روزی شاد و جذاب در جشن آب ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
روزی شاد و جذاب در جشن آب ارمنستان

آب عنصری مقدس در بسیاری ادیان و باورها محسوب شده و از همین روست که جشن‌های مختلف که در آن از آب استفاده می‌شود را در کشورهای مختلف مشاهده می‌کنید که معروف‌ترین آن، سونگکاران یا همان جشن آب تایلند است. اما جشن آب ارمنستان نیز یک فستیوال شاد و دوست داشتنی به حساب آمده و زمانی عالی برای سفر به این کشور نیز هست تا در کنار مردم ایروان، به برگزاری این جشن پرداخته و حسابی همدیگر را خیس کنید! اگر می‌خواهید با این جشن بیش‌تر آشنا شوید، در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید و اگر قبلا در جشن آب شرکت کرده‌اید، تجربه خود را در این رابطه با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

 

جشن آب ارمنستان را بیشتر بشناسید

جشن آب هر ساله ۹۸ روز بعد از جشن عید پاک در ارمنستان برپا شده و از نظر کلی، شباهت زیادی به سونگکاران یا جشن آب تایلند دارد. مردم در سنین مختلف در خیابان‌ها و مکان‌های مشخص با تفنگ‌های آب پاش یا سطل و بطری به سمت هم آب می‌ریزند و همه باید در این جشن خیابانی بزرگ، خیس شوند! البته که این رویداد بیشتر بین جوانان محبوبیت دارد اما همه در هر سن و سالی امکان شرکت در آن‌ را خواهند داشت.

همچنین جشن آب ارمنستان تنها به همین بخش ختم نشده و شامل کنسرت‌های بزرگ در محیط‌های روباز، فعالیت‌های فرهنگی و حتی برگزاری رقص‌های سنتی نیز می‌شود. در کل اگر به دنبال یک تاریخ جذاب و مفرح برای شرکت در تور ارمنستان هستید، روز برگزاری این جشن را هم مد نظر داشته باشید.

 

زمان و مکان برگزاری جشن آب ارمنستان

جشن آب که از رویدادهای تابستانی در ارمنستان است سالانه در تاریخ‌های مختلفی برگزار می‌شود که معمولا حدود ۱۴ روز پس از عید پاک و در نیمه دوم ماه جولای می‌باشد. این ماه یکی از محبوب‌ترین ماه‌های تابستانی در کشور ارمنستان محسوب می‌شود و مردم در تاریخ‌های یازدهم تا بیستم جولای خیابان‌ها را غرق در شادی می‌کنند و با پاشیدن آب به یکدیگر این روز را جشن می‌گیرند. قطب اصلی این جشنواره، شهر ایروان است. در صورتی که در این ماه به ایروان سفر می‌کنید، می‌توانید با یک سطل آب یا تفنگ‌های بزرگ آبی به سمت مردم رفته و شیطنت کنید. چرا که در طول این جشنواره، مردم در بالکن‌ها و پشت‌بام خانه‌های خود ایستاده‌اند و بر روی رهگذران آب می‌ریزند.

 

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان

تاریخچه جشنواره وارداوار

ورداوار یا وارتاوار یک سنت مسیحی و از رسوم ملی و مذهبی کشور ارمنستان بوده که به الهه آب، خدای زیبایی و باروری مربوط می‌شود که در نهایت الهام بخش جشن آب ارمنستان است. قدمت این جشن مذهبی به قبل از مسیحیت و زمان پرستش بت‌ها باز می‌گردد که با نام Vartavar شناخته می‌شده است و ارمنی‌ها در این روز گل رز تقدیم می‌کردند. اگر به خیابان‌ها بروید کودکان، نوجوانانی و افراد بسیاری را خواهید دید که سطل‌های خود را پر از آب کرده و آن‌ها را روی یکدیگر خالی می‌کنند. در واقع مردم ارمنستان در این روز به عنوان نمادی از خلوص روی یکدیگر آب می پاشند که نماد پاکی، روشنایی و شفابخشی است و با این کار از خداوند آب، زیبایی، عشق و باروری تشکر می‌کنند. همچنین مردم به رقص و شادی، اجرای موسیقی و مسابقه می‌پردازند.

ماهیت برگزاری جشن آب ارمنستان

ماهیت برگزاری فستیوال وارداوار در تمام مناطق ارمنستان به این صورت است که مردم در همه شهرها و سنین به آب‌بازی و تفریح می‌پردازند و کودکان نیز مالکان حقیقی این شادی به شمار می‌روند. صبح روز جشنواره، مراسم تجلی مسیح در کلیساهای مختلف برگزار شده و برنامه‌های دیگری برای تقدیس آب و میوه‌ همچون سیب اجرا می‌شود. آزادسازی کبوترها، نیایش برای پیشگیری از وقوع سیل‌ در جهان، اجرای رقص‌های آیینی، بازی‌های سنتی، نمایش‌های بومی و گروهی و آوازهای محلی نیز بخشی از فعالیت‌های این فستیوال است که می‌تواند برای گردشگران تور ارمنستان جذاب باشد.

 

دانستنی‌های جالب از فرهنگ ارمنستان

جشن آب بازی در کشورهای دیگر جهان

آب بازی یکی از مهیج‌ترین و سالم‌ترین تفریحات در فصل تابستان است. آب به معنی روشنی و سرزندگی به تنهایی قادر است حس طراوت و سرخوشی را در طبیعت و زندگی شما به وجود بیاورد. به همین دلیل در هر دوران، در کشورهای مختلف جهان با افسانه‌های مشابهی این جشن برگزار می‌شده است. ایران، چین ، تایلند، لائوس، میانمار، کامبوج و مالزی یکی از پیشتازهای این جشنواره‌اند و برنامه هایی همچون جشن آب ارمنستان دارند. به طور مثال ایران در زمان فیروز، پسر یزد گرد اول و پادشاه ایران به مدت هفت سال دچار خشکسالی شد. پس از اولین بارش باران بعد از گذشت هفت سال، مردم ایران باستان به پاس محبتی که خداوند به آن‏ها ارزانی داشته بود، از خانه‌‏های خود بیرون آمدند و بر روی هم آب ریختند و این رسم پس از سال‏ها در بین ایرانیان باقی ماند که در فصل تابستان انجام می‌شود.

در پایان روز جشنواره وارداوار، می‌توانید از غذاهای خوشمزه کشور ارمنستان سفارش داده و میل کنید. خوراکی‌های خنکی همچون هندوانه، بستنی و آبمیوه‌های متنوع را امتحان کنید. همچنین با ثبت خاطره از فستیوال‌های مختلف دیگری از این کشور همچون جشن ناواسارد، عید پاک، جاز، جشنواره رنگ، دلمه، توت و زردآلو و جشنواره ویژه‌ای به نام جشن بالن‌ها که هر ساله در میدان جمهوری ایروان برگزار می‌شود، خواهید توانست پس از سفری پربار با تور ارمنستان و کوله‌باری از تجربه‌های جدید به کشور خود باز گردید.

 

۳ جاذبه دیدنی شهر دیلیجان در ارمنستان

۲۵ شهریور ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 30 مرداد 1402)

نظرات کاربران