گشت و گذار در زیارتگاه‌های قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
گشت و گذار در زیارتگاه‌های قشم

قشم جزیره‌ای زیبا و بسیار کهن است که از دیرباز شاهد تمدن و فرهنگ بوده است. زندگی از دوره‌های قدیم در قشم جریان داشته. نزدیکی قشم به حاشیه کشورهای عربی خلیج فارس باعث شد که همیشه افراد روحانی و امامزاده‌ها به این جزیره رفت و آمد داشته باشند و بسیاری از آن‌ها در همین جزیره ساکن شوند. امروزه در قشم زیارتگاه‌ها و امامزاده‌های مختلفی و قدیمی وجود دارد و مردم محلی درباره آن‌ها داستان‌های فولکلور تعریف می‌کنند. در سفر با تور قشم یکی از گردش‌های فرهنگی و تاریخی بازدید از این زیارتگاه‌ها است.

 

زیارتگاه بی‌بی مریم

زیارتگاه بی بی مریم در گورستانی در روستای توریان واقع شده است. بی بی مریم از زنان محترم و مقدس جزیره بود که تمام مردم احترام زیادی برای او قائل بودند. بعد از رسیدن به گورستان، به سمت شرق نگاه کنید تا بتوانید گور قدیمی و گنبد نیمه فرو ریخته این زیارتگاه را تشخیص دهید. با این که سال‌ها فرسایش، آفتاب و باران باعث تخریب گسترده این بنا شده اما هنوز هم می‌توان خطوط فارسی و عربی نستعلیق را روی در مقبره مشاهده کرد.

 

گشت و گذار در روستای قدیمی لافت

زیارت شاه شهید

زیارتگاه شاه شهید یکی از آن جاهای بی‌نظیر در قشم است که حتما باید از آن دیدن کنید. این زیارتگاه که روی تپه‌ای کم ارتفاع با نمای بی‌نظیر آبی اقیانوسی واقع شده در فاصله کمی از شهر تاریخی خربز، و در ۱۱ کیلومتری قشم واقع شده است. بیشتر بازدیدکنندگان این زیارتگاه را زنان و دختران تشکیل می‌دهند برای پختن آش نذری و دعا به آن می‌روند. درباره سید تا دلتان بخواهد داستان‌های بومی اغراق آمیز وجود دارد. اگر از بومی‌ها بپرسید هر کس چیزی روایت می‌کند و در نهایت هیچکسی هم درست نمی‌داند داستان واقعی سید چه بود. مردم قدیمی می‌گویند سید مردی به شدت زیبا بود که نی می‌زد و آواز می‌خواند. زنان و دختران نیز پای کوه می‌رفتند که صدای آواز او را گوش کنند. بعضی‌ها می‌گویند او در اعماق دره غیب شده، برخی می‌گیند به آسمان‌ها رفته و بعضی معتقدند در اعماق دریا ناپدید شده و هیچکسی نمی‌داند برای سید دقیقا چه اتفاقی افتاده اما همگی معتقدند او فردی شفادهنده بود و زنان را به اذن خدا فرزند می‌بخشید.

زیارتگاه تم سنیتی (مقبره مقدس)

زیارتگاه تم سنیتی در قبرستانی بسیار کهن و ۹۰۰ ساله واقع شده که ویرانه‌های تاریخی و نصفه نیمه آن هنوز باقی مانده است. آنچه از ظواهر امر پیداست این مقبره با معماری دوره پارتی ـ ساسانی ساخته شده اما از تاریخ دقیق آن اطلاعات درست و قابل استنادی وجود ندارد. در این قبرستان قبرهای فراوانی وجود دارد که بعد از گذشت سال‌ها زیر خاک پنهان شده و حالا با فرسایش خاک در برخی نقاط از زمین سر بیرون آورده‌اند. عده‌ای معتقدند زیارتگاه تم سنیتی از تحریف شده Sain Tomp  یا Tomb Saint باشد که اسپانیایی‌ها به بقعه پیر داده بودند.

 

معرفی تنگه چاهکوه در قشم

زیارتگاه شیخ‌اندر آبی

رو به روی بندر لافت جزیره‌ای بسیار کوچک وجود دارد که هنگام مد دریا بخش‌هایی از آن به زیر آب می‌رود که می‌توان با قایق موتوری فاصله بین آن را 5 دقیقه‌ای پیمود. در حالی که قسمت شمالی جزیره می‌توانید درختان حرا را پیدا کنید قسمت جنوبی هموارتر و سنگلاخی است. شما می‌توانید در قسمت جنوب شرقی گنبد سفیدی با یک ورودی کوچک را پیدا کنید که به زیارتگاه یا قدمگاه شیخ‌اندر آبی شناخته می‌شود. مردم محلی برای این زیارتگاه احترام زیادی قائل هستند و معتقدند لنج‌ها و کشتی‌ها هنگام عبور از اینجا باید حمد و قول هوالله بخوانند تا گرفتار بلا و مصیبت نشوند.

مقبره شیخ زین‌العباد

در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر قشم روستایی به اسم دیرستان قرار دارد که در حد فاصل آن روستان فرودگاه قشم زیارتگاهی قرار گرفته است.  این زیارتگاه بین مردم قشم و به کل بومی‌های جزیره به شدت مورد احترام و تکریم قرار می‌گیرد. اصلا فرقی نمی‌کند مولدی باشد یا عزا به هر حال مردم به هر بهانه‌ای به این مقبره می‌روند و برای مشکلاتشان نذر می‌کنند. اگرچه اطراف این مقبره گورهای قدیمی و کهنه پراکنده شده اما خود مقبره به همت مردم و خیرین مورد بازسازی قرار گرفته است.

مقبره سیدان

یکی از قدیمی‌ترین مقبره‌های قشم که از دوره تیموری باقی مانده و در لافت قرار دارد سیدان است. در اطراف این مقبره از گورهای قدیمی و جدید و قبرهایی از دوره صفوی و تیموری به چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها دارای سنگ نوشته هستند. اگرچه تشخیص دوره‌های مختلف برای شما ناممکن است اما کافی است بدانید از همه دوره‌های تاریخی قبرهایی اینجا یافت می‌شوند که نسل به نسل مردم در آن‌ها دفن شده‌اند. در واقع این منطقه از لحاظ تاریخی به شدت قدیمی است.

 

راهنمای گردش یک روزه در سفر به قشم

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران