مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهای مهم در حوضه قفقاز به شمار می‌رود که در فاصله‌ی ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده که ۱۲ درصد از زمین‌ها آن به جنگل‌ها و ۷ درصدش جزو زمین‌های محافظت شده به شمار می‌رود. سرزمینی که کوه‌های آرارات را در خود دارد و در مجموع کشوری غنی از نظر منابع طبیعی محسوب می‌شود.

به همین خاطر است، کسانی که با ارمنستان آشنایی دارند، همیشه شما را تشویق می‌کنند که به غیر از تور تفلیس، از طبیعت زیبای این کشور نیز دیدن کنید و به همین دلیل ما بر آن شدیم تا مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی این کشور را در سفر با تور ارمنستان به شما معرفی کنیم.

 

کوه‌های ارمنستان

بخشی از بلندترین بخش‌های کوه آرارات، زمین‌های ارمنستان را به خود اختصاص داده‌اند. رشته کوه‌هایی با ۴ قله آتشفشانی که در استان آراگاتسون واقع شده و آن را رودهای آخوریان و کاساق احاطه کرده‌اند و از مهم‌ترین بخش‌های طبیعی در ارمنستان به شمار می‌آیند.

اما در بخش دیگری از ارمنستان شما کوه آتشفشانی اژدهاک را خواهید دید که دریاچه سوان و البته چند دریاچه کوچک کوهستانی بسیار جذاب را در خود دارد و زیبایی آن کاملا متفاوت از کوه‌های آرارات است. برای بسیاری از گردشگران نیز، بازدید از این منطقه کوهستانی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

 

تور ماهیگیری در دریاچه سوان ایروان

دریاچه سوان

دیگر مکان طبیعی بسیار مهم در ارمنستان که گردشگران بسیار زیادی را هر ساله به خود می‌بیند، همین دریاچه‌ی زیبای سوان است که بزرگ‌ترین دریاچه در منطقه قفقاز نیز به حساب می‌آید. رنگ این دریاچه با تغییر فصل و آب و هوا تغییر می‌کند و یک حالت راز آلود به آن می‌دهد، مخصوصا این که پله‌های رنگ‌های آبی به خاطر تفاوت عمق در آن زیاد بوده و در روزهایی از سال شما یک سایه بزرگ از آبی روشن تا آبی بسیار تیره را در دیاچه مشاهده خواهید کرد. این دریاچه ماهی‌های زیادی نیز مامن داده به جذابیت دریاچه سوان می‌افزاید.

منطقه محافظت شده شیکاهوغ

این منطقه جنگلی اگر چه سال‌ها مورد سوء استفاده قرار گرفته بود و بخش‌های زیادی از آن نابود شد، اما مدتی می‌شود که به عنوان منطقه محافظت شده در نظر گرفته شده و وضعیت آن در حال بهبود است. یکی از دلایل اصلی برای بازدید از این محل، تنوع جانوری آن است که به خاطر مراقبت‌های دولت و همچنین اضافه کردن حیوانات جدید به آن صورت گرفته. در حال حاضر پلنگ‌های بومی، خرس، بز‌های وحشی، گوزن‌های زیبا و خیلی از حیوانات دیگر در بستری از ۱۱۰۰ گونه گیاه مختلف زندگی می‌کنند و شما در سافاری‌های مخصوص به شیکاهوغ، می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

 

طبیعت‌گردی در دل صومعه‌های ارمنستان

پارک ملی دلیجان

کم‌تر کسی است که با ارمنستان آشنایی داشته باشد و این پارک ملی بسیار زیبا را نشناسد. ارمنستان در مجموع چهار پارک ملی دارد، اما پارک ملی دلیجان در ارمنستان به واسطه‌ی نقاط بسیار زیبایی که در خود دارد، معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین در میان آن‌هاست. این مکان به داشتن چشمه‌های معدنی پرتعداد، برکه‌های زیبا و نمای زیبای درختانش در فصول مختلف معروف است. مخصوصا در فصل پاییز که رنگ‌های متنوع قرمز و زرد و نارنجی، تصویری فوق‌العاده از این مکان می‌سازند. همچنین چند جاذبه‌ی تاریخی از جمله صومعه‌هایی که از دیرباز در این مکان ساخته شده نیز در پارک ملی دلیجان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید به عمل بیاورید.

دریاچه آرپی

اگر چه در تور ارمنستان، اولین انتخاب شما دریاچه سوان خواهد بود، اما دریاچه آرپی به عنوان دومین دریاچه بزرگ این کشور نیز، یکی از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده در ارمنستان است که پیشنهاد می‌کنیم، رفتن به این مکان را نیز در برنامه‌های خود داشته باشید. یک مکان آرامش بخش و بسیار زیبا که در استان شیراک واقع شده و در اطراف آن منطقه‌ای محافظت شده برای زندگی حیوانات مختلف ساخته شده است.

 

۳ تور شگفت‌انگیز در سفر به ایروان

دره آرارات

و در آخر نگاهی بندازیم به یکی از بزرگ‌ترین و البته مهم‌ترین دره‌ها در ارمنستان که البته همانطور که از اسمش پیداست، در آرارات واقع شده است. این مکان به خاطر باغات انگورش خیلی محبوب است و پاییز، سیلی از گردشگران برای بازدید به این محل می‌آیند. فستیوال‌های جذابی در دره آرارات برگزار می‌شود و شما می‌توانید به غیز از باغ‌های انگور، از باغ‌های سیب و همچنین دیدنی‌های طبیعی دیگر این منطقه نیز دیدن نمایید و از نوشیدنی‌هایی که در همین محل ساخته می‌شوند، نمونه‌ای بچشید.

۲۰ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 21 تیر 1400)

نظرات کاربران