا یک آرامگاه کوچک در قطعه‌ای از زمین باتلاقی بود، قرار دارد. جذاب‌ترین قسمت‌های معبد ویهارا (معبد)، سیتیا (پاگادا)، بودیتری، ویهارا ماندیرایا، سیما مالاکا (سالن اجتماعات راهبان) و اتاق عتیقه نام دارند که در صورت تمایل فرصت بازدید از تک تک آن‌ها را خواهید داشت. علاوه بر این موزه، کتابخانه، تالار اقامتی، پیریونا سه طبقه، سالن‌های آموزشی و تالار صدقه نیز در آنجا قرار دارند که درهای آنها به روی بازدیدکنندگان باز است. قابل توجه‌ترین قسمت معبد گانگارامایا برای گردشگران بخش‌هایی است که با سبک معماری سیما مالاکا و با کمک‌های مالی یک حامی مسلمان به طرح جفری باوا ساخته شده است.

 

بخش‌های مختلف معبد گانگارامایا در کلمبو، سریلانکا

معبد گانگارامایا در کلمبو تلفیقی از معماری مدرن و جوهره فرهنگی است. بنابراین این بنا ساختار و مجسمه‌های شگفت‌انگیز بسیاری را در خود جای داده و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. از جمله دیدنی‌ترین بخش‌های معبد گانگارامایا را در زیر معرفی کرده‌ایم:

  • موزه معبد گانگارامایا

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های معبد گانگارامایا در کلمبو، موزه متعلق به آن است. این موزه چندین سالن را در بر می‌گیرد و مجموعه‌ای از عاج و کنده کاری‌های چوبی، نوشته‌های برگ اولا، مجسمه‌های بودا و حتی ماشین‌های قدیمی را در خود جای داده است. قطعاً این موزه یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در معبد گانگارامایا و حتی سریلانکا است. اگر به مکان‌های تاریخی علاقه دارید حتما از موزه معبد گانگارامایا دیدن کنید.

 

مکان‌های ماجراجویی در سریلانکا

  • اتاق یادگار معبد گانگارامایا

اتاق یادگار (Relic Chamber) که با نام اتاق عتیقه نیز شناخته می‌شود از دیگر قسمت‌های دیدنی در معبد گانگارامایا است. در این بخش شاهد آثار بودا خواهید بود که به بهترین نحو مراقبت می‌شوند و هر بیننده‌ای از هر دین و عقیده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

  • بودیه معبد گانگارامایا

بودیه (Bodhiya) یک درخت انجیر مقدس در معبد گانگارامایا است. گفته می‌شود بودا در این مکان به بالاترین درجه عرفان و مقام خدایی رسیده است. به همین دلیل این یکی از مقدس‌ترین چیزهایی است که در معبد گانگارامایا شاهد آن خواهید بود.

  • بوروبودور معبد گانگارامایا

بوروبودور (Borobudur) از دیگر بخش‌های مهم این معبد است. به طوری که در آن شاهد ماکتی از معبد معروف بوروبودور خواهید بود.این معبد به قرون ۸ الی ۹ تعلق دارد. این ماکت در کنار مجسمه‌های بودا و استوپا قرار دارد.

 

بهترین اقامتگاه‌های خانگی در سریلانکا

  • دریاچه بیرا و سیما مالاکایا

دریاچه بیرا (Beira Lake) در چند صد متری معبد گانگارامایا قرار دارد. بنابراین سعی کنید در طول بازدید خود از آن لذت ببرید. سیما مالاکایا (Seema Malakaya) نیز معبد کوچک دیگری است که به جای دعا، برای مدیتیشن استفاده می‌شود. این بخشی از معبد توسط پل‌های پانتونی به محوطه اصلی متصل می‌شود.

 

نکاتی برای بازدید از معبد گانگارامایا در کلمبو، سریلانکا

همانند هر مکان مذهبی دیگر در بازدید از معبد گانگارامایا نیز رعایت یکسری نکات و اصول ضروری است. در غیر این صورت رفتارهای شما می‌توانند بی‌احترامی به معبد و بودا تلقی شوند. در زیر چند مورد از این نکات را برای شما گردآوری کرده‌ایم:

  • توصیه می‌شود در بازدید از این معبد لباسی بپوشید که تا زیر زانو را پوشانده باشد. تر جیحا پوشیدن تی شرت و شلوار جین بهترین گزینه برای بازدید از این مکان مذهبی خواهد بود. حدالامکان توصیه می‌شود تا از پوشیدن لباس‌های باز خودداری کنید.
  • هنگام بازدید از معبد توصیه می‌شود کفش‌های خود را در بیاورید. پوشیدن آنها در محوطه معبد بی احترامی تلقی می‌شود. برای راحتی کار می‌توانید کیفی را به همراه داشته باشید تا در طول بازدید کفش‌های خود را درون آن‌ها قرار دهید.
  • بهتر است در هنگام گشت و گذار در معبد به مجسمه بودا بی‌احترامی نکنید. به عنوان مثال پشت به مجسمه‌های بودا قرار نگیرید و یا با انگشت خود به آن‌ اشاره نکنید.
  • برای ورود به معبد نیازی به تهیه بلیط نیست؛ اما برای ورود به موزه باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت شود. همچنین معبد از برخی کمک‌های نقدی استقبال می‌کند، بنابراین مودبانه است که قبل از ورود به آنجا مبلغ کمی را اهدا کنید. پس حتما مقداری پول نقد به همراه داشته باشید.
  • معبد گانگارامایا دارای برخی از زیباترین مناظر پانورامایی است که در کلمبو خواهید دید. بنابراین توصیه می‌شود حتما دوربین عکاسی خود را همراه داشته باشید تا بتوانید تمام زیبایی‌های اطراف را به تصویر بکشید.
  • از آنجایی که در اغلب روزهای سال کلمبو آفتابی و گرم است حتما کرم ضد آفتاب و آب کافی در بازدید از این مکان به همراه داشته باشید.

 

بهترین تفریحات خانوادگی با بچه‌ها در سریلانکا

 

بهترین زمان برای بازدید از معبد گانگارامایا در کلمبو، سریلانکا

برای اینکه بیشترین بهره را از بازدید خود در معبد گانگارامایا ببرید، انتخاب بهترین زمان برای رفتن به آنجا ضروری است. توصیه ما به علاقه‌مندان تنظیم برنامه سفری خود در اواسط فوریه است. چرا که در این زمان، جشن‌های سالانه متنوعی در معبد برگزار می‌شود و این می‌تواند برای توریست‌ها بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد. در طول این جشن‌ها کل معبد پر از پرچم شده و ناقوس‌ها در همه جا به صدا در می‌آیند و فضای فوق‌العاده خاصی بر معبد حاکم می‌شود.

آب و هوای کلمبو نیز در ماه فوریه دلپذیر است. در تابستان، یعنی بین آوریل و جولای، هوا می‌تواند بسیار گرم باشد و در زمستان، دما بسیار پایین است. در ماه فوریه، می‌توانید از مقاصد گردشگری معبد بدون نگرانی از سرما یا گرما لذت ببرید. در مورد زمان بازدید از معبد در طول روز نیز توصیه می‌شود در ساعات نماز صبح، ظهر یا عصر به آنجا بروید، زیرا حال و هوای این زمان‌ها بسیار مقدس و خاص است. ساعات کاری معبد گانگارامایا همه روزه از ۶ صبح تا ۸ شب است.

 

آدرس و نحوه دسترسی به معبد گانگارامایا در کلمبو، سریلانکا

معبد گانگارامایا در ۳۵ کیلومتری فرودگاه بندرانایکه و در شهر زیبای کلمبو قرار دارد. علاقه‌مندان به بازدید می‌توانند از وسیله‌های حمل و نقل متنوع بسته به بودجه و علاقه خود برای دسترسی به آن استفاده کنند. به عنوان مثال برای رسیدن به معبد گانگارامایا از فرودگاه کلمبو می‌توانید از تاکسی کمک بگیرید که حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و هزینه تقریبی آن ۲۰۰۰ روپیه خواهد بود. سوار شدن به اتوبوس از دیگر روش‌های محبوب و البته ارزان برای این منظور است. به طوری که تنها با پرداخت ۸۰ روپیه سریلانکا می‌توانید سوار بر اتوبوس شوید. آخرین اتوبوس از فرودگاه ساعت ۲۰:۳۰ حرکت می کند.

چنانچه دوست داشته باشید تا خودتان مسیر رسیدن به معبد گانگارامایا را دنبال کنید باید طبق آدرس زیر حرکت کنید. برای این منظور می‌توانید از گوگل مپ یا دیگر اپلیکیشن‌های مسیریاب کمک بگیرید.

 

راهنمای بهترین کارها در سفر به کندی

آدرس: 61 Sri Jinarathana Rd, Colombo 00200, Sri Lanka

 

منبع ۱ 

منبع ۲ 

۰۱ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران