گشت و گذار در روستای لافت یکی از قدیمی‌ترین روستاهای جزیره قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
گشت و گذار در روستای لافت یکی از قدیمی‌ترین روستاهای جزیره قشم

قشم یکی از برترین جزایر جنوب ایران است که باید به آن سفر کرد. جزیره‌ای که امروزه ظاهری مدرن و نو به خودش گرفته است اما همچنان تلاش داشته بافت سنتی و کهن خودش را نیز حفظ کند. جزیره‌ای که گوشه‌های دنج و ناب زیاد دارد و تصاویر بی‌نظیری از خلقت به مهمانانش ارائه می‌دهد. در سفرتان با تور قشم به این جزیره اگر به دنبال یک روز متفاوت در یک فضای سنتی هستید همراه ما باشید تا روستای لافت این جزیره برای گشت و گذار یک روزه را خدمتتان معرفی کنیم.

 


روستای لافت


لافت یک روستای بندری و کهن است که به واسطه‌ی معماری منحصر به فرد و همینطور طبیعتش برای گردشگران بسیار جذاب است. روستایی که یکی از کهن‌ترین زیستگاه‌های کرانه‌های خلیج فارس به حساب می‌آید و امروزه نیز در آن افرادی زندگی می‌کنند. روستایی که خانه‌هایش بادگیرهای کوچک و بزرگ دارند. بادگیرهایی که دو طرفه ویا چهار طرفه ساخته شده‌اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید کوچه‌های این روستا به گونه‎‌ای طراحی شده‌اند که به بن‌بست نمی‌رسند و همین باعث شده است این روستا یک بافت جذاب و خاطره‌انگیز داشته باشد. اگر به دنبال آشنایی بیشتر با بخش‌ها و تفریحاتی که در این روستا می‌توانید انجام بدهید هستید همراه ما باشید.

 

۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز که شما را مشتاق سفر به قشم و دیدن زیبایی‌هایش می‌کند

 

 

 روستای لافت

 


۱- بازدید از جنگل‌های حرا


جنگل‌های حرای این روستا جزو میراث جهانی قشم به حساب می‌آیند که به ثبت رسیده‌اند. جنگل‌هایی که خانه‌ی درختان مانگرو هستند. درختانی که از آب شور تغذیه می‌کند و یک گیاه استثنایی به حساب می‌آیند. برای رفتن و دیدن این جنگل در روستای لافت باید سوار قایق شوید و در یک اکتشاف جذاب بروید به دیدن درختان و پرندگانی که زیستگاهشان آن منطقه است. پرندگانی مانند مرغابی، مرغ ماهی‌خوار، لک‌لک و مرغ دریایی. همچنین در این مسیر انواع قورباغه‌ها، خرچنگ‌ها و صدف‌ها را می‌توانید ببینید و عکس‌های جذاب از آنها بیندازید.

 

 

 روستای لافت

 


۲- قلعه نادری


بسیاری از بومی‌های این روستا بر این باور هستند که این قلعه قدمتی بیش از تاریخ اسلام دارد اما این امر زیاد موثق نیست. قلعه‌ای که در جنوب لافت واقع شده است و امروزه از آن قلعه تنها چهار برج مخروبه باقی مانده است و ۳ آب انبار قدیمی و ۳ برکه‌ی آب.

 

گشت و گذاری ماجراجویانه در ژئو پارک قشم

 

 

 قلعه نادری

 


۳- قلعه پرتغالی‌ها


قلعه‌ای که متعلق به قرن شانزدهم و سال ۱۵۰۷ میلادی است. قلعه‌ای که به دستور آلفونسو آلبرکرک ساخته شده است. دریانوردی که جزایر دهانه‌ی خلیج فارس را تصرف کرد و به واسطه‌ی همین امر به مدت ۱۱۰ سال بر بازرگانی دریایی میان هند و اروپا تسلط پیدا کرد. این قلعه که در لافت آثاری از آن باقی‌مانده است، یادگار همان فرد و دوران است که می‌توانید به بازدید آن بروید.

 

 

قلعه پرتغالی‌ها

 


۴- چاه‌های تلا


تلا چاه‌هایی هستند که قدمتشان مطابق با نظر کارشناسان به پیش از اسلام و دوران هخامنشی می‌رسد. چاه‌هایی به عمق ۳ تا ۶ متر که برای جمع‌آوری آب باران ساخته شده‌‌اند و در گذشته تعداد آنها ۳۶۶ عدد بوده است اما امروزه تنها ۳۳ عدد از آنها باقی مانده است. چاه‌هایی که مقدس هستند و نشان از هوش و ذکاوت گذشتگان دارند. کسانیکه به نوعی با این کار سدهای کوچک ساخته‌اند و از آب شیرین برای روزهای کم باران آسمان استفاده می‌کرده‌اند.

 

بازدید از غار نمکی و تنگه‌ی چاهکوه؛ دو جاذبه‌ی هیجان‌انگیز و رازآلود قشم

 

 

چاه‌های تلا

 


۵- زیارتگاه شیخ اندرآبی


جزیره‌ی خالی از سکنه و کوچک شیخ اندرآبی که در فاصله‌ی کوتاهی از لافت قرار دارد زیارتگاهی در خود جای داده است به نام زیارتگاه شیخ اندرآبی. زیارتگاهی که ماهی‌گیران، دریانوردان و بومی‌ها برای آن احترام زیادی قائل هستند. بخش‌هایی از این روستا که موقع مد زیر آب مدفون می‌شود یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گشت و گذار در لافت است که باید از آن دیدن کنید.

 

 

 زیارتگاه شیخ اندرآبی

 


۶- مساجد لافت


مساجد این روستا از جاذبه‌های گردشگری آن به حساب می‌آیند که به شما توصه می‌کنیم حتما از آنها دیدن کنید. مساجدی که به صورت تک مناره هستند و به شیوه‌ی معماری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ساخته شده‌اند. مساجدی مانند مسجد حضرت رسول که یکی از معروف‌ترین آنهاست.

 

بهترین گردش‌های یک روزه به اطراف قشم را بشناسید

 

 

مساجد لافت

 


۷- برکه سنگی


آب انبارها در جنوب ایران همواره نقش مهمی داشته‌اند. مکان‌هایی که آب شیرین یک منطقه را تامین می‌کرده‌اند و سقف‌های گنبدی شکل و سفید رنگ برایشان می‌ساختند. لافت صاحب یکی از مهمترین آب انبارهای قشم است. آب انباری که تاریخ ساختش بازمی‌گردد به ۴۰۰ سال پیش و عمق آن ۱۰ متر است. برکه‌ای که دهانه‌ای به قطر ۱۲ متر دارد و همچنان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های لافت به حساب می‌آید.

 

 

برکه سنگی

 


۸- قبرستان تاریخی لافت


گورستان لافت یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های جنوب ایران است که قدمتش بازمی‌گردد به هزار سال پیش. گورستانی جالب که روی سنگ قبرهایش به جای نام و نشان نمادی از ظرف‌های نگهداری آب مانند کوزه و خمره است. گورستانی که قدم‌زدن در آن حس و حال متفاوتی در آدم ایجاد می‌کند و برای لحظه‌ای هم که شده آدم را درباره‌ی معنای زندگی به فکر فرو می‌برد.

 

گشت و گذار ماجراجویانه در غار رازآلوده خربس قشم

 

 

قبرستان تاریخی لافت

 


۹- اسکله باستانی


این روستا صاحب یک اسکله‌ی قدیمی به طول ۱۳۰ متر است که رفتن به آن باعث می‌شود بتوانید عکس‌های جالب توجه‌ای از خود بیندازید. اسکله‌ای که بومیان تاریخ ساختش را به زمان هخامنشیان و ساسانیان نسبت می‌دهند.

 

 

اسکله باستانی

 


۱۰- ساحل لافت


لافت به مانند دیگر روستاهای بندری یک ساحل درجه یک دارد که هرکس به دیدن آن می‌رود حتما لحظاتی را نیز در ساحلش درنگ می‌کند. ساحلی که به هنگام غروب آفتاب تماشایی و رویایی است.

 

۰۷ فروردین ۱۳۹۸

نظرات کاربران