نکاتی درباره بازدید از پارک‌های ملی سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
نکاتی درباره بازدید از پارک‌های ملی سریلانکا

هیچ چیز به اندازه بازدید از پارک‌های ملی برای عاشقان طبیعت، لذت بخش نخواهد بود. مخصوصا اگر این فعالیت را در تور سریلانکا و هنگام بازدید از این کشور زیبا انجام دهید. این کشور مملو از جاذبه‌های طبیعی و حیات وحشی متنوع است که شما را شیفته خود خواهد کرد. البته در زمان بازدید از پارک‌های ملی سریلانکا، یک سری نکات مهم هستند که باید رعایت کنید، نکاتی که سعی داریم امروز به صورت جامعه، به آن‌ها بپردازیم.

 

کارهایی که در زمان بازدید از پارک‌های ملی سریلانکا، باید انجام دهید

یک سری موارد هستند که انجام آن‌ها، بازدید لذت‌بخش‌تری از این پارک‌های ملی را برای شما به همراه خواهند داشت.از بازدید آگاهانه تا دورزی از نقاط شلوغ، از جمله‌ی این موارد هستند.

درباره پارک ملی مورد نظر خود در سریلانکا، اطلاعات کسب کنید

یکی از اولین چیزهایی که حتما باید در بازدید از این پارک‌های ملی به آن توجه داشته باشید، کسب اطلاعات حداکثری در مورد مکانی است که از آن بازدید می‌کنید. پارک‌های ملی سریلانکا بسیار با هم فرق می‌کنند و اطلاعات مورد نیاز بازدیدکنندگان در موردشان، همیشه در حال تغییر است. سایت‌های رسمی هر کدام از این پارک‌ها، بهترین محل برای کسب اطلاعات مورد نیاز بوده و اطلاعاتی از جمله قوانین، قیمت بلیط، نکات بهداشتی و ... درشان قید شده است.

 

بهترین زمان و فصل سفر به سریلانکا

برنامه‌ریزی برای بازدید از پارک‌های ملی سریلانکا

دو مورد مهم در مورد برنامه‌ریزی برای بازدید از این محل‌ها وجود دارد. اول این‌که همیشه یک بازه‌ی زمانی برای بازدید قائل شوید تا اگر به هر نحوی، روز مورد نظر شما از نظر آب و هوایی مناسب نبود، بتوانید یکی دو روز بیشتر زمان بگذارید و دیگر از این‌که بلیط خود را تا حد ممکن به صورت آنلاین تهیه کنید، چون در روزهای شلوغ سال، زمان زیادی را در ورودی‌ها برای تهیه بلیط، صرف خواهید کرد.

بهره بردن از راهنمایی که همراه شما در پارک‌های ملی سریلانکا خواهد بود

راهنمایی که همراه شما در سافاری‌ست، یکی از ارکان اصلی سفرتان به حساب می‌آید. با او در ارتباط باشید، سوال‌های مورد نیاز خود هم در مورد طبیعت پیرامون، حیات وحش سریلانکا و هم درباره نکات ایمینی و اطلاعات مورد نیاز از او بپرسید. همیشه و در همه حال باید به چیزهایی که این راهنما به شما می‌گوید، گوش کنید. جدا از این که او به عنوان راه بلد، شما را به بهترین نقاط می‌برد و نکات و اطلاعات جالبی را به شما می‌دهد، وی به نوعی نماینده پارک نیز بوده و از قوانین، آگاهی بیشتری دارد.

 

هزینه سفر به سریلانکا چقدر است؟

به تابلوهای راهنما در پارک‌های ملی سریلانکا توجه ویژه کنید

تابلوهای راهنما برای بازدیدکنندگان در این پارک‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد. این تابلوها قوانین مختلف از جمله جاهایی که کسی نباید وارد شود را علامت‌گذاری کرده‌اید یا شیوه‌ی بازدید از آن محل خاص را یادآوری می‌کنند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

سکوت کنید و به صدای جنگل در پارک‌های ملی سریلانکا توجه داشته باشید

سکوت کلید شما برای بازدید از حیوانات کم‌یاب خواهد بود. با کم‌ترین هیاهو با تماشای طبیعت بپردازید و تا حیوانات و پرندگان بیشتری را مشاهده کنید. وقتی از این پارک‌ها بازدید به عمل می‌آورید، به صدای جنگل توجه داشته باشید، بعضی اوقات با توجه به همین صداها، در لابه‌لای درختان و برگ‌ها، یک پستاندار خاص یا پرنده‌ای را خواهید دید که در صورت معمول، مشاهده آن سخت خواهد بود. دقت داشته باشید که پارک ملی شبیه به باغ وحش نیست که دیدن همه‌ی حیوانات، تضمین شده باشد.

از نقاط شلوغ در پارک‌های ملی سریلانکا دوری کنید

سعی کنید با درخواست از راهنما، از رفتن به جاهای شلوغ دوری کنید. هر چه مکانی که به آن‌جا می‌روید، شلوغ‌تر باشد، شانس شما برای دیدن حیوانات و پرندگان کمیاب، کم‌تر می‌شود. مخصوصا اگر جایی مملو از ماشین‌های پر سر و صدا باشد، به ندرت حیوان خاصی به آن محل نزدیک می‌شود.

 

۱۴ مورد از جذاب‌ترین کارها در سریلانکا

داشتن تجهیزات عکاسی در پارک‌های ملی سریلانکا برای ثبت لحظه‌های ناب

لحظات خاصی در طول چنین سفرهایی پیش می‌آید که در کم‌تر جایی از دنیا نمونه‌اش را خواهید دید و شاید برای خود شما، هیچ گاه فرصت دیدنش پیش نیاید. به همین خاطر، داشتن تجهیزات عکاسی یا موبایلی با دوربین با کیفیت، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. البته مهم است که تجهیزات شما بی صدا بوده تا بتوانید، بهترین استفاده را از آن‌ها ببرید. استفاده از فلش هم که کلا کار درستی نیست و البته وقتی در طول روز به سافاری پارک ملی می‌روید، نیازی به این کار نیست و اگر شب به پارک ملی رفتید، باید تجهیزات مخصوص داشته باشید و فلش به شما کمکی نمی‌کند.

داشتن دوربین در پارک‌های ملی سریلانکا به شما کمک شایانی خواهد کرد

خیلی اوقات حیوانات از شما فاصله دارند و داشتن دوربین‌های شکاری به شما برای دیدن این حیوانات در فاصله‌ی دور کمک می‌کند. در بعضی از پارک‌های ملی که در سفر به سریلانکا به بازدیدشان می‌روید، این دوربین‌ها کرایه داده می‌شوند اما همیشه و همه جا این امکان برای شما وجود ندارد که آن‌ها را تهیه کنید، پس اگر امکانش را دارد، یک دوربین همراه خود به این کشور ببرید.

کارهایی که در زمان بازدید از پارک‌های ملی سریلانکا، نباید انجام دهید

شاید مهم‌تر از بایدها در سفر به سریلانکا، نبایدها باشند، کارهایی که برای طبیعت یا خود شما مضر خواهند بود و حتی در بعضی موارد، ممکن است شما را در خطر قرار دهند.

در پارک‌های ملی سریلانکا، با خود غذا حمل نکنید و به حیوانات غذا ندهید

یکی از اولین چیزهایی که حتما باید به خاطر داشته باشید این است که به هیچ وجه نباید با خود، غذای پخته شده همراه داشته باشید که این غذاها، حیوانات را به سمت شما می‌کشاند و گاهی ممکن است خطرناک باشد. بارها پیش آمده که فیل‌ها به هوای بوی این غذاها به ماشین‌ها سافاری حمله کرده‌اند تا غذا را پیدا کنند. این نکته در پارک به شما گفته می‌شود و شما هم باید آن را رعایت کنید. نکته بعدی این که به هیچ وجه نباید به حیوانات غذا بدهید. غذا دادن به حیوانات هم شما را در این پارک‌ها در خطر قرار می‌دهد و هم این که ممکن خود حیوان را دچار مشکل می‌کند. به هیچ وجه نباید خللی در زنجیره‌ی غذایی این حیوانات و تکیه‌شان به طبیعت، دچار اشکال شود.

 

شرایط آب و هوایی سریلانکا را بشناسیم

در پارک‌های ملی سریلانکا، بیش از حد به حیوانات نزدیک نشوید

همه می‌خواهند سافاری پارک ملی‌شان، خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی باشد، اما برای این کار نباید مسائل امنیتی را نادیده گرفت و از مهم‌ترین نکات در این باره، نزدیک نشدن بیش از حد به حیوانات است. حیوانات مثل انسان‌ها، فضای اختصاصی خود را دارند و وارد شدن به آن فضا، ممکن است برایتان خطرناک باشد، پس حتما به نکاتی که راهنما گوشزد می‌کند، توجه داشته باشید.

آشغال نریزید و از پارک‌های ملی سریلانکا، چیزی با خود نبرید

نریختن آشغال یک امر بدیهی است و زیبا نگه داشتن چنین طبیعت شگفت انگیزی، یک وظیفه‌ی اجتماعی به حساب می‌آید که تمامی بازدید کنندگان باید آن را جدی بگیرند. اما از طرفی، نباید چیزی از این پارک‌های ملی کم کنید! چیدن یک گل یا برگ شاید به نظر بی‌اهمیت برسد، اما بازدید بسیار بالا از این امکان طبیعی باعث می‌شود، هر کس با آسیب اندک در نهایت به ویرانی آن‌جا کمک کند. البته این را هم در نظر بگیرید که چنین کاری در سریلانکا جرم هم تلقی می‌شود. اکوسیستم سریلانکا شرایط خاصی دارد که نباید به هیچ وجه، شرایط آن دچار ایراد شود وگرنه به مرور هر کدام از این پارک‌ها به نابودی کشیده می‌شوند.

 

معرفی میراث جهانی تاریخی و طبیعی سریلانکا

نوزاد یا حیوان خانگی به پارک‌های ملی سریلانکا نبرید

حتی اگر به صورت خانوادگی به تور سریلانکا می‌روید، نباید نوزاد خود را همراهتان به پارک ببرید، چون مدیریت آن‌ها در سافاری مشکل خواهد بود و در کل لذتی از بودن در آن‌جا نمی‌برید. همچنین بردن حیوانات خانگی هم مجاز نیست و حتی اگر مجاز هم باشد، سر و صدای آن‌ها، بازدید شما از پارک را دچار خلل می‌کند.

از انجام حرکات آنی در پارک‌های ملی سریلانکا پرهیز کنید

اگر می‌خواهید در جاهای آرام به تماشای پرندگان و حیوانات خاص بپردازید، باید از انجام حرکات آنی بپرهیزید. مخصوصا اگر می‌خواهید از پرندگان بازدید کنید، نباید خیلی حرکات اضافه داشته باشید. این حیوانات با توجه به این که در طبیعت وحشی زندگی می‌کنند، به چنین حرکاتی سریعا واکنش نشان داده و از آ‌ن‌جا دور می‌شوند.

از سیگار کشیدن در پارک‌های ملی سریلانکا پرهیز کنید

یکی از نکات طلایی که حتما باید آن را رعایت کنید، سیگار نکشیدن در پارک‌های ملی است. اول از همه باید بدانید که سیگار کشیدن در محیط‌های عمومی در کشور سریلانکا ممنوع است و همچنین این عمل در چنین فضای طبیعی، ممکن است شما را دچار مشکل کند. همچنین رها کردن سیگار خاموش در مکان‌هایی که برگ خشک زیاد است، در نهایت ممکن است به یک فاجعه منجر شود. البته به شما اجازه‌ی چنین کاری نیز داده نمی‌شود اما حتما باید این نکته را به یاد داشته باشید.

 

زیباترین معابد سریلانکا

به پارک‌های ملی سریلانکا، آسیب نرسانید!

البته این نکته از بدیهیات است اما بارها دیده شده که بازدید کنندگان هم به ساختار پارک ملی و هم به طبیعت آسیب می‌رسانند. باور کنید که یک خرابی کوچک، کندن یک برگ یا قدم گذاشتن روی گل‌ها، ممکن است آسیبی جبران ناپذیر برای گونه‌ای خاص در این پارک ملی را به همراه بیاورد. در واقع، تا جای ممکن باید سعی کنید که هیچ نشانی در این فضای طبیعی از خود به جای نگذارید.

 

بهترین اقامتگاه‌های خانگی در سریلانکا

منبع

 

۲۹ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران