جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان

طبیعت گردی همواره برای افراد تفریحی خوش‌آیند بوده است. چرا که با تماشای منظره‌های سرسبز و زیبای طبیعت می‌توان هر گونه استرس و دغدغه فکری را از خود دور کرده و محو زیبایی‌های آن شد. یکی از زیباترین کشورهای دنیا از لحاظ طبیعی کشور ارمنستان می‌باشد. به طوری که گردشگران تور ارمنستان فرصت بازدید از مکان‌های متعددی را خواهند داشت که از چشم انداز طبیعی زیبایی برخوردار هستند. در صورتی که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی هستید و برنامه سفر به کشور همسایه، ارمنستان را در سر دارید پیشنهاد می‌کنیم چند دقیقه از زمان خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.

 

آبشار جرموک (Jermuk Waterfall)

یکی از زیباترین آبشارهای ارمنستان آبشار جرموک است که در استراحتگاه جرموک واقع شده است. این آبشار در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. آبشار جرموک ۷۰ متر ارتفاع داشته و دومین آبشار مرتفع ارمنستان محسوب می‌شود. یک افسانه جالب در مورد منشاء این آبشار وجود دارد. آبشار جرموک یک پدیده منحصر به فرد است. چرا که حتی در گرم‌ترین روز تابستان، آب‌های آن یخ زده است. علاوه بر این، از آب آبشار جرموک برای تولید محبوب‌ترین آب معدنی جرموک استفاده می‌شود.

گفته می‌شود نجیب‌زاده‌ای بود که بر بالای تنگه قلعه‌ای می‌سازد. دختر آن بزرگوار به قدری زیبا بود که دامادهای سراسر جهان آرزوی ازدواج با چنین زیبای ارمنی را داشتند. با این حال، قلب او متعلق به پسر یک چوپان بود. دختر هر شب طنابی را در تنگه می‌انداخت و معشوقش از طناب بالا می‌رفت و از پنجره به معشوقش می‌رسید. روزی نجیب زاده‌ای طناب را پیدا کرد و دختر را با این جمله نفرین کرد: "لعنت می‌کنم که پری دریایی شوی و اگر دوباره با آن چوپان روبرو شدی از آب بیرون نروی". شب دختر طناب را دوباره به آب انداخته و تبدیل به پری دریایی می‌شود. موهای این پری دریایی همان آب آبشار است به همین دلیل بومیان منطقه آن را با نام "موی پری دریایی" نیز می‌شناسند.

 

آبشار شکی (Shaki Waterfall)

شکی یکی از زیباترین آبشارهای ارمنستان است. این آبشار بی‌نظیر در منطقه سیونیک واقع شده است که به خاطر آثار تاریخی و طبیعی شهرت دارد. این آبشار بر روی رودخانه شکی و رودخانه وروتان که از ارتفاع ۱۸ متری به تنگه‌ای عمیق می‌ریزد، تشکیل شده است. آبشار شکی با وجود ارتفاع کم، ظرفیت زیادی دارد و صدای غرش آب از دور به گوش می‌رسد. اطراف آبشار شکی محل سکونت تمدن‌های باستانی بوده که آثاری در طاقچه‌ها و غارهای صخره‌ای بر جای گذاشته‌اند. برای رسیدن به این آبشار باید از جاده‌ای پر پیچ و خم عبور کنید. در برخی از مسیرها باید مسیر باریک آبشار را با پای پیاده طی کنید.

 

۱۰ شهر دیدنی در سفر به ارمنستان

 

رودخانه وروتان (Vorotan River)

با وجود اینکه ارمنستان دسترسی مستقیم به دریا ندارد، رودخانه‌های بزرگی در امتداد قلمرو کوچک این کشور جاری هستند. یکی از آنها رودخانه وروتان است که به خاطر تنگه زیبایش شهرت دارد. رودخانه کوهستانی وروتان به طول ۱۷۹ کیلومتر از ارتفاعات آرتساخ سرچشمه گرفته و به رود اراکس می‌ریزد. این رودخانه از تنگه وروتان می‌گذرد که در عصر حجر محل زندگی بسیاری از مردم بوده است. دره وروتان و رودخانه وروتان را بدون شک می‌توان زیباترین و منحصر به فردترین مکان‌های ارمنستان نامید. در دره رودخانه و محوطه‌‌های اطراف آن، مهم‌ترین مکان‌های تاریخی مانند مجموعه صومعه تاتف، طناب‌راه تاتور، پل شیطان، کلیسای سیساوان، قلعه دیوید بک و جاذبه‌های طبیعی دیگری قرار گرفته‌اند. مروارید رودخانه وروتان آبشار شکی است که در بالا معرفی شد.

 

رودخانه دزوراگت (Dzoraget River)

از دیگر جاذبه‌های طبیعی ارمنستان رودخانه دزوراژت نام دارد. این رودخانه زیبا از بخش شمالی ارمنستان و شهر استپاناوان در منطقه لری می‌گذرد. دزوراگت به معنای رودخانه دره‌ای است که این نام را از موقعیتی که دارد گرفته است. زیرا دزوراگت از میان دره عمیقی می‌گذرد که یکی از زیباترین مکان‌های ارمنستان برای تماشای طبیعت محسوب می‌شود. رودخانه دزوراگت مکان مناسبی برای رفتینگ در کاتاماران است. به همین دلیل در بین طرفداران ورزش‌های آبی و به خصوص رفتینگ بسیار محبوب است. در مسیر این رودخانه می‌توانید از برخی سازه‌های تاریخی مثل پل‌های قدیمی و صومعه‌های تاریخی ارمنستان نیز دیدن کنید.

 

رودخانه اراکس (Araks River)

اراکس یا همان ارس بزرگترین رودخانه ارتفاعات ارمنستان و یکی از بزرگترین رودخانه‌های ماوراءالنهر است. این رودخانه در مرز ارمنستان و ترکیه، خور در خاک آذربایجان، مرز ایران و روسیه جریان دارد. اراکس از کوه‌های بیوراکان ارمنستان در ارتفاع ۳۳۰۰ متری سرچشمه می‌گیرد و طول کل آن ۹۹۵ کیلومتر است. در نوشته‌های باستانی این رودخانه را اراکس، ارس، اراشخ، آراز و اروس نیز می‌نامند. این رودخانه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و منبع آبیاری دره آرارات است و این دره را به زمین‌های حاصلخیز تبدیل می‌کند.

 

۳ جاذبه دیدنی شهر دیلیجان در ارمنستان

 

آب انبار آپاران (Aparan Reservoir)

آب انبار آپاران در قسمت بالای رودخانه قساخ و در منطقه آراگات سوتن واقع شده است. این مخزن بزرگترین مخزن مصنوعی در ارمنستان به حساب می‌آید و مساحت آن ۷.۹ کیلومتر مربع است. سدی مستحکم با ارتفاع ۵۰ متر و طول ۲۱۰ متر می‌تواند در هنگام سیل، قوی‌ترین فشار آب را تحمل کند. در ماه‌های بهار، آب رودخانه کسخ طوفانی شده و آب انبار پر می‌شود. در تابستان از آب مخزن آپاران برای آبیاری استفاده می‌کنند. پس از بازسازی مخزن، یک کانال زهکشی جدید برای ایمنی بیشتر طراحی و ساخته شد. آب انبار آپاران علاوه بر هدف اصلی خود، یک جاذبه گردشگری محبوب برای ماهیگیری و تفریح ​​به شمار می‌رود.

 

کوه آریلر (Mount Arailer)

مورد بعدی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی ارمنستان کوه آریلر است. کوه آرایلر در منطقه آراگات‌سوتن بین رودخانه‌های کسخ و هرازدان قرار دارد. آریلر ۲۵۷۷ متر ارتفاع داشته و یک آتشفشان خاموش است. این کوه دارای شکل مخروطی نامنظم با قله‌ای ناقص و دهانه حلقه‌ای شکل می‌باشد که منظره‌ای زیبا و جالب به وجود آورده است. در دامنه‌های کوه، تنگه‌های زیادی وجود دارند. همچنین گونه‌های گیاهی منحصر به فردی در اینجا رشد می‌کنند که حدود ۲۰ درصد از پوشش گیاهی ارمنستان را تشکیل می‌دهند. آرایلر از نظر حیات وحش نیز غنی بوده و گونه‌های متعددی از پرندگان، خزندگان، جوندگان، و همچنین خرس، گرگ، روباه و ... در آن وجود دارند.

افسانه‌ها و اسطوره‌های زیادی در ارتباط با تاریخ و نام این کوه وجود دارد. به گفته معروف‌ترین آنها، این کوه به نام خدای اسطوره‌ای ارمنی باستان یعنی آرا زیبا، که در نبرد با ارتش شامیرم، ملکه آشوری، در پای کوه سقوط کرد، نامگذاری شده است. مردم می‌گویند وقتی از دور به کوه نگاه می‌کنی، انگار مردی در امتداد قله به سجده افتاده است و این مرد همان آرای زیبا است که در جنگ کشته شد.

در قسمت غربی قله در اثر فوران آتشفشان سنگ‌های نوک تیز تشکیل شده که غار سنت ویرجین واروارا را تشکیل داده‌اند. طبق افسانه‌ها، ویرجین واروارا که به دلیل پذیرش مسیحیت توسط پدرش مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود، پناهگاه و نجات خود را در این صخره‌ها یافت. پس از آن در این غار، مؤمنان یک کلیسای کوچک برای بزرگداشت زندگی او ایجاد کردند. در داخل نمازخانه از اعماق صخره چشمه‌ای سرازیر می‌شود که بر اساس باورهای بومیان قدرت شفابخشی دارد. امروزه آرایلر یکی از دوست داشتنی‌ترین قله‌ها در بین علاقه‌مندان به کوهنوردی، پیاده‌روی و پاراگلایدر است.

 

راهنمای سفر زمستانه به ارمنستان

 

آبشار قساخ (Kasakh waterfall)

چندین آبشار زیبا در ارمنستان وجود دارد که یکی از آنها آبشار کاساخ است. این بنای دیدنی طبیعی در نزدیکی روستای اواناوان و در منطقه آراگاسوتن واقع شده است. آبشار قساخ بلندترین آبشار ارمنستان با ارتفاع ۷۰ متر است. آبشار قساخ با صخره‌های قدرتمند، سرسبز متراکم و طبیعت اطراف واقعا مجذوب کننده است. صومعه باستانی اواناوانک زیبایی منظره این مکان را به اوج می‌رساند. این صومعه در سمت دیگر تنگه و در بالای صخره، روبروی آبشار واقع شده است. مجموعه صومعه‌ای اواناوانک با معماری منحصر به فرد و تزئینات غنی قطعا شما را مجذوب خود خواهد کرد. قدیمی‌ترین بنای صومعه کلیسای سنت گریگوری متعلق به قرن پنجم است.

 

رودخانه هرازدان (Hrazdan River)

رودخانه هرازدان یکی از بزرگترین رودخانه‌‌ها و خوش‌منظره‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ارمنستان ‌است. این رودخانه از دریاچه سوان سرچشمه می‌گیرد و با عبور از ایروان به رود اراکس می‌ریزد. طول رودخانه ۱۴۰ کیلومتر و مساحت حوضه ۲۵۶۰ کیلومتر مربع است. هرازدان علیرغم کم آب بودن و غیرقابل کشتیرانی بودن آن، زمانی نقش بسزایی در توسعه اقتصاد کشور داشته است.  چرا که از آن برای آبیاری زمین‌های حاصلخیز دره آرارات استفاده می‌گردید.

این رودخانه از تنگه هرازدان می‌گذرد که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ارمنستان و به ویژه ایروان به حساب می‌آید. سه پل در ایروان بر روی این تنگه ساخته شده‌اند. قدیمی‌ترین پل "پل پیروزی" به طول ۲۰۰ متر است که در سال ۱۹۴۶ بنا شد. پل "بگ" در سال ۱۹۵۴ ساخته شد که یک کلیسای کوچک به نام سنت سارگیس در نزدیکی آن وجود دارد. جدیدترین پل داوتاشن نام دارد و متعلق به سال ۲۰۰۰ است.

 

گذرگاه وروتان (Vorotan Pass)

جاده اصلی منطقه سیونیک از گذرگاه وروتان می‌گذرد که یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های ارمنستان به شمار می‌آید. این گردنه در ارتفاع ۲۳۴۴ متری از سطح دریا قرار که منظره باشکوه و زیبایی از طبیعت را به نمایش گذاشته است. رودخانه وروتان در عمق ۱۰۰ متری جریان داشته و از فلات قره باغ سرچشمه می‌گیرد و ۱۷۸ کیلومتر امتداد دارد. این رودخانه پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه منطقه سیونیک است. یکی از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان، به نام صومعه تاتف (Tatev) بر فراز تنگه این رودخانه واقع شده است. دو ساحل این تنگه توسط، طولانی‌ترین پل طنابی که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است، به هم متصل شده‌اند.

گذرگاه وروتان جاده‌ای است که به باستانی‌ترین و محبوب‌ترین مناظر سیونیک و کل ارمنستان راه دارد. در بازدید از این مکان می‌توانید تجربه یک سفر هیجان انگیز به عصر برنز را داشته باشید. همچنین گذرگاه وروتان یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای کوهنوردان و تورهای دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود. مسیرهای پیاده‌روی از کنار رودخانه وروتان به صومعه تاتف می‌گذرد. در مسیر رسیدن به صومعه، پل شیطان را خواهید دید که یکی دیگر از جاذبه‌های سیونیک است.

 

بهترین سفرهای یک روزه از ایروان

 

کوه آژدهاک (Mount Azhdahak)

کوه آژدهاک یکی از زیباترین قله‌های ارتفاعات ارمنستان است. ارتفاع کلی کوه ۳۵۹۷ متر است که منشا آتشفشانی دارد که در نتیجه فوران‌های آتشفشانی و گدازه‌ها شکل گرفته است. نام قله کوه به اساطیر باستانی ارمنی برمی‌گردد و به معنای "اژدها" است. همچنین با کلمات "بزرگ" و "توانا" همراه است. هنگام بالا رفتن از کوه، می‌توانید با صفحات یا سنگ‌هایی که اصطلاحا اژدها نام دارند، روبرو شوید که در زبان ارمنی "ویشاپاکار" نامیده می‌شوند.

صعود و فرود از کوه اژدهاک در صورت تمرین ورزشی متوسط ​​و شرایط آب و هوایی مناسب بین ۶ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد. مسیر رسیدن به قله از میان چمنزارهای زیبای آلپ و مناظر بیابانی متروک می‌گذرد. به نظر می‌رسد که از عصر حجر تاکنون هیچ مردی پا به اینجا نگذاشته است و حس و حالی متفاوت را برای شما رقم خواهد زد.  پس از رسیدن به قله پس از یک صعود طاقت فرسا، هر مسافر با یک منظره لذت بخش از اطراف و دریاچه سوان که به صورت پانوراما به وضوح قابل مشاهده است، تماشایی خواهد بود.

 

کوه آراگاتس (Mount Aragats)

کوه آراگاتس، غول چهارسری با قله‌های پوشیده از برف می‌باشد که از جمله زیباترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ارمنستان و بلندترین کوه این کشور است. این رشته کوه در قسمت غربی ارمنستان و بین دشت‌های آرارات و شیراک قرار دارد. قله آراگاتس از چهار قله تشکیل شده است که مهمترین آنها قله شمالی با ارتفاع ۴۰۹۰ متر است، دومین قله مرتفع در سمت غرب با ارتفاع ۳۹۹۵ متر، قله شرقی با ارتفاع ۳۹۰۸ متر و قله جنوبی با ارتفاع ۳۸۷۹ متر قرار دارد. آراگات چهار سر از دور شبیه یک گل بزرگ با گلبرگ‌های سنگی پراکنده است. گفته می‌شود، آراگاتس یک آتشفشان خاموش با دهانه‌ای در بین قله‌ها است.

کوه‌ها در تاریخ و فرهنگ ارامنه نقش ویژه‌ای دارند و به همین دلیل است که بسیاری از افسانه‌ها و داستان‌ها با نام و ریشه آن‌ها مرتبط است. طبق رایج‌ترین افسانه، نام کوه آراگاتس از نام خدای بت پرست ارمنی به نام آرا گرفته شده است که می‌توان آن را "تخت آرا" ترجمه کرد.

در دامنه‌های آراگاتس آثاری تاریخی به چشم می‌خورند. از جمله این آثار می‌توان به کنده کاری‌های صخره‌ای، سنگ‌های غول پیکر در نزدیکی مخازن و منابع آب که نمادی از پرستش آب بود و همچنین بناهای باشکوه معماری قرون وسطی نظیر قلعه آمبرد و بیوراکان را نام برد. دامنه‌های آراگات بسیار حاصلخیز است و در بهار و تابستان پوشیده از گونه‌های گیاهی کوهستانی می‌باشد. دنیای حیوانات نیز بسیار غنی بوده و می‌توانید جربوآ، خرگوش، روباه، گرگ، گونه‌های مختلف مارمولک‌ها و مارها، پرندگان و ... را در آن مشاهده کنید. بهترین زمان برای کوهنوردی از تیر تا مرداد است که پوشش برف کاملا آب شده و مسیرهای کوهستانی خشک و ایمن هستند.

 

۱۷ عکس از توریستی‌ترین نقاط ارمنستان

۰۹ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران