گشت و گذار در اطراف سد گوران قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
گشت و گذار در اطراف سد گوران قشم

تور قشم همراه با جاذبه‌های فراوانی از جاهای طبیعی و تاریخی است. جزایر زیبای اطراف، سواحل ماسه‌ای درخشان و جنگل‌های نخل و دره‌های تو در تو همگی از جاذبه‌های دیدنی و صدر جدولی هستند که بازدیدکنندگان قشم اول به سراغ آن‌ها می‌روند. در حالی که بازدید از جاهای اصلی اساس هر سفری را می‌سازد اما نباید از جاذبه‌های دیدنی دگر هم غافل شد. جزیره قشم دارای چندین روستای فرهنگی و سنتی و زیبایی‌های طبیعی پنهانی است که از نظرها دور مانده است. ما در اینجا شما را با سد و روستای گوران آشنا می‌کنیم.

 

آشنایی با سد گوران

سد گوران اسم خود را از روستای تاریخی گوران گرفته در قسمت شمالی ساحل جزیره و در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر قشم واقع شده است. سد گوران نیز در فاصله کمی از روستای گوران و در قسمت انتهایی جنگل حرای قشم واقع شده است. این سد که در سال ۱۳۷۹ به ثبت آثار ملی در آمده جایی با اهمیت تاریخی بوده و مورد احترام مردم بومی قرار دارد. در واقع به دلیل کمبود آب شیرین در این جزیره، مردم همیشه احترام و ارزش زیادی برای این سد قائل بوده و با صرفه جویی و دقت بالا از آب شیرین آن استفاده کرده‌اند. از آن جایی که مردم این منطقه همیشه مشکل کمبود آب داشتند سدسازی در طول تاریخ رایج بوده است. طبق نظر باستان شناسان پی اولیه سد گوران در دوره هخامنشیان ساخته شده و قسمت بالایی آن مربوط به دوره ساسانیان است. طبق روایات گفته می‌شود که نام گوران از کلمه "گلبران" که احتمالا محل زندگی زرتشتیان بوده آمده است.

لنج سازی چوبی در روستای گوران

شاید ندانید اما گوران به عنوان مهد اصلی لنج‌های سنتی چوبی از دیرباز شهرت فراوانی داشته و در تعداد بالا لنج‌های ماهیگیری و قایق‌های چوبی تولید می‌گرده است. صنعتگران معروف این روستای تاریخی برای لنج سازی از چوب درختان مقاومی همچون ساج، چنار، کنار و غیره استفاده می‌کردند که توانایی سفرهای دریایی و رفتن به مناطق دورتر را داشتند. یعنی این کشتی‌ها نه تنها توانایی رفت و آمد بین بنادر جنوبی ایران را داشتند بلکه به سفرهای دور و درازتری تا هند و حتی آفریقا هم می‌رفتند. محبوبیت این صنعت و همچنین درآمدزایی آن برای مردم این روستا به طوری بود که لنج سازی سینه به سینه منتقل شد و همیشه بین اهالی زنده ماند. حتی درآمدزایی لنج سازی برای مردم طوری بود که آهنگران بومی خودشان پیچ و میخ‌های مورد نیاز کشتی‌ها را می‌ساختند البته امروزه تمامی این ابزارهای فلزی در اصفهان ساخته و سپس به این روستا منتقل می‌شود.

 

معرفی روستای طبل در قشم

سایر جاذبه‌های سد گوران

حالا که مشخص شد سد گوران علاوه بر اهمیت تامین آب مورد نیاز مردم منطقه ریشه تاریخی داشته و به ثبت میراث ملی رسیده است بازدید از آن در تور قشم بر بازدیدکنندگان واجب شد. همچنین اطراف سد دارای مناظر سرسبز و دیدنی بوده که روز شما را برای تفریح و بازدید می‌سازد. مثلا شما می‌توانید به راحتی تمام جنگل نشسته در آب حرا را در سمت شرقی سد پیدا کنید. حرا خود به تنهایی جاذبه‌ای دیدنی است که اکوسیستمی منحصر به فرد دارد. جنگل حرا درختابی با ریشه‌های فرو رفته در آب شور است که حیوانات مختلفی در آن زندگی می‌کنند. با این همه اگر به دنبال دیدن جایی دیگر بودید می‌توانید به ساحل جنوبی بروید که کوه و غار بی نظیر نمکدان در آن واقع شده است. بازدید از هر کدام از این جاذبه‌های اطراف کاملا وقت شما را پر خواهند کرد. بنابراین می‌توانید اول به قایق سواری در جنگل حرا بروید و سپس برای ظهر خودتان را به سد گوران برسانید، در سایه درختان لم بدهید و چیزی بخورید و عصر را به دیدن غار نمکدان بروید. سد گوران برای علاقه مندان به طبیعتگردی و بومگردی انتخابی دوست داشتنی و جذاب خواهد بود.

چگونه به گوران برویم؟

خوشبختانه سد گوران به دلیل نزدیکی به روستای گوران از چندین طریق قابل دسترسی است. این سد که در حوالی جاده طبل به باسعیدو واقع شده در سمت شمالی جزیره قابل دسترسی است. جدا از این که با پرواز قشم از فرودگاه بین‌المللی می‌توانید مستقیما به روستای گوران بروید و یا با قطار از بندرعباس به قشم بروید. ولی یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به سد گوران ماشین شخصی و یا کراه کردن ماشین است.

 

گشت و گذار در روستای لافت

۱۲ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران