حقایقی که درباره سریلانکا نمی‌دانید

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
حقایقی که درباره سریلانکا نمی‌دانید

تور سریلانکا که درست در جنوب شرقی هند واقع شده، جواهری پنهان اقیانوس هند است که در تمام طول سال میزبان گردشگران صلح‌جو از سراسر دنیا می‌شود. این کشور جزیره‌ای فراتر از خرابه‌های باستانی، سواحل زیبا و حیات وحش شگفت انگیز، داستان‌های دیگری نیز برای کشف کردن دارد. از مروارید اقیانوس هند گرفته تا قدیمی‌ترین درخت کاشته شده توسط انسان، در اینجا حقایقی که ممکن است درباره سریلانکا ندانید آورده شده است تا نگاهی اجمالی به تاریخ و فرهنگ محلی جذاب داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

 

سریلانکا دو نام مستعار دارد

مروارید اقیانوس هند و قطره اشک هند دو نام مستعار سریلانکا هستند. در واقع لقب مروارید اقیانوس هند به خاطر زیبایی طبیعی، تنوع زیستی باورنکردنی و سنگ‌های قیمتی گرانبهایی که از سریلانکا به خارج از کشور صادر می‌شود، داده شد. اما نام مستعار دوم آن به خاطر موقعیت و شکل آن که تقریبا به شکل یک قطره اشک در سواحل جنوبی هند واقع شده به "اشک هند" می‌نامند. در طول تاریخ، سریلانکا نام مستعار زیادی نیز داشته است. در یونان به تاپروبانه معروف بود و مردم عرب آن را سرندیب می‌نامیدند. بعدا توسط پرتغالی‌ها Ceilão نامیده شد که به سیلان ترجمه می‌شود.

 

شرایط آب و هوایی سریلانکا را بشناسیم

بیشتر انرژی سریلانکا از نیروی آب تولید می‌شود

در سال ۱۰۱۷، بیش از ۵۰ درصد از برق سریلانکا توسط منابع تجدیدپذیر تولید می‌شد و ۲۰ درصد از آن انرژی از نیروی آبی که به خاطر زیاد آبشارها و رودخانه‌های واقع در این کشور در دسترس هستند تامین شد. سریلانکا دارای ۱۵ نیروگاه برق آبی بزرگ در سراسر کشور است که هر یک نقش خود را در تامین سوخت کشور ایفا می‌کند. سد ویکتوریا به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه آبی برق کشور سهم مهم و به سزایی در این میان دارد.

قله آدام مقدس‌ترین کوه کشور است

قله آدام که با نام دیگر سری پادا شناخته می‌شود از مکان‌های زیارتی مهم در سریلانکا و در واقع مقدس‌ترین کوه این کشور است. در ارتفاع چشمگیر ۲۲۴۳ متری، پیاده روی تا بالای قله آدام کار آسانی نیست، با این همه تا قبل از پاندومی هزار زائر هر سال این کار را انجام می‌دادند. این کوه بسیار خاص برای بسیاری از ادیان مختلف مهم بوده و هر کدام دلیل و داستان خود را دارند. تصور می‌شود که نه تنها قله آدم محل آخرین قدم‌های بودا بر روی زمین قبل از رسیدن او به نیروانا باشد، بلکه اعتقاد بر این است که این مکان جایی است که آدم از باغ عدن تبعید شد. بسیاری از مردم بر این باورند که سریلانکا خود عدن است، و صادقانه بگوییم، چه کسی می‌تواند به آن‌ها خرده بگیرد؟

مسیرهای زیادی برای رسیدن به بالا وجود دارد اما از قبل مطمئن شوید که توانایی بالا رفتن را دارید زیرا با وجود ایستگاهای استراحتی در بین راه وجود دارد اما واقعا بالا رفتن کار آسانی نیست. معابد کوچکی در مسیر بالا به همراه کلبه‌های خوراکی قرار دارند که می‌توانید در آن‌ها چیزی برای خوردن و چای خوشمزه سریلانکا را برای نوشیدن پیدا کنید.

 

نقاط دیدنی سریلانکا در سال ۲۰۲۲

سریلانکا بالاترین میزان سواد را در تمام جنوب آسیا دارد

سریلانکا نرخ سواد فوق‌العاده بالایی دارد و بیش از ۹۲ درصد از جمعیت آن باسواد هستند! این بدان معناست که درصدی از جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر می‌توانند یک بیانیه کوتاه و ساده در مورد زندگی روزمره خود بخوانند و بنویسند. همچنین، «سواد» می‌تواند شامل «حساب» باشد که توانایی انجام محاسبات ساده ریاضی است. از آنجایی که نرخ سواد سریلانکا بیش از ۹۲ درصد است، این کشور را با بالاترین نرخ در سراسر جنوب آسیا در صدر قرار می‌دهد. دولت سریلانکا آموزش را بسیار جدی می‌گیرد و میزان سواد آن سالانه در میان جمعیت جوان‌تر به رشد خود ادامه می‌دهد.

حیات وحش سریلانکا بسیار متنوع است

کشور سریلانکا به خاطر تنوع زیستی بالا و حیات وحش معروف است. اگر می‌خواهید به طبیعت نزدیک شوید مکان‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید چرا که طبیعت سریلانکا مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. به علاوه سریلانکا به خاطر فیل‌هایش شهرت جهانی داشته و تخمین زده می‌شود در این کشور کوچک حدود ۷۵۰۰ فیل زندگی کنند. اگر عاشق حیات وحش هستید، پس رفتن به یک سافاری در اینجا ضروری است! برخی از بهترین پارک‌های ملی سریلانکا برای بازدید عبارتند از پارک ملی Udawalawe، پارک ملی Minneriya، پارک ملی Wilpattu و پارک ملی معروف YalaYala بسیار خاص است زیرا دارای بالاترین تراکم پلنگ در سراسر جهان است، و این به شما شانس بسیار خوبی برای رویارویی با یک پلنگ را می‌دهد! این کشور زیبا همچنین فرصت‌های زیادی برای غواصی با لاک پشت‌ها و حتی کوسه‌ها دارد.

والیبال ورزش ملی است

بسیاری از مردم بر این باورند که ورزش ملی سریلانکا کریکت است، زیرا این ورزش محبوب‌ترین ورزش در سریلانکا محسوب می‌شود. این ورزش در ابتدا در سال ۱۹۱۶ توسط مردی به نام Voltor Cameck به سریلانکا معرفی شد. پس از آن، والیبال به طور باورنکردنی محبوب شد و در سال ۱۹۵۱ فدراسیون والیبال سریلانکا تشکیل شد. اولین تیم ملی والیبال در سال ۵۵ تشکیل شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۶۰ تیم در این کشور فعالیت کرده‌اند.

 

معرفی میراث جهانی تاریخی و طبیعی سریلانکا

چای سیلان از سریلانکا در سراسر جهان مشهور است

چای سیلان در سراسر جهان معروف بوده و به عنوان تمیزترین چای در جهان شناخته می‌شود. این یک نوع چای قرمز محبوب است که می‌توان آن را به صورت گرم یا چای سرد سرو کرد. بوته های چای در سریلانکا در ارتفاعی بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متر رشد می‌کنند و تفاوت در ارتفاع می‌تواند طعم چای را به دلیل مستقیم آفتاب، دما و نوع خاک تحت تاثیر قرار دهد. همچنین چای بزرگ‌ترین صادرات سریلانکا نیز محسوب می‌شود و این کشور چهارمین صادرکننده چای در جهان است. سال ۲۰۱۷ صد و پنجاهمین سالگرد صادرات چای سریلانکا بود. در این کشور مزارع باورنکردنی زیادی برای بازدید شما وجود دارد.

نوارا الیا یکی از بهترین نقاط برای بازدید است زیرا مزارع چای زیادی در اطراف این منطقه وجود دارد. برخی از محبوب‌ترین مزارع اینجا عبارتند از مرکز چای مک وودز (همچنین به نام دامرو شناخته می شود)، املاک اولیفانت و املاک چای پدرو. بهتر است قبل از اینکه کدام یک را برای بازدید انتخاب کنید، کمی تحقیق کنید، زیرا برخی از آن‌ها تور ارائه می‌دهند و برخی دیگر را صرفا خودتان باید بازدید کنید. اگر تصمیم به انجام یک تور داشته باشید، همه چیز را در مورد نحوه چیدن برگ‌های چای توسط کارگران چای، نحوه پردازش آن در کارخانه خواهید آموخت و حتی این فرصت را خواهید داشت که خودتان مقداری از آن را بچشید!

سریلانکا خانه قدیمی‌ترین درخت کاشته شده توسط انسان در جهان است

سریلانکا خانه قدیمی‌ترین درخت کاشته شده توسط انسان "جایا سری ماها بودی" است. جایا سری ماها بودی یک درخت انجیر مقدس است که در باغ‌های ماهامونا در آنورادهاپورا یافت می‌شود و داستانی حماسی در پشت خود دارد. حدود ۲۶۰۰ سال پیش در هند، لرد گوتاما بودا در کنار درختی در ساحل رودخانه نرانجانا نشست. در این لحظه بود که گفته می‌شود بودا به روشنگری دست یافته است. پس از این، این درخت جایگاهی مورد احترام به دست آورد و یک قلمه از این درخت اصلی گرفته شد و به سریلانکا منتقل شد. این قلمه در سال ۲۸۸ قبل از میلاد کاشته شد. از زمان کاشت، این درخت در طول سال ها توسط پادشاهان و راهبان بودایی محافظت شده است. برای حفظ درخت از آسیب؛ حصارهای طلایی، کانال‌های آب و دیوارهایی در اطراف آن ساخته شده است. در طول زمان، درخت با تهدیدات بسیار جدی از جمله طوفان، فیل‌های وحشی و خرابکاران مواجه شد با این حال، جایا سری ماها بودی هنوز هم تا به امروز قوی و پا برجا مانده است.

 

کارهای ممنوعه در سفر به سریلانکا

سریلانکا و شهرت جهانی نهنگ هایش

اگر بین نوامبر و آوریل به سریلانکا سفر می‌کنید، تا ۹۰ درصد شانس دیدن بزرگ‌ترین حیوان جهان یعنی نهنگ آبی را دارید. تماشای نهنگ‌ها از سواحل سریلانکا بسیار رایج است و تجربه‌ای است که نباید از دست داد! میریسا در سواحل جنوبی سریلانکا مکانی عالی برای تورهای تماشای نهنگ است. تعداد زیادی شرکت تورهای مختلف برای انتخاب وجود دارد، اما توصیه می‌کنیم بروید و ابتدا نظرات مردم را درباره آن‌ها بخوانید. به غیر از نهنگ‌های آبی، موجودات دریایی دیگری نیز در سواحل سریلانکا یافت می‌شوند. به علاوه گونه‌های نهنگ دیگری که در این تورها یافت می‌شوند عبارتند از: نهنگ‌های باله‌ای، نهنگ های خلبان و حتی نهنگ‌های قاتل و اگر خوش شانس باشید دلفین‌ها، لاک پشت‌ها و ماهی‌های پرنده نیز اغلب ظاهر می‌شوند.

 

جنگ داخلی سریلانکا در سال ۲۰۰۹ پایان یافت

جنگ داخلی سریلانکا در ۲۳ جولای ۱۹۸۳ آغاز شد و نزدیک به سه دهه ادامه داشت. ببرهای تامیل بیش از ۲۵ سال با مردم سینهالی جنگیدند تا اینکه در ماه مه ۲۰۰۹بر صنعت گردشگری داشت، اما خوشبختانه امروز این کشور یک مقصد محبوب برای تعطیلات است و در حال بازگشت به روزهای اوج خود است.

قدمت ۳۵ هزار سال سکونت در سریلانکا

در یک سری تحقیقات باستان شناسی بقایای مرد موسوم به بالانگودا را یافتند و مشخص شد سریلانکا قدمت مسکونی ۳۵ هزاره داشته است. این انسان که از گونه‌های اولیه در دوره پساسنگی بود دارای جمجمه ضخیم، آرواره‌های سنگین و دندان‌های بزرگ بودند که با انسان‌های امروزی تفاوت‌های باورنکردنی دارد. نام آنها برگرفته از مکان‌های باستان‌شناسی در نزدیکی بالانگودا است که اولین بار بقایای آن‌ها در آنجا کشف شد.

 

بازدید متعهدانه از حیوانات در سریلانکا

۲۹ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران