بازدید از معبد غار دامبولا در سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
بازدید از معبد غار دامبولا در سریلانکا

تور سریلانکا یکی از تورهای لوکسی است که هر گردشگری علاقه دارد یک بار هم که شده با آن سفر کند. در این تور منحصر به فرد می‌توانید از انواع مختلفی از تفریحات استفاده کرده و خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید. در کنار طبیعت زیبا و چشم‌انداز فوق‌العاده این شهر بناهای تاریخی و مذهبی بسیاری نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها بسیار جذاب است. یکی از دیدنی‌ترین این بناها معبد غار دامبولا نام دارد. همراه ما باشید تا در این مقاله شما را با این معبد دیدنی و خارق‌العاده آشنا کنیم.

 

آشنایی با معبد غار دامبولا (Dambulla Cave Templet)

معبد غار دامبولا، در فاصله ۱۴۸ کیلومتری از پایتخت سریلانکا (کلمبو) قرار دارد. از آنجایی که اغلب بومیان این منطقه به دین بودایی اعتقاد دارند معابد بسیار زیادی را می‌توان در آن یافت. معبد غار دامبولا یکی از جذاب‌ترین و ارزشمندترین این معابد به حساب می‌آید. بسیاری از افراد این منطقه معبد غار دامبولا را با نام معبد طلایی نیز می‌شناسند. آنچه باعث شده این معبد از سایر معابد متمایز شود حالت غاری آن است که بالغ بر ۸۰ غار را در محدوده اطراف خود در برمی‌گیرد. با بازدید از این معبد فرصت بازدید از پنج غار اصلی، مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی مذهبی مربوط به دین بودا را مشاهده خواهید کرد. این معبد بی‌نظیر توانسته نام خود را در لیست میراث جهانی یونسکو بگنجاند.

تاریخچه معبد غار دامبولا

تاریخچه این غار خاص و منحصر به فرد به حدود ۱ قرن قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود. در سریلانکا بوداییان اهمیت بسیار زیادی به غارها می‌دادند. به طوری که در سال‌های اولیه پیدایش دین بودا در این کشور تزیین غارها و رسیدگی به آن‌ها افزایش پیدا کرد. اولین بار شخصی بودایی به نام والاگامبا (Valagamba) ایده تبدیل غار به معابد را داد. چرا که این شخص تبعید شده بود و در غارها به دنبال پناهگاه برای خود بود. به دلیل اینکه توانست در طول سالیان دراز به کمک غارها از دست دشمنان خود جان سالم به در ببرد برای تشکر از خدایان تصمیم گرفت غارها را به معبد تبدیل کند. معبد غار دامبولا حدود ۲۲ قرن قدمت داشته و هنوز هم در بین بوداییان از ارزش معنوی بالایی برخوردار است. البته در طول سال‌ها این غار بارها مورد بازسازی و مرمت واقع شده است.

 

راهنمای سفری متفاوت به سریلانکا

سبک معماری معبد غار دامبولا

آنچه سبب شده معبد غار دامبولا بین گردشگران جذابیت زیادی پیدا کند ساختار و سبک معماری خاص آن است. بازدیدکنندگان باید برای رسیدن به بخش اصلی معبد به طور تقریبی از ۳۰۰ عدد پله بالا بروند. در مسیر این پله‌ها می‌توان از چشم‌انداز زیبا و سرسبز آن نهایت لذت را برد. کل مجموعه غارهای تشکیل دهنده این معبد حدود ۲ هزار متر مربع است. همچنین در این مکان ۱۵۳ عدد مجسمه وجود دارد. این مجسمه‌ها دارای ابعاد متفاوتی هستند. بلندترین این مجسمه‌ها متعلق به مجسمه اصلی بودا است که تقریبا ۱۵ متر ارتفاع دارد. علاوه بر آن می‌توان نقاشی‌های دیدنی و جذاب بسیاری را بر روی دیوارها و سقف این غارها مشاهده کرد که هر کدام از این نقاشی‌ها داستان متفاوتی از بودا را به تصویر می‌کشند.

 

آیا سریلانکا کشوری امن برای سفر است؟

طریقه دست‌یابی به معبد غار دامبولا

کسانی که قصد بازدید از معبد غار دامبولا را در سفر خود به سریلانکا دارند می‌توانند از خط اتوبوس مخصوص این مسیر برای دستیابی به آن استفاده کنند. یک خط اتوبوس برای این مسیر برای گردشگران در نظر گرفته شده که شما را دقیقا به این معبد خواهد رساند. همچنین گردشگران می‌توانند از برخی جاذبه‌های گردشگری سریلانکا که در محدوده معبد غار دامبولا قرار دارند دیدن کنند. دو تا از معروف‌ترین این جاذبه‌ها عبارتند از:

  • موزه نقاشی‌های دیواری با فاصله ۱۷۰ متری از معبد
  • مرکز حفاظت نقاشی و موزه نقاشی با فاصله ۳۵۰ متری از معبد

بهترین زمان برای بازدید از این معبد غار دامبولا اواسط اسفند تا اواسط فروردین ماه است. چرا که در این ماه‌های سال شرایط آب و هوای سریلانکا در بهترین وضعیت خود قرار دارد. توجه داشته باشید که برای بازدید از این معبد خاص باید بلیط ورودی تهیه شود. برای این منظور سه باجه مختلف در اطراف غار قرار داده شده که می‌توان از طریق آن‌ها بلیط خود را تهیه کرد. ساعت کاری برای بازدید از این معبد در تمامی روزهای هفته از ۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰ است. توجه داشته باشید که باجه‌های فروش بلیط از ساعت ۱۷:۰۰ به بعد تعطیل می‌شوند و امکان تهیه بلیط بعد از آن وجود نخواهد داشت.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران